Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Duchovná časť
 Duchovný život
 Moralka a jej analyza.
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Bozia vola - ako ju spozname? Téma Next Topic: Prejavy ducha - nesuvisiace prispevky  

Marcelllooo

Stav: offline

 Odoslaný - 11 marec 2005 :  11:44:30  Zobraziť profil  Navštíviť domácu stránku užívateľa: Marcelllooo  Odoslať ICQ správu pre: Marcelllooo  Zobraziť adresu v MSN Messengeri pre: Marcelllooo  Pridať Marcelllooo do zoznamu priateľov
Morálka sa zakladá na rôznych hodnotách, na morálnych zákonoch. Rozlišujemne štyri základné množiny morálnych zákonov:
lex Christi: je správanie v súlade s Kristovými prikázaniami, v súlade s kresťanstvom
lex naturalis: sú humánne princípy prirodzenej morálky
lex gentium: je občianska, spoločenská morálka
lex amoralis: je morálka prikazujúca neetické správanie

Graficke znazornenie vztahov jednotlivych typov moralky: http://www.rovniankova14.sk/other_stuff/vens.jpg

Na obrazku vidíme Vennov diagram aplikovaný na rôzne formy etických zákonov a pokúsime sa v ňom teraz čítať.Množina 1 ukazuje, že isté etické axiómy patria len do oblasti lex Christi a nemožno sa s nimi stretnúť u iných druhov zákona. Takým je napríklad príkaz lásky k nepriateľovi. Tento príkaz Kristov patrí do individuálnej etiky života každého kresťana. Nemožno ho prenášať do etiky sociálnej, ktorá je už riadená lex naturalis (množina 2), ako by to robili anabaptické skupiny, či ako to robil Lev N. Tolstoj. Podobne je to aj s Kristovým príkazom nerozvádzať sa. Nemožno z neho robiť normu pre štátne zákony aj pre nekresťanov. Štátne zákony musia poznať rozvodový zákon, ak nemá dôjsť ku chaosu v spoločnosti a ku klerikalizmu. To isté platí o Kristovom príkaze z Kázne na vrchu neprisahať. Ten príkaz platí v individuálnej etike kresťana, keď naša reč má byť vždy autentická a pravdivá aj bez prísahy. Ale v oblasti štátnej etiky, riadenej na princípoch lex naturalis musí už aj kresťan niekedy prisahať: ako vojak, lekár, prezident, poslanec NR SR...

A predsa sú aj také etické axiómy, ktoré sú pre Kázeň na hoire a pre prirodzený zákon spoločné. To je množina 2. Takou je napríklad rovnosť rás, rovnosť muža a ženy, rovnosť národov. Takto pochopil Kristov zákon apoštol Pavel, keď prorocky povedal ešte v antickej dobe:"Nie je žid, ani gréh, nie je ani otrok ani slobodný, nie je muž ani žena, lebo všetci ste jednov Kristu.! (Gal 3:28, Kol 3:11). V tejto otázke sú lex Christi a lex naturalis identické (aj keď v dobe Platóna tomu tak ešte nebolo pre nedokonqaaalé pochopenie lex naturalis) . Jednota lex Christi a naturalis je aj v niektorých prípadoch v sociálnej etike, ako to praktizoval Gándí a Martin Luther King. Aj v lekárskej vede nájdeme prípady chovania sa podľa princípu lásky k nepriateľovi, keď napr. darca krvi nevyhradzuje, že nemožno dať túto krv jeho nepriateľovi.

Množina 3 zahŕňa nielen lex Christi a naturalis ale aj etické princípy lex gentium, t.j. konvenčnej morálky. Sem azda patrí prikázanie „Nepokradneš“!, ale aj mnohé iné.

Množinu 4 si necháme na koniec, prejdime teda k množine 5. Toto je prípad, kedy je konanie človeka v súlade s lex naturalis a gentium, ale nemá oporu v lex Christi. Sem patrí napríklad rozvod po morálnej smrti manželstva. Množina 6 je trošku problémová. Ide o konanie v súlade s konvenčnou morálkou ale je to konanie amorálne. Normálne by mal byť byť tento prienik nulový, ale v skutočnosti nie je a to pre už spomínané nedokonalé pochopenie lex naturalis. Patrí sem napríklad nerovnosť muža a ženy.

