|
Odoslaný - 25 jún 2008 : 12:05:26
|
pre rad.ek
Behe-Darvinova čierna skrinka
Náhodu v našom vesmíre opisuje kvantová mechanika, teória chaosu, ráta s ňou štatistika.
"A proč by kreacionisti nemohli mít pravdu?" A prečo by kreacionisti mohli mať pravdu? (ešte sa k tomu vyjadrím nižšie.)
"Proč by měl pan Dawkins v knize "Slepý hodinár" uspokojit otázku po vědeckosti evoluční teorie?" Keďže si ho odmietol prečítať, tak asi nijak. (ďakujem za ten rozhovor, ale s tým komentátorom nemôžem súhlasiť)
"Víš jak oficiálně zní evoluční teorie?" Otázka je, čo vnímaš pod pojmom oficiálne znenie. To čo je v učebniciach pre stredné školy? To čo je v učebniciach pre vysoké školy? To čo si pod tým predstavujú vedci? To čo povedal Darwin? Na poučky som nikdy nebol Možno: Evolúcia skúma a popisuje vznik a vývoj druhov prírodným výberom. Keď sme pri tom, má teória superstrún nejaké oficiálne znenie? Pre mňa osobne nie je oficiálne znenie až tak dôležité, lebo vždy sa dajú veci vysvetliť ešte ďalej a nakoniec je z danej problematiky, 500 strán textu a stále sa dá tvrdiť, že to nie je dostatočné. Takže neviem oficiálne znenie, to však neznamená, že neviem nič o evolúcii. Vieme oficiálne znenie Boha? Ja som pravda. Ja som svetlo. Ja som alfa a omega. Večná láska, cesta atď. Nebráni nám to ale diskutovať o Bohu, premýšľať nad ním.
"A samozřejmě tu konrétně mi jde i o to, co o dané problematice Ty víš, čemu jen věříš, a jestli to máš utříděné." Nerozumiem, čo tým odo mňa žiadaš. Snáď nechceš aby som tu napísal nové skriptá? To skutočne asi neurobím.
citácia: V tom se zřejmě shodneme, ale mě pořád není jasné, jak by se dala evoluční teorie vyvrátit. Samozřejmě tu už zaznělo, že kdyby našli člověka dřív než jeho předky ve vývojové řadě. Jednu námitku na tento zvláštní argument (jakoby se s úměvem v podtextu přiznávalo, že je evoluční teorie nevyvratitelná) jsem už uvedl. Ale myslím že se shodneme, že takového nálezu se zřejmě nedočkáme. Pôvodne zaslal rad.ek - 24 jún 2008 : 23:41:43 Áno z istého uhľa pohľadu sa dá povedať, že evolúcia je špekulatívna. Že by sa muselo vymyslieť, ako by museli druhy rýchlejšie mutovať a podobne. (dúfam, že si to napísal, resp. myslel takto, neviem to teraz presne nájsť. Tiež sa touto cestou ospravedlňujem, že som na to neodpovedal skôr, chcel som, len mi to vtedy nejak vypadlo) Hoci to znie záhadne, aj výskyt mutácií i keď je náhodný, má svoj poriadok a pravdepodobnosť. A keby sa nakopilo viac nepravdepodobných mutácií, bolo by to určite podozrivé. Otázka je kto dokáže určiť čo je a čo už nie je prakticky reálne. Ja to určite určiť neviem, no spolieham sa v tomto na štatistiku. Pokiaľ mi je známe, zatial sa neobjavil nejaký takýto organizmus. Dá sa povedať, že tomu verím. No myslím, že je to z časti podstata učenia. Niektoré veci proste musíme prijať. Môžeme o tom pochybovať, no nemáme čas a ani prostriedky aby sme všetko podrobili osobnému výskumu. (to je aj na margo toho čomu verím a čo viem-myslím, že sa tam nedá určiť jednoznačná hranica, ale o všetkom sa dá pochybovať a o to sa snažím.) Čo sa týka toho nálezu asi sa ho nedočkáme, bol to extrém na nich sa dobre ilustruje. A koniec koncov, možno sa dočkáme, Božie cesty sú nevyspitateľné
citácia: Poznaly by vůbec přírodní vědy, kdyby byl vývoj druhů ovlivněn nějakou inteligentní bytostí. Tak se mi jeví, že ne. Pokud to dobře chápu, tak přírodní vědy jsou tematicky redukované jen na materiální příčiny. Pôvodne zaslal rad.ek - 24 jún 2008 : 23:41:43 Nepoznali. No ak chce byť kreacionizmus a to Ťa ubezpečujem, že také tendencie sú, prírodnou vedou, tak on to musí vedieť rozpoznať a presne definovať. Oni musia dokázať existenciu inteligentného dizajnéra a jeho zásahy. Evolúcia ako taká, nemusí dokazovať neexistenciu ID. A materiálne príčiny by som nepodceňoval. Vieme bezpečne určiť na základe objektívnych dôkazov, niečo čo nemá materiálne príčiny.
