|
Odoslaný - 21 jún 2012 : 13:18:44
|
Benedikt XVI.KRIZA V CIRKVI DO ZNACNEJ MIERY SUVISI AJ SO ZRUTENIM LITURGIE.
Vytváříme-li si Boha ke svému obrazu, hroutí se jedno přikázání za
druhým.
Vatikán. Benedikt XVI. ve svém vidoposelství při závěrečné ceremonii Mezinárodního eucharistického kongresu v Dublinu připomněl, že liturgická obnova, jak ji koncipovali otcové koncilu, se stala předmětem „mnoha nepochopení a neregulérností“. „Reforma chtěla přivádět člověka k osobnímu setkání s Pánem přítomným v eucharistii“ – řekl papež – revize ale zůstala „na povrchu“. Jak a proč byla liturgická reforma II. Vatikánského koncilu nepochopena jsme se zeptali mons. Nicoly Buxe, italského teologa a konzultora vatikánských kongregaci pro nauku víry a pro bohoslužbu svátosti:
Došlo k tomu, co se přihodilo také na sociální a morální úrovni, totiž k příkrému propadu etických hodnot. Podobně se to událo také v liturgii. Liturgie přestala být chápana z hlediska Božího práva na to, aby byl uctíván, jak to On sám ustanovil, ale spíš jako náš nárok na vytváření kultu a jeho praktikování, řekli bychom, podle našich zvyků a způsobů. Prorok Izaiáš říká: kult, který mi vzdáváte je jen naučené lidské přikázání (srov. Iz 29,13). Liturgie se tak stala – jak to napsal papež, když byl ještě kardinálem – tak trochu zábavou. A právě v tom to myslím vězí. Dnes bychom měli znovu přijmout princip, že liturgie není čímsi, s čím můžeme nakládat dle libosti, do čeho můžeme přidávat, co chceme, a naopak škrtat, co nám nesedí... Nikoliv. Jde o veřejný úkon Církve, jak to připomíná právě II. vatikánský koncil v Konstituci o liturgii, a proto jeho podobu určuje Svatý stolec, jak koncil připomíná ve známem článku 22, ve třetím paragrafu: „Nikdo jiný, ani kněz, nesmí v liturgii o své vůli nic přidávat ani ubírat ani měnit.“ To, co se ve světě událo a na co papež uporozňuje, je přesně tím, co Koncil nechtěl.
Liturgickou obnovu, jak ji zamýšleli otcové koncilu, je tedy potřeba aktualizovat?
Jistě. V obnově je třeba pokračovat. Nehledě na to, že liturgie, jak to konec konců platí pro život Církev obecně je – jak se říkává latinsky – semper reformanda, tedy měli bychom mluvit o neustálém reformování. Ale pozor: jde o reformu, nikoli o revoluci. Mnozí naneštěstí pojali reformu jako revoluci: všechno obrátíme, do centra liturgie postavíme člověka místo Boha, člověka s jeho očekáváním a nápady, s jeho – řekněme to narovinu – všudypřítomnou touhu hrát prim. Zapomněli ovšem, že v centru liturgie je něko jin ý- Bůh, náš Pán. Uctívat budeš Pána svého Boha, nebudeš mít jiného Boha, to je první přikázání. Nestěžujme si potom, že etika - bohužel, také etika - v Církvi strmě upadla. Papež vyslovil jednu proslavenou, dosti silnou větu: že totiž krize v Církvi do značné míry souvisí se zhroucením liturgie. Proč k tomu došlo? Protože když si vytváříme Boha ke svému obrazu, hroutí se jedno přikázání za druhým.
Mohl byste dát nějaký konkrétní příklad této nedokonalé obnovy liturgických forem, způsobu, jakým byl překroucen záměr otců koncilu?
Uvedu příklad, který papež sám připomněl v souvislosti s eucharistickým kongresem, totiž otázku adorace. Liturgie je ze své podstaty projevem kultu, nejde při ní o to, aby se lidé pobavili. Dneska si kněží zvykli říkat na konci mše svaté věci typu: „Dobrý den, dobrý večer, jak se máte... prosím vás jděte rovnou domů, dělejte to, dělejte ono...“ Liturgie je úkonem univerzální církve, není soukromou činností nějaké skupiny, kterou bych mohl měnit v jakousi rodinnou sešlost. Nikoliv, právě tady je jádro problému. Ale zpět k adoraci. Adorace znamená, že člověk vchází do kostela, aby uznal svého Pána a poklonil se mu. To je věc zcela zásadní. Pokud toto vědomí upadá, je zřejmé, že je možné cokoliv. Dochází tu k neporozumnění. Vezměmi si třeba to, že svatostánek je dnes – jak si mnoho laiků stěžuje – odstrčen do rohu, nebo už úplně zmizel. Uprostřed místo něj stojí sedes pro kněze. Tohle přirozeně není nikde psáno, ale je to projevem postupujícího uhýbání stranou. Vzali jsme centrální místo Pánu v Nejsvětější svátosti a na jeho místo jsme se postavili my, kněží. Naneštěstí právě ve chvíli, kdy – jak vidno z obrázku - právě my duchovní příliš nezáříme. Udělali bychom velmi dobře, kdybychom zůstali po straně, jako služebníci. Ostatně slovo „služebník“ označuje „toho, kdo slouží“, a nikoliv „toho, kdo je tu pánem“.
