|
Odoslaný - 15 jún 2008 : 22:16:43
|
Ak niekto pride na spoved a vyspoveda sa z umyselnej vrazdy, co by mal urobit knaz. Zachovat spovedne tajomstvo a mlcat, zatial co policia hlada vinnika, alebo ho zazalovat ale pod tazkym hriechom?Tuto otazku som uz daval viacerym, no nikto mi na nu nevedel odpovedat. Dakujem
|
Ad maiorem Dei gloria! |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 9 ~
Člen od: 15 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 06 január 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2008 : 23:08:47
|
zachovať spovedne tajomstvo je dôležitejšie. Vlastne viem o jednom prípade ked knaz takto si odsedel miesto vinníka. Samozrejme, výčitky svedomia podnietili vinníka priznať sa, takže bolo spravodlivosti učinené zadosť.
v konečnom dôsledku, ak verím že Boh je spravodlivý, tak vinníkovi sa dostane trest tak či tak.
a ešte jedna vec: porušenie spovedného tajomstva je nielen ťažký hriech, ale hrozí kňazovi za to exkomunikácia. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2008 : 23:29:28
|
citácia: Ak niekto pride na spoved a vyspoveda sa z umyselnej vrazdy, co by mal urobit knaz. Zachovat spovedne tajomstvo a mlcat, zatial co policia hlada vinnika, alebo ho zazalovat ale pod tazkym hriechom?Tuto otazku som uz daval viacerym, no nikto mi na nu nevedel odpovedat. Dakujem Pôvodne zaslal filko33 - 15 jún 2008 : 22:16:43 Komu viacerim? Odpoved je predsa jednoznacna - zachovat spovedne tajomstvo. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 01:59:28
|
- a co v pripade, ze dotycny pokracuje v zlocinoch dalej?
- trochu morbidne to spovedne tajomstvo ....... |
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1632 ~
Člen od: 16 máj 2005 ~
Posledná návšteva: 04 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 04:51:20
|
Kňaz by nemal dať dotyčnému rozhrešenie dovtedy, kým sa neprizná. Keď sa prizná a odovzdá do rúk polície, potom, vo väzení, môže dostať rozhrešenie. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 16:45:42
|
citácia: Kňaz by nemal dať dotyčnému rozhrešenie dovtedy, kým sa neprizná. Keď sa prizná a odovzdá do rúk polície, potom, vo väzení, môže dostať rozhrešenie. Pôvodne zaslal stefan - 16 jún 2008 : 04:51:20 To je dobry napad |
Ad maiorem Dei gloria! |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 9 ~
Člen od: 15 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 06 január 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 17:13:38
|
Knaz ma dat rozhresenie ak vinnik prejavil uprimnu lutost, a nemusi to podmienovat jeho priznanim. A samozrejme za nic na svete ho nesmie udat. Ci ho nasledne odhali policia nie je dolezite, Bozia spravodlivost si ho predsa vzdy najde, keby nieco. Neviem preco tak velmi participovat na jeho potrestani zo strany ludi. Sme predsa krestania, ktori maju vediet odpustat, zvlast ked niekto lutuje. Alebo vrazda je azda pre vas neodpustitelna? |
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 17:36:35
|
Neviem to presne, nechcem tárať, ale myslím si, že kňaz ani nemôže dať rozhrešenie vrahovi, ktorý sa nechce priznať polícii, alebo tak už neurobil. Lepšie by bolo, keby tu na to odpovedal nejaký kňaz.
Ak niekto prejaví úprimnú ľútosť, tak podľa mňa automaticky a úprimne sa pôjde priznať úradom.
Ja keď som bol ešte dieťa, tak som ukradol kamarátovi nejakú hračku, potom som sa z toho chcel vyspovedať, a kňaz sa ma spýtal, že či som ukradnutú vec vrátil. Povedal som, že nie, on mi síce dal rozhrešenie, ale zaviazal ma, aby som tú vec vrátil. Otázka, ak by som ju nevrátil, bolo by rozhrešenie platné? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 18:00:40
|
Stefan: Neviem to presne, nechcem tárať, ale myslím si, že kňaz ani nemôže dať rozhrešenie vrahovi, ktorý sa nechce priznať polícii, alebo tak už neurobil. Lepšie by bolo, keby tu na to odpovedal nejaký kňaz.