citácia: Je snadné posoudit, kdo podle Božího zákona, jak v něj věří křesťané, jedná při obraně svého přesvědčení zle a kdo ne. i] Pôvodne zaslal rad.ek - 24 jún 2008 : 23:41:43 [/i] S týmto nemôžem súhlasiť. Myslím, že je to veľmi ťažké. Keby to bolo také ľahké, myslím, že by sa Ján Pavol II. nemusel ospravedlňovať.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 228 ~
Člen od: 21 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 09 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 09:55:12
|
Pre úplnosť dodávam, že ja ako oficiálne znenie poznám to, čo som bol býval napísal... Evolúcia skúma a popisuje vznik a vývoj druhov prírodným výberom. No myslím, že ani to moje, už vyššie spomínané, nie je nesprávne.
Ohľadom toho, či by mali existovať v prírodnej vede viaceré definície. Mnohí autori asi chcú byť trochu aj originálni a chcú aj svojou troškou prispieť a tiež je pravda, že náš jazyk nie vždy dokáže náležite opísať problematiku, tiež keď niekto niečo definuje, nemusí to byť poslucháčovi úplne jasné a je nutné to predefinovať (upozorňujem nie zmeniť význam, len inými slovami opísať). Ja ako žiak a určite som nebol jediný, som v škole radšej definície interpretoval vlastnými slovami ako sa ich spamäti učil. Nevidím, preto problém v existencii viacerých definícií jedného problému. Nutné je však aby všetky hovorili o tom istom. Všetky znenia, s ktorými som sa stretol, či už sú oficiálne alebo nie , predpokladajú tieto kľúčové slová: dedičnosť, mutácia a selekcia. S tým, že dedičnosť a mutácia sú prirodzené vlastnosti živých systémov, selekcia je spomínaný prírodný výber výsledkom je diverzifikácia živých systémov, teda vývoj druhov.
Detičnosť, mutácia a selekcia sú dokázané javy v našom prostredí, naproti tomu inteligentný dizajnér nie. Zdá sa mi, že je vás tu viac obhajujúcich myšlienku, že Boh je autorom evolúcie alebo, že dokonca do nej zasahuje. To sú názory kreacionizmu. Evolúcia sama o sebe nejde proti Bohu, ona ho do svojej koncepcie nezahrňuje. Boh sa ako dedičnosť, či mutácia dokázať nedá, preto sa evolúcia ne Neho nemôže odvolávať a preto kreacionizmus nemôže byť prírodnou vedou, kým prírodne nedokáže Boha, resp. ID. Nik však kreacionizmu nebráni byť filozofickou odnožou. Filozoficky sa dá Boh dokázať, rovnako ako aj vyvrátiť. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 228 ~
Člen od: 21 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 09 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 jún 2008 : 12:06:48
|
neviete prosim vas nejaky dobry recept na ryžový nákyp? |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 07 júl 2008 : 23:20:53
|
citácia: pre rad.ek Behe-Darvinova čierna skrinka Jaké bludy píše Behe v této publikaci?
