|
Odoslaný - 20 apríl 2013 : 22:48:57
|
misojogi, ak mi zistíš kedy panoval Alexander VII o ktorom som niečo hovoril, máš u mňa normálne lízatko. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 apríl 2013 : 22:51:39
|
citácia: Jestliže by se však někdo odvážil zkusit to, nechť ví, že ho stihne hněv všemohoucího Boha a jeho apoštolů Petra a Pavla. co takto si pozriet kedy a v com je papez neomylny ? a kedy nie je ? pozriet definicie ? a hned by si vedel v com ma papez pravo zmenit uznesenie svojho predchodcu a v com nie zmudrel by si tak urcite ... :-D
tiez odporucam si pozriet historicky kontext preco vtedajsi papez Pius5 povedal tak ostre a tvrde slova ... a komu boli adresovane ... urcite nie jeho nastupocom ...
ako som to tu povedal uz niekolko krat liturgia nie je dogma ale zatial to stale nebolo pochopene zial :-((( |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 apríl 2013 : 22:54:07
|
citácia: misojogi, ak mi zistíš kedy panoval Alexander VII o ktorom som niečo hovoril, máš u mňa normálne lízatko. Pôvodne zaslal mino - 20 apríl 2013 : 22:48:57 zeby to bol az take tazke ? Alexander VII. (lat. Alexander Septimus), vl. menom Fabio Chigi (* 13. február 1599, Siena – † 22. máj 1667, Rím) bol taliansky duchovný a 237. rímsky pápež (v období rokov 1655 – 1667). http://sk.wikipedia.org/wiki/Alexander_VII.
a a co bude teraz s tym lizatkom? ale dal by som prednost zmrzline :-) |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 apríl 2013 : 22:38:00
|
no cakal som nejaku odpoved ... co uz ...
co si myslite o tomto? http://jezismaria.ic.cz/jezis_maria_subory/Bozie_milosrdenstvo_lub_ma_taky_aky_si/PAPEZ_Benedikta_XIII_pope_benedetto_neomylnost_papeza.htm |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 17:39:45
|
myslím si len to misojogi, že googlovanie škodí, tebe vo zväčšenej miere. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 20:52:11
|
slubil si mi lizatko zda sa ze tvoje sluby neplatia aleb sa mylim? |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 21:41:03
|
Už som ti tu niekde sľúbil aj iné, a teraz pridávam Barbie aj s Kenom, za tvoje zistenie (mám ťa tu na googlovanie, mne sa to nechce), čo neomylne rozhodla bulla Quo primum. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 22:09:20
|
Trochu to tu uvediem na pravú mieru: Sv. Cyril a Metod preložili liturgiu do staroslovienčiny, ale len pre porozumenie ľudu, niečo sko Schallerov misál napr.,aby ľud mal šajnu o tom, čo sa deje pri sv. omši. Liturgia sa naďalej slávila po latinsky, s výnimkou čítaní. Nemám vedomosti o tom, aby bol misál Pia V. prekladaný a zdá sa mi to podozrivé. Popri Rímskom ríte, existoval aj byzantský a arménsky. Teda ešte stále existuje. Tie sú iné a neslúžia sa po latinsky. Ale latinčina je jazyk liturgický (vyvinul sa síce z pohanského, ale liturgická latinčina je výrazne odlišná od pôvodnej rímskej, v podstate môžeme hovoriť o dvoch jazykoch), vytvorený pre liturgiu, aby nevznikali rozdiely, aby omša bola jednotná a aby vyjadrovala tajomstvo, ktoré sprítomňuje. Myslím si, že ak by bol dvojjazyčný misál pre ľud, nebol by problém s latinčinou pri sv. omši. Mimochodom aj podľa IIVK má ľud ovládať omšu po latinsky. Som zvedavý koľkí vedia aspoň Pater noster, nie to ešte Krédo (to naspamäť neviem po latisky ani ja, ale s textom pred sebou nemám problém). Samozrejme, čítania by mali byť v reči ľudu a takisto aj homília. A to s tou kázňou je blud, ktorý vznikol na niektorých miestach, ale aj na podobné situácie myslel Tridentský koncil a dotyční kňazi mali ťažký hriech. |
Deus nobiscum, quis contra? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 214 ~
Člen od: 17 február 2013 ~
Posledná návšteva: 18 august 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 22:15:29
|
citácia: A to s tou kázňou je blud, ktorý vznikol na niektorých miestach mozes prosim napisat o com hovoris?
