Všetky fóra
Duchovná časť
Duchovný život
Neomylnosť či záväznosť vieroučných dokumentov |
|
V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
|
|
|
|
Odoslaný - 24 jún 2007 : 22:35:27
|
Keďže sa vo viacerých témach vyskytli reakcie na neomylnosť prípadne záväznosť dokumentov cirkevného magistéria - ponúkam určité vysvetlenie - citované z: Viera Cirkvi v úradných dokumentoch jej magistéria (Josef Neuner - Heinrich Ross)
Cirkev má od Krista poverenie jeho učenie zachovávať, ohlasovať ho národom až do skončenia sveta. Jeho Zjavenie nemalo byť na prvom mieste prijaté a podávané ďalej nejakým napísaným slovom, ale jeho živou Cirkvou. Preto jej prisľúbil a daroval Ducha pravdy. Ona nemala učiť nové pravdy, ale to, čo bolo ohlasované Kristom a jeho apoštolmi, mala zachovať a odovzdávať ďalej. A tak cirkevné vieroučné dokumenty sú iba stvárňovaním pokladu Zjavenia, stvárňovaním, ktoré vznikalo v priebehu stáročí. Tento poklad Zjavenia ochraňuje Cirkev.
Dokumenty, ktoré Cirkev predkladá, nemajú všetky tú istú dogmatickú hodnotu. Dôležité je predovšetkým rozlišovanie medzi dokladmi, ktoré obsahujú definitívne, neomylné rozhodnutie cirkevného magistéria, a medzi zvyčajnými úradnými prejavmi cirkevného učenia, ktoré síce vyžadujú súhlas veriacich, no nepredkladajú svoj obsah s úplne neomylnou autoritou ako vlastný poklad viery. Pre záväznú silu nejakého vieroučného rozhodnutia je vždy smerodajná vôľa Cirkvi, ako je ona vyjadrená v príslušnom doklade.
Kde nie je jasne vyjadrený zámer Cirkvi definitívne zaväzovať, tam ani nejestvuje právo hovoriť o neomylnom rozhodnutí. Kde si vieroučné dekréty pápežov nenárokujú neomylnosť, treba ich prijímať ako prejavy najvyššieho cirkevného magistéria, ktoré si vyžadujú vnútorný súhlas veriacich. Aj v týchto vieroučných dekrétoch vykonáva Cirkev poverenie učiť, ktoré má od Krista a ktoré zaväzuje všetkých poslucháčov prijať jej učiace slovo. Napokon však tento súhlas nie je neodvolateľný, veď ani samo cirkevné rozhodnutie nie je neomylné. Podobne je to aj s významom partikulárnych cirkevných koncilov, na ktorých sa zhromažďujú iba biskupi istého ohraničeného územia, aby sa radili o otázkach cirkevného učenia. Ani tie nie sú neomylné, a preto ani nie sú neodvolateľné, vyžadujú však predsa vnútorný súhlas v tom zmysle, o akom sa písalo vyššie. Význam takýchto vieroučných dekrétov rastie, keď k nim pristupuje výslovné potvrdenie pápežom. Ak sa vieroučné dekréty nejakého oblastného koncilu vysvetlia ako definitívne záväzné pre celé kresťanstvo, rovnajú sa neomylnému pápežskému dekrétu. Dogmatický význam nejakého dokladu môže narastať vážnosťou, ktorú požíva dlhý čas v Cirkvi.
Kristus zanechal svojej Cirkvi neporušenosť náuky viery ako isté dedičstvo. Keď teda nejaká vieroučná formula bola po celé stáročia v Cirkvi považovaná za normu pravej viery, nemôže obsahovať nijaký omyl. V opačnom prípade by sa Cirkev ako celok odchýlila od správnej formy viery, čo je však Kristovým prisľúbením vylúčené.
Okrem úradných prejavov existujú v teologických otázkach, samozrejme, aj čisto súkromné vysvetlenia pápežov a biskupov. Také doklady nemajú vyššiu dogmatickú hodnotu, než akú im zaručuje osobné teologické vzdelanie a skúsenosť autora. Kristovo poverenie vyučovať nie je viazané na osoby, ale na službu.
|
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 25 jún 2007 : 13:24:53
|
citácia: Kde nie je jasne vyjadrený zámer Cirkvi definitívne zaväzovať, tam ani nejestvuje právo hovoriť o neomylnom rozhodnutí.
Bolo by mozne uviest niekolko konkretnych prikladov, ako takto jasne vyjadreny zamer zavazovat vyzera?
citácia: Ak sa vieroučné dekréty nejakého oblastného koncilu vysvetlia ako definitívne záväzné pre celé kresťanstvo, rovnajú sa neomylnému pápežskému dekrétu.
Co presne znamena formulacia "ak sa vysvetlia ako definitivne zavazne". Same sa isto nevysvetlia, bolo by mozne upresnit? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 25 jún 2007 : 23:47:14
|
citácia: citácia: Kde nie je jasne vyjadrený zámer Cirkvi definitívne zaväzovať, tam ani nejestvuje právo hovoriť o neomylnom rozhodnutí.
