|
Odoslaný - 21 august 2007 : 14:27:31
|
Neomylnost ex cathedra hovori, ze vzdy verena vec sa zrazu stava overenou pravdou. Je to akysi certifikat pravdivosti.
Je vsak mozne, ze by bol tento certifikat udeleny aj nepravom?
|
GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ |
Krajina: Antigua and Barbuda ~
Počet príspevkov: 10311 ~
Člen od: 15 máj 2004 ~
Posledná návšteva: 05 marec 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 14:33:56
|
Máš to trošku zjednodušené a domýlene .
A prečo ťa to prosím zaujíma? |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 15:46:27
|
citácia: Máš to trošku zjednodušené a domýlene . Pôvodne zaslal zmurka - 21 august 2007 : 14:33:56 Tak ma oprav... |
GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ |
Krajina: Antigua and Barbuda ~
Počet príspevkov: 10311 ~
Člen od: 15 máj 2004 ~
Posledná návšteva: 05 marec 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 16:38:12
|
A prečo ťa to prosím zaujíma? |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 21:50:35
|
Nemusis odpovedat na moju otazku, ked nechces alebo nevies.. |
GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ |
Krajina: Antigua and Barbuda ~
Počet príspevkov: 10311 ~
Člen od: 15 máj 2004 ~
Posledná návšteva: 05 marec 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 22:00:06
|
A ty na túto moju 2 x položenú otázku nechceš alebo nevieš odpovedať? |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 22:04:07
|
citácia: Neomylnost ex cathedra hovori, ze vzdy verena vec sa zrazu stava overenou pravdou. Je to akysi certifikat pravdivosti. Je vsak mozne, ze by bol tento certifikat udeleny aj nepravom? Pôvodne zaslal Marcelllooo - 21 august 2007 : 14:27:31
Strucne o neomylnosti Cirkvi:
Charizma neomylnosti Cirkvi (neschopnosti urobiť chybu) sa týka dvoch oblastí. Mimoriadnym spôsobom sa týka vyhlásení pápeža ex cathedra („z Petrovho stolca“). Riadnym spôsobom sa uplatňuje, ak sa Magistérium dohodne vo veciach viery a mravov na nejakom výroku ako definitívne záväznom.
Ľudia sa často mýlia, keď si myslia, že neomylnosť sa vzťahuje iba na výroky ex cathedra, akoby oni boli jediným učením, ktorému musia katolíci veriť. To by znamenalo, že by sme „nemuseli“ veriť Trojici, vteleniu alebo mnohým ďalším kľúčovým pravdám viery, ktoré neboli nikdy vyhlásené ex cathedra. Ako je z Katechizmu jasné: Neomylnosť Učiteľského úradu duchovných pastierov sa vzťahuje na všetky prvky učenia vrátane morálneho učenia, bez ktorých nemožno zachovať a vykladať spasiteľné pravdy viery alebo podľa nich žiť.
Navyše, sme povzbudzovaní pridŕžať sa „s nábožnou poslušnosťou ducha“ aj toho učenia Učiteľského úradu, ktoré vykonáva bez toho, aby dospel k neomylnej definícii a vyslovil sa „definitívnym spôsobom“.
Co sa tyka samotnej otazky, nie je to mozne. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 október 2007 : 20:21:10
|
citácia: Dovolím si na tomto mieste povedať, že na základe týchto skutočností, nie je funkcia pápeža a nástupníctvo, na ktoré sa tak rada a často odvoláva RKC pravdivým vysvetlením veršov, ktoré RKC používa na podporu a oprávnenie svojej existencie. Mat 16:18-19! Neomylnosť a svätosť nástupcu Petra je iba zbožným želaním, kým boj o moc, majetok, postavenie, intrigy, vraždy, zloba, lesť, úskoky, nenávisť a zvrátenosti, ktoré prakticky nasledovní pápeži vykonali sú holými faktami, ktoré sa nedajú nijako a ničím ospravedlniť, nech už RKC použije akúkoľvek obhajobu Dejiny kresťanstva ( na tejto stranke) 859 - 900 roky |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 február 2008 : 12:35:01
|
Radar
citácia: Aniko, papez je neomylny iba vo veciach viery a mravov./to je to cokolvek/ Ale čo by! Vari pápeži pred vydaním nejakého dokumentu nezvažujú veci vo svojom vnútri a pred Božou tvárou a potom z pozície božského učitelského úradu neprehovoria k celej Cirkvi i spoločnosti? Vari cirkev nie je tá, ktorá z evanjelia vyvodzuje učenie schopné formovať život a správanie každého? Nemá preto vari Cirkev kompetencie napr. aj v sociálnej oblasti /však mravný zákon je predsa jej súčasťou/?
A keď sa Benedikt XVI. vyjadrí že: „dialóg a spolupráca medzi kresťanmi a moslimami je možná, pretože veria v jediného Boha, ktorý je Prozreteľnosť, Stvoriteľ a Sudca, ktorý bude na konci sveta súdiť naše skutky“ – vari toto nie je vyjadrenie viery???! Ak nie - tak čo to je?
citácia: Biskupi su neomylni vo veciach viery a mravov/ to je to cokolvek/ napr. na koncile, ked ich zavery potvrdi papez.V tychto pripadoch sa u nich uz nazory neroznia. Samozrejme sa moze stat, ze niektory biskup sa odkloni od ucenia Boha a zacne hlasat bludy.
Ako je to možné? Akože potom neplatí citovaný verš o počúvaní? Chcem pochopiť zdôvodnenie – prečo je možné, aby sa 1 či hoc 50 biskupov pomýlilo a ďalší zas nie..???
citácia: Aniko, odkial potom vies, ze ten vyklad Biblie, ktory pocujes vo vasom zbore je spravny, podla Ducha Svateho. Ved existuju stovky protestantskych cirkvi a kazda si vyklada Bibliu inak,lisia sa v chapani Biblie v zasadnych veciach, takze potom uz nevyucuju nauku jezisa Krista ale svoju.
Skús mi definovať – čo je zásadná vec. A ja Ti potom poviem, či sa nekatolíci líšia v zásadných veciach.
citácia: A tak nespravny a bludny vyklad Biblie u protestantov uz nesluzi k uzitku , upevneniu a pokoju Bozich deti, ale k stale vacsiemu vzdalovaniu sa od Jezisa Krista, ktory sa prejavuje napr. neprijimanim Eucharistie, cize ziveho Krista, co uplne odporuje Biblii.
Bludný výklad isto neslúži k úžitku. Preto u nekatolíkov slúži k úžitku iba pravdivý výklad ;-)).
Stefan
citácia: Hlásané pravdy z Biblie sú určite k úžitku, tak ako píšete. Hlásať pravdu z Biblie však nemožno bez toho, aby sa nerobil výklad. A na svete je dnes nie menej ako 30000 oficiálnych výkladov Písma. Lebo toľko /ešte trochu viac/ je dnes na svete kresťanských denominácií, alebo kresťanských náboženských spoločností. Jedna z nich musí mať pravdu. Korelovať počet denominácií s počtom výkladov nie je správne. To som tu už niekde písala.
citácia: Ostatné nemajú pravdu, alebo majú len kúsok tej pravdy. Ak sa pozriete do Písma, nájdete tam verš, ktorý hovorí o tom, že Cirkev je stĺp a opora pravdy. Tiež, ako som už písal, tí ktorí počúvajú Ježišových učeníkov, počúvajú samotného neomylného Ježiša. A ešte sa tam dočítate, že pekelné brány Cirkev nemôžu premôcť. Teda opakujem, ak to spoločenstvo, ktoré navštevujete, nehovorí o sebe, ako o jedinom pravom, a ak tiež nehovorí, že učí neomylne, tak potom to nemôže byť to spoločenstvo /Cirkev/, ktorá je oporou a stĺpom pravdy, pretože také spoločenstvo priznáva, že v niektorých veciach viery môže byť omylné, čo pravá Cirkev /podľa Písma/ nemôže byť. Vy ste hovorili, že nedávno ste s manželom prešli k inému spoločenstvu, Vám sa ani nechcelo, ale dali ste na manžela. To znamená, že ani to predošlé spoločenstvo ste nepovažovali za neomylné. Dokonca to znamená, že ste /možno viac Váš manžel/ na ňom našli chyby. Akú máte záruku, že to spoločenstvo, ktoré navštevujete teraz je to pravé a neomylné?