Množina 9 označuje správanie zjavne nemorálne ako vraždu, znásilnenie a ďalšie. A teraz prejdeme k zaujímavým množinám 7,8 a 4. Množina 7 označuje správanie, ktoré nie je príkazom lex Christi ani lex naturalis, nie je ani nemorálne a predsa občianska morálka na ňom často bazíruje a nazdáva sa, že má tiež etickú hodnotu v spoločenskom konaní. Sú to rôzne dočasné konvencie, ako napríklad móda. Alebo v marxizme a v niektorých kresťanských spoločenstvách zákaz nosenia dlhých vlasov. V časoch apoštola Pavla to bol zvyk, že žena v bohoslužobnom postavení mala pokrytú hlavu.

Množina 8 je zaujímavá tým, že je to konanie nemorálne, ale verejná mienka má s ním často tendenciu súhlasiť. Sem by sme mohli zaradiť napríklad ťaháky u študentov pri písomkách, ľahkovážne rozvody ako aj ľahkovážne interupcie.

Zostala nám už len posledná množina číslo 4. Nie je to požiadavka Kristova a ani konvenčná morálka s ňou nestotožňuje. Ale predsa vystupuje ako vysoko humánna etika aj u niektorých kresťanov, ale aj nekresťanov. Táto množina je množina lex supranaturalis. Ľudia, ktorí zdôrazňujú správanioe podľa tejto množiny s nazdávajú, že konajú mimoriadne humánne a morálne. Sem patrí napr. abstinencia od alkoholu. Kristus ju vobec nehlásal, naopak, Kristus sám premenil vodu na víno. A predsa sa aj mnohí kresťania nazdávajú, že abstinentizmus je obzvlášť hodnotný etický počin. Alebo sem patrí prehnane ultrahumánny čin exprezidenta Havla - príliš veľká amnestia.

Ultrahumanizmus, alebo falosna tolerancia sa nevypláca. Nie je podporená ani Ježišom, ktorý bičíkom vyhnal z chrámu zmenárnikov (J 2:13-16) a ani nevyplýva z racionality lex naturalis. Možno sem zaradiť aj extrémny pacifizmus a odmietanie postaviť sa aj so zbraňou v ruke za obranu napr. vlasti. Ukázalo sa to napríklad v prípade Mníchovského diktátu. Alebo prehnaná a falošná tolerancia k zlu. Kto chce zostať s čistými rukami za každých okolností, ten nakoniec slúži len diablovi. Zlo totiž nečaká na nič iné, len na to, aby sa mu nik nepostavil do cesty a mohla vyčíňať. Prehnaný Pacifizmus a ultrahumanita sa môže prejaviť aj tak, že niekto nechce ísť do žiadneho konfliktu s nikým, kto koná zlo, ale chce zostať pekný a milý, pričom zlo sa rozmáha. Ak je navyše krsťanom, vyznáva akoby iného, sentimentálneho, Krista, ktorý do ničooho nezasahuje a len sa stále pekne usmieva a nie Krista, ktorý bol, ak bolôo treba, v konflikte so zlom. Niekedy je to preto, lebo chce byť s každým zadobre a mať v živote pokoj. Na život sa len prizerá, nech ide akokoľvek, on má svoje poevné postaveniev spúoločnosti, lebo nikomu svojim postojom nezavadzia. (To je mimochodom aj dôvod, prečo sú na tom nekresťania často tak dobre - nezavadzajú diablovi a preto ich čičíka.) Zabúda pritopm, že nie je Božím obrazom Boha - Sudcu ľudskej hriešnosti, ale je predstaviteľom akéhosi deistického Boha, ktorý len nemo a apaticky na všetko prizerá. Preto treba dať na množinu 4 pozor - ona je len zdanlivo humánna, v skutočnosti to s humanitou preháňa na škodu veci.

GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ

 Krajina: Antigua and Barbuda  ~  Počet príspevkov: 10311  ~  Člen od: 15 máj 2004  ~  Posledná návšteva: 05 marec 2009 Upozorniť moderátora 
  Previous Topic: Bozia vola - ako ju spozname? Téma Next Topic: Prejavy ducha - nesuvisiace prispevky  
 Verzia pre tlač
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06