Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Duchovná časť
 Duchovný život
 Vyhybanie sa hriechu vs. robenie dobra
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Volebne pravo Téma Next Topic: Fanatizmus  

Danielus48

Stav: offline

 Odoslaný - 09 január 2008 :  23:00:52  Zobraziť profil  Pridať Danielus48 do zoznamu priateľov
Na začiatku sa chcem ospravedlnit, nevsimol som si, komu odpovedam. Myslel som, ze odpovedam 16 - 17 rocnemu mladikovi a chcel som pomoct.
citácia:

Rovnako sa neda oddelit laska k Bohu a odmietanie(nenavist k) hriechu. Cim som blizsie k Bohu, tym som dalej od hriechu a opacne. Od hirechu sa neda odist bez Bozej pomoci. Hrat sa s tym, co ma byt prve a co druhe vo vete je iba filozofovanie

To iste som napisal ja. Az nato, ze nehresit neznamena automaticky byt pri Bohu. Nehresit nestaci. Treba milovat a konat dobro. Ja sa nehram s tym, co ma byt prve alebo druhe vo vete, ale co ma byt prve v zivote.
Pohanom sa pri evanjelizacii ako prvy zvestuje Kristus - Boh a jeho laska. Na zaklade vztahu k nemu prestavaju hresit. Na misiach by velmi nepochodili, ak by zacali od toho, ze je treba prestat hresit a potom pridete k Bohu.
citácia:

Dusa v tomto stave nie je schopna konat ziadne skutky mile Bohu, ziadne nadprirodzene dobro. Hovorit o tom, ze mame takyto stav ignorovat ako hlupost je velmi zavadzajuce.

Nikde som nenapisal, ze stav tazkeho hriechu treba ignorovat. A urcite aj Ty uznas, ze najvacsou hlupostou cloveka su jeho hriechy. Nie su hlupostou pre to, ze nic neznamenaju, ale preto, ze sa v nich prejavuje hlupost cloveka a nicia mu zivot.
A teraz to hlavne - tvrdenie, ze dusa v stave tazkeho hriechu nie je schopna konat skutky mile Bohu, ba dokonca ZIADNE, je prepac, ale velika nepravda nezhodna s katolickym ucenim. K tomu, aby bol skutok nadprirodzene dobry staci, aby bol dobry a vykonany so zdravym rozumom s milostou pomahajucou. Nadprirodzene dobre skutky mozu vykonat aj nepokrsteni, lebo aj im Boh udeluje milost pomahajucu. To, co nie je mozne ziskat v stave tazkeho hriechu je milost na zaklade spravodlivej zasluhy (meritum ex condigno), ale stale je mozne ziskat primeranu zasluhu (meritum ex congruo) - ako napriklad hriesnik cez jeho posledne disponovanie sa k milosti napr. lutostou pred smrtou.
To co pisem, neznamena, ze obhajujem stav tazkeho hriechu. Samozrejme ak sa spadne do tazkeho hriechu, je potrebne co najskor vstat a ocitit sa vo sviatosti zmierenia. A vstave posvacujucej milosti dostava clovek milosti na zaklade spravodlivej zasluhy, teda isto.
Citoval som moralnu teologiu prof. Tondru.
citácia:

Ja chapem, teologoiou tela sa zaoberam uz skoro rok

Este raz sorry, bol som v tom, ze pisem chalanovi zacinajucemu vo vzťahu k dievcatu. A teologiou tela i teologiou "ostatnou" sa zaberam uz 7 rokov.

Danielus

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 23  ~  Člen od: 06 január 2008  ~  Posledná návšteva: 12 január 2008 Upozorniť moderátora 

Danielus48

Stav: offline

 Odoslaný - 10 január 2008 :  01:19:43  Zobraziť profil  Pridať Danielus48 do zoznamu priateľov
Aby som to spresnil - pod spojenim "clovek v stave tazkeho hriechu" myslim cloveka bez milosti posvacujucej.

Danielus

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 23  ~  Člen od: 06 január 2008  ~  Posledná návšteva: 12 január 2008 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 11 január 2008 :  00:35:11  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:

Ja sa nehram s tym, co ma byt prve alebo druhe vo vete, ale co ma byt prve v zivote.

Prave. Spravna odpoved totiz znie - treba konat dobro a vyhybat sa hriechu. Jedno sa od druheho neda oddelit. Neda sa povedat, ze jedno je dolezitejsie ako druhe.

"Pretoze cele Kristovo Evanjelium nie je nicim inym ako nabadanim na konanie dobra a vyhybaniu sa zlu..." Duoay Catechism, zostavil rev. Henry Tuberville, 1649

citácia:

A teraz to hlavne - tvrdenie, ze dusa v stave tazkeho hriechu nie je schopna konat skutky mile Bohu, ba dokonca ZIADNE, je prepac, ale velika nepravda nezhodna s katolickym ucenim. K tomu, aby bol skutok nadprirodzene dobry staci, aby bol dobry a vykonany so zdravym rozumom s milostou pomahajucou.

Nuz vidim, ze ste velmi rychly vo svojich sudoch a rad ukazujete svoje vedomosti. Len niekedy treba zacat zakladmi.

Podme si teda zacitovat z katechizmov:
Baltimorsky katechizmus (zostavil Rev. Thomas L. Kinkead, imprimatur udelil v roku 1891 arcibiskup Michael Augustin a na druhe vidanie v roku 1921 arcibiskup Patrick J. Hayes):
53. Kolko druhou osobneho hriechu pozname?
Pozname dva druhy osobneho hriechu - smrtelny a vsedny.