. |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 22:41:15
|
Mal som namysli toto: citácia: Treba povedať aj to, že sa stávalo napríklad, že pri hlavnom oltári kňaz slúžil sv. omšu latinsky a zároveň v tom istom čase a v tom istom chrámovom priestore sa konala bohoslužba kázne v reči ľudu s patričným príhovorom kazateľa, najčastejšie rehoľníka. (44) Ľud sa poväčšine radšej zúčastňoval na bohoslužbe kázne ako na samotnej eucharistickej obeti. Pretože na hlavnom oltári sa mala slúžiť sv. omša nahlas, pre celé spoločenstvo a na vedľajšom sa mohla sláviť ďalšia sv. omša, ale len tichá (misa lecta). Nesmelo to byť naopak. A už vôbec to nemalo byť tak, ako si to spomínal. Viem, že takéto a podobné bludy existovali (napr. niektoré kostoly sú postavené tak, že vchod do kostola je na východnej strane kostola a oltár na západnej a to preto, lebo ak kňaz slúži pri takomto oltári sv. omšu, je otočený na východ, ale už nie chrbtom k ľudu, ale tvárou k nemu). |
Deus nobiscum, quis contra? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 214 ~
Člen od: 17 február 2013 ~
Posledná návšteva: 18 august 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 22:41:43
|
citácia: Trochu to tu uvediem na pravú mieru: Sv. Cyril a Metod preložili liturgiu do staroslovienčiny, ale len pre porozumenie ľudu, niečo sko Schallerov misál napr.,aby ľud mal šajnu o tom, čo sa deje pri sv. omši. Liturgia sa naďalej slávila po latinsky, s výnimkou čítaní. mrzi ma to ale mylis sa http://katolikrevue.ath.cx/_download/PROGLAS_zruseny_web/Konstant.htm
citácia: XVI
V BENÁTKACH
Obhajoba slovienskeho jazyka v bohoslužbe
Keď bol v Benátkach, zhromaždili sa proti nemu biskupi a kňazi i mnísi, ako havrani proti sokolovi, a vyzdvihli trojjazyčný blud, hovoriac: „Človeče, povedz nám, prečo si učinil teraz Slovanom knihy a učíš ich, ktorých nikto iný predtým nevynašiel, ani apoštolovia, ani rímsky pápež, ani Gregor Bohoslovec, ani Jeroným, ani Augustín? My len tri jazyky poznáme, ktorými sa sluší v knihách sláviť Boha: hebrejský, grécky a latinský."