Řekl v rozhovoru pro Vatikánský rozhlas italský teolog Nicola Bux, konzultor dvou vatikánských kongregací - pro nauku víry a pro liturgii a svátosti.
http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=16649
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 apríl 2013 : 08:18:43
|
Áno, chybičky se vloudili. A aj tu sa stretám s názorom, že v dobrej viere. (aj ja môžem v dobrej viere nikomu naliať na ranu kyselinu sírovú miesto peroxidu vodíka, ale hádam by mi netrvalo dlho kým by som si niečo všimol)
Keďže článok odráža situáciu minulý rok, bude zaujímavé ako sa to bude riešiť teraz. A otázka adorácie... františek sa ide roztrhať v tejto oblasti. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 apríl 2013 : 07:46:25
|
Keďže je to tu už ako na bežiacom páse. A niekto si aj vie vygoogliť, poprípade v pokoncilnej literatúre prečítať, že vraj už v 19 storočí začala snaha o liturgickú reformu.(murári dovtedy mali plné ruky práce s infiltrovaním vlád a panovníckych dvorov, a revolúciami a vedeli, že najprv si treba pripraviť pôdu, a až potom prísť s útokom na hlavný val) Pokorný síce v 70 rokoch už píše ako niekto kde je vec hotová- devastácia liturgie, ale ja som našiel už náznaky trebárs aj v úvode ku Mediator Dei (1948), kde Jalovecký plne zdieľa nadšenie pre reformu.
Keďže sv. omša pre všetky časy bola dobrúsená po Tridente, a potom už len úpravy ohľadne jej povedal by som nedotknuteľnosti (Alexander VII a odsúdenie prekladov do národných jazykov). Najviac má váhu samozrejme prvá murárska snaha toto zbúrať- Pistoj a preudosynoda. Tu boli jasne a jednoznačne odsúdené snahy o "liturgickú reformu" a murári čakali a robili chaos, a vyrábali problémy dosť dlho (narobiť problémy ktoré sú "dôležitejšie" je ich špecialita, potom nejaké liturgia vypadá ako marginálny a zbytočný problém), aby potom znovu nastolili otázku "reformy".
Takže možno je načase dať sem túto jasnú "Eliášovskú výzvu". Aby bolo jasné kto je tu na strane Jedne, Svätej, Katolíckej, Apoštolskej Cirkvi a kto na strane pohrobkov diabolsko- murárskej preudosynody z Pistoje.
A pokiaľ tu nejaký modernista tento jednoznačný Magisteriálny zásah posunie do roviny - nezáväzný výkrik do tmy- tak je jasné kto kde je. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 apríl 2013 : 00:05:18
|
citácia: ja som našiel už náznaky trebárs aj v úvode ku Mediator Dei (1948), kde Jalovecký plne zdieľa nadšenie pre reformu. ja mam doma knizku z roku 1925 kde je dost zdoraznovane ze vtedajsia liturgia je velmi zenska a posobiaca na city a ze liturgia naopak ma odrazat zakladne katolicke pravdy a to je prave to muzne v nej a ze ciel je pritiahnut do kostola muzov
zial neviem ju teraz najst, ale ked ju najdem tak ju sem hodim v elektronickej podobe ... celu .... |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 30 apríl 2013 : 08:20:09
|
Ak to náhodou bude Guardini, alebo pod. bludár, tak to sem radšej nedávaj. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 30 apríl 2013 : 16:59:34
|
citácia: Guardini, alebo pod. bludár, kedy a kym bol vyhlaseny za bludara ? nikym !!! asi si sa len zle vyspal ...
ale neboj sa je to od nejakeho nemeckeho autora |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 máj 2013 : 20:27:26
|
nieco na temu chapania eucharistie http://apo-logia.blogspot.sk/2007/04/teologick-vznam-posledn-veee.html |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|