|
Odoslaný - 20 júl 2007 : 19:21:16
|
Rad by som pocul vase nazori na to ci maju zvierata dusu.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 5 ~
Člen od: 15 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 06 apríl 2008
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 júl 2007 : 19:34:28
|
Dusu ano, ducha nie. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 júl 2007 : 21:33:45
|
Rastliny majú v sebe život alebo dušu vegetatívnu s činnosťou chemických alebo fyzických dejov závislých na hmote.
O stupeň vyšší je život senzitívny - čiže zmyslový - je to osobitosť, ktorá odlišuje zvieratá od rastlín. Teda majú aj dušu senzitívnu, v podstate vo zvieratách je život vegetatívny a senzitívny v úzkom súvise a vzájomne ovplyvňovaný. Cítenie - sensus - je osobitosť, ktorá odlišuje zvieratá od rastlín.
Iba človek má život intelektívny - čiže rozumový. Rozumná duša zahŕňa v sebe princíp vegetatívny i senzitívny. Iba človek poznáva abstraktnosť, chápe účelnosť, podstaty a vzájomné vzťahy. |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 júl 2007 : 18:30:41
|
A teda je zlé zabíjať zvieratá? Ako z katolíckeho hladiska nie je zlé ked sa chovajú zvieratá na meso? Ako ja mám rád mäso ale videl som zábery zabíjania delfínov niekde v Ázii a vyzeralo to strašne čo s nimi robili nikdy by som si delfínie mäso nekúpil a neviem a dobytka mi to až tak nepríde. Je to hriechom takto zabíjať zver? |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 júl 2007 : 18:38:19
|
Zabijat zvierata nie je hriech (ak je na to rozumny dovod, ako napr. potrava), len ich nesmies mucit, musis sa snazit zabijat tak, aby co najmenej trpeli.
U spomenutych delfinov nevieme ci sa nedal pouzit aj trochu menej bolestivy sposob usmrcovania, no je dost pravdepodobne, ze sa dal. |
|
|
|
Odoslaný - 21 júl 2007 : 20:41:00
|
|
|
Odoslaný - 22 júl 2007 : 03:33:46
|
Tema sa sice odklonila od povodnej otazky, ale predsa len by som si dovolil este svoju opoved rozsirit.
Dusa je vseobecny ozivujuci princip, ktory maju vsetky zive tvory, t.j. zvierata aj rastliny.
Duch je ten element v nas, ktorym vieme a milujeme a ktorym sa tym padom rozhodujeme.
Pri cloveku nastava jedinecna situacia - Boh je duch, ale nema telo, anjeli su duchovia, ale nemaju telo. Jedine u cloveka je duch spojeny s telom, ozivuje ho. A tak jedine ludsky duch je aj dusou a jedine ludska dusa je aj duchom. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 júl 2007 : 18:47:28
|
Mato -- keby si to čo si práve napísal, povedal pred 500 rokmi, bol by úž z teba toľko rokov len popol čo ostaval po upálených kacíroch... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 júl 2007 : 18:50:30
|
O com tocis mily protestant? Azda niekoho, kto tvrdil iba to iste, co Mato, upalili? Koho a kedy? |
|
|
|
Odoslaný - 23 júl 2007 : 19:15:51
|
Nechaj tak Pierre, bavit sa s protestantmi o teologii je zbytocne, ked ziadnu systematicku teologiu nemaju, len demagogiu toho ktoreho vodcu. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2008 : 22:05:55
|
Ano, zvierata maju dusu, ale smrtelnu, takze pri smrti zvierata zomiera aj jeho dusa. |
Ad maiorem Dei gloria! |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 9 ~
Člen od: 15 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 06 január 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 02:07:38
|
citácia: Ano, zvierata maju dusu, ale smrtelnu, takze pri smrti zvierata zomiera aj jeho dusa. Pôvodne zaslal filko33 - 15 jún 2008 : 22:05:55