Odpovedal im Filozof: „Či neprichádza dážď od Boha na všetkých rovnako? Alebo či slnce tak isto nesvieti na všetkých? [Mat. 5.45.] Či nedýchame na vzduchu rovnako všetci? A tak vy nehanbíte sa, tri jazyky len uznávajúc a prikazujúc, aby všetky ostatné národy a plemená boli slepé a hluché? Povedzte mi, Boha robíte bezmocným, že nemôže toto dať, alebo závistlivým, že nechce? My však národov mnoho poznáme, knihy majúcich a Bohu slávu vzdávajúcich každý svojím jazykom. Ako známo, sú to tieto: Arméni, Peržania, Abazgovia, Iberi. Sugdi, Góti, Avari, Tyrsi, Kozári, Arabi, Egypťania, Sýri a iné mnohé. Ak nechcete podľa tohoto pochopiť, aspoň z Písma poznajte sudcu. Lebo Dávid volá, hovoriac: Spievajte Hospodina všetka zem, spievajte Hospodinu pieseň novú. [Žalm 95.1.] A opäť: Plesajte Hospodinu všetka zem, spievajte, veseľte sa a plesajte. [Žalm 97.4.] A druhý raz: Všetka zem nech sa ti pokloní a spieva tebe, a nech spieva menu tvojmu, Najvyšší. [Ž. 65. 4.] A opäť: Chváľte Boha všetky národy, a pochváľte ho všetci ľudia} a každý duch nech chváli Hospodina.[Z. 116.1; 150. 5] V evanjeliu zas hovorí: Koľkokoľvek ich ho prijalo, dal im moc, aby synmi Božími sa stali. ... A hovorí i k vám, učiteľom zákona: Beda vám, zákonníci a farizeji, pokrytci, že zatvárate kráľovstvo nebeské pred ľuďmi, lebo vy nevchádzate a chcejúcich vojsť do neho nepúšťate. [Mat. 23. 13.] A potom: Beda vám, zákonníci, lebo vzali ste kľúč vedomosti, a sami ste nevošli a vnísť chcejúcim ste zabránili. [Luk. 11.52.] A Korinťanom Pavel povedal: Prikazujem všetkým vám hovoriť jazykmi, radšej však, aby ste prorokovali, lebo väčší [/e] prorokujúci, ako hovoriaci jazykmi, iba ak by vykladal [tak], že by i cirkev poučenie prijala. Teraz však, bratia, ak prídem k vám jazykmi hovoriac, aký úžitok vám učiním, ak vám nebudem hovoriť v zjavení alebo v poznaní, alebo v proroctve, alebo v náuke? Veď [i] veci bezdušné, hlas vydávajúce, buďto píšťala alebo husle, ak rozoznateľných zvukov nevydajú, ako sa pozná, čo sa píska, alebo hudie? Alebo ak neistý hlas trúba vydá, kto sa prihotoví na vojnu? Tak i vy, jazykom ak zrozumiteľnej reči nevydáte, ako sa porozumie hovorené? Lebo budete vo vzduch hovoriacimi. Veď toľko rodzajov rečí je na svete, a ani jedna z nich [nie je] bez hlasu. Ak nepoznám sily hlasu, budem hovoriacemu ku mne cudzincom a hovoriaci mne cudzincom. ... A opäť hovorí: A každý jazyk vyzná, že Pánom je Ježiš Kristus, v sláve Boha Otca. Amen."
citácia: A dozvediac sa o ňom rímsky pápež, poslal pre neho. A keď prišiel do Ríma, vyšiel sám Apoštolský26 Hadrián oproti nemu so všetkými mešťanmi, sviece nesúc, lebo i svätého Klimenta ostatky prinášal, mučeníka a pápeža rímskeho.
Prijmúc pápež knihy slovienske, posvätil ich a položil v chráme Svätej Márie, ktorá sa volá Fatné,27 i spievali nad nimi svätú liturgiu.
Potom prikázal pápež dvom biskupom, Formosovi a Gondrikovi,28 vysvätiť slovienskych učeníkov.
A keď boli vysvätení, hneď spievali liturgiu v chráme svätého apoštola Petra slovienskym jazykom, a v druhý deň spievali v chráme svätej Petronily, a v tretí deň spievali v chráme svätého Andreja. A potom zas v chráme veľkého učiteľa sveta, Pavla apoštola; a celú noc spievali, chválorečiac sloviensky, a ráno opäť liturgiu nad svätým hrobom jeho, majúc na pomoci Arsenia biskupa, jedného zo siedmich biskupov29 a Anastázia, bibliotekára. |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 22:54:53
|
Áno spevy a čítania, ale nedočítal som sa k tomu, že naši vierozvestcovia preložili a pri sv, omši sa po starosloviensky modlili aj napr. kánon. Ak áno tak sa rád poučím. Lebo to, že liturgiu sloviensky spievali môže znamenať, že používali slovienske spevy, lebo dovtedy bola povolená výhradne latinčina. |
Deus nobiscum, quis contra? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 214 ~
Člen od: 17 február 2013 ~
Posledná návšteva: 18 august 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 máj 2013 : 23:14:42
|
nuz liturgia v starosloviencine existuje doteraz co takto sa pozriet v akom jazyku sa slavi ? zeby v starosloviencine?
