|
Odoslaný - 22 október 2007 : 07:29:37
|
Anglikani v ziadnom pripade Vynos papeza Leva XIII . vyhlasil ex catedra anglikanske ordinacie za neplatne Ked nie je platna ordinacia , nie je posvatne knazstvo . Ked nie je posvatne knazstvo , nie je Svata Omsa
|
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 22 október 2007 : 12:11:46
|
citácia: Anglikani v ziadnom pripade Vynos papeza Leva XIII . vyhlasil ex catedra anglikanske ordinacie za neplatne Ked nie je platna ordinacia , nie je posvatne knazstvo . Ked nie je posvatne knazstvo , nie je Svata Omsa Pôvodne zaslal amerika1 - 22 október 2007 : 07:29:37 Ex cathedra asi sotva. To bolo zatiaľ použité, podľa mojich vedomostí, len raz. A naštuduj si, na aké prípady sa "ex cathedra" vzťahuje.
|
andreios www.grkat.net - modlitby, katechézy, mp3, ikony, dokumenty... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 181 ~
Člen od: 15 jún 2006 ~
Posledná návšteva: 22 december 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 október 2007 : 13:36:39
|
citácia: Ex cathedra asi sotva. To bolo zatiaľ použité, podľa mojich vedomostí, len raz. A naštuduj si, na aké prípady sa "ex cathedra" vzťahuje. Pôvodne zaslal andreios2 - 22 október 2007 : 12:11:46 Andreios2 oprav sa, lebo je to priekak ako Brno.
Apostolicae curae Leva XIII, kde sú odsúdené anglikánske vysviacky, je neomylný dokument, nájdeš ho i v Denzingerovi. |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 01:17:04
|
amerika1 citácia: Anglikani v ziadnom pripade Vynos papeza Leva XIII . vyhlasil ex catedra anglikanske ordinacie za neplatne Mohli by ste to trochu upresniť. Podľa môjho najlepšieho vedomia viem, že pápež v novodobej histórii hovoril ex cathedra len dva krát. A teda výnos o neplatnosti anglikánskej ordinácii to nebol.
andreios2 citácia: Ex cathedra asi sotva. To bolo zatiaľ použité, podľa mojich vedomostí, len raz. A naštuduj si, na aké prípady sa "ex cathedra" vzťahuje. Máte pravdu. Len raz v dvadsiatom storočí. Raz v devätnástom.
sasulnik citácia: Apostolicae curae Leva XIII, kde sú odsúdené anglikánske vysviacky, je neomylný dokument, nájdeš ho i v Denzingerovi. Ale vtedy pápež nehovoril ex cathedra. Táto encyklika je riadnou formou vykonávania magistéria cirkvi. Aby sme o nej mohli hovoriť ako o neomylnej, musela by celá spĺňať podmienku kanónu 749 CIC § 2.: Neomylnosť v magistériu má aj kolégium biskupov, keď magistérium vykonávajú biskupi zhromaždení na ekumenickom koncile, ktorí ako doktori a sudcovia viery a mravov vyhlasujú pre celú Cirkev náuku o viere alebo mravoch za takú, ktorej sa treba definitívne držať; alebo keď rozídení po svete, zachovávajúc spojenie spoločenstva medzi sebou a s nástupcom Petra, spolu s tým istým Rímskym veľkňazom hodnoverne učiac veci viery alebo mravov, zhodnú sa na jednej mienke, ktorej sa treba ako definitívnej držať. § 3. Nijaká náuka sa nechápe ako neomylne definovaná, ak to nie je zjavne zaistené Ja nemám Vami spomínajú encykliku pri sebe. Spĺňa táto encyklika túto podmienku? Je to tam zjavne zaistené spoločnou definíciou biskupov v jednote s myslením pápeža? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 06:31:13
|
ex catedra znamena zo stolca Neomylny je papez ak hovori ako ucitel katolikov Tuto podmienku Lev XIII . splnil a sam si narokoval neomylnost z titulu , ze hovori v tejto problematike zo stolca ako Ucitel a Pastier Odporucam prestudovat dogmaticku konstituciu I . vatikanskeho koncilu PASTOR AETERNUS Inak modernísti by radi zredukovali papezsku neomylnost len na slavnostne vyhlasovanie vieroucneho clanku ex catedra a odopreli papezovi neomylnost , ked hovori to , co Cirkev vzdy verila a ucila
Dokaz Táto encyklika je riadnou formou vykonávania magistéria cirkvi.