No naprv k „pravosti“: Na základe akých kritérií hodnotíte spoločenstvo ako pravé? Čo tak komunita pravých kresťanov..? Ale kto je pravý kresťan, že.. Vy osobne áno..? Prečo len vyčovanie považujete za smerodajné? Prečo nie dokonalú aplikáciu v živote?
citácia: Ak chcete byť kresťanom podľa definície Písma, tak musíte hľadať neomylné spoločenstvo, lebo práve takýmto spoločenstvom bolo prvotné kresťanské spoločenstvo, ktoré tvorili apoštoli a iní učeníci. Takže mi skúste povedať, ktorý zbor bol neomylný – v Efeze, v Korinte, v Filipách, v Galácii, v Sardách, Laodicei...
citácia: A keďže brány pekiel Cirkev premôcť nemôžu, tak toto prvotné neomylné /predsa toto spoločenstvo neomylne napísalo Nový zákon, ktorý aj Vy považujete za neomylný/ spoločenstvo tu musí byť aj dnes. Znovu – prečo si myslíte, že daná formulácia z Písma značí neomylnosť učenia..??? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1311 ~
Člen od: 10 jún 2005 ~
Posledná návšteva: 23 február 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 február 2008 : 14:45:37
|
Aniko citácia: Vari pápeži pred vydaním nejakého dokumentu nezvažujú veci vo svojom vnútri a pred Božou tvárou a potom z pozície božského učitelského úradu neprehovoria k celej Cirkvi i spoločnosti? Pápeži môžu konať aj ako súkromné osoby, to je jedna vec. Už som to tu spomínal, nedávno vyšla kniha o Ježišovi, ktorú napísal Ratzinger. Je to jeho súkromná aktivita a každý, kto na to má /myslím odbornú fundovanosť/ môže vzniesť námietky a kritiku k tejto knihe. Nemám zatiaľ tú knihu, ale niekde som čítal, že sám Ratzinger /asi/ v úvode vyzýva na odbornú diskusiu a polemiku. Druhá vec je, že pápež koná ako pastier, na to zrejme narážate aj Vy. Preto platí zásada, že pápeža treba mať v úcte a poslúchať jeho rady, aj keď práve slávnostne neučí, to znamená, vtedy, keď vedie stádo, ale nevyjadruje sa ex cathedra. Pretože z pozície jeho úradu by mu malo ísť o to, aby pri svojej najlepšej vôli a svedomí, zasadzoval sa o dobro ľudu a cirkvi. Môže však nastať situácia, že istý postoj, ktorý viedol k dobru kresťanov v minulosti /povedzme pred 500 rokmi/, dnes, pri zmenených podmienkach nemusí platiť, alebo nemusí byť tak dobrý, žeby nebolo možné nájsť lepší. Napríklad dnešní protestanti sú úplne iní, ako v čase vzniku reformácie. Preto dnes je aj postoj k ekumenickému dialógu iný, ako bol v minulosti.
citácia: Vari cirkev nie je tá, ktorá z evanjelia vyvodzuje učenie schopné formovať život a správanie každého? Áno, evanjeliové učenie sa nemení.
citácia: Nemá preto vari Cirkev kompetencie napr. aj v sociálnej oblasti /však mravný zákon je predsa jej súčasťou/? Má a mala by mať, a nie len v sociálnej, ale aj v humánnej.
citácia: A keď sa Benedikt XVI. vyjadrí že: „dialóg a spolupráca medzi kresťanmi a moslimami je možná, pretože veria v jediného Boha, ktorý je Prozreteľnosť, Stvoriteľ a Sudca, ktorý bude na konci sveta súdiť naše skutky“ – vari toto nie je vyjadrenie viery???! Ak nie - tak čo to je? Nebudem skúmať, že kde a kedy, a akom kontexte toto pápež povedal, beriem to, že to tak je. Myslíte si, že pápež nemá pravdu? Je možný dialóg a spolupráca s moslimami, alebo nie je? Aj keď sme sa s moslimami v minulosti dosť bili, aj vtedy boli obdobia, keď sa vytváral dialóg a spolupráca - keď sa práve nebili. Myslím si, že dialóg a spolupráca je možná so všetkými náboženstvami /v zmysle činov Jána Pavla II./, nie len s moslimami.
citácia: Ako je to možné? Akože potom neplatí citovaný verš o počúvaní? Chcem pochopiť zdôvodnenie – prečo je možné, aby sa 1 či hoc 50 biskupov pomýlilo a ďalší zas nie..??? Radar to nepovedala veľmi presne. Každý biskup a aj kňaz je neomylný stále, keď káže od kazateľnice a pri tomto kázaní sa nijako neodchyľuje od viery Cirkvi. Principiálne, ak kňaz káže to, čo učí cirkev, tak káže neomylné učenie, preto hovorí neomylne aj on sám. Prečo sa niektorí biskupi môžu mýliť? Asi preto, že nekážu to evanjelium, ktoré kázal Kristus. Existuje totiž možnosť, že niektorí sú neučení a hlavne neutvrdení vo viere, a takýto potom môžu /nemusí to byť naschvál/ prekrúcať Písmo na vlastnú skazu /2 Pt 3,16/.
citácia: Skús mi definovať – čo je zásadná vec. A ja Ti potom poviem, či sa nekatolíci líšia v zásadných veciach. Zásadnou vecou, ktorá je rozdielna napríklad medzi evanjelikmi a kalvínmi je učenie o Božom predzvedení /praescientia/ a predurčení /predestinácia/. Kalvíni veria, že predzvedenie je zároveň fatalickým predurčením človeka. Naproti tomu evanjelici predzvedenie a predurčenie nespájajú, a aj keď veria, že Boh vo svojej vševedúcnosti vie, čo sa stane /predzvedenie/, ale nie len On sám určuje naše osudy.1
citácia: Bludný výklad isto neslúži k úžitku. Preto u nekatolíkov slúži k úžitku iba pravdivý výklad ;-)). To je síce milé, ale čo vo výklade vášho minulého kresťanského zboru bolo nepravdivé, že ste sa nedávno rozhodli s manželom prestúpiť do iného zboru? Ak všetko bolo pravdivé, tak prečo ste prestupovali?
citácia: Korelovať počet denominácií s počtom výkladov nie je správne. To som tu už niekde písala. Prečo by to nebolo správne? Poviem Vám jeden vtip:
Jak to chodí ve Spojených státech... Na mostě stojí na zábradlí sebevrah a odhodlává se ke skoku. Přiběhne k němu jakýsi člověk a snaží se mu to rozmluvit. - Počkej, neskákej! - Proč ne? Už nemám pro co žít. - Jak to? Je přece tolik věcí, které dávají životu smysl. - Například? - No, třeba... Jsi věřící, nebo ateista? - Věřící. - Já taky! A jsi křesťan, žid, muslim, nebo něco jiného? - Křesťan. - Já taky! A jsi katolík, nebo protestant? - Protestant. - Já taky! A jsi presbyterián, nebo baptista? - Baptista. - Já taky! A jsi z Původní baptistické církve, nebo z Reformované baptistické církve? - Z Reformované. - Já taky! A jsi z Reformované baptistické církve našeho Pána Ježíše Krista, nebo z Reformované baptistické církve našeho Spasitele Ježíše Krista? - Z Reformované baptistické církve našeho Pána Ježíše Krista. - Já taky! A jsi z Reformované baptistické církve našeho Pána Ježíše Krista založené roku 1875, nebo z Reformované baptistické církve našeho Pána Ježíše Krista založené roku 1884? - Z Reformované baptistické církve našeho Pána Ježíše Krista založené roku 1875. - Hm. Já jsem z Reformované baptistické církve našeho Pána Ježíše Krista založené roku 1884... Tak skoč, ty mizernej heretiku!
citácia: No naprv k „pravosti“: Na základe akých kritérií hodnotíte spoločenstvo ako pravé? Čo tak komunita pravých kresťanov..? Ale kto je pravý kresťan, že.. Vy osobne áno..? Na základe vyznania viery. Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorých postupnosť učenia je dokázateľná k apoštolom a k Ježišovi Kristovi - cirke je apoštolská. Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorým nič nebráni účastniť sa na Eucharistii v jednej viere - cirkev je jedna. Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorí posväcujú svoje životy chlebom života, ktorým je sväté Telo Kristovo, a ktorí skrze toto Telo vstupujú do večného spoločenstva s Kristom - cirkev je svätá. Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorí sa objímajú v celistvosti jedného spoločenstva, ktorí sa vnútorne zjednocujú v jednom Bohu, Pánovi a Duchu, skrze jedno evanjelium, jeden krst, jednu Večeru Pána a jednu vieru. Sú to tí, ktorí vo svojom zbore síce nie sú celou Cirkvou, ale sú celkom cirkvou - cirkev je katolícka2.
citácia: Prečo len vyčovanie považujete za smerodajné? Prečo nie dokonalú aplikáciu v živote? Ak vyučovanie je správne a pravé, tak ako môže byť aplikácia v živote zlá? Jedine, že by sa ten život neriadil vyučovaním, ktoré hlása, alebo prijíma.
citácia: Takže mi skúste povedať, ktorý zbor bol neomylný – v Efeze, v Korinte, v Filipách, v Galácii, v Sardách, Laodicei... Každý jednotlivý zbor bol celkom cirkvou, všetky zbory spolu boli celou Cirkvou. Do tej miery, do akej je viera jednotlivých zborov v jednote s vierou ostatných zborov, do takej miery sú všetky zbory neomylné. Najkrajšie slová aj tak zaznievajú do zboru v Ríme /Rim 1,8/.
citácia: Znovu – prečo si myslíte, že daná formulácia z Písma značí neomylnosť učenia..??? Snáď som to už povedal. Ak autori evanjelií mohli písať neomylne. Ak sv. Pavol mohol písať v svojich listoch neomylne, ak ostatné listy a Zjavenie mohol niekto v prvom storočí napísať neomylne, prečo si myslíte, že neomylnosť sa z Cirkvi vytratila?