- Tiez presne neviem, ale silne pochybujem zeby knazi mali pri vrazde povinnost davat takuto podmienku, to by som uz o tom zrejme nieco pocul. A sa mi zda, ze som pocul skor len opak.
Ak niekto prejaví úprimnú ľútosť, tak podľa mňa automaticky a úprimne sa pôjde priznať úradom.
- Podla mna nemusi, zvlast ak su k tomu okolnosti. Co ak napr. urady davaju neadekvatne tresty alebo pripadne su zle neudske podmienky vo vazeni? Do toho este perverzni buzici, ktori ta tam budu znasilnovat... - Takymito nechutnymi zvrhlostami niekoho trestat je absolutne nepriatelne. Take trestanie je vrcholne hriesne, totalne nepripustne, a nikto nie je povinny sa mu podrobovat, aj najvacsi zlocinec sveta ma v takomto pripade pravo pred tymto utekat a vyhybat sa tomu. Dalej ked niekto lutuje, mame mu odpustit, nemusime ho trestat, ale vieme predsa ze urady mu urcite neodpustia. Dotycny vinnik tuzi po odpusteni, ak sa ale pojde udat, je to ako by sa sam chcel potrestat, kdeze je jasne ze na tych uradoch nic ine nenajde iba trest, ziadne odpustenie tam nebude. Pre toto vsetko nemyslim zeby sa musel sam udavat, namiesto takehoto trestania sa si predsa moze ulozit ine zmysluplnejsie pokanie.
Ja keď som bol ešte dieťa, tak som ukradol kamarátovi nejakú hračku, potom som sa z toho chcel vyspovedať, a kňaz sa ma spýtal, že či som ukradnutú vec vrátil. Povedal som, že nie, on mi síce dal rozhrešenie, ale zaviazal ma, aby som tú vec vrátil. Otázka, ak by som ju nevrátil, bolo by rozhrešenie platné?
- Nie, nebolo by to platne, keby si nevratil. Mal si tu podmienku. A ano, u kradezi sa to takto podmienuje. U kradezi je to jednoduchsie, kedze to mozes vratit.
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 13:50:09
|
citácia: Neviem to presne, nechcem tárať, ale myslím si, že kňaz ani nemôže dať rozhrešenie vrahovi, ktorý sa nechce priznať polícii, alebo tak už neurobil. Pôvodne zaslal stefan - 16 jún 2008 : 17:36:35
Myslienka na uvahu. Vrah nenarodenych deti by podla tejto teorie nemohol dostat rozhresenie, lebo keby sa isiel priznat na policiu bud by si mysleli, ze mu preskocilo, alebo ze si z nich robi srandu. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 14:51:46
|
To mal byť akože žart? Veď asi existuje nejaký systém nejakých právnych noriem, ktoré sa týkajú aj kresťanov. Ak potrat bude v štáte považovaný za trestný čin a bude sa trestať, tak potom by to mohlo byť tak, ako ste to napísali. Ak smilstvo bude považované z pozície svetských úradov za trestný čin, tak platí to isté. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 15:11:33
|
Ak by taketo vsetky hriechy trestal aj stat, by bolo skoro žartovne, keby knaz za taketo veci naozaj posielal kazdeho udat sa, ze tym by podmienoval rozhresenie, to by uz pomali aj zacinalo byt zbytocne spovedne tajomstvo. Vsak aj tak odpusti sa mi len ak sa k tomu hriechu verejne prihlasim a necham sa potrestat..
Ak by sa rozhresenia takto podmienovali, to by uz vlastne knaz rovno mohol sediet na policii vedla vysetrovatela. Obom to pekne porozpravam naraz, nech sa nemusim opakovat . |
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 15:49:36
|
Ale uz to mam priam na beton, ze knaz pri vrazde ziadnu taku podmienku davat nemusi. Isty dotycny pri spovedi ziadnu taku podmienku udajne nedostal. Stalo sa tu uz davnejsie, ale hadam sa to od vtedy nezmenilo.