SMRTELNY - t.j. hriech, ktory zabija dusu. Ked je clovek velmi vazne poraneny, hovorime o smrtelnom poraneni a myslime tym, ze na nasledky svojich poraneni zomrel. Ako dych ukazuje, ze je pritomny zivot v tele, tak je milost zivotom duse. Ked vymizne z tela dych, hovorime, ze clovek je mrtvy. Nemoze uz urobit nic aby pomohol sebe, ci druhym. Podobne, ked v dusi nie je ziadna milost, povieme, ze dusa je mrtva, pretoze je redukovana na stav mrtveho tela. Nemoze vykonat ziadnu zasluznu cinnost, ktoru by dusa mala robit - t.j. nemoze urobit nic, co by Boh odmenil - je mrtva. Namietnete, ze dusa nikdy nezomiera. Tym ale myslite, ze nikdy neprestane existovat, my ju ale ozncujeme za mrtvu ked stratila vsetku silu konat nadprirodzene dobro.

Katechizmus sv. Pia X:
9. Ake poranenie sposobuje dusi smrtelny hriech?
(1) Zbavuje dusu milosti a Bozieho priatelstva (2) Dusa straca nebo (3) Straca vsetky zasluhy, ktore uz ziskala a stava sa neschopnou ziskat nove zasluhy (4) stava sa otrokom diabla (5) zasluhuje si peklo rovnako ako tresty v tomto zivote

5.Preco ti, ktori su v stave smrtelneho hriechu nemaju ucast na tychto dobrach?
Pretoze to, co spaja veriacich s Bohom a s Jezisom Kristom ako jeho zivych clenov a robi ich schopnymi vykonavt zaslune skutky je milost Bozia, ktora je nadprirodzenym zivotom duse. Preto ti, ktori su v stave smrtelneho hriechu su bez Bozej milosti, su vyluceni s dokonaleho spolocenstva s duchovnymi dobrami a nie su schopni vykonat zasluzne skutky pre vecny zivot.

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

iosif

Stav: offline

 Odoslaný - 11 január 2008 :  17:37:17  Zobraziť profil  Pridať iosif do zoznamu priateľov
citácia:
A teraz to hlavne - tvrdenie, ze dusa v stave tazkeho hriechu nie je schopna konat skutky mile Bohu, ba dokonca ZIADNE, je prepac, ale velika nepravda nezhodna s katolickym ucenim. K tomu, aby bol skutok nadprirodzene dobry staci, aby bol dobry a vykonany so zdravym rozumom s milostou pomahajucou.


Danielus suhlasim s tebou. Ak by to tak nebolo, potom by clovek nemohol pristupit k sv. tajomstvu zmierenia po tazkom hriechu a tym padom by to nemohol byt bohumily, dobry skutok. Teda by sme mohli povedat, ze po tazkom hriechu niet navratu spat, kedze dusa (berme to osobne )nemoze vykonat nic dobre.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 263  ~  Člen od: 20 jún 2007  ~  Posledná návšteva: 20 december 2017 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Danielus48

Stav: offline

 Odoslaný - 11 január 2008 :  22:49:11  Zobraziť profil  Pridať Danielus48 do zoznamu priateľov
Samozrejme je to tak, ako napisal Iosif. Mato, katechizmy, obzvlast tie stare, su vysledkom a zhrnutim dlhorocnej teologickej prace a su akymsi "teologickym vycucom", v ktorom je podana zovseobecnena popripade jednoduchsie povedana nauka Cirkvi, s cielom najme katechizovat - a to tak, aby danej nauke pochopil tak studovany doktor, ako aj jednoduchy prosty clovek. Na vysvetlenie nasho problemu vsak treba hlbsiu teologicku reflexiu.
Samozrejme je to tak, ze tazky hriech sposobuje dusevnu smrt a zasluhuje si vecny trest. Ak v tomto lipnuti na tazkom hriechu vykona clovek nejaky dobry skutok, nepripocitava sa mu ako nadprirodzene zasluzny v danom momente - prave kvoli tomu, ze ho blokuje tazky hriech, na ktorom lipne a zasluhuje si vecny trest. Nemoze dostat spravodlivu zasluhu (meritum ex condigno) - nema na nu pravo lebo v tom momente ma "pravo" na vecny trest. Materialne ten dobry skutok vsak existuje. Ale pripocita sa mu ako zasluzny v okamihu jeho znovuobrateniu sa k Bohu a otvreniu sa milosti. Toto znovuobratenie sa deje dokonalou lutostou Vtedy sa cloveku odpustaju tazke hriechy a disponuje sa k prijatiu milosti. Vtedy sa mu navracia posvacujuca milost (konzultovane na katedre dogmatiky). Uz vsak ta dokonala lutost je nadprirodzene dobry skutok, nakolko je vykonana pod vplyvom milosti pomahajucej a ktory sa cloveku rata a zasluhuje ako skutok ziskavajuci odpustenie. Clovekovo obratenie sa zavrsi vo sviatosti zmierenia.
OAMDG

Danielus

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 23  ~  Člen od: 06 január 2008  ~  Posledná návšteva: 12 január 2008 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
  Previous Topic: Volebne pravo Téma Next Topic: Fanatizmus  
 Verzia pre tlač
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06