1. Kišš I., Dogmatika, Evanjelická bohoslovecká fakulta Univerzity Komenského Bratislava - skriptá, 2004, str. 37., elektronická verzia. 2. Kung H., Co je církev?, Cesta, 2000, str. 115. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 február 2008 : 14:25:32
|
citácia: Pápeži môžu konať aj ako súkromné osoby, to je jedna vec. Už som to tu spomínal, nedávno vyšla kniha o Ježišovi, ktorú napísal Ratzinger. Je to jeho súkromná aktivita a každý, kto na to má /myslím odbornú fundovanosť/ môže vzniesť námietky a kritiku k tejto knihe. Nemám zatiaľ tú knihu, ale niekde som čítal, že sám Ratzinger /asi/ v úvode vyzýva na odbornú diskusiu a polemiku. Druhá vec je, že pápež koná ako pastier, na to zrejme narážate aj Vy. Preto platí zásada, že pápeža treba mať v úcte a poslúchať jeho rady, aj keď práve slávnostne neučí, to znamená, vtedy, keď vedie stádo, ale nevyjadruje sa ex cathedra. Pretože z pozície jeho úradu by mu malo ísť o to, aby pri svojej najlepšej vôli a svedomí, zasadzoval sa o dobro ľudu a cirkvi. Nerozumiem tomu deleniu. Biblia a verne zachovaná katolícka tradícia sú zárukou plného poznania pravdy a to biskup neporušene odovzdáva, aby bolo zachovávané pre nasl. generácie. Má teda plné poznanie pravdy a ani ako súkr. osoba nemôže mať vo veciach viery iný názor. Keby ho mal, buď si svojvoľne vymýšľa alebo je to neznalosť /lenže aj to vyvoláva potom silnú nedôveru. Stačí 5 stovák neznalých biskupov a dogma o neomylnosti je na svete ;-)/. Písané, knihy či iné dokumenty voči ktorým je možná polemika a nevyžaduje je absolútna podriadenosť mi už potom pripadajú akosi nad rámec toho plného poznania, mimo toho čo Sv.Duch ustanovil ako potrebné. Však plné poznanie by malo byť plllné poznanie ;). Nie sú teda zbytočné, resp. načo sú potrebné, čo riešia? Veď poznať už len Písmo + tú Vašu obsahovo gigantickú tradíciu, vyžaduje obrovské úsilie.
citácia: Môže však nastať situácia, že istý postoj, ktorý viedol k dobru kresťanov v minulosti /povedzme pred 500 rokmi/, dnes, pri zmenených podmienkach nemusí platiť, alebo nemusí byť tak dobrý, žeby nebolo možné nájsť lepší. Napríklad dnešní protestanti sú úplne iní, ako v čase vzniku reformácie. Preto dnes je aj postoj k ekumenickému dialógu iný, ako bol v minulosti.
He.., ja si myslím, že RKC je trošku iná ako bola za inkvizítorov. Preto sa aj protestanti zmenili ;))). V čom sú nekatolícii iní? Ja si pripadám skoro taká istá ako Luther :-D.
citácia: Má a mala by mať, a nie len v sociálnej, ale aj v humánnej. A vyzerá, že aj v politickej.., a potom vlastne zrejme v každej.
citácia: Nebudem skúmať, že kde a kedy, a akom kontexte toto pápež povedal, beriem to, že to tak je. Myslíte si, že pápež nemá pravdu? Je možný dialóg a spolupráca s moslimami, alebo nie je? Aj keď sme sa s moslimami v minulosti dosť bili, aj vtedy boli obdobia, keď sa vytváral dialóg a spolupráca - keď sa práve nebili. Myslím si, že dialóg a spolupráca je možná so všetkými náboženstvami /v zmysle činov Jána Pavla II./, nie len s moslimami. Haha.., a aký dialóg by to mal byť /skús nejaké body osnovy mi dať/? Môže to byť iba: podriadte sa RKC a prijmeme Vás... Prosím, všimni si zdôvodnenie – prečo je možný ten dialóg – viera v jediného Boha /že by bolo jedno, že každý má iného..?/
citácia: Radar to nepovedala veľmi presne. Každý biskup a aj kňaz je neomylný stále, keď káže od kazateľnice a pri tomto kázaní sa nijako neodchyľuje od viery Cirkvi. Principiálne, ak kňaz káže to, čo učí cirkev, tak káže neomylné učenie, preto hovorí neomylne aj on sám. Prečo sa niektorí biskupi môžu mýliť? Asi preto, že nekážu to evanjelium, ktoré kázal Kristus. Existuje totiž možnosť, že niektorí sú neučení a hlavne neutvrdení vo viere, a takýto potom môžu /nemusí to byť naschvál/ prekrúcať Písmo na vlastnú skazu /2 Pt 3,16/. Lenže pripustenie tejto možnosti dáva do luftu celé verné zachovanie pravej viery.
citácia: Zásadnou vecou, ktorá je rozdielna napríklad medzi evanjelikmi a kalvínmi je učenie o Božom predzvedení /praescientia/ a predurčení /predestinácia/. Kalvíni veria, že predzvedenie je zároveň fatalickým predurčením človeka. Naproti tomu evanjelici predzvedenie a predurčenie nespájajú, a aj keď veria, že Boh vo svojej vševedúcnosti vie, čo sa stane /predzvedenie/, ale nie len On sám určuje naše osudy.1
Toto rozdielne učenie mám teda považovať za zásadné? Hm.. Justián, Tertullian, Jeroným, Jan Zlatoústy a Augustín obhajovali slobodnú vôľu. Ale ten posledný len do veku 65 rokov. Potom vydal diela, ktoré jednoznačne tvrdia, že slobodnú vieru človek stratil v raji. A Calvin bol ovplyvnený práve neskorým Augustínom. Pripadá mi teda, že katolícka cirkev má velikánsku strechu a zmestia sa tam rôzne názory. Nekatolíci stavajú malé domčeky.
citácia: To je síce milé, ale čo vo výklade vášho minulého kresťanského zboru bolo nepravdivé, že ste sa nedávno rozhodli s manželom prestúpiť do iného zboru? Ak všetko bolo pravdivé, tak prečo ste prestupovali? Pretože sa postupne prijímali názory a spôsoby, ktoré kedysi neboli. Stredobodom sa stalo osobné charizmatické prežívanie na úkor biblických právd.
citácia: Prečo by to nebolo správne? Poviem Vám jeden vtip:
[i]Jak to chodí ve Spojených státech... Práve v Amerike najviac vznikajú denominácie len tak - že si zmyslia.
citácia: Na základe vyznania viery. Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorých postupnosť učenia je dokázateľná k apoštolom a k Ježišovi Kristovi - cirke je apoštolská. Čo je „dokázateľná postupnosť učenia“? ;-)
citácia: Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorým nič nebráni účastniť sa na Eucharistii v jednej viere - cirkev je jedna. Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorí posväcujú svoje životy chlebom života, ktorým je sväté Telo Kristovo, a ktorí skrze toto Telo vstupujú do večného spoločenstva s Kristom - cirkev je svätá. Pravé spoločenstvo a praví kresťania sú tí, ktorí sa objímajú v celistvosti jedného spoločenstva, ktorí sa vnútorne zjednocujú v jednom Bohu, Pánovi a Duchu, skrze jedno evanjelium, jeden krst, jednu Večeru Pána a jednu vieru. Sú to tí, ktorí vo svojom zbore síce nie sú celou Cirkvou, ale sú celkom cirkvou - cirkev je katolícka2. S týmto sa dá súhlasiť. Veľa z toho tiež tak vnímam. Ale je mi jasné, že Ty tým myslíš celkom iné ako ja..., no čo už.. Ak by som mala jednou vetou: pravé spoločenstvo tvoria tí veriaci, ktorí sa narodili z Boha.
citácia: Ak vyučovanie je správne a pravé, tak ako môže byť aplikácia v živote zlá? Jedine, že by sa ten život neriadil vyučovaním, ktoré hlása, alebo prijíma. Bumes.., tak kde sú tí dokonalí katolíci v praktizovaní viery životom?! :-)
citácia: citácia: Takže mi skúste povedať, ktorý zbor bol neomylný – v Efeze, v Korinte, v Filipách, v Galácii, v Sardách, Laodicei... Každý jednotlivý zbor bol celkom cirkvou, všetky zbory spolu boli celou Cirkvou. Do tej miery, do akej je viera jednotlivých zborov v jednote s vierou ostatných zborov, do takej miery sú všetky zbory neomylné. Najkrajšie slová aj tak zaznievajú do zboru v Ríme /Rim 1,8/. Tá druhá veta je hlúposť. Nemôžeš predsa porovnať jeden zbor s priemernou vierou ostatných /možno v niečom mylných/ zborov. Musi sa to porovnať s učením Kristovým. Ale prosím, odpovedz ešte raz – ktorý z tých zborov bol neomylný?
citácia: Snáď som to už povedal. Ak autori evanjelií mohli písať neomylne. Ak sv. Pavol mohol písať v svojich listoch neomylne, ak ostatné listy a Zjavenie mohol niekto v prvom storočí napísať neomylne, prečo si myslíte, že neomylnosť sa z Cirkvi vytratila? Boli predsa aj iné listy..., už nie neomylné.., ba často falošné.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1311 ~
Člen od: 10 jún 2005 ~
Posledná návšteva: 23 február 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 február 2008 : 20:41:08
|
citácia: Ja si pripadám skoro taká istá ako Luther :-D.
