Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Katolícka apologetika
 Apologetické pohľady
 Filozofia - metafyzika (teodicea) (VIII)
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Filozofia - etika (IX) Téma Next Topic: Filozofia - metafyzika (psychológia) (VII)  

zmurka

Stav: offline

 Odoslaný - 30 september 2007 :  19:21:47  Zobraziť profil  Odoslať ICQ správu pre: zmurka  Pridať zmurka do zoznamu priateľov

II.4. METAFYZIKA špeciálna - TEODICEA


Popieranie Boha je logický nevkus...


V dvoch predchádzajúcich pojednaniach, v kozmológii a v psychológii, sme pomocou rozumového uvažovania a pomocou empírie prišli k záveru, že vznik všetkých hmotných i hmotnoduchovných bytí predchádza a na ňom sa činne zúčastňuje nejaké bytie, ktoré musí byť prvšie a podstatne vyššie než všetky ostatné.
Výskumom tohoto bytia sa ex offo zaoberá teodicea. Dokazuje a ukazuje ho. Dokazuje, že také bytie je a ukazuje, aké je.

II.4.1. Existencia prvého Bytia,
II.4.2. Esencia prvého Bytia.

Pretože už kozmológia a psychológia podali