citácia: Náhodu v našom vesmíre opisuje kvantová mechanika, teória chaosu, ráta s ňou štatistika. To není odpověď na to, co víš o náhodě. V podstatě nám to ani nic neříká o tom, co si pod pojmem náhoda představuješ. Tento pojem může mít poměrně dost významů. Který z nich myslíš? (nebo možná to není ani žádný z nich): - Náhodná skutečnost je taková, která má svou materiální příčinu, ale my ji neznáme - Náhodná událost nemá materiální příčinu, ale má příčinu mimo definiční obor přírodních věd - Náhodná událost nemá žádnou příčinu. - Náhodná udílost je taková, kdy naprosto stejná materiální příčina vyvolá vždy jiný účinek.
Jako demonstraci toho, že s náhodou to není nijak jednoduché uvedu zase kousek z Ďurova archivu, kdy dva sloveští vědci, jeden křesťan a druhý ateista posuzují možnost vyplnění modliteb Bohem. Křesťan předpokládá náhodu, ateista ji popírá:
Prof Krempaský: „Horolezec, ktorý žiada ochranu pred lavínou, nemusí prosiť o zrušenie gravitačného zákona, ale len o to, aby Boh nedopustil objavenie sa malej fluktuácie, ktorá by mohla iniciovať lavínu, v mieste, pod ktorým sa práve nachádza. Podobne človek idúci v búrke nemusí prosiť o neplatnosť elektromagnetických zákonov v priestore, v ktorom sa nachádza, ale len o to, aby sa porucha stimulujúca vznik atmosferického prierazu neobjavila v ceste, ktorou práve ide. Keď prosíme o dážď, nemusíme mať na mysli stvorenie vodných kvapiek z ničoho, ale symbolicky môžeme poprosiť Boha, aby vnukol motýlikovi nad oceánom zamávanie krídelkom, ktoré vnúti vznikajúcemu klimatickému frontu smer pohybu orientovaný na vysušený región. Ak prosíme o uzdravenie, takisto nemusíme nevyhnutne požadovať neplatnosť zákonov determinujúcich činnosť živého systému, ale napr. len to, aby sa v organizme objavila taká fluktuácia, ktorá nasmeruje túto činnosť smerom k uzdraveniu ... Napokon aj v prípade prosby za úspešné vykonanie skúšky sa nemusí žiadať, aby Boh priamo osvietil skúšaného, aby vedel aj to, čo sa nenaučil, ale prosiť len o to, aby sa v mozgu v prípade potreby vyskytla taká fluktuácia, ktorá spôsobí prepojenie príslušného biookruhu a tým sa vyvolá potrebná informácia. Vidíme, že Boh disponuje mocnou zbraňou, ktorá mu umožňuje vyslyšanie prosieb bez toho, aby musel meniť či porušovať svoje zákony dané materiálnemu i duchovnému svetu. Tá zbraň sa nazýva "deterministický chaos", preto chaos by sme vo všeobecnosti nemali zatracovať, ale práve naopak, mali by sme byť radi, že existuje. Možno, že tu kdesi je (aspoň čiastočne) skryté aj riešenie vážneho problému dobra a zla. Ale o tom píšem v samostatnom príspevku. (J. Krempaský, Fyzika a modlitba, KaF, str. 217-218).“
Kritika ateisty, který si říká Adam Roman: „Nebudem tu komentovať pozoruhodný postoj autora k prospešnosti chaosu (dúfam len, že nie je vďačný za chaos spoločenský a ekonomický, aj keď to jeho vyjadrenie nevylučuje), ale prejdem priamo k jeho predstavám o vedeckej disciplíne s názvom "deterministický chaos". Obávam sa, že koryfej slovenskej fyziky – pracujúci vedecky akurát v tejto oblasti! – v týchto riadkoch akosi nevenoval dostatočnú pozornosť slovu "deterministický", ktoré signalizuje jednoducho to, že aj chaos je súčasťou prírodných zákonov a že teda aj vyvolanie (či usmernenie) len minimálnej fluktuácie predstavuje rovnaké porušenie prírodného zákona ako grandiózny zásah, ktorý ho popiera úplne. Porušenie prírodného zákona je porušením bez ohľadu na