Je mozne, ze vprotestantskych kruhoch uz ani nevedia, comu vlastne veril Luther? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 február 2008 : 21:08:42
|
citácia: Snáď som to už povedal. Ak autori evanjelií mohli písať neomylne. Ak sv. Pavol mohol písať v svojich listoch neomylne, ak ostatné listy a Zjavenie mohol niekto v prvom storočí napísať neomylne, prečo si myslíte, že neomylnosť sa z Cirkvi vytratila?
Boli predsa aj iné listy..., už nie neomylné.., ba často falošné.
Falosnost tychto listov predsa papez s biskupmi neomylne rozoznali, a preto ich do Biblie nezaradili.Bola to teda katolicka cirkev, ktora neomylne rozlisila, co do Biblie patri a co nie. |
Boh je laska. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 február 2008 : 21:43:45
|
citácia: Stačí 5 stovák neznalých biskupov a dogma o neomylnosti je na svete ;-)/.
Neomylnost slubil Kristus v Biblii,cize plati uz 2000 rokov,drzme sa Bozieho slova.Dogma totiz nezacina byt pravdiva dnom vyhlasenia. Kristus tiez povedal :"A hla, ja som s vami po vsetky dni, az do skoncenia sveta." A inde slubil svojej cirkvi, ze jej da" Ducha pravdy, aby s nou bol naveky". Protestantskym zborom toto neslubil, lebo vtedy existovala len katolicka cirkev.S tym sa neda nic robit.
citácia: podriadte sa RKC a prijmeme Vás.. .
Na prijatie do katolickej cirkvi musi clovek dostat milost od Boha, Boh takuto milost nikomu neodmieta dat, je len na cloveku, co s tym urobi, ci nekladie Bohu v dusi prekazky
citácia: Ak by som mala jednou vetou: pravé spoločenstvo tvoria tí veriaci, ktorí sa narodili z Boha. pravi veriaci , co sa narodili z Boha, si vzdy ctia vsetky Bozie slova a riadia sa nimi vo svojom zivote, teda aj tymito Kristovymi slovami: "Ak nebudete jest Telo Syna cloveka a pit jeho Krv, nebudete mat v sebe zivota""Kto je moje telo a pije moju krv, ma zivot vecny a ja ho vzkriesim v posledny den"Kto je moje Telo a pije moju krv prebyva vo mne a ja v nom"Moze sa pravy krestan, ktory sa narodil z Boha neriadit tymito Kristovymi slovami? |
Boh je laska. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 február 2008 : 10:35:16
|
|
|
Odoslaný - 27 február 2008 : 10:47:15
|
citácia: Falosnost tychto listov predsa papez s biskupmi neomylne rozoznali, a preto ich do Biblie nezaradili. Bola to teda katolicka cirkev, ktora neomylne rozlisila, co do Biblie patri a co nie. Boli to katolícky biskupi, ktorí napísali nie celkom neomylné listy. A boli to príslušníci RKC kléru, ktorí si povymýšlali falošné dekretálie.
citácia: Neomylnost slubil Kristus v Biblii,cize plati uz 2000 rokov,drzme sa Bozieho slova.Dogma totiz nezacina byt pravdiva dnom vyhlasenia. A stále dokoliečka..., neviem či má zmysel nad niečím aj uvažovať.
citácia: Kristus tiez povedal :"A hla, ja som s vami po vsetky dni, az do skoncenia sveta." A inde slubil svojej cirkvi, ze jej da" Ducha pravdy, aby s nou bol naveky". Protestantskym zborom toto neslubil, lebo vtedy existovala len katolicka cirkev.S tym sa neda nic robit.
To predsa sľúbil veriacim. My sme veriaci v Neho. Akurát dnes ráno som bola povzbudená veršami z Galatským3,26-28: Lebo všetci ste synmi Božími skrze vieru v Kristu Ježišovi. Lebo všetci, ktorí ste pokrstení v Krista, Krista ste obliekli. Niet Žida ani Gréka, niet sluhu ani slobodného, niet muža ani ženy, lebo vy všetci ste jedno v Kristu Ježišovi.
citácia: Na prijatie do katolickej cirkvi musi clovek dostat milost od Boha, Boh takuto milost nikomu neodmieta dat, je len na cloveku, co s tym urobi, ci nekladie Bohu v dusi prekazky Každý znovuzrodený je v katolíckej cirkvi . Samozrejme, že nie každý je v RKC denominácii.
citácia: pravi veriaci , co sa narodili z Boha, si vzdy ctia vsetky Bozie slova a riadia sa nimi vo svojom zivote, teda aj tymito Kristovymi slovami: "Ak nebudete jest Telo Syna cloveka a pit jeho Krv, nebudete mat v sebe zivota""Kto je moje telo a pije moju krv, ma zivot vecny a ja ho vzkriesim v posledny den"Kto je moje Telo a pije moju krv prebyva vo mne a ja v nom"Moze sa pravy krestan, ktory sa narodil z Boha neriadit tymito Kristovymi slovami? Pôvodne zaslal radar - 26 február 2008 : 21:43:45 Nemôže. Preto máme Večeru Pánovu. Mimochodom – vieš, že moji rodičia /ako rímskokatolíci/ ešte nikdy v živote neprijali kalich? Pán farár to vždy všetko vypije sám.. Nemyslím to zle, ale priznávam, že trošku uzemniť ťa chcem Kedysi dávno, dávno sme tu už prijímanie rozoberali. Ak chceš pohľadaj si to v histórii. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1311 ~
Člen od: 10 jún 2005 ~
Posledná návšteva: 23 február 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 február 2008 : 16:05:45
|
Aniko citácia: Nerozumiem tomu deleniu. Biblia a verne zachovaná katolícka tradícia sú zárukou plného poznania pravdy a to biskup neporušene odovzdáva, aby bolo zachovávané pre nasl. generácie. Má teda plné poznanie pravdy a ani ako súkr. osoba nemôže mať vo veciach viery iný názor. Neviem, že kto hovoril o plnom poznaní pravdy, dúfam, že ja som to nebol. Ani katolícka cirkev nemá "plné poznanie pravdy", má len také poznanie pravdy, ktoré je nevyhnutné. Prečo sa mi snažíte nahovoriť, že biskup ako súkromná osoba nemôže byť heretikom? Aj pápež ako súkromná osoba môže byť heretikom. Lebo totiž aj keď niekto je oboznámený s pravdou, stále môže túto pravdu neprijať, alebo sa jej brániť.
citácia: Stačí 5 stovák neznalých biskupov a dogma o neomylnosti je na svete ;-)/. Síce trochu žartujete, ale aj tak treba odpovedať. Nemôže sa stať, žeby 500 alebo hoci aj 100 biskupov na všeobecnom koncile rozhodlo vo veciach viery a mravov omylne. Práve preto sa hlasuje a neraz sa už stalo, že výsledok bol skutočne tesný /napr. rozdiel len niekoľkých hlasov/. Ani biskupi totiž nevedeli, že ako to skutočne je. Jedni si mysleli, že tak, iní, že onak. Hlasovanie ukázalo, že ako a výsledok hlasovania už nikto nespochybňuje, lebo tu sa verí, že sa zjavila samotná vôľa Božia, pretože Duch svätý dohliadal na priebehom hlasovania. Neomylnosť, či už koncilov alebo pápeža nie je vec jednotlivých ľudí, ale je to vecou Božou. Pretože ako som už písal, v Písme prisľúbil neomylnosť /podľa môjho výkladu/. Ak by na pápežský stolec zasadol niekto, kto by bol bludárom, ja verím, že Boh by nedopustil, aby sa takýto vyjadroval k veciam viery. Z histórie predsa poznáme pápežov, ktorých ťažko nazvať kresťanmi /kvôli ich spôsobu života/. Boli, posedeli, aj pomreli, nič vieroučné však nezanechali. Takže ešte raz, neomylnosť, či už biskupov, alebo pápeža je prioritne Božia činnosť, nie ľudská. A preto sa prejavuje iba v oblasti viery a mravov. Skúsim to povedať extrémne. Ak by sa našiel pápež bludár, ktorý by chcel ako článok viery vyhlásiť nejaký blud, verím, že Duch svätý by v tom zabránil. Ale tu už vlastne končí debata, lebo ja to neviem dokázať /okrem odkazov na Písmo, ktoré si však Vy môžete vyložiť ináč/. Teda tomu verím, ako mi dokážete, že sa mýlim?
citácia: Písané, knihy či iné dokumenty voči ktorým je možná polemika a nevyžaduje je absolútna podriadenosť mi už potom pripadajú akosi nad rámec toho plného poznania, mimo toho čo Sv.Duch ustanovil ako potrebné. Nové časy, ktoré stále prúdia prinášajú aj nové problémy a je potrebné hľadať aj nové riešenia. Napríklad na problémy doby šestnásteho storočia našla riešenie reformácia - tomu určite veríte. Okrem toho, spirituality nikdy nie je dosť. Ak mi napríklad nejaká pápežova kniha, hoc nie chránená Božou neomylnosťou môže pomôcť lepšie prežívať moju vieru, tak predsa má zmyslel /naposledy to bola kniha ešte kardinála Ratzingera - Cesta veľkonočným tajomstvom/ aby existovala.