zjavne nejde len o doprovodny spev ale o bohosluzbu vid citat citácia: spievali liturgiu v chráme svätého apoštola Petra slovienskym jazykom, |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 08:03:05
|
citácia: nuz liturgia v starosloviencine existuje doteraz
Nepleť kašu s krúpami, v staroslovienčine sa slávi východný obrad (byzantský) a my sa tu celý čas bavíme o latinskom obrade. A s tým prekladom si to ešte niekde skúsim načítať. |
Deus nobiscum, quis contra? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 214 ~
Člen od: 17 február 2013 ~
Posledná návšteva: 18 august 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 09:50:47
|
Pre mišojogiho a mlamanca o problematike prekladu liturgie sv.Cyrilom: Sv.Cyril sa pre myšlienku prekladu sv.liturgie rozhodol vďaka svojej misijnej činnosti v Mezopotámii a medzi Chazarmi.Východné národy totiž používali vlastnú liturgiu vo svojom jazyku(Arméni,Gruzíni,Sýrčania,Chaldejci,Melchiti etc...) Na to,aby mohli sv.Cyril a Metod urobiť preklad Bohoslužobných textov a sv.Písma do jazyka Slovanov,potrebovali povolenie.To získali od svojho patriarchu a neskôr ako je známe aj od pápeža.Najskôr preložili byzantskú liturgiu(ktorá sa slúži v súčasnom cirkevno-slovanskom jazyku medzi väčšinou slovanských národov) ale keď sv.Cyril dostal informáciu od poslov kniežaťa Rastislava,že na Veľkej Morave poznajú vďaka bavorským misiám aj latinskú liturgiu,tak ešte v Carihrade začal prekladať nepremenné časti západnej liturgie a to z textu tzv."Liturgie sv.Petra".Táto sa používala v Solúni,pretože Solún niekoľko storočí patril pod právomoc rímskeho pápeža(podobne ako talianska Ravenna pod carihradského patriarchu ako exarchát) a Solúnsky arcibiskup nosil titul Pápežského Vikára a preto sa tu pri určitých príležitostiach užívala aj rímska liturgia preložená do gréčtiny s určitými miestnymi zvláštnosťami.Doteraz máme zachovaný preklad do staroslavančiny tejto liturgie sv.Petra v najstarších rukopisných glagolských misáloch ako je napr. Vatikánsky misál zo XIV.stor.Táto liturgia sa doteraz slúži v Chorvátsku,vlajú ju tam glagolskou a používa ju asi 1 milión Chorvátov v 8.biskupstvách.Jej najstaršiu verzia bola objavená vo Svätej zemi archimandritom ruskej misie a zistilo sa,že pochádza X.storočia.Táto glagolská liturgia bola preložená pravdepodobne sv.Cyrilom,nachádza sa v Kyjevskej akadémii a je známa ako "kyjevské listy". Otázka je,ktorú Bohoslužbu pápež Hadrián II. vlastne schválil pre používanie na Veľkej Morave.Zo "Žitia Metodovho" toto nie je jasné a ani z pápežovho dokumentu ,kde je iba všeobecné povolenie sláviť obrady v slovanskom jazyku a nie je jasné o ktorý obrad ide.No z iných náznakov cirkevní bádatelia takmer z istotou tvrdia,že ide o rímsko-slovanskú liturgiu.Ide o fakt,že vo svojom dokumente píše pápež o "missa",tiež o fakt,že v Kyjevských listoch sú modliby,ktoré mohli preložiť sv.Cyril a Metod iba v Ríme tiež že slovenským kňazom,ktorých pápež v Ríme vysvätil,asistovali im pri ich prvej Bohoslužbe rímski duchovní latinského obradu biskup Arsenius a kňaz Anastasius. V žiadno prípade nešlo o "spievanie piesní či nejakých podružných textov" ale v slovanskom jazyku bola slúžená celá Bohoslužba s premenlivými i nepremenlivými časťami.Východní kresťania bohoslužbu spievajú celú.Žitie Konštantínovo hovorí : "Pápež,prijmúc knihy slovenské,posvätil ich a položil(na oltár) v chráme Svätej Márie.ktorý sa volá Fatne(grécky Jasle-dnešný chrám Santa Maria Maggiore) a spieval s nimi Liturgiu. Čerpal som z diela Sv.Cyril a Metod od Michala Lacka SJ.Je v nej výborne rozobrané dielo sv.bratov a tiež rozmotané klbko záhad okolo povolenia a neskôr zákazu Bohoslužby v slovanskom jazyku.Boli za tým Wichingove intrigy a podvody,ktorý sa nezastavil ani pred falšovaním dokumentov a ich zámenou priamo v Ríme cez svojich vplyvných spojencov v Ríme vrátane Formosa.Kniha vyšla r.1963 vRíme.