Z coho autorovi vyplyva ze nemoze byt neomylna To tvrdia modernisti Apostolicae curae ako vynos papeza Leva XIII , je konecnoplatny odsudzujuci sudny vyrok o neplatnosti anglikanskych vysviacok Inak je to skryty utok modernistov na papezsku neomylnost , ktora sa dnes v Cirkvi siri tym , ze sa neustale spochybnuju neomylne papezske vyroky a nariadenia Inak odsudzujuci papezsky vyrok je vzdy neomylny
|
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 08:28:09
|
Čo je to pápežská neomylnosť
I. vatikánsky koncil: "Keď pápež hovorí "ex cathedra", t.j. keď vo výkone svojho úradu ako pastier a učiteľ všetkých kresťanov a mocou svojej najvyššej apoštolskej autority definuje, že náuka vo veciach viery a mravov celou Cirkvou má byť uznaná, potom má Božím prispením, ktoré mu bolo sľúbené v osobe sv. Petra účasť na tej neomylnosti, o ktorej si prial božský Spasiteľ, aby ňou bola vyzbrojená Cirkev, ak určuje náuku viery alebo mravov. (Porovnaj Denz. 1839) V dôsledku tohto sú rozhodnutia pápeža samy sebou nezmeniteľné a vôbec nie zo súhlasu Cirkvi (jej členov)."
Teológovia, ktorí komentujú tento text, prehlasujú aj výslovne podmienky neomylnosti. Dôst. otcovia Choupin a d'Alés: "Dictionnaire apologetique" zhrňujú tieto vyhlásenia takto: "Aby náukové rozhodnutie pápeža bolo vyslovené ex cathedra a bolo neomylné je nutné, aby: 1.) pápež rozhodoval v otázke viery a mravov, 2.) aby hovoril ako najvyšší učiteľ, t.j. aby sa vyjadroval nie ako súkromná osoba, ale ako verejná osoba, t.j. s vlastnosťou, ktorá mu prislúcha ako najvyššej hlave Cirkvi, 3.) že, podáva rozhodnutie definitívne, t.j. že výslovne alebo zavinuto (explicitne alebo implicitne) vyjadruje, že rozhodnutím chce ukončiť kolísanie duchov, 4.) že je dostatočne zreteľne vyjadrený úmysel, že rozhodnutie je viazane pre všetkých veriacich.
Autor upresňuje, že v prípade splnenia všetkých týchto podmienok sú tieto zároveň mdostačujúce a nie je potrebné žiadnych iných. Hovorí: "Pápež nie je preto viazaný na nejakú zvláštnu vonkajšiu formu, obrat, alebo podstatnú formalitu. Hodnotí napr. protichodnú náuku ako heretickú, alebo postihuje prekliatím tých, ktorí ju zastávajú, je to jednoznačným znamením jeho úmyslu, jeho vôle, definovať; avšak to nie je jediným úkazom jeho úmyslu."
Text Apostolicae Curae sa dá nájsť v Denz. 1963-1966 a krásne na texte vidno, že spĺňa všetky štyri podmienky.
Mimochodom, ja CIC 1983 nepovažujem za platný, lebo obsahuje zlý zákon a to kán. 844 §2, 3 a 4. |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 08:30:57
|
Pápež hovorí "ex cathedra" => hovorí neomylne. Táto implikácia platí.
Pápež hovorí neomylne => hovorí "ex cathedra". Táto implikácia neplatí. Dôkaz: Stačí uviesť jeden príklad: vyhlasovanie svätých. Tento výkon je neomylný a nie je to vyhlásenie "ex cathedra". |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 09:41:25
|
Sasulnik:
citácia: Mimochodom, ja CIC 1983 nepovažujem za platný, lebo obsahuje zlý zákon a to kán. 844 §2, 3 a 4.
- Hmm, takze ofiko platny CIC je neplatny, lebo sa Sasulnikovi nieco nepozdava, lebo nieco nevie pochopit... Naozaj si myslis, ze kardinali s papezom na cele sa mylia, a Ty mas pravdu?
|
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 11:26:16
|
citácia: Sasulnik: citácia: Mimochodom, ja CIC 1983 nepovažujem za platný, lebo obsahuje zlý zákon a to kán. 844 §2, 3 a 4.