citácia: Však plné poznanie by malo byť plllné poznanie ;). Neboli ste niekdy u svedkov Jehovových? To oni sa stále oháňajú "plným poznaním".
citácia: Veď poznať už len Písmo + tú Vašu obsahovo gigantickú tradíciu, vyžaduje obrovské úsilie. Preto si myslím, že správne stanovisko nemôžeme zaujať, ak nebudeme poznať Písmo a Tradíciu. Ak budeme poznať len Písmo, bez Tradície, tak prídeme na skreslené, prípadne až bludné riešenia /viď. spomínaných svedkov/.
citácia: He.., ja si myslím, že RKC je trošku iná ako bola za inkvizítorov. Preto sa aj protestanti zmenili ;))). V čom sú nekatolícii iní? Ja si pripadám skoro taká istá ako Luther :-D. Čo do inkvizície, tak tam si katolícka nič nezadá s protestantskou. Nekatolíci sú iní hlavne v tom, že dnes sa už 99% nekatolíkov rodí do týchto nekatolíckych domácností. Teda už o nich nemožno hovoriť celkom ako o bludároch /aj keď voči katolíckej cirkvi sú/, ale skôr o nich možno hovoriť ako o inom náboženstve, ktoré má s kresťanstvom prvých storočí a dneška asi toľko spoločné ako budhizmus, alebo islam. Preto aj ekumenické snahy môžu stáť len na "akceptovaní sa", ale o žiadnom vieroučnom "zbližovaní sa" nemôže byť reč. Ako by sme sa mohli zblížiť s budhistami? Alebo ako by ste sa vy mohli zblížiť s hinduistami? Luther bol katolík, len trochu neposedný, ja by som povedal, že to bol prvý fundamentalista. Dnešné reformačné prúdy s tradičným kresťanstvom však už viac vecí rozdeľuje, ako spája. Máme pramálo spoločné, preto sa už nemôžeme zbližovať, môžeme sa však ekumenicky akceptovať - žiť jedni vedľa druhých. Ohľadom Vášho prirovnania sa k Lutherovi. Budem citovať úryvok z jednej knihy. Som zvedavý, či to poznáte. Aby Martin Luhter odôvodnil svoje tvrdenia, že človek je ospravedlnený len vierou, úmyselne pridal slovo "len" do svojho nemeckého prekladu Rim 3,28. V skutočnosti slovo "len" sa vyskytuje pri slove "viera" len v gréckom texte v Jak 2,24, kde sa hovorí, že nie sme "spasení len vierou". Martin Luther bránil svoj nový dodatok slovami: "Hovoríte mi, že pápeženci robia veľký poplach, pretože slovo 'len' nie je v Pavlovom texte. Ak vaši pápeženci robia taký zbytočný rozruch okolo slova 'len', povedzte im: 'Dr. Martin Luther to bude mať takto,' a povedzte: 'Pápeženci a somári sú jedno a to isté.' Budem to mať takto a postarám sa, aby to tak bolo. Moja vôľa je dostatočným dôvodom. Veľmi dobre viem, že slovo 'len' nie je v latinskom alebo gréckom texte. Je zbytočné, aby ma to pápeženci učili. Je pravda, že tieto písmená tam nie sú. Na tieto písmená hlupáci pozerajú ako teľa na nové vráta... Ostane to v mojom Novom zákone a aj keby všetci pápežskí somári zošaleli, neodstránia to."*
citácia: A vyzerá, že aj v politickej.., a potom vlastne zrejme v každej. Čítali ste niekedy sv. Augustína a jeho Boží štát?
citácia: Haha.., a aký dialóg by to mal byť /skús nejaké body osnovy mi dať/? Môže to byť iba: podriadte sa RKC a prijmeme Vás... Prosím, všimni si zdôvodnenie – prečo je možný ten dialóg – viera v jediného Boha /že by bolo jedno, že každý má iného..?/ Naznačil som už vyššie, čo som mal na mysli. Dialóg, kedy by sme sa mohli navzájom akceptovať. Alebo napríklad robiť dobré veci. Prečo by sa nemohla vyhlásiť zbierka na deti v Afrike v evanjelickom a aj katolíckom kostole v jednej obci. A potom by sa mohlo povedať, že nie katolíci, alebo evanjelici vyzbierali, ale že obec /tá a tá/ spolu vyzbierala toľko a toľko. /ale asi by aj tak niektorí hovorili, že tí dali toľko a tamtí len toľko/
citácia: Lenže pripustenie tejto možnosti dáva do luftu celé verné zachovanie pravej viery. Možno pre vás, reformovaných, ktorí nemáte vieroučný orgán.
citácia: Toto rozdielne učenie mám teda považovať za zásadné? Hm.. Justián, Tertullian, Jeroným, Jan Zlatoústy a Augustín obhajovali slobodnú vôľu. Ale ten posledný len do veku 65 rokov. Potom vydal diela, ktoré jednoznačne tvrdia, že slobodnú vieru človek stratil v raji. A Calvin bol ovplyvnený práve neskorým Augustínom. Pripadá mi teda, že katolícka cirkev má velikánsku strechu a zmestia sa tam rôzne názory. Nekatolíci stavajú malé domčeky. Tertullián, akokoľvek mu vďačíme za pojmový aparát, ktorý bol neskôr použitý v dogmatických vyjadreniach, sa nakoniec stal bludárom. Hieroným zase otvorene pochyboval o inšpirovanosti deuterokanonických kníh Starého zákona. Augustín napísal diela, ktoré je ťažké do detailov preniknúť..... Oni predsa sú tiež len omylní ľudia. Aj tak zanechali neoceniteľný poklad pre cirkev. Neviem do akej miery bol Kalvín naklonený Augustínovi, ale bol to práve Luther, kto bol augustiniánskym mníchom. Žeby preto sa tak neznášali? Zásadný rozdiel môže byť napríklad aj to, že niektoré reformačné smery nekrstia deti, iné zase krstia deti. V tomto prípade sa jedná o nezlúčiteľné učenie o krste.
citácia: Pretože sa postupne prijímali názory a spôsoby, ktoré kedysi neboli. Stredobodom sa stalo osobné charizmatické prežívanie na úkor biblických právd. Biblické pravdy sa tam len potláčali, alebo to spoločenstvo ich začalo popierať a upadlo do bludu?
citácia: Čo je „dokázateľná postupnosť učenia“? ;-) Historicky a aj právne vytvorená reťaz, kedy je isté, že učenie je v súlade s učením apoštolov a ich žiakov.
citácia: Bumes.., tak kde sú tí dokonalí katolíci v praktizovaní viery životom?! :-) Nemám náhodou začať menovať cnostných katolíkov?
citácia: Ale prosím, odpovedz ešte raz – ktorý z tých zborov bol neomylný? Dúfal som, že som dostatočne odpovedal. Zbor nemôže byť neomylný, len učenie môže byť neomylné. V čase zborov, ktoré Vy popisujete ešte boli živí apoštoli a sv. Pavol a preto garantom neomylnosti boli práve oni. Preto niektoré možné "zlé pochopenia" oni museli opravovať. Po ich smrti zodpovednosť prešla na ich priamych žiakov a začala sa prirodzene sústreďovať do Ríma. A potom prešla na priamych žiakov priamych žiakov a takto postupne sa dostala až k nám /apoštolská postupnosť/.
citácia: Boli predsa aj iné listy..., už nie neomylné.., ba často falošné. Presne tak. Preto musel byť opäť niekto neomylný, kto určil a vybral práve 27 kníh Nového zákona, a nie napríklad 33. To urobili katolícki biskupi na všeobecnom koncile. A propo, prečo prijímate katolícky kánon? Však si urobte vlastný.
citácia: Boli to katolícky biskupi, ktorí napísali nie celkom neomylné listy. A boli to príslušníci RKC kléru, ktorí si povymýšlali falošné dekretálie. Boh nech im odpustí.
citácia: To predsa sľúbil veriacim. My sme veriaci v Neho. Akurát dnes ráno som bola povzbudená veršami z Galatským3,26-28: Lebo všetci ste synmi Božími skrze vieru v Kristu Ježišovi. Lebo všetci, ktorí ste pokrstení v Krista, Krista ste obliekli. Niet Žida ani Gréka, niet sluhu ani slobodného, niet muža ani ženy, lebo vy všetci ste jedno v Kristu Ježišovi. Tak je. Všetci sme synmi Božími skrze vieru v Krista Ježiša. Lenže ktorá to je viera? Luteránska? Kalvínska? Baptistická? Katolícka?
citácia: Každý znovuzrodený je v katolíckej cirkvi . Samozrejme, že nie každý je v RKC denominácii. Klasický skreslený pohľad reformovaných kresťanov. Hovoríte, že je jedno, v akej ste denominácii, ak veríte v Ježiša Krista, tak ste znovuzrodený kresťan a patríte do "neviditeľnej" cirkvi katolíckej. Vy ste svetlo sveta. Mesto, ktoré leží na vrchu, nemôže byť skryté. Neskrývajte sa teda za denominačné delenia, ale začnite patriť skutočnému Kristovi, staňte sa jeho telom.
citácia: Mimochodom – vieš, že moji rodičia /ako rímskokatolíci/ ešte nikdy v živote neprijali kalich? Pán farár to vždy všetko vypije sám.. Nemyslím to zle, ale priznávam, že trošku uzemniť ťa chcem No, a ja zase môžem prijímať z kalicha na každej sv. omši. A tiež som katolík. Lebo u nás sa prijíma pod oboma spôsobmi. Je to vec zvyku.