to, aké je malé (veľké). Teória deterministického chaosu nepopiera všeobecný determinizmus prírodných zákonov, ona sa naň spolieha (preto to má aj v názve). Ide v nej len o to, že aj stavy, líšiace sa spočiatku nebadane, sa po krátkej dobe budú líšiť dramaticky, že malá odchýlka sa veľmi rýchlo zväčší. Autorova úvaha mi pripadá ako tvrdenie, že som do kvetináča stojaceho v labilnej polohe na hrane balkóna, pod ktorým stál môj nepriateľ, drgol len veľmi nežne (ale tak, že mu spadol na hlavu) a že som teda vlastne takmer nič nespôsobil, do žiadnych zákonov som nezasiahol, lebo som neporušil "veľký" prírodný zákon gravitácie ...“
citácia: "A proč by kreacionisti nemohli mít pravdu?" A prečo by kreacionisti mohli mať pravdu? Pokud si dogmaticky nepřikážeme pohybovat se pouze v definičním oboru přírodních věd, ale připustíme, že skutečnost jako celek může obsahovat i něco mimo časoprotor a hmotu, můžou mít možná někteří kreacionisté pravdu. Nevím, nějak jsem všechny jejich nápady nezkoumal.
citácia: "Proč by měl pan Dawkins v knize "Slepý hodinár" uspokojit otázku po vědeckosti evoluční teorie?" Keďže si ho odmietol prečítať, tak asi nijak. (ďakujem za ten rozhovor, ale s tým komentátorom nemôžem súhlasiť) Pokud s komentářem nesouhlasíš, nic to neříká o hodnotě toho komentáře. Pokud je komentář pravdivý a ty s ním nesouhlasíš, žiješ v omylu. Kde není komentář pravdivý, nebo proč s ním nesouhlasíš?
citácia: "Víš jak oficiálně zní evoluční teorie?" Otázka je, čo vnímaš pod pojmom oficiálne znenie. To čo je v učebniciach pre stredné školy? To čo je v učebniciach pre vysoké školy? To čo si pod tým predstavujú vedci? To čo povedal Darwin? Na poučky som nikdy nebol Možno: Evolúcia skúma a popisuje vznik a vývoj druhov prírodným výberom. Keď sme pri tom, má teória superstrún nejaké oficiálne znenie? Pre mňa osobne nie je oficiálne znenie až tak dôležité, lebo vždy sa dajú veci vysvetliť ešte ďalej a nakoniec je z danej problematiky, 500 strán textu a stále sa dá tvrdiť, že to nie je dostatočné. Takže neviem oficiálne znenie, to však neznamená, že neviem nič o evolúcii. Vieme oficiálne znenie Boha? Ja som pravda. Ja som svetlo. Ja som alfa a omega. Večná láska, cesta atď. Nebráni nám to ale diskutovať o Bohu, premýšľať nad ním. citácia: V tom se zřejmě shodneme, ale mě pořád není jasné, jak by se dala evoluční teorie vyvrátit. Samozřejmě tu už zaznělo, že kdyby našli člověka dřív než jeho předky ve vývojové řadě. Jednu námitku na tento zvláštní argument (jakoby se s úměvem v podtextu přiznávalo, že je evoluční teorie nevyvratitelná) jsem už uvedl. Ale myslím že se shodneme, že takového nálezu se zřejmě nedočkáme. Pôvodne zaslal rad.ek - 24 jún 2008 : 23:41:43 Áno z istého uhľa pohľadu sa dá povedať, že evolúcia je špekulatívna. Že by sa muselo vymyslieť, ako by museli druhy rýchlejšie mutovať a podobne. (dúfam, že si to napísal, resp. myslel takto, neviem to teraz presne nájsť. Tiež sa touto cestou ospravedlňujem, že som na to neodpovedal skôr, chcel som, len mi to vtedy nejak vypadlo) Hoci to znie záhadne, aj výskyt mutácií i keď je náhodný, má svoj poriadok a pravdepodobnosť. A keby sa nakopilo viac nepravdepodobných mutácií, bolo by to určite podozrivé. Otázka je kto dokáže určiť čo je a čo už nie je prakticky reálne. Ja to určite určiť neviem, no spolieham sa v tomto na štatistiku. Pokiaľ mi je známe, zatial sa neobjavil nejaký takýto organizmus. Dá sa