|
Prichádzajte k Nemu,k živému kameňu,ktori ľudia síce zavrhli,ale pred Bohom je vyvolený a vzácny,a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu,do svätého kňazstva,aby ste prinášali duchovné obety,príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. 1.Pt 2,4-5 |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1345 ~
Člen od: 30 november 2009 ~
Posledná návšteva: 26 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 11:23:38
|
citácia: v staroslovienčine sa slávi východný obrad (byzantský) a my sa tu celý čas bavíme o latinskom obrade. bavime sa o principe: je nevyhnutne same v sebe aby bohosluzobny jazyk bol latincina? uz puha existencia liturgii v inych jazykoch (byzantske armenske a dalsie obrady ) od cias Posvatnej Tradicie dokazuje ze volba jazyka je disciplinarne opatrenie a nie je to nevyhnutny bozi zakon ako tu to niektori chcu neustale tvrdit (cirkev ma pravo zaviest obrady trebars aj v klingoncine ak by to bolo potrebne)
analogicky sa da z puhej existencie inych obradov(dnes znamych okolo 20 roznych ritov) ukazat ze forma liturgie nie je nemenne dogma ale len disciplinarne opatrenie a ze reci o zabetovanej nemennej dogmatickej forme liturgie su nezmyslom cize liturgia nie je dogma ako tu tu neustale, avsak asi marne opakujem (niektori ludia nie su schopni pochopit ani takyto samozrejmy fakt)
ako by vsak idealne liturgia mala vyzerat a preco, to uz je ina a lepsia otazka zial takto to tu nikto nekladie (ale urazky namiesto argumentov sa len tak sypu)
podla teologov minimum pre platne premenenie je vysvateny knaz a slova premenenia, pripadne vychodni teologovia zdoraznuju aj eucharisticku modlitbu (aj ked rozna ale mala by byt podla nich) akoby vsak mala vyzerat dobra a vhodna liturgia? mala by mat dva zakladne stlpy bohosluzba slova a bohosluzba obeta
prva cast bohosluzba slova by mala obsahovat myslienku previazanosti SZ a NZ preto prve citanie je zo SZ a evanjelium je z NZ nasledne je vhodne doplnit to kaznou ktora vsak nie je nevyhnutna
druha cast bohosluzba obety by mala opat dva zakladne prvky a to je premenenie a prijmanie
obe casti su prepojene Vyznanim viery
samozrejme obe castu su v praxi ovela rozvinutejsie: prva cast napr na zaciatku sv omse je obrad ktory nahradza umytie noh pri Poslednej veceri a su to slova (moja vina moja moja vina ....) duchovny zmysel je ocistenie od vsednych hriechov tak ako to Jezis vysvetlil pri Poslednej veceri samozrejme pri slavnostnj omsi na Zeleny stvrtok sa nohy umyvaju normalne podobne citanie a evanjelium su prepojene zalmom (plus Aleluja) a po kazni nasleduju prosby Zabudol som nieco? aha este uvodna modlitba(Colecta)