- Hmm, takze ofiko platny CIC je neplatny, lebo sa Sasulnikovi nieco nepozdava, lebo nieco nevie pochopit... Naozaj si myslis, ze kardinali s papezom na cele sa mylia, a Ty mas pravdu? Pôvodne zaslal Pierre - 23 október 2007 : 09:41:25 Hmmm - naozaj si Pierre myslíš, že by Sasulnik napísal takúto vetu len z akéhosi "nepozdávania sa či nepochopenia niečoho"? Už ho hádam trošku z fóra poznáš a vieš, že si veci aj študuje a teda rozhodnutia, ktoré z toho vyplynú, má podložené dostatočnými argumentami. Som si istá. |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 11:42:46
|
citácia: Už ho hádam trošku z fóra poznáš a vieš, že si veci aj študuje a teda rozhodnutia, ktoré z toho vyplynú, má podložené dostatočnými argumentami. Som si istá.
Ved prave, nieco si nastuduje a uz si mysli, ze tomu vsetkemu rozumie lepsie nez papez a kardinali, ktori v tom ziju a zaoberaju sa tym skoro cely zivot. A uz si mysli, ze oni vsetci sa mylia, a on ma pravdu. Myslis ze papez a kardinali nestudovali?
|
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 12:35:11
|
citácia: citácia: Už ho hádam trošku z fóra poznáš a vieš, že si veci aj študuje a teda rozhodnutia, ktoré z toho vyplynú, má podložené dostatočnými argumentami. Som si istá. Ved prave, nieco si nastuduje a uz si mysli, ze tomu vsetkemu rozumie lepsie nez papez a kardinali, ktori v tom ziju a zaoberaju sa tym skoro cely zivot. A uz si mysli, ze oni vsetci sa mylia, a on ma pravdu. Myslis ze papez a kardinali nestudovali? Pôvodne zaslal Pierre - 23 október 2007 : 11:42:46 Nenapísala som, že si niečo naštuduje - ale - že si veci študuje. Čo si Sasulnik myslí, to neviem - ty hej? A z toho, že si Sasu veci študuje, vôbec nevyplýva, žeby sv.otec a kardináli neštudovali ...ergo - zlá implikácia ... |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 12:47:48
|
amerika1 citácia: ex catedra znamena zo stolca Neomylny je papez ak hovori ako ucitel katolikov Tuto podmienku Lev XIII . splnil a sam si narokoval neomylnost z titulu , ze hovori v tejto problematike zo stolca ako Ucitel a Pastier Môžem sa opýtať, akou formou pápež Lev XIII potvrdil, že v tejto encyklike hovorí ex cathedra?
citácia: Inak modernísti by radi zredukovali papezsku neomylnost len na slavnostne vyhlasovanie vieroucneho clanku ex catedra a odopreli papezovi neomylnost , ked hovori to , co Cirkev vzdy verila a ucila Táto veta podľa mňa nemá zmysel. Pápež podľa mňa hovorí ex cathedra práve vtedy, keď hovorí "čo cirkev vždy verila a učila".
citácia: Z coho autorovi vyplyva ze nemoze byt neomylna To tvrdia modernisti Apostolicae curae ako vynos papeza Leva XIII , je konecnoplatny odsudzujuci sudny vyrok o neplatnosti anglikanskych vysviacok Ak tým autorom myslíte mňa, tak to som nikdy nepovedal, ani nenaznačil. Ja som len zvýraznil, že v spomínanej encyklike pápež nehovoril ex cathedra a myslím, že ani jeden cirkevný historik alebo právnik nepovažuje túto encykliku za vyhlásenie ex cathedra.
sasulnik citácia: I. vatikánsky koncil: "Keď pápež hovorí "ex cathedra", t.j. keď vo výkone svojho úradu ako pastier a učiteľ všetkých kresťanov a mocou svojej najvyššej apoštolskej autority definuje, že náuka vo veciach viery a mravov celou Cirkvou má byť uznaná, potom má Božím prispením, ktoré mu bolo sľúbené v osobe sv. Petra účasť na tej neomylnosti, o ktorej si prial božský Spasiteľ, aby ňou bola vyzbrojená Cirkev, ak určuje náuku viery alebo mravov. (Porovnaj Denz. 1839) V dôsledku tohto sú rozhodnutia pápeža samy sebou nezmeniteľné a vôbec nie zo súhlasu Cirkvi (jej členov)."