- no neviem, mne sa napriklad stal jeden silne emocionalny zazitok, asi dva tyzdne potom ako som dal do zeme mojho psa, ktory do poslednej chvile cakal, kym dojdem z prace, aby potom naposledy vydychol, sa mi raz v noci stalo, ze som sa zobudil na skucanie za dverami, ked som otvoril dvere do zahrady, videl som ho sediet pri nasej lavicke pod hruskou, moment sme sa na seba divali a viac si nepametam, prebrala ma moja zena z mdlob ...... |
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1632 ~
Člen od: 16 máj 2005 ~
Posledná návšteva: 04 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2008 : 20:34:38
|
Milan: Predpokladam ale ze si stale ateistom. Inu, mozno to bol z hora maly podnet k tvojmu zamysleniu... |
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2008 : 13:46:03
|
Je jendo slovenske (a mozno aj inej narodnosti) prirovnanie, ktore hovori, aby sme si nezamienali tlkot srdca s dupotom kona tuzobne ocakavaneho priatela. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 jún 2008 : 23:16:54
|
Odpovedal jeden bratislavský kňaz malému dievčatku, ktoré zomieralo, na jeho otázku "A budem mať v nebi i svojho psíka? Kňaz sa milo usmial na dievčatko a povedal "Ak si to tam v nebi budeš priať, tak tam určite bude, lebo Pán Boh ťa má veľmi rád, a on ti tam toho psíka s radosťou dá." Ale treba si uvedomiť jednoznačne - človek je korunou Božieho tvorstva, človek je ten, ktorému Boh dal zem, aby ju užíval (užíval múdro a spravodlivo) - zvieratá na zemi sú dám od Pána Boha pre človeka, a darom nemožno plytvať, opovrhovať, alebo ho dokonca odmietať. Určitú skupinu zvierat obdivujeme, preto aké sú, určitú skupiny zvierat chováme preto, aby sme mohli žiť (mäso, koža, vojcia, mlieko), určitú skupinu zvierat máme pre potešenie (psík, mačka, papagáj, rybuičky, škrečok...). Čiže zvieratá na Zemi sú pre nás, nie my pre nich. Ale treba sa k nim správať ako k Božiemu daru. - a či je zvieratko, alebo jeho "duša" nesmrteľná? Pokiaľ to malé dievčatko z Bratislavy, čo o niekoľko dní zomrelo, skutočne v nebi si praje mať toho svojho psíka, tak ho tam má. Otázne však je, či majiteľ zúrivého rotwajera, ktorý napadne každého okoloidúceho človeka, by chcel mať v nebi "svojho psíka". |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 157 ~
Člen od: 20 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 05 október 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 jún 2008 : 00:05:05
|
oprúc sa o bibliu a o proroka Jeremiáša(resp. Izaiša) hovorí o krajine, o raji, ako miesto kde lev bude vedľa jahniatka....a podobne veci. čiže zo samotnej biblie možno vyčítať že v nebi budú zvieratá. tým pádom, že nebudu citiť hlad, nebude neutne použiť lovecký inštinkt, či podobne pre bylinožrave zvierata pasenie.
Z toho spätne by sa dalo usúdiť, že ked fyzicky pominu, a budu v nebi, tak musia mať aj nejaku nehmotnu časť, ktorá ich reprezentuje - dušu. aj keď kvalitatívne možno iného druhu ako ľudská duša(viď Zmurkin príspevok vyššie).
Zmurka, len jedna drobnosť- mam dvoch psov(jeden je potomok druhého) a obidvaja su rozdielne "osobnosti", či povahy, čiže zvieracia duša môže byť trochen viac ako len o zmysloch. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 jún 2008 : 10:28:58
|
citácia: - a či je zvieratko, alebo jeho "duša" nesmrteľná? Pokiaľ to malé dievčatko z Bratislavy, čo o niekoľko dní zomrelo, skutočne v nebi si praje mať toho svojho psíka, tak ho tam má. Pôvodne zaslal PavolKukucka - 20 jún 2008 : 23:16:54 Vies toto svoje tvrdenie podlozit aj niecim inym, ako osobnym nazorom? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 jún 2008 : 12:29:56
|
- a či je zvieratko, alebo jeho "duša" nesmrteľná? Pokiaľ to malé dievčatko z Bratislavy, čo o niekoľko dní zomrelo, skutočne v nebi si praje mať toho svojho psíka, tak ho tam má.