druha cast premenenie zacina prinesenim chleba a vina na oltar a knaz si este extra umyva ruky a zavrsuje sa hymnom Skrze Krista s Kristom a v Kristovi .... Prijmanie zacina obnovenim spolocenstva bratov a sestier ktori budu skrze prijmanie spojeni do jedneho Kristovho tela a to modlitbou Otce nas ktora je zavrsena vzajomnym podanim ruk niekde sa este zvyrazni ze to podanie ruk symbolizujuce spolocenstvo pochadza od Krista a knaz ho posiela po kostole skrze ministrantov na prijmanie sa pripravime obradom Agnus Dei ktorym sa staviame do role veriaceho stotnika, ktory si svojou pokorou a vierou vysluzil Jezisovu pochvalu Po prijmani nasleduje zaverecna modlitba a pozehnanie
vsetko jasne a zrozumitelne a v podstate porovnatelne s tridentskou liturgiou (plus minus nejaka ta formulacia alebo nejake slovicko hore dole ale tato kostra ostava podobna)
priporovnani s tridentskym obradom som si vsimol niektore prvky navyse ktore obsahuje tridentska liturgia jednym je tzv posledne evanjelium ktore sa cita este na zaver a pripada mi to ako taky umely prilepok (mozno tomu nerozumiem)
dalej som si vsimol navyse modlitbu po stupnoch oltara myslienka je pekna: vystupim na Panov vrch aby som mu priniesol obetu ale je to v podstate take vysperkovanie (moze byt a nemusi)
a ticho pri sv omsi ked sa knaz ticho modli a cely kostol je ticho ma tiez svoje caro(tusim kanon)
na druhej strane vacsie zapojenie ludu do liturgie(odpovedanim knazovi podobne ako pri modlitbe mnichov ked sa modlia breviar) ma tiez svoj vyznam ...
nieco som zabudol? aha otocenia knaza tvarou k ludu versus chrbtom k ludu
cize ked sa na to takto pozriem z nadhladu tak zakladne kamene ostali ale je to prepracovane a ovela zrozumitelnejsie
kde bude problem? mozno vidite problem v tom ze TOM viac(az mozno jednostranne) zvyraznuje myslienku obety sv omse, zatialco NOM zdoraznuje aj dalsie aspekty a katolicke pravdy suvisiace so sv omsou ...
. |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 11:24:41
|
citácia: Čerpal som z diela Sv.Cyril a Metod od Michala Lacka SJ.Je v nej výborne rozobrané dielo sv.bratov a tiež rozmotané klbko záhad okolo povolenia a neskôr zákazu Bohoslužby v slovanskom jazyku. Zacharias velka vdaka za doplnenie a upresnenie informacii Misojogi |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 12:31:40
|
K tejto diskusii by som rád doplnil len jedno, tá liturgia bola potrebná aspoň kvôli tomu, aby bolo jasné, že tadiaľ cesta nevedie. Čo Katolícka Cirkev správne reflektovala na Tridentskom koncile a správne túto prax zatrhla. Ale už si zvykám na "katolíkov" s fixnými predstavami, že sa možno zobudiť, a povedať si - dnes sa vraciame do apoštolskej doby, ďalší deň sa vraciame do poapoštolskej...proste bordel, chaos ako v satanovom kráľovstve. Ale to má klasicky misojogi v trubkách a nagoogli si, vyloží si a basta.
Nakoniec mi misojogi indikuje, že tzv. pokoncilná cirkev hádam za chvíľu povýši na stôl aj Chucka Norisa. Lebo len táto sekta sa dokáže vrátiť pred Tradíciu (Cirkevných Otcov) a zároveň tvrdiť, že ich paškvil je verný Tradícii. Proste Chuck Noris, ktorý si postavil zrub, v ktorom sa narodil. To je zázrak hodný pokoncilného "stola".