Bola by to aj velka hlupost. Tiez napr. davnejsie jeden takyto clovek, co niekoho zabil, potom neskor vraj vstupil do klastora, co iste vsetci uzname, ze spravil urcite ovela mudrejsie, lepsie a zmysluplnejsie, nez keby siel do vazenia - do tej žumpy plnej špiny a perverznosti.
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 16:13:07
|
pierre tentorazy s tebou suhlasim, Božia spravodlivosť by mala byť nad svetskou. A žiadať od človeka aby sa udal? no je to veľmi zvlaštne, najme ak človek ma problemy to zo seba dostať už len pri spovedi.
Skôr by som ako kňaz dohovoril, a žiadal od dotyčného, aby nejako pomohol danej rodine toho človeka, či apson sa pomodlil za dušu...niečo v tom zmysle.
|
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 16:14:40
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 16:18:02
|
alebo ma napada, že priznať sa, ak je knaz vypočuvaný či nepravom považovaný za vinníka, resp. osdsúdený kvôli dodržaniu(a naslednemu neprezradeniu) spovedného tajomstva. Tak v tom prípade by malo byť správne ísť a priznať sa. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 jún 2008 : 10:22:32
|
Božia spravodlivosť samozrejme je pred svetskou, niekedy však koexistujú. Ale nie o tom som chcel, pred chvíľou som dostal na túto tému odpoveď od katolíckeho kňaza, tá znie, že kňaz môže vyzvať vraha, aby sa vydal do rúk svetskej moci. Ale nemusí. Je to teda možnosť. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 jún 2008 : 11:06:07
|
pokiaľ kňaz iba vyzve, a nepodmieňuje tým rozhrešeni, tak by to mohlo byť OK. ale aj tá ľútosť pri spovedi, nesmie pochádzať z trestu pred svetskou spravodlivosťou, ale minimálne zo strachu z božej spravodlivosti(nedokonalá ľútosť) či z ľútosti z prehrešenia sa voči láske k Bohu(dokonalá ľútosť). |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 jún 2008 : 03:26:32
|
V jednej knihe sa píše o istom kňazovi Žil raz jeden kňaz, šťastný to človek, vo svojej farnosti, spolu so svojou matkou a otcom, ktorí mu boli na svojom prvom pastoračnom mieste veľkou útechou a pomocou. Vo farnosti prebiehal v celku pokojný a šťastný život, až raz... Istý bohatý gazda, ktorý dával do kostola bohaté milodary, ktorý nikdy nenechal odísť žobrajúceho človeka naprázdno, ktorý nikdy nevyhnal pocestného pútnika zo svojho domu do tmavej noci, tento gazda mal syna, skúpeho, lakomého. Mnohokrát sa hádal so svojim otcom, aby dal aj jemu nejaké peniaze, nie všetko len farárovi. Otec ho mal veľmi rád, no veľmi mu chýbala zosnulá manželka, a tak nestačil na výchovu svojho syna. V jednu pochmúrnu daždivú noc rozbil ktosi na fare malé prízemné okienko a preliezol dnu do farskej bodovy. Úmysel tohto človeka bol jasný. Zobrať farárovi všetky peniaze. Vyrušil ho však pri práci tieň človeka. "Kto si, a čo tu hľadáš", tieň sa spýtal. "Čo teba dotoho, starý", odpovedal zlodej, zahnal sa na tieň páčidlom, a zabil človeka. Na hrmot sa zobudila nejaká žena, ktorá začala kričať, nekričala však dlho, zlodej zabil páčidlom i ženu. A zostalo ticho. Farár nebol doma, predvečerom ho volali zaopatrovať do horskej osady, vráti sa až ráno, keď ho dovezú vozom. A zrazu mal zlodej ruky voľné. Vošiel do kancelárie, otvoril farárov stolík a vytiahol stadiaľ všetky peniaze. 