*Stoddard L. J., Rebuilding a lost faith., citované podľa Madrid P., Prekvapila ich pravda, Redemptoristi, 2006, str. 136.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 03 marec 2008 : 14:36:44
|
citácia: Neviem, že kto hovoril o plnom poznaní pravdy, dúfam, že ja som to nebol. Viacerí tu hovorili..
citácia: Ani katolícka cirkev nemá "plné poznanie pravdy", má len také poznanie pravdy, ktoré je nevyhnutné. Nevyhnutné k čomu? A čo to konkrétne je? Ktoré pravdy, spisy...
citácia: Prečo sa mi snažíte nahovoriť, že biskup ako súkromná osoba nemôže byť heretikom? Aj pápež ako súkromná osoba môže byť heretikom. Lebo totiž aj keď niekto je oboznámený s pravdou, stále môže túto pravdu neprijať, alebo sa jej brániť. Lebo mi pripadá schizofrenické deliť človeka na súkromnú osobu a „úradnú“ osobu vo veci viery. Vari sa Boh nepozerá na srdce človeka – na to čo je v ňom? http://www.svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Mt+12%2C36 http://www.svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=1Pt+4%2C11 http://www.svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=2Kor+2%2C17
citácia: Síce trochu žartujete, ale aj tak treba odpovedať. Nemôže sa stať, žeby 500 alebo hoci aj 100 biskupov na všeobecnom koncile rozhodlo vo veciach viery a mravov omylne. Práve preto sa hlasuje a neraz sa už stalo, že výsledok bol skutočne tesný /napr. rozdiel len niekoľkých hlasov/. Ani biskupi totiž nevedeli, že ako to skutočne je. Jedni si mysleli, že tak, iní, že onak. Hlasovanie ukázalo, že ako a výsledok hlasovania už nikto nespochybňuje, lebo tu sa verí, že sa zjavila samotná vôľa Božia, pretože Duch svätý dohliadal na priebehom hlasovania. To je vyzerá ako lotéria.. Pri všetkej úcte k losovaniu /možno je to naozaj za výnimočných situácií potrebný spôsob/, nemôžem to prijať ako Božiu metódu vo veci správnosti učenia. Z Písma vidieť tento spôsob - viď verše http://www.svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Mt+28%2C20 http://www.svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Jn+17%2C8 http://www.svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=1Jn+2%2C4-5
citácia: Neomylnosť, či už koncilov alebo pápeža nie je vec jednotlivých ľudí, ale je to vecou Božou. Pretože ako som už písal, v Písme prisľúbil neomylnosť /podľa môjho výkladu/. Ak by na pápežský stolec zasadol niekto, kto by bol bludárom, ja verím, že Boh by nedopustil, aby sa takýto vyjadroval k veciam viery. Z histórie predsa poznáme pápežov, ktorých ťažko nazvať kresťanmi /kvôli ich spôsobu života/. Boli, posedeli, aj pomreli, nič vieroučné však nezanechali. Takže ešte raz, neomylnosť, či už biskupov, alebo pápeža je prioritne Božia činnosť, nie ľudská. A preto sa prejavuje iba v oblasti viery a mravov. Skúsim to povedať extrémne. Ak by sa našiel pápež bludár, ktorý by chcel ako článok viery vyhlásiť nejaký blud, verím, že Duch svätý by v tom zabránil. Ale tu už vlastne končí debata, lebo ja to neviem dokázať /okrem odkazov na Písmo, ktoré si však Vy môžete vyložiť ináč/. Teda tomu verím, ako mi dokážete, že sa mýlim? Máte taký prípad v histórii – Honóriusa. Ako sa teda pozerá na toto Vaša viera?
citácia: Nové časy, ktoré stále prúdia prinášajú aj nové problémy a je potrebné hľadať aj nové riešenia. Napríklad na problémy doby šestnásteho storočia našla riešenie reformácia - tomu určite veríte. Neviem na aké problémy 16 stor. myslíte. Kresťanská reformácia /ak teda je skutočnou reformáciou/ by mala obnovovať vieru a to vieru v Boha, ktorá nepodlieha vonkaším okolnostiam.
citácia: Neboli ste niekdy u svedkov Jehovových? To oni sa stále oháňajú "plným poznaním". Nebola.
citácia: Preto si myslím, že správne stanovisko nemôžeme zaujať, ak nebudeme poznať Písmo a Tradíciu. Ak budeme poznať len Písmo, bez Tradície, tak prídeme na skreslené, prípadne až bludné riešenia /viď. spomínaných svedkov/. Písmo je tradícia.
citácia: Čo do inkvizície, tak tam si katolícka nič nezadá s protestantskou. Nekatolíci sú iní hlavne v tom, že dnes sa už 99% nekatolíkov rodí do týchto nekatolíckych domácností. Nooo, neviem-neviem z akej štatistiky a ktorej denominácie ste vychádzali. Ja skôr „odborne ;-D“ odhadujem 50 na 50.
citácia: Teda už o nich nemožno hovoriť celkom ako o bludároch /aj keď voči katolíckej cirkvi sú/, ale skôr o nich možno hovoriť ako o inom náboženstve, ktoré má s kresťanstvom prvých storočí a dneška asi toľko spoločné ako budhizmus, alebo islam. Hahaha, ale ste nám dali.., podarená ekuménia.
citácia: Preto aj ekumenické snahy môžu stáť len na "akceptovaní sa", ale o žiadnom vieroučnom "zbližovaní sa" nemôže byť reč. Ako by sme sa mohli zblížiť s budhistami? Alebo ako by ste sa vy mohli zblížiť s hinduistami? Luther bol katolík, len trochu neposedný, ja by som povedal, že to bol prvý fundamentalista. Dnešné reformačné prúdy s tradičným kresťanstvom však už viac vecí rozdeľuje, ako spája. Máme pramálo spoločné, preto sa už nemôžeme zbližovať, môžeme sa však ekumenicky akceptovať - žiť jedni vedľa druhých. Inak povedané - vaša terajšia ekuména značí, že nás už nemusíte perzekuovať ako v minulosti.
citácia: Ohľadom Vášho prirovnania sa k Lutherovi. Budem citovať úryvok z jednej knihy. Som zvedavý, či to poznáte. Aby Martin Luhter odôvodnil svoje tvrdenia, že človek je ospravedlnený len vierou, úmyselne pridal slovo "len" do svojho nemeckého prekladu Rim 3,28. V skutočnosti slovo "len" sa vyskytuje pri slove "viera" len v gréckom texte v Jak 2,24, kde sa hovorí, že nie sme "spasení len vierou". Martin Luther bránil svoj nový dodatok slovami: "Hovoríte mi, že pápeženci robia veľký poplach, pretože slovo 'len' nie je v Pavlovom texte. Ak vaši pápeženci robia taký zbytočný rozruch okolo slova 'len', povedzte im: 'Dr. Martin Luther to bude mať takto,' a povedzte: 'Pápeženci a somári sú jedno a to isté.' Budem to mať takto a postarám sa, aby to tak bolo. Moja vôľa je dostatočným dôvodom. Veľmi dobre viem, že slovo 'len' nie je v latinskom alebo gréckom texte. Je zbytočné, aby ma to pápeženci učili. Je pravda, že tieto písmená tam nie sú. Na tieto písmená hlupáci pozerajú ako teľa na nové vráta... Ostane to v mojom Novom zákone a aj keby všetci pápežskí somári zošaleli, neodstránia to."* Ano, Luther to odôvodnil, že prekladá nie literu, ale zmysel, význam textu. Vami uvedený komentár nepoznám – uvedte mi prosím z akého dochovaného záznamu to je.
citácia: Čítali ste niekedy sv. Augustína a jeho Boží štát? Nie, ale nazdávam sa, že Boží štát vznikne až keď príde Kristus.
citácia: Historicky a aj právne vytvorená reťaz, kedy je isté, že učenie je v súlade s učením apoštolov a ich žiakov. Čo nemáte.
citácia: Dúfal som, že som dostatočne odpovedal. Zbor nemôže byť neomylný, len učenie môže byť neomylné. Takže ani RKC nie je neomylná?
citácia: V čase zborov, ktoré Vy popisujete ešte boli živí apoštoli a sv. Pavol a preto garantom neomylnosti boli práve oni. Preto niektoré možné "zlé pochopenia" oni museli opravovať. Po ich smrti zodpovednosť prešla na ich priamych žiakov a začala sa prirodzene sústreďovať do Ríma. A potom prešla na priamych žiakov priamych žiakov a takto postupne sa dostala až k nám /apoštolská postupnosť/. Ano, ano... a prešla až do tej miery, že občas ani biskupi poriadne nevedia čo je správne..