Teológovia, ktorí komentujú tento text, prehlasujú aj výslovne podmienky neomylnosti. Dôst. otcovia Choupin a d'Alés: "Dictionnaire apologetique" zhrňujú tieto vyhlásenia takto: "Aby náukové rozhodnutie pápeža bolo vyslovené ex cathedra a bolo neomylné je nutné, aby: 1.) pápež rozhodoval v otázke viery a mravov, 2.) aby hovoril ako najvyšší učiteľ, t.j. aby sa vyjadroval nie ako súkromná osoba, ale ako verejná osoba, t.j. s vlastnosťou, ktorá mu prislúcha ako najvyššej hlave Cirkvi, 3.) že, podáva rozhodnutie definitívne, t.j. že výslovne alebo zavinuto (explicitne alebo implicitne) vyjadruje, že rozhodnutím chce ukončiť kolísanie duchov, 4.) že je dostatočne zreteľne vyjadrený úmysel, že rozhodnutie je viazane pre všetkých veriacich.
Autor upresňuje, že v prípade splnenia všetkých týchto podmienok sú tieto zároveň mdostačujúce a nie je potrebné žiadnych iných. Hovorí: "Pápež nie je preto viazaný na nejakú zvláštnu vonkajšiu formu, obrat, alebo podstatnú formalitu. Hodnotí napr. protichodnú náuku ako heretickú, alebo postihuje prekliatím tých, ktorí ju zastávajú, je to jednoznačným znamením jeho úmyslu, jeho vôle, definovať; avšak to nie je jediným úkazom jeho úmyslu." Môžem súhlasiť. Vyzerá to celkom dobre. Hovorí sa tu o neomylnosti ex Cathedra.
citácia: Text Apostolicae Curae sa dá nájsť v Denz. 1963-1966 a krásne na texte vidno, že spĺňa všetky štyri podmienky. Ale podľa mňa pápež na to aby hovoril ex cathedra musí aj jednoznačne vysloviť, že hovorí ex cathedra. Vyslovil sa takto pápež v spomínanej encyklike? Ja neviem, nevidel som ju, preto sa pýtam. Podľa môjho vedomia hovorili pápeži ex cathedra iba dva krát. A to pri dvoch zo štyroch mariánskych dogmách. A ešte jedna doplňujúca otázka. Asi všetky encykliky spĺňajú tieto štyri podmienky. Prečo sa všetky nepovažujú za neomylné?
citácia: Mimochodom, ja CIC 1983 nepovažujem za platný, lebo obsahuje zlý zákon a to kán. 844 §2, 3 a 4. A toto bude asi najväčší problém nedorozumenia.
Aby som však osvetlil o čo mi ide. Poznáme dve spôsoby magistéria. Riadny a mimoriadny. Riadny spôsob je učenie magistéria kedy biskupi na čele s pápežom učia. Ak učia v jednohlasnej zhode, potom ich učenia spĺňa podmienku kán. 749 CIC § 2. a teda ich vyhlásenia /napríklad v encyklike/ majú byť považované za neomylné. Napríklad v encyklike Evangelim vitae v otázke interrupcie zaujali všetci biskupi spolu s pápežom jednohlasné stanovisko a teda aj zaistili vyrozumenie, že sa zhodujú v jednej mienke s Rímskym veľkňazom a náležitosti tejto encykliky sú teda neomylne definované. Iným príkladom je encyklika Humanae vitae kde niektorí biskupi nevyjadrili jednohlasný súhlas s názorom pápeža. Táto encyklika teda nie je považovaná za neomylnú. Mimoriadny spôsob predstavujú ekumenické koncily alebo vyhlásenie pápeža ex cathedra. Ekumenických koncilov bolo dvadsať jeden a vyhlásenia ex cathedra boli dve. Tak o týchto veciach viem ja. Ak sa mýlim, opravte ma. Teda predmetná encyklika Apostolicae Curae môže mať štatút neomylnosti, keď biskupi cirkvi jednohlasne súhlasne vyjadrili s pápežom v otázke neplatnosti anglikánskej ordinácie. Opakujem, že ja túto encykliku nemám, ak ju niekto má, tak nech sa pozrie, či obsahuje túto definíciu. Musí to tam byť napísané. Ak to tam napísané nie je, tak vznikajú pochybnosti o neomylnosti záverov tejto encykliky. Ale k tomu by sa mal asi vyjadriť cirkevný právnik. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 13:34:50
|
Zmurka: Nenapísala som, že si niečo naštuduje - ale - že si veci študuje.