170 zlatých, toľko peňazí ešte nikdy nevidel. "Veď to je hotový majetok", povedal si, všetko zobral a cez rozbité okienko vyšiel do tmy. Poobode vedela o tomto nešťastí celá farnosť, ľudia plakali spolu s kňazom, utešovali ho, veď bol tak mladučký a ešte neznalý sveta. Prešlo leto, jeseň, a o strašnej udalosti sa prestalo hovoriť. A prišiel čas vianočnej spovede. A vybral sa na ňu i sám vrah. Nesmelo vkročil do spovednice, spovedal sa dlho, veľmi dlho, až sa otvorili dvere a vyšiel z nich nariekajúci a trasúci sa sedliakov syn. Zrútil sa do otcovho náručia a vzlykajúc hovorí: "Otče, on mi odpustil" "Veď to je samozrejmé", povedal otec, "veď je to kňaz". Nato syn odpovie: "Áno, viem, ale on mi odpustil aj to, že som mu zabil otca i matku". |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 157 ~
Člen od: 20 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 05 október 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 jún 2008 : 07:53:56
|
hejže existuje podobný príbeh, len odohravajuci sa počas vojny, či revolucie. kde človek vramci vyvraždovanai knazov zabil aj otca(nehccel prezradiť syna-kňaza). Koniec je rovnaký. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 jún 2008 : 13:29:50
|
citácia: alebo ma napada, že priznať sa, ak je knaz vypočuvaný či nepravom považovaný za vinníka, resp. osdsúdený kvôli dodržaniu(a naslednemu neprezradeniu) spovedného tajomstva. Tak v tom prípade by malo byť správne ísť a priznať sa. Pôvodne zaslal alesko - 18 jún 2008 : 16:18:02
- To je tiez jeden krasny slavny pribeh o obete spovedneho tajomstva. Ako jedeneho knaza obvinili z varzdy, ktoru samozerejme nespachal, dokonca i vedel kto ju naozaj spachal, kedze sa mu ten clovek spovedal, ale ten knaz nic neprezradil.
- Mno, ja keby som niekoho zabil a zavreli by za to nie ze knaza, ale hoci aj akehokolvek nevinneho cloveka, a ak by som nenasiel inu moznost ako toho cloveka zbavit obvinenia, priznal by som sa. To by som nezniesol aby takto za mna trpel nevinny.
|
|
|
|
Odoslaný - 27 jún 2008 : 13:57:20
|
no šak toto som myslel presne.
tiež som čital ten príbeh, preto som tot tu dodal. že ked by mal niekto iny niesť nasledky, tak tam je na mieste priznať sa.... |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 07 júl 2008 : 11:34:11
|
Este sa vratim k tomu celkom prvemu prispevku tejto temy. Trosku mi to evokuje ako by kazdy clovek hned mal udavat toho koho hlada policia, len knaz chudak nemoze pre spovedne tajomstvo... Tak teda rovnako by napriklad nemala udat žena svojho muža, keby sa jej zdoveril, ze nieco spravil. Manzelska laska je nadradena svetskej spravodlivosti. Aj medzi manzelmi ma byt hlboka dovera podobne ako je to medzi knazom a spovednikom, skratka obsah podobných dovernych rozhovorov sa nevynáša. A podobne je na tom este aj priatelska laska, tradicne plati: Kamarat kamarata nezradí.
|
|
|
|
Odoslaný - 07 júl 2008 : 12:59:22
|
citácia: Tak teda rovnako by napriklad nemala udat žena svojho muža, keby sa jej zdoveril, ze nieco spravil. Manzelska laska je nadradena svetskej spravodlivosti. Pôvodne zaslal Pierre - 07 júl 2008 : 11:34:11 Pokial si dobre pamatam, tak manzel/manzelka nemaju povinnost svedcit v procese so svojim manzelom/manzelkou, pokial by im tato vypoved mohla pritazit. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 07 júl 2008 : 13:11:28
|
Tak je veru, v niektorych krajinach na to mysli aj statny zakon. |
|
|
|
Odoslaný - 08 júl 2008 : 22:38:40
|
pokiaľ viem, tak zakon by mal byť tak ošetrený , že ak nehcem vypovedať, tak nemusím, že? |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|