citácia: Presne tak. Preto musel byť opäť niekto neomylný, kto určil a vybral práve 27 kníh Nového zákona, a nie napríklad 33. To urobili katolícki biskupi na všeobecnom koncile. A propo, prečo prijímate katolícky kánon? Však si urobte vlastný. Nemáme dôvod odmietať. To Slovo v preniká až po oddelenie duše od ducha a kĺbov od špiku a rozsudzuje myšlienky a úmysly srdca.
citácia: Tak je. Všetci sme synmi Božími skrze vieru v Krista Ježiša. Lenže ktorá to je viera? Luteránska? Kalvínska? Baptistická? Katolícka? Viera v Pána Ježiša Krista.
citácia: Vy ste svetlo sveta. Mesto, ktoré leží na vrchu, nemôže byť skryté. Neskrývajte sa teda za denominačné delenia, ale začnite patriť skutočnému Kristovi, staňte sa jeho telom. Načo by som robila dvakrát ten istý úkon...
citácia: No, a ja zase môžem prijímať z kalicha na každej sv. omši. A tiež som katolík. Lebo u nás sa prijíma pod oboma spôsobmi. Je to vec zvyku. .. takže už nie Kristovo slovo ale vec zvyku... Keby ste žili v inej oblasti /o inom storočí ani nehovoriac/, môžte snívať.
Toto je asi moja posledná reakcia v dohľadnom čase. Nestíham nateraz odpisovať. Dakujem za vysvetlenia.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1311 ~
Člen od: 10 jún 2005 ~
Posledná návšteva: 23 február 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 04 marec 2008 : 22:21:51
|
Aniko citácia: Nevyhnutné k čomu? Nevyhnutné k správnej úzkej ceste spásy.
citácia: A čo to konkrétne je? Ktoré pravdy, spisy... Evanjelium.
citácia: Lebo mi pripadá schizofrenické deliť človeka na súkromnú osobu a „úradnú“ osobu vo veci viery. Vari sa Boh nepozerá na srdce človeka – na to čo je v ňom? Nepovedal by som, že je to schizofrenické. Proste veríme, že v niektorých situáciách Boh viac zasahuje do života človeka /Cirkvi/ ako normálne sme zvyknutí.
citácia: To je vyzerá ako lotéria.. Pri všetkej úcte k losovaniu /možno je to naozaj za výnimočných situácií potrebný spôsob/, nemôžem to prijať ako Božiu metódu vo veci správnosti učenia. Z Písma vidieť tento spôsob - viď verše Nuž, takouto lotériou sa rozhodlo o tom, že ktoré knihy sú inšpirované. Ja Vás nenútim, aby ste tento spôsob prijali ako metódu vo veci správnosti učenia. Pre mňa je rozhodujúci. Chcem vedieť, komu môžem veriť. Či nejakému samozvanému vykladateľovi Písma /ktorých sú tisíce a mne by nič nezostalo, len každého si vypočuť/, alebo otcom.
citácia: Máte taký prípad v histórii – Honóriusa. Ako sa teda pozerá na toto Vaša viera? Aj o tomto príklade sa na I.V.K. hovorilo. Honórius je pekný príklad toho, čo som hovoril. Tento pápež (možno aj preto, lebo nebol dobre zorientovaný) súhlasil s teológiou carihradského patriachu Sergeja a s jeho monoteletizmom. Duch svätý však zabránil, aby blud monoteleizmu pápež povýšil na učenie cirkvi. Ostalo teda len jeho súkromnou aktivitou.
citácia: Písmo je tradícia. Ja hovorím, že Písmo je zapísaná Tradícia. Dosť sme o tom teraz diskutovali na pavelbovom fóre.
citácia: Nooo, neviem-neviem z akej štatistiky a ktorej denominácie ste vychádzali. Ja skôr „odborne ;-D“ odhadujem 50 na 50. Možno nejaké novodobé náboženské smery a sekty to skutočne majú takto. Myslím si však, že k evanjelikom alebo ku kalvínom prichádza asi toľko katolíkov, ako ku katolíkom prichádza evanjelikov. Možno sa mýlim.
citácia: Hahaha, ale ste nám dali.., podarená ekuménia. Mohol som sa rozpísať lepšie, priznávam. Samozrejme aj v prostredí reformácie existujú kresťanské zbory, ktoré sú tradičnej viere viac blízke, alebo menej blízke. Ak napríklad Vy /neviem, kam chodíte/ neveríte v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii, tak chodíte k tým menej blízkym /a tu už môžeme kľudne porovnávať s budhistami alebo moslimami/. Evanjelici sú tí viac blízki. Samozrejme, stále vzdialení.
citácia: Inak povedané - vaša terajšia ekuména značí, že nás už nemusíte perzekuovať ako v minulosti. Áno, nemusíme Vás prenasledovať a posielať do vyhnanstva, tak ako Ária jeho súčasníci, ani vás nemusíme popravovať, tak ako Husa jeho súčasníci. Tak isto nemusíte vy nás prenasledovať a posielať do vyhnanstva, ako Athanázia jeho súčasníci, alebo popravovať, tak ako košických katolíckych kňazov ich súčasníci.
citácia: Ano, Luther to odôvodnil, že prekladá nie literu, ale zmysel, význam textu. Vami uvedený komentár nepoznám – uvedte mi prosím z akého dochovaného záznamu to je. Jediný zdroj, ktorý k tomu mám je ten, ktorý som uviedol.
citácia: Čo nemáte. Myslím, že týmto už začíname porušovať pravidlá tohoto fóra, preto odporúčam presunúť sa na osobnú úroveň, alebo zvoliť iné fórum.
citácia: Takže ani RKC nie je neomylná? Aniko, RKC je jedna z katolíckych cirkví. Nie je neomylná. Katolícka cirkev je neomylná.
citácia: Ano, ano... a prešla až do tej miery, že občas ani biskupi poriadne nevedia čo je správne.. Diabol je veľký zvodca.
citácia: Nemáme dôvod odmietať. To Slovo v preniká až po oddelenie duše od ducha a kĺbov od špiku a rozsudzuje myšlienky a úmysly srdca. Kto vie, či toto cítia aj moslimi keď čítajú Korán? Asi hej.
citácia: . takže už nie Kristovo slovo ale vec zvyku... Keby ste žili v inej oblasti /o inom storočí ani nehovoriac/, môžte snívať. Ktorý chlieb používať pri Eucharistii? Kvasený, alebo nekvasený? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 marec 2008 : 17:55:12
|
citácia: citácia: A keď sa Benedikt XVI. vyjadrí že: „dialóg a spolupráca medzi kresťanmi a moslimami je možná, pretože veria v jediného Boha, ktorý je Prozreteľnosť, Stvoriteľ a Sudca, ktorý bude na konci sveta súdiť naše skutky“ – vari toto nie je vyjadrenie viery???! Ak nie - tak čo to je?
Nebudem skúmať, že kde a kedy, a akom kontexte toto pápež povedal, beriem to, že to tak je. Myslíte si, že pápež nemá pravdu? Je možný dialóg a spolupráca s moslimami, alebo nie je? Aj keď sme sa s moslimami v minulosti dosť bili, aj vtedy boli obdobia, keď sa vytváral dialóg a spolupráca - keď sa práve nebili. Myslím si, že dialóg a spolupráca je možná so všetkými náboženstvami /v zmysle činov Jána Pavla II./, nie len s moslimami. Paradoxne vtedy ked sme sa s nimi "bili" bol dialog mozny. Dnes ked sa "biju" oni s nami, o dialog nestoja. inak a o com tak by sme s nimi mali diskutovat? |
Dufam z moj prispevok nebude zmazany ani dodatocne upravovany. Inak som rad, ze som stihol prispiet pred zamknutim temy. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 2570 ~
Člen od: 29 február 2004 ~
Posledná návšteva: 16 február 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 apríl 2008 : 11:38:56
|
|
|
Odoslaný - 11 apríl 2008 : 11:47:59
|
Po tej dlhšej odmlke si už moc nepamätám v akej súvislosti sme niektoré myšlienky rozoberali, takže sa zastavím len pri niektorých bodoch.
citácia: Nuž, takouto lotériou sa rozhodlo o tom, že ktoré knihy sú inšpirované. Ja Vás nenútim, aby ste tento spôsob prijali ako metódu vo veci správnosti učenia. Boli pri kanonizácii niektorí proti?
citácia: Aj o tomto príklade sa na I.V.K. hovorilo. Honórius je pekný príklad toho, čo som hovoril. Tento pápež (možno aj preto, lebo nebol dobre zorientovaný) súhlasil s teológiou carihradského patriachu Sergeja a s jeho monoteletizmom. Duch svätý však zabránil, aby blud monoteleizmu pápež povýšil na učenie cirkvi. Ostalo teda len jeho súkromnou aktivitou. Ale! To je mi novinka. Protestanskí historici hovoria inak.
citácia: Jediný zdroj, ktorý k tomu mám je ten, ktorý som uviedol. Myslím, že ste neuviedli zdroj, len ste citovali.
citácia: Kto vie, či toto cítia aj moslimi keď čítajú Korán? Asi hej. Však keď budete s nimi viesť dialóg, možno sa to dozviete.
citácia: Ktorý chlieb používať pri Eucharistii? Kvasený, alebo nekvasený? Pôvodne zaslal stefan - 04 marec 2008 : 22:21:51 Podľa čoho posudzujete, že niektoré slová Písma sú viac/menej dôležité?