- Hehe, tym horsie, tym neznacujes ze to este nema nastudovane (zatial len studuje), ale uz robi zavery
Čo si Sasulnik myslí, to neviem - ty hej?
- No predstav si ze hej, ked svoju myslienku napise. Napisal, ze on sucasny CIC nepovazuje za platny, a z toho predpokladam, ze si to aj mysli
A z toho, že si Sasu veci študuje, vôbec nevyplýva, žeby sv.otec a kardináli neštudovali ...ergo - zlá implikácia ..
- Olala, zla implikacia ale tvoja, Zmurka nestastna . Z toho ze Sasu studuje nevyplyva, ze kardinali s papezom studovali zle. Ale z toho co Sasu napisal a co som i citoval, z toho uz ano, z toho skutocne vyplyva ze kardinali i s papezom zle studovali .
|
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 14:40:57
|
Stefan:
citácia: Ale podľa mňa pápež na to aby hovoril ex cathedra musí aj jednoznačne vysloviť, že hovorí ex cathedra. Vyslovil sa takto pápež v spomínanej encyklike?
Obavam sa ze sa mylite. Odkial to mate ze musi to aj povedat, ze hovori ex catedra? Moze ale nemusi. A vsak Sasulnik vam tu tie podmienky aj prepisal. A napr. apostoli tiez nie vzdy vyslovene uvadzali, ze to co hovoria je od Ducha Svateho, stacilo ked vo veciach viery a mravov hovorili priamo ako cirkevna autorita. A podobne je to aj u nastupcov apostolov. |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 19:25:28
|
Môžem sa opýtať, akou formou pápež Lev XIII potvrdil, že v tejto encyklike hovorí ex cathedra?
Definitivne vyhlasenie neplatnosti anglikanskych vysviacok Aj s odovovodnenim Inak ked papez pouzije formulu definujeme a vyhlasujeme je vsetko jasne |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 20:05:18
|
citácia: Riadny spôsob je učenie magistéria kedy biskupi na čele s pápežom učia. Ak učia v jednohlasnej zhode, potom ich učenia spĺňa podmienku kán. 749 CIC § 2. a teda ich vyhlásenia /napríklad v encyklike/ majú byť považované za neomylné. Napríklad v encyklike Evangelim vitae v otázke interrupcie zaujali všetci biskupi spolu s pápežom jednohlasné stanovisko a teda aj zaistili vyrozumenie, že sa zhodujú v jednej mienke s Rímskym veľkňazom a náležitosti tejto encykliky sú teda neomylne definované. Iným príkladom je encyklika Humanae vitae kde niektorí biskupi nevyjadrili jednohlasný súhlas s názorom pápeža. Táto encyklika teda nie je považovaná za neomylnú. Pôvodne zaslal stefan - 23 október 2007 : 12:47:48 Nehnevajte sa, ale zavádzate. Pletiete vyhlásenia biskupov s vyhlásením pápeža. A odkedy potrebuje pápež ak niečo definuje súhlas všetkých biskupov? |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 21:43:06
|
Pan Stefan dnes som kupil za 75 korun knihu Karl Keating Comu skutocne veria katolici Je to 52 otazok a odpovedi ked si to vy aj tu pritomni katolici precitaju , myslim ze pokles bludov bude viditelny Pre vas je totiz institut papeza spanielska dedina (vyhrady mam len k otazke ospravedlivenia , prilis ovplyvnene spolocnym vyhlasenim s protestantmi ) |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 23 október 2007 : 23:53:27
|
amerika1 citácia: Definitivne vyhlasenie neplatnosti anglikanskych vysviacok Aj s odovovodnenim Inak ked papez pouzije formulu definujeme a vyhlasujeme je vsetko jasne Ak sa môžem dodatočne opýtať, chcel by som vedieť, prečo sa potom všade kde som sa o ex cathedra dočítal píše, že pápeži tak v dejinách hovorili iba dva krát? Pri nepoškvrnenom počatí a pri nanebovzatí. Prečo sa potom nepíše, že aj v spomínanej encyklike pápež hovorí ex cathedra?