povedať, že tomu verím. No myslím, že je to z časti podstata učenia. Niektoré veci proste musíme prijať. Môžeme o tom pochybovať, no nemáme čas a ani prostriedky aby sme všetko podrobili osobnému výskumu. (to je aj na margo toho čomu verím a čo viem-myslím, že sa tam nedá určiť jednoznačná hranica, ale o všetkom sa dá pochybovať a o to sa snažím.) Čo sa týka toho nálezu asi sa ho nedočkáme, bol to extrém na nich sa dobre ilustruje. A koniec koncov, možno sa dočkáme, Božie cesty sú nevyspitateľné Pre úplnosť dodávam, že ja ako oficiálne znenie poznám to, čo som bol býval napísal... Evolúcia skúma a popisuje vznik a vývoj druhov prírodným výberom. No myslím, že ani to moje, už vyššie spomínané, nie je nesprávne. Ohľadom toho, či by mali existovať v prírodnej vede viaceré definície. Mnohí autori asi chcú byť trochu aj originálni a chcú aj svojou troškou prispieť a tiež je pravda, že náš jazyk nie vždy dokáže náležite opísať problematiku, tiež keď niekto niečo definuje, nemusí to byť poslucháčovi úplne jasné a je nutné to predefinovať (upozorňujem nie zmeniť význam, len inými slovami opísať). Ja ako žiak a určite som nebol jediný, som v škole radšej definície interpretoval vlastnými slovami ako sa ich spamäti učil. Nevidím, preto problém v existencii viacerých definícií jedného problému. Nutné je však aby všetky hovorili o tom istom. Všetky znenia, s ktorými som sa stretol, či už sú oficiálne alebo nie , predpokladajú tieto kľúčové slová: dedičnosť, mutácia a selekcia. S tým, že dedičnosť a mutácia sú prirodzené vlastnosti živých systémov, selekcia je spomínaný prírodný výber výsledkom je diverzifikácia živých systémov, teda vývoj druhov.
Takže to vypadá, jak jsem si myslel, najít oficiální text definice evoluční teorie je velmi obtížné. To souvisí s falzifikovatelností. Jak chceš falzifikovat něco, co nemá oficiální definici? Když použijeme přirovnání s tím, co křesťané věří o Božím zjevení, jak co mají definované (nebudu se zabývat nekatolickým pojetím křesťanství) katolíci mají poměrně přesně definované, co základního o Bohu věříme – v Kredu http://www.katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=185 i to, co je součástí Božího zákona pro člověka – desatero http://www.katechismus.cz/desatero.php Také věříme, že církev v každé době může vysvětlovat, co tyto struční definice znamenají v rozvinuté podobě – viz celý katechismus. www.katechizmus.sk
citácia: "A samozřejmě tu konrétně mi jde i o to, co o dané problematice Ty víš, čemu jen věříš, a jestli to máš utříděné." Nerozumiem, čo tým odo mňa žiadaš. Snáď nechceš aby som tu napísal nové skriptá? To skutočne asi neurobím. Neboj, nemusíš nic psát. Bylo to jen moje konstatování, které mělo ozřejmit, proč se s tebou pouštím do diskuse.
citácia: citácia: Poznaly by vůbec přírodní vědy, kdyby byl vývoj druhů ovlivněn nějakou inteligentní bytostí. Tak se mi jeví, že ne. Pokud to dobře chápu, tak přírodní vědy jsou tematicky redukované jen na materiální příčiny. Pôvodne zaslal rad.ek - 24 jún 2008 : 23:41:43 Nepoznali. No ak chce byť kreacionizmus a to Ťa ubezpečujem, že také tendencie sú, prírodnou vedou, tak on to musí vedieť rozpoznať a presne definovať. Oni musia dokázať existenciu inteligentného dizajnéra a jeho zásahy. Evolúcia ako taká, nemusí dokazovať neexistenciu ID. A materiálne príčiny by som nepodceňoval. Vieme bezpečne určiť na základe objektívnych dôkazov, niečo čo nemá materiálne príčiny.