Bolo by mozne uviest niekolko konkretnych prikladov, ako takto jasne vyjadreny zamer zavazovat vyzera? Napríklad – zaväzujúce kánony k náboženskému poznaniu (časť Zjavenie) – 1. vatikánsky koncil:
Ten, kto tvrdí, že jedného a pravého Boha, nášho Stvoriteľa a Pána, nemožno prirodzeným svetlom ľudského rozumu pomocou toho, čo bolo stvorené, s istotou poznať, nech je exkomunikovaný.
Ten, kto tvrdí, že je nemožné, alebo že nie je vhodné, aby bol človek o Bohu a o úcte, ktorú je mu človek povinný preukazovať, poučený božským Zjavením, nech je exkomunikovaný.
Ten, kto tvrdí, že človek nemôže byť Bohom pozdvihnutý k takému poznaniu a k takej dokonalosti, ktoré prevyšujú prirodzené poznanie a prirodzenú dokonalosť, ale že môže a musí dôjsť k vlastneniu každej pravdy a dobra sám od seba nepretržitým pokrokom, nech je exkomunikovaný.
Alebo - 2. Nicejský koncil k tradícii: Kto neprijíma celú cirkevnú Tradíciu či napísanú, alebo nenapísanú, nech je exkomunikovaný.
Ale môže to byť aj forma – ako napr. vyjadrenie Tridentského koncilu ku Tradícii a Písmu: A tak koncil nasleduje príklad pravoverných Otcov, keď všetky knihy Starého zákona a Nového zákona – veď autorom jedných i druhých je jeden Boh – spolu s tradíciami týkajúcimi sa viery a mravov uznáva a ctí si s tou istou láskou a úctou, veď pochádzajú buď z úst Krista, alebo boli vnuknuté Duchom Svätým a v katolíckej Cirkvi sa zachovávajú v neporušenej následnosti.
Taktiež forma - Vyznanie viery 1. Nicejského koncilu: Veríme v jedného Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa všetkých viditeľných a neviditeľných vecí...
citácia: citácia: Ak sa vieroučné dekréty nejakého oblastného koncilu vysvetlia ako definitívne záväzné pre celé kresťanstvo, rovnajú sa neomylnému pápežskému dekrétu.
Co presne znamena formulacia "ak sa vysvetlia ako definitivne zavazne". Same sa isto nevysvetlia, bolo by mozne upresnit? Toto platí osobitne o dekrétoch oblastných koncilov v Kartágu (r. 418) a v Orange (r. 529). V 1 kánone napr. oblastný koncil v Kartágu vysvetľuje pôvodný stav človeka, implicitne potom sa o tomto hovorí aj v cirkevných dokumentoch o dedičnom hriechu, napr. Tridentský koncil (r.1546) – v dekréte o dedičnom hriechu – čiže Trident jeho formuláciou potvrdzuje skoršiu formuláciu Kartága. |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 22:49:58
|
citácia: Dokumenty, ktoré Cirkev predkladá, nemajú všetky tú istú dogmatickú hodnotu. toto si viaceri tu na fore zatial neuvedomili |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 máj 2013 : 08:11:52
|
A to tu píše misojogi, ktorý spolu z tzv. katolíkmi už nemá ani šajnu o Riadnom Magistériu a ktorému pokoncilná sekta nabulikala lož o tom, že neomylné vyhlásenia sa robia hádam raz za sto rokov. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 máj 2013 : 23:58:09
|
som zvedavy co by si ohladom neomylnosti odpovedal tomuto cloveku nie je to ironia myslim to vazne http://michalhornak.blog.sme.sk/c/279396/Katolicka-Cirkev-a-neomylnost.html
budem rad ked zareaguju aj dalsi ...
citácia: Akékoľvek pápežské vyhlásenie týkajúce sa morálky, dogmatiky, alebo sekundárnych právd je neomylné a nereformovateľné pokiaľ spĺňa kritéria stanovené Vatikánskym koncilom. Kritéria, ktoré musí vyhlásenie spĺňať sú nasledovné:
1. Vyhlásenie musí prísť od samotného pápeža
2. Musí konať ako pastier a učiteľ všetkých kresťanov
3. Musí vyvolať svoju apoštolskú autoritu
4. Vyjadruje sa k problému alebo téme týkajúcej sa viery alebo morálky
5. Jeho vyhlásenie musí byť záväzné pre celú Cirkev.
|
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 máj 2013 : 07:38:11
|
misojogi, Jedna, Svätá, Katolícka, Apoštolská Cirkev má aj Riadne magistérium, ktoré je neomylné presne tak ako to Mimoriadne, vedel by si nám k tomu niečo povedať? Lebo pokoncilná sekta ho normálne ignoruje- aj to je pre mňa dôkaz, že to nie je katolícka Cirkev- lebo presne to prelomila trebárs na tom "koncile" a ďalej po ňom ani nehovorím. Ukáž zas, že patríš do pokoncilnej sekty, kde toto nemajú, nech sme si zas na jasnom. (lebo mne je jasné, že sa bavím s nekatolíkom) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|