Ja naozaj musím vzdať veľkú vďaku Otcom Tridentskému koncilu, že určité veci jasne "zabetónovali", aspoň mi je jasné, keď do toho strčia paprče heretici, viem, že diabol nespí a zhromažďuje si svojich. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 13:32:48
|
prave som sa vratil zo sv Omse v Blumiku proste nadhera ako tu ktosi poznamenal obzvlast bohosluzba slova sa v NOMe nesmierne vydarila
rozmyslal som aj preco sa v NOMe vypustila stupnovita modlitba na schodoch oltara pchopil som ze je to prave preto lebo dostatocnou pripravou je prave bohosluzba slova, cize pripravou na premenenie nie je len eucharisticka modlitba a prefacia, to by bolo naozaj kratke ale cela bohosluba slova predtym je pripravou na bohosluzbu obety doslova SLOVO sa stava TELOM pocas sv. omse ... |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 13:37:27
|
citácia: sa dokáže vrátiť pred Tradíciu (Cirkevných Otcov) asi nechapes vyznam slova TRADICIA treba si uvedomit ze nie kazde slovo napisane v tej dobe je inspirovane Duchom Svatym, nie kazde ma vahu dogmy aj sv Augustin sa mohol seknut podobne ako aj niektore tezy svTomasa Akvinskeho cirkev odsudila ako hereticke prave na to mame ucitelsky urad cirkvi = ziva a neustala pritomnost Ducha svateho v hierarchi Cirkvi cize sv Otcovi a biskupoch spojenych s nim Ty ale prave ten Ucitelsky urad popoieras svojimi bludmi ... kvoli tomu ze sa Ti esteticky nepaci NOM tak si ochotny zavrhnut Magisterium a tvarit sa ze si mudrejsi
Co s Tebou neposlusniku? Stale Ta drzi to non serviam ?
Posvatna Tradicia ma vysvetlujucu funkciu vo vztahu k Pismu prax v dobe cirkevnych otcov nemoze byt dogmaticky urcujuca pre inu dobu keby si si bol potom dosledny tak by si na zaklada svoho principu musel vyzadovat aj spoved aby bola mozna len parkrat za zivot s niekolkorocnym pokanim musel by si od mnichov vyzadovat aby zili na stlpoch a podobne
opat si nezdravo(skostnatene) dogmatizujes cirkevnu prax hoci aj z doby tradicie .... ale namiesto toho aby si pochopil zmysel preco to tak vtedy robili a aplikoval to do dnesnej doby tak krcovito trvas na forme a este aj ostatnym nadavas co chcu inu - lepsiu formu .... |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 14:02:16
|
misojogi netrep tu stále väčšie bludy. To pravidlo - o Otcoch- stanovila Cirkev, nie ja. Takže ak chce to pokoncilné čudo byť verné Tradícii (samozrejme že ju aj s Písmom vykladá Magistérium) a zároveň ju vlastne chce preskočiť, tak je ako ten Chuck Norris (nepovýšia ho náhodou na stôl tiež?). |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 14:23:31
|
citácia: To pravidlo - o Otcoch- stanovila Cirkev, nie ja. pozri si ako Ucitelsky urad pristupoval k Tradicii a k Otcom v minulosti ... |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 18:47:41
|
V prvom rade sa chcem poďakovať Zachariášovi za historické upresnenie. Ešte raz ďakujem a rozhodne sa z toho poučím. Chcem poukázať na rozdiel medzi tradičnou http://www.youtube.com/watch?v=OQbFb3k_uOg a novou omšou http://www.youtube.com/watch?v=WXb7LEaCN6I . Prepáčte, ale to druhé ako mi ako omša vôbec nepripadá. Áno, viem, že je to extrém, že sa NOM slúži aj dôstojnejšie, ale v prípade tradičnej liturgie by sa to nemohlo stať. A o akej príprave na omšu tu hovoríme? Pri sv. omši sa kňaz stotožňuje s Kristom a premieňa chlieb a víno na