To nie je moja pôvodná citácia, moja citácia znie
"A budem mať v nebi i svojho psíka? Kňaz sa milo usmial na dievčatko a povedal "Ak si to tam v nebi budeš priať, tak tam určite bude, lebo Pán Boh ťa má veľmi rád, a on ti tam toho psíka s radosťou dá."
Ale iné som chcel povedať. Boh, ktorý dal život nielen za to maličké dievčatko, ale i za nás všetkých, stretol sa s týmto malým dievčatkom po smrti v nebi. A dievčatko sa ho pýta" Pane Bože, a mohla by som tu mať aj svojho psíka?" Čo spraví Boh? Odmietne prosbu malého dievčatka, odvráti od neho svoju tvár? Iste nie, ale z tej veľkej lásky, ktorou zomrel za toto malého dievčatka, daruje, "stvorí pre ňu" v nebi toho jej psíka. Tu už nehovoríme o tom hmotnom psíkovi, čo žil na tejto Zemi, ten raz skape, zhnije alebo ho spália a nezostane po ňom nič, žiadna duša či duch. Zvieratá nie sú stvorené na Boží obraz. Sú stvorené len pre potreby, túžby, radosti či starosti (osy, komáre) človeka. Ale aj zdanlivo škodlivá zver je pre chod biologického systému dôležitá. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 157 ~
Člen od: 20 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 05 október 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 jún 2008 : 14:10:41
|
citácia: To nie je moja pôvodná citácia, moja citácia znie
Je to presna citacia Tvojich slov.
citácia: A dievčatko sa ho pýta" Pane Bože, a mohla by som tu mať aj svojho psíka?" Čo spraví Boh? Odmietne prosbu malého dievčatka, odvráti od neho svoju tvár? Iste nie, ale z tej veľkej lásky, ktorou zomrel za toto malého dievčatka, daruje, "stvorí pre ňu" v nebi toho jej psíka.
Otazka na zamyslenie: clovek, ktory vidi Boha z tvare do tvare bude este tuzit po psikovi?
citácia: Tu už nehovoríme o tom hmotnom psíkovi, čo žil na tejto Zemi, ten raz skape, zhnije alebo ho spália a nezostane po ňom nič, žiadna duša či duch.
Cize na koniec, po vsetkych tych citovych prirovnaniach o Bohu co stvori dievcatku nebeskeho piska aj tak potvrdzujete, ze zvierata nemaju ducha. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 03:17:47
|
citácia: Dusa je vseobecny ozivujuci princip, ktory maju vsetky zive tvory, t.j. zvierata aj rastliny. Duch je ten element v nas, ktorym vieme a milujeme a ktorym sa tym padom rozhodujeme. Pri cloveku nastava jedinecna situacia - Boh je duch, ale nema telo, anjeli su duchovia, ale nemaju telo. Jedine u cloveka je duch spojeny s telom, ozivuje ho. A tak jedine ludsky duch je aj dusou a jedine ludska dusa je aj duchom. Pôvodne zaslal Mato - 22 júl 2007 : 03:33:46
Vies toto svoje tvrdenie podlozit aj niecim inym, ako osobnym nazorom? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 60 ~
Člen od: 23 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 14 február 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 10:10:02
|
Táto téma pravdepodobne nebude mať ukončenie v podobe nejakej dohody. Pretože je to problém viac filozofický ako teologický. Tí, ktorí zastávajú smrť duše si pre tento postoj nájdu v Písme dosť veľa podkladov. Tí, ktorí zastávajú vedomú nečinnosť /alebo neexistenciu vedomia/ po smrti človeka si na to tiež nájdu dosť dôkazov. Tí ktorí hovoria, že duša je identická s duchom si už toľko dôkazov nenájdu, ale nájdu si iné dôvody prečo to hovoriť. Problém je totiž terminologický. O duchu a duši sa v Písme píše od jeho začiatku, až do jeho konca. A to je časové obdobie /ak rátam aj východiská ústneho podania/ dlhšie ako 1500 rokov. To znamená, že tieto termíny za taký dlhý čas nabrali na seba množstvo významov. Nie je teda duch ako duch a nie je duša ako duša. A iba ten, kto dokáže rozlíšiť, kedy sa v kontexte hovorí o akom duch, či duši, dokáže bližšie a správnejšie interpretovať význam textu. Kto to urobiť nevie, alebo sa mu nechce - môže si prečítať katechizmus. Kto nedôveruje katechizmom, môže si o tom vytvoriť vlastnú predstavu. Ani Cirkev v tejto otázke nebola vždy jednotná. Ale časom sa dichotomická predstava zvýrazňovala na úkor tej trichotomickej. Vo všeobecnosti je to tak asi správne, ale pri bližšom pohľade sa dajú nájsť jemné upresnenia. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 10:19:48
|
Čo sa týka týchto slov: Dusa je vseobecny ozivujuci princip, ktory maju vsetky zive tvory, t.j. zvierata aj rastliny.