citácia: Pan Stefan dnes som kupil za 75 korun knihu Karl Keating Comu skutocne veria katolici Je to 52 otazok a odpovedi ked si to vy aj tu pritomni katolici precitaju , myslim ze pokles bludov bude viditelny Pre vas je totiz institut papeza spanielska dedina Tú tenkú knihu samozrejme mám, celkom fajn čítanie. Ale také, povedal by som, - "basic".
sasulnik citácia: Nehnevajte sa, ale zavádzate. Pletiete vyhlásenia biskupov s vyhlásením pápeža. Ani Vy sa nehnevajte, táto téma nie je moja najsilnejšia stránka, svoje vedomosti mám len z jednej - dvoch kníh a potom z netu. Takže každú opravu vítam.
citácia: A odkedy potrebuje pápež ak niečo definuje súhlas všetkých biskupov? Tu myslím, že narážame na problém toho, že spomínaný kánon Vy nepovažujete za právoplatný. Pápež ho zrejme považuje za právoplatný a preto sa drží paragrafu dva, tak ako som ho citoval a zvýraznil. Povedal by som, že ak pápež niečo definuje ex cathedra, tak nepotrebuje súhlas ani jedného biskupa. Ale ak pápež učí v /napríklad/ encyklike a chce aby toto jeho učenie bolo chránené neomylnosťou, tak sa vyžaduje, aby /citujem znova/: (biskupi) rozídení po svete, zachovávajúc spojenie spoločenstva medzi sebou a s nástupcom Petra, spolu s tým istým Rímskym veľkňazom hodnoverne učiac veci viery alebo mravov, zhodnú sa na jednej mienke, ktorej sa treba ako definitívnej držať. Viem, Vy to neuznávate, takže tu sa nemôžeme dohodnúť. Skúsim na nete pohľadať niečo o neomylnosti, odkiaľ si nejaké veci pamätám, alebo ich mám stiahnuté v kompe.
Pierre citácia: Obavam sa ze sa mylite. Odkial to mate ze musi to aj povedat, ze hovori ex catedra? Nemyslím, že by musel priamo povedať: "teraz hovorím ex cathedra", ale niečo by snáď povedať mal. Aby ostatní potom nemuseli hádať, či tak hovoril, alebo nie. Bolo by treba sa pozrieť na to, ako presne pápež vyhlasoval dogmu o nanebovzatí. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 október 2007 : 04:49:06
|
Ak sa môžem dodatočne opýtať, chcel by som vedieť, prečo sa potom všade kde som sa o ex cathedra dočítal píše, že pápeži tak v dejinách hovorili iba dva krát? Pri nepoškvrnenom počatí a pri nanebovzatí. Prečo sa potom nepíše, že aj v spomínanej encyklike pápež hovorí ex cathedra?
To nie je pravda Lebo potom by ex catedra hovorili len po definovani papezskej neomylnosti I , VK Lenze oni hovorili ex catedra aj predtym bez ohladu ci nauka o papezskej neomylnosti bola definovana Ak papez zavrhuje a odsudzuje blud tak podla vas ako hovori Rozlisujte ex catedra definicia vieroucneho clanku a odsudenie bludu
|
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 24 október 2007 : 04:56:52
|
Tu myslím, že narážame na problém toho, že spomínaný kánon Vy nepovažujete za právoplatný. Pápež ho zrejme považuje za právoplatný a preto sa drží paragrafu dva, tak ako som ho citoval a zvýraznil. Povedal by som, že ak pápež niečo definuje ex cathedra, tak nepotrebuje súhlas ani jedného biskupa. Ale ak pápež učí v /napríklad/ encyklike a chce aby toto jeho učenie bolo chránené neomylnosťou, tak sa vyžaduje, aby /citujem znova/: (biskupi) rozídení po svete, zachovávajúc spojenie spoločenstva medzi sebou a s nástupcom Petra, spolu s tým istým Rímskym veľkňazom hodnoverne učiac veci viery alebo mravov, zhodnú sa na jednej mienke, ktorej sa treba ako definitívnej držať. Viem, Vy to neuznávate, takže tu sa nemôžeme dohodnúť. Skúsim na nete pohľadať niečo o neomylnosti, odkiaľ si nejaké veci pamätám, alebo ich mám stiahnuté v kompe.