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1311 ~
Člen od: 10 jún 2005 ~
Posledná návšteva: 23 február 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 apríl 2008 : 12:39:22
|
Aniko citácia: Boli pri kanonizácii niektorí proti? Záleží na tom, akú kanonizáciu máte na mysli. Čo sa týka výberu kníh na synodách, ktoré sa odohrali v štvrtom a piatom storočí, tak samozrejme, boli takí, ktorí boli proti. Čo sa týka kanonizácie ktorá sa odohrala na Tridenstskom koncile, tak musím povedať, že neviem, či bol niekto proti.
citácia: Ale! To je mi novinka. Protestanskí historici hovoria inak. Napíšte ako. Rozveďte to trochu a okrem toho, napíšte zoznam diel a mien protestantských historikov, lebo v kníhkupectvách sa stretávam len s katolíckymi autormi a rád by som si prečítal "Históriu kresťanstva" aj od nejakého protestantského autora.
citácia: Myslím, že ste neuviedli zdroj, len ste citovali. Nechápem, predsa som citoval a potom som uviedol zdroj, z ktorého som citoval. Ak sa pýtate na názov diela v ktorom Luther vyjadruje tieto svoje myšlienky, tak ten nepoznám. Citoval som P. Madrida, ktorý sa odvoláva na Stoddarda. Stoddarda nemám, možno on sa odvoláva na autentické vyjadrenie Luthera.
citácia: Podľa čoho posudzujete, že niektoré slová Písma sú viac/menej dôležité? Prečo si myslíte, že si myslíme, že niektoré slová Biblie sú viac a iné menej dôležité? Ale na otázku ste neodpovedali.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 apríl 2008 : 15:08:35
|
citácia: Záleží na tom, akú kanonizáciu máte na mysli. Čo sa týka výberu kníh na synodách, ktoré sa odohrali v štvrtom a piatom storočí, tak samozrejme, boli takí, ktorí boli proti. Máte nejaký záznam o pomere hlasovania?
citácia: Napíšte ako. Rozveďte to trochu a okrem toho, napíšte zoznam diel a mien protestantských historikov, lebo v kníhkupectvách sa stretávam len s katolíckymi autormi a rád by som si prečítal "Históriu kresťanstva" aj od nejakého protestantského autora.
No vychádzajú skôr z logiky. Keďže aj podľa Vášho stanoviska, aj podľa skutočnosti, býva pápež ako súkr.osoba kľudne heretikom, nie je dôvod na exkomunikáciu. Honórius bol ale anatemizovaný práve pre toto svoje stanovisko. Info mám z vysokoškol.skríp UMB BB /Hanes/.
Ale mňa teraz zaujíma - kedže ex cathedra bolo definované oveľa, oveľa neskôr, podľa akého kľúča sa posudzujú dokumenty pápežov v minulosti.
citácia: Nechápem, predsa som citoval a potom som uviedol zdroj, z ktorého som citoval. Ak sa pýtate na názov diela v ktorom Luther vyjadruje tieto svoje myšlienky, tak ten nepoznám. Citoval som P. Madrida, ktorý sa odvoláva na Stoddarda. Stoddarda nemám, možno on sa odvoláva na autentické vyjadrenie Luthera.
Prepáčte, som nevšimla, že ste autora uviedli na úplnom konci príspevku, obzerala som len okolo citátu ;-)). Ale je dobré sa dopátrať k základnému prameňu, lebo už sa fakt nedá nikomu veriť.
citácia: Prečo si myslíte, že si myslíme, že niektoré slová Biblie sú viac a iné menej dôležité? Ale na otázku ste neodpovedali.
A nevyplýva to z toho, že niečo RKC náramne presadzuje /toto je moje telo/ a niečo zas v pohode prehliada/pite z neho všetci/?
Môžete mi vysvetliť, prečo ste otázku o ne/kvasenom chlebe vôbec položili? Potom odpoviem..
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1311 ~
Člen od: 10 jún 2005 ~
Posledná návšteva: 23 február 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 apríl 2008 : 17:52:20
|
Aniko citácia: Máte nejaký záznam o pomere hlasovania? Nemám. Viem však, že aj po týchto synodách sa až do šiesteho storočia /možno siedmeho?/ zachovali kresťanské zbory, ktoré tento kánon /novozákonný/ mali buď užší, alebo /skôr/ širší.
citácia: No vychádzajú skôr z logiky. Keďže aj podľa Vášho stanoviska, aj podľa skutočnosti, býva pápež ako súkr.osoba kľudne heretikom, nie je dôvod na exkomunikáciu. Honórius bol ale anatemizovaný práve pre toto svoje stanovisko. Info mám z vysokoškol.skríp UMB BB /Hanes/. Honórius bol vyhlásený za bludára až po svojej smrti - pokiaľ viem. Dúfam, že protestantskí historici nevychádzajú len z logiky, ale /keďže sú to historici/ sa aj trochu pridŕžajú historických skutočností.
citácia: Ale mňa teraz zaujíma - kedže ex cathedra bolo definované oveľa, oveľa neskôr, podľa akého kľúča sa posudzujú dokumenty pápežov v minulosti. Dobrá otázka, mohol by sa vyjadriť niekto, kto sa lepšie vyzná /možno rarach?/. Podľa mňa je to hlavne v týchto slovách, ktoré ex cathedra dokument by mal obsahovať: "vyhlasujeme, definujeme a učíme, že....". Predpokladám, že Honóriove listy toto neobsahujú.
citácia: A nevyplýva to z toho, že niečo RKC náramne presadzuje /toto je moje telo/ a niečo zas v pohode prehliada/pite z neho všetci/?
Môžete mi vysvetliť, prečo ste otázku o ne/kvasenom chlebe vôbec položili? Potom odpoviem.. Už som tu Aniko písal, že v tom spoločenstve, ktoré navštevujem ja, pijú z kalicha všetci - ktorí chcú. Teda je to vec zvyku, ktorá vychádza z učenia o nerozdelenom Kristovi. Vy ste sa ohradili, že ako to môže byť vec zvyku, tak som položil aj ja otázku, že z akej matérie je chlieb, ktorý Vy používate? Zistite si to, potom si zistite, že aký chlieb použil Kristus a potom napíšte, že či ste v súlade s jeho tradíciou, alebo nie. Ďakujem. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 apríl 2008 : 14:39:50
|
citácia: Nemám. Viem však, že aj po týchto synodách sa až do šiesteho storočia /možno siedmeho?/ zachovali kresťanské zbory, ktoré tento kánon /novozákonný/ mali buď užší, alebo /skôr/ širší. Nerešpektovali synody, resp. nezúčastnili sa ich?
citácia: Honórius bol vyhlásený za bludára až po svojej smrti - pokiaľ viem. Čo to mení na veci?
citácia: Dúfam, že protestantskí historici nevychádzajú len z logiky, ale /keďže sú to historici/ sa aj trochu pridŕžajú historických skutočností. Akú historickú skutočnosť požadujete?
citácia: Dobrá otázka, mohol by sa vyjadriť niekto, kto sa lepšie vyzná /možno rarach?/. Podľa mňa je to hlavne v týchto slovách, ktoré ex cathedra dokument by mal obsahovať: "vyhlasujeme, definujeme a učíme, že....". Predpokladám, že Honóriove listy toto neobsahujú. A ja zas predpokladám, že jeho stanovisko obsahuje presne tú formuláciu, ktorá bola zaužívavaná v danom období a takú majú cirkevné dokumenty, ktoré spiatočne boli prehodnotené ako ex.
Kde môžem získať zoznam ex.cath. dokumentov?
citácia: Už som tu Aniko písal, že v tom spoločenstve, ktoré navštevujem ja, pijú z kalicha všetci - ktorí chcú. Teda je to vec zvyku, ktorá vychádza z učenia o nerozdelenom Kristovi. Vy ste sa ohradili, že ako to môže byť vec zvyku, tak som položil aj ja otázku, že z akej matérie je chlieb, ktorý Vy používate?
Samozrejme že sa ohradzujem. Pitie z kalicha nemá byť vecou premenlivého zvyku, ale vecou poslušnosti voči Kristu.
citácia: Zistite si to, potom si zistite, že aký chlieb použil Kristus a potom napíšte, že či ste v súlade s jeho tradíciou, alebo nie. Ďakujem. Pôvodne zaslal stefan - 16 apríl 2008 : 17:52:20 Nemusím zisťovať, ja to viem. Židia jedli v daný sviatok nekvasený chlieb. V zhromaždení bereme kvasený chlieb. Považujete jedenie nekvaseného chleba za Kristovu tradíciu? Nie za židovskú? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1311 ~
Člen od: 10 jún 2005 ~
Posledná návšteva: 23 február 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|