Jeví se mi to tak, že pokud přírodní vědy nedokážou rozpoznat ovlivnění vývoje inteligantní bytostí, nemůžou kreacionisté dokázat existenci ID, i kdyby existoval (museli by asi zvolit při dokazování ID širší definiční obor). Problém je ale zřejmě i v tom, že na poli přírodních věd se nedá ID ani vyvrátit.
Zkus napsat nějaký příklad toho, jak na základě objektivních důkazů umíme bezpečně určit něco, co nemá materiální příčiny.
(Jinak já materiální příčiny nepodčeňuji, ale nemíním je ani přeceňovat.)
citácia: citácia: Je snadné posoudit, kdo podle Božího zákona, jak v něj věří křesťané, jedná při obraně svého přesvědčení zle a kdo ne. Pôvodne zaslal rad.ek - 24 jún 2008 : 23:41:43 S týmto nemôžem súhlasiť. Myslím, že je to veľmi ťažké. Keby to bolo také ľahké, myslím, že by sa Ján Pavol II. nemusel ospravedlňovať.
Já třeba myslím, že je to naopak. Kdyby nebylo možné poznat na základě křesťanského zjevení, co je podle křesťanů zlo a co dobro, potom by se Jan Pavel II nevyznal v tom, za co se má vlastně omluvit. On ale na základě křesťanského zjevení dovede (stejně jako ostatní křesťané i nekřesťané pokud se o to zajímají) rozlišit, co bylo nekřesťanské v jednání křesťanů, a za něco z toho se omluvil.
citácia: Detičnosť, mutácia a selekcia sú dokázané javy v našom prostredí, naproti tomu inteligentný dizajnér nie. Zdá sa mi, že je vás tu viac obhajujúcich myšlienku, že Boh je autorom evolúcie alebo, že dokonca do nej zasahuje. To sú názory kreacionizmu. Evolúcia sama o sebe nejde proti Bohu, ona ho do svojej koncepcie nezahrňuje. Boh sa ako dedičnosť, či mutácia dokázať nedá, preto sa evolúcia ne Neho nemôže odvolávať a preto kreacionizmus nemôže byť prírodnou vedou, kým prírodne nedokáže Boha, resp. ID. Nik však kreacionizmu nebráni byť filozofickou odnožou. Filozoficky sa dá Boh dokázať, rovnako ako aj vyvrátiť. Pôvodne zaslal kaifas - 25 jún 2008 : 12:05:26
Dědičnost, mutace, přírodní výběr jsou skutečnosti, které nezpochnují ani kreacionisté, pokud vím. Jestli jsou ale tyto pozorované skutečnosti dostatečnou příčinou, umožňující vznik nové druhu, pokud vím, nevíme, protože vznik nového druhu zatím nikdo nepozoroval. A i kdyby pozoroval, pořád nemáme přesně jednoznačně popsané všechny příčiny vzniku nového druhu (jestli tam třeba není nějaká nemateriální). A taky pořád není nějak jasné, jestli tedy existuje vůbec nějaká náhoda nebo ne, a pokud ano, co je její příčinou.
Myslím, že pokud tu přítomní křesťané připustí možnost vzniku druhů evolucí, potom je asi každému jasné, že to myslí tak, že Bůh je autorem evoluce. Jestli je nebo není Bůh autorem evoluce, nemůžou přírodní vědy zjistit, protože to neumí. Takovéto zjišťování je mimo definiční obor přírodních věd.
Ty umíš filosoficky bezrozporně nedogmaticky dokázat Boha? To je docela obtížný postup. Můžeš to přiblížit?
|
rad.ek |
|
|
|
Odoslaný - 16 november 2008 : 13:55:37
|
|
|
Odoslaný - 16 november 2008 : 18:24:21
|
|
|
|
|
|