Pan Stefan , prosim vas dajte si povedat , ze papez ma plnu a zvrchovanu moc nad celou Cirkvou a nepotrebuje na to suhlas ani jedneho biskupa Viete co vy pletiete ? Riadny a mimoriadny vykon magisteria Ucenie papeza , ktory k tomu nepotrebuje suhlas nikoho a ucenie koncilu , kde musi byt zhoda biskupov a naviac promulgacia papezom Bez papezovho suhlasu si biskupi svoju zhodu a to na com sa zhodli mozu strcit za klobuk Este raz si precitajte , cim oponujete Zhoda biskupov Ale to musi mat promulgaciu papeza , aby to bolo platne Ale nie zhoda biskupov , alebo suhlas s ucenim , alebo definiciou papeza Ten nepotrebuje ziadny suhlas
|
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 24 október 2007 : 12:08:13
|
Stefan: citácia: Nemyslím, že by musel priamo povedať: "teraz hovorím ex cathedra", ale niečo by snáď povedať mal. - Nuz chapem zeby to bolo potom jednoduchsie, ale apostoli ziadnu taku formulku ani nic take prilis nepouzivali, a teda logicky to nemusia pouzivat ani nastupcovia apostolov. |
|
|
PFS
Stav:
offline
| |
Odoslaný - 27 október 2007 : 21:52:57
|
|
|
Odoslaný - 28 október 2007 : 01:59:54
|
amerika1 citácia: Pan Stefan , prosim vas dajte si povedat , ze papez ma plnu a zvrchovanu moc nad celou Cirkvou a nepotrebuje na to suhlas ani jedneho biskupa Nehnevajte sa, ak sa Vám zdá, že trochu tápem. Chcem sa len dopátrať jednoznačného stanoviska, ktoré by som mohol aj ja prijať.
citácia: Viete co vy pletiete ? Riadny a mimoriadny vykon magisteria Práve na rozdiel medzi riadnym a mimoriadnym výkonom som poukázal.
citácia: Ucenie papeza , ktory k tomu nepotrebuje suhlas nikoho a ucenie koncilu , kde musi byt zhoda biskupov a naviac promulgacia papezom
Učenie pápeža, keď nepotrebuje súhlas nikoho /ex cathedra/ je mimoriadnym výkonom magistéria, rovnako ako aj učenie ekumenického koncilu, kde hlasujú biskupi na čele s pápežom je mimoriadnym výkonom magistéria. Riadnym výkonom magistéria je stále učenie cirkvi na čele s pápežom a v zhode s biskupmi. Aj mimoriadne, aj riadne učenie môžeme považovať za neomylné. Mimoriadne zo svojej samotnej povahy a riadne za predpokladu už spomínaného kánona.
citácia: Zhoda biskupov Ale to musi mat promulgaciu papeza , aby to bolo platne Ja by som to otočil opačne. Ak pápež chce aby jeho vyjadrenie bolo prijaté ako neomylné, avšak nechce hovoriť ex cathedra, tak potom s jeho vyjadrením musia biskupi jednohlasne súhlasiť. Dopĺňam citáciou. Takáto záväznosť /prijať dogmu vyhlásenú koncilom alebo ex cathedra/ vzniká prirodzene len vtedy, keď pápež ako predstaviteľ a hlava cirkvi zamýšľa svojím vyhlásením vydať konečné rozhodnutie. Tento úmysle musí jasne vyplývať zo slov jeho vyhlásenia. Iné pápežove vieroučné výroky nie sú neomylnými, nezmeniteľnými výpoveďami. Podľa prevažnej mienky teológov k takýmto nie neomylným prejavom patria pápežské encykliky, príhovory, listy o veciach viery (porov. encykliku Pia XII. Humani generis). Aj s takýmito "autentickými" prejavmi má však katolík vnútorne súhlasiť.*
Avšak ako som povedal, aj encykliky alebo výroky v nich môžu byť chápané ako neomylné, za určitých stanovených podmienok. Ide mi vlastne o to, čo tu už sasulnik graficky naznačil.
citácia: Pápež hovorí "ex cathedra" => hovorí neomylne. Táto implikácia platí. Pápež hovorí neomylne => hovorí "ex cathedra". Táto implikácia neplatí. Teda ja sa prikláňam k názoru, že pápež nehovoril v spomínanej encyklike ex cathedra, aj tak však môže ísť o neomylné vyhlásenie. Ja nie som proti tomu, aby sa na vyhlásenie ohľadom anglikánskeho obradu v encyklike Apostolicae Curae vzhliadalo ako na neomylné. Ja som len proti tomu /zatiaľ, lebo nikto nepodal presvedčivý argument, čo sa však môže zmeniť/, aby sa o tomto vyhlásení hovorilo ako o ex cathedra.