Kristove telo a krv. Z bohatej prípravy kňaza na sv. omšu po koncile nezostalo nič. Opakujem NIČ. Mám taký pocit, že ja ako organista sa viac pripravujem na omšu ako niektorí kňazi. Stupňová modlitba vyjadrovala úctu k hlbokému tajomstvu, ktoré sa deje pri sv. omši. Neviem, čo sa na tej bohoslužbe slova tak vydarilo. Je okresaná a často kňaz v úvode víta všetkých prítomných atď. To je až príliš veľa profánnosti na tak vznešenú obetu. Prológu evanjelia podľa Jána sa pripisoval zvláštny ženací účinok, preto sa čítalo na konci omše po požehnaní. |
Deus nobiscum, quis contra? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 214 ~
Člen od: 17 február 2013 ~
Posledná návšteva: 18 august 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 18:56:53
|
Tak to je smola, ja sa samozrejme tej frašky nezúčastňujem, a keď pozerám čo tu napísal misojogi: ako tu ktosi poznamenal obzvlast bohosluzba slova sa v NOMe nesmierne vydarila
Tak potom diabol má radosť, však o sv. omšu až tak nejde, no nie, a tie jeho ďalšie fantazmagórie o vynechaní stupňových modlitieb (proste Svätá Cirkev robila zbytočnosti a dala ich tam pre srandu králikov) ... tzv. NOM, čo nikdy nenazvem omšou, je dokonalým odvádzaním katolíkov od toho o čo vo svätej omši ide. Nakoniec plody toho vidno dookola.
(nakoniec čo čakať od paškvilu, ktorý pomáhali robiť protestantskí heretici, samozrejme že bude "katolícky") |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4422 ~
Člen od: 27 november 2011 ~
Posledná návšteva: 22 február 2015
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 máj 2013 : 20:22:13
|
citácia: Prológu evanjelia podľa Jána sa pripisoval zvláštny ženací účinok, preto sa čítalo na konci omše po požehnaní. vdaka za vysvetlenie zaujimal by ma vsak aj dovod toho zehnacieho ucinku z samotnych slov svJana to podla mna nevyplyva
citácia: Mám taký pocit, že ja ako organista sa viac pripravujem na omšu ako niektorí kňazi. Z bohatej prípravy kňaza na sv. omšu po koncile nezostalo nič. hovoris o priprave PRED sv.omsou ?
citácia: Neviem, čo sa na tej bohoslužbe slova tak vydarilo. Je okresaná a často kňaz v úvode víta všetkých prítomných atď. co je okresane? co konkretne Ti tam chyba?
mimochodom ja velmi pozitivne hodnotim pouzivanie slovenciny clovek tym padom vie co vlastne ten knaz hovori latincina mala svoj vyznam v minulosti, ale co sa tyka dneska tak je to mrtvy jazyk pre mna ist na latinsku omsu je nieco ako ist na madarsku omsu clovek vie co sa asi deje a je to platna omsa, ale moc z nej nema .... kedysi to babky riesili tak ze sa behom sv omse modlili ruzenec co je podla mna mimo ovela lepsie je ked sa clovek moze sustredit na sv omsu a rozumie jej a nie je to pre neho len take nezrozumitelne mumlanie (drzim palce vsetkym co vedia perfektne latinsky) |
Aby sme vo všetkom dosiahli pravdu, musíme sa vždy pridržiavať zásady, že to, čo sa mne zdá bielym, budem pokladať za čierne, keď to hierarchická Cirkev tak rozhodne, pevne veriac, že medzi ženíchom Kristom, naším Pánom, a medzi jeho nevestou Cirkvou je ten istý Duch, a náš Pán, ktorý nám dal Desatoro prikázaní, riadi a spravuje aj našu svätú matku Cirkev. sv.Ignac z Loyoly |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1231 ~
Člen od: 06 november 2010 ~
Posledná návšteva: 01 máj 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|