Duch je ten element v nas, ktorym vieme a milujeme a ktorym sa tym padom rozhodujeme.
... takto kategoricky by som to určite netvrdil. Skôr by som povedal, že je to naopak. Psychológia je totiž veda zaoberajúca sa duševnými /psyché/ javmi. Lenže psychológia sa nezaoberá všeobecným oživujúcim princípom, ale práve skúmaním postojov, problémov, estetickým cítením...., teda duševnými procesmi. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 22:31:56
|
citácia: ... takto kategoricky by som to určite netvrdil. Skôr by som povedal, že je to naopak. Pôvodne zaslal stefan - 26 jún 2008 : 10:19:48
Nuz v tom pripade odporucam prestudovat knihu od Franka Sheeda, Teologia pre zaciatocnikov. Niekedy je lepsie zacat pri uplnych zakladoch... |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 22:45:37
|
Čo presne k tomu píše Frank Sheed? Ak to vyjadril tak ako ste to napísali Vy, tak to podporil aj nejakým biblickým textom?
Neviem čo tam popísal, ale buď ste si to trochu ináč vysvetlili, alebo to všetko domiešal. Predpokladám, že prvá možnosť bude pravdivejšia.
Nemôžem tú knihu na nete nájsť, kto a v akom roku to vydal? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 23:45:34
|
Ešte by som niečo dodal. Nemám nič proti dichotomickej koncepcii, zdá sa, že je správna /hlavne z hľadiska kristologického/. Takže spájanie duch + duša mi nerobí problém. Ale toto spojenie má význam len z hľadiska tomistickej náuky, ktorú Cirkev ochránila svojím vyhlásením /v bule Benedictus Deus/a ktorej základná výpoveď znie klasicky: anima forma corporis /duša je formou tela/. Mne osobne tu robí problém význam slova "forma". V akom vlastnom zmysle je tu použité?
Takže ak chceme naozaj povedať, že duša je oživujúci princíp, tak už nesmieme robiť /nemali by sme/ ďalšie rozdelenia a v inom prípade hovoriť o duchu /lebo by to bolo dosť nefér voči pôvodnej koncepcii na ktorej sa teologické kruhy dohodli/. Lebo napríklad v Genesis sa dočítame, že Boh vdýchol do nozdier človeka "dych /néšamá/ života" /dych - duch/ a človek sa tak stal "živou dušou /néfeš/". Takže oživujúcim princípom je práve ten "dych" života, ktorý je v hebrejčine synonymom pre slovo "duch" /v niektorých prípadoch/ a pozoruhodné je tiež si všimnúť, že človek nedostáva dušu /néfeš/, ale sa ňou stáva. Ako som však už hovoril, dochádza k posunutiu významov a duša /tu označujúca živú bytosť/ naberá charakter duchovnej stránky človeka /začínajúc možno niekde u Aristotela - preformulovane končiac u sv. Tomáša/. A aby sa to všetko celé zamiešalo, tak kresťanská, ale ja predchádzajúca hebrejská terminológia ide tak ďaleko k posunu významu týchto slov, že aj duša a duch sú v niektorých prípadoch synonymá. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 jún 2008 : 00:59:52
|
|
|
|
|
|