Principiálne mi išlo o to, aby tu niekto odpovedal na tieto otázky: 1. Vyslovil sa pápež v encyklike Apostolicae Curae ex cathedra alebo nie? Vzhľadom k tomu, že vyhlásenia ex cathedra po I. V. K. sú všade kde som sa dočítal uvádzané iba dve. 2. Ak sa pápež nevyslovil ex cathedra vyslovil sa s úmyslom učiť a teda neomylne? To by však znamenalo, že podľa platného kánonu by musel text definovať aj zhodu biskupov s názorom pápeža.
Teda po lopate a v zmysle sasulnikovho náčrtu. Pápež nepotrebuje žiadneho biskupa aby mohol hovoriť neomylne, môže tak učiniť sám z moci jemu zverenej, ale vtedy musí vykonávať mimoriadny úrad a teda hovoriť ex cathedra. Pápež však môže hovoriť neomylne, ale nemusí pri tom hovoriť ex cathedra. Môže tak učiniť v riadnom výkone úradu. Aby toto bolo možné /neomylnosť/, je nutný jednohlasný súhlas biskupov /podľa platného kánona/ a výrazné označenie ako - definujeme, vyhlasujeme alebo učíme.....
Žiadna iná možnosť hovorenia neomylne z pozície pápeža sa mi nečrtá. Privítam každé vysvetlenie a opravu.
* Schmaus M.: Cirkev, Dekanát Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, r. 1993, str. 294. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 november 2007 : 00:28:38
|
citácia: Podľa môjho vedomia hovorili pápeži ex cathedra iba dva krát. A to pri dvoch zo štyroch mariánskych dogmách. Pôvodne zaslal stefan - 23 október 2007 : 12:47:48
Dovolim si upriamit vasu pozornost na apostolsky list Ordinatio Sacredotalis Jana Pavla II. a potom na Responsum ad Dubium Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Toto responsum hovori, ze vyjadrenie "Cirkev nijako nemá moc udeľovať kňazskú vysviacku ženám a že toto rozhodnutie majú s definitívnou platnosťou prijať všetci veriaci Cirkvi" ma charakter neomylneho a patri do pokladu viery. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 04 november 2007 : 20:37:19
|
Mato citácia: Dovolim si upriamit vasu pozornost na apostolsky list Ordinatio Sacredotalis Jana Pavla II. a potom na Responsum ad Dubium Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Toto responsum hovori, ze vyjadrenie "Cirkev nijako nemá moc udeľovať kňazskú vysviacku ženám a že toto rozhodnutie majú s definitívnou platnosťou prijať všetci veriaci Cirkvi" ma charakter neomylneho a patri do pokladu viery. Otázka však zostáva. Bolo toto vyjadrenie vyjadrením ex cathedra? Ide mi len o to, že vo všetkej literatúre ktorú som mal možnosť čítať sa píše, že pápeži v novodobej histórii hovorili ex cathedra len dva krát. Ak si dobre pamätám /ale to som nečítal, mám to len sprostredkovane/, tak napr. dr. Tretera vo svojom Cikrevnom práve hovorí doslovne, že v dvadsiatom storočí pápeži hovorili ex cathedra len raz. Je to skutočne otázka pre cirkevných právnikov. Ján Pavol II. mohol hovoriť neomylne, nemuselo to však byť ex cathedra. Ak bolo, prečo o tom učebnice mlčia? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 06 november 2007 : 17:08:36
|
citácia: Mato citácia: Dovolim si upriamit vasu pozornost na apostolsky list Ordinatio Sacredotalis Jana Pavla II. a potom na Responsum ad Dubium Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. ... Otázka však zostáva. Bolo toto vyjadrenie vyjadrením ex cathedra? Pôvodne zaslal stefan - 04 november 2007 : 20:37:19 Nie nemá. Žiadna kongregácia nemôže vyhlásiť nič ex cathedra. |
andreios www.grkat.net - modlitby, katechézy, mp3, ikony, dokumenty... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 181 ~
Člen od: 15 jún 2006 ~
Posledná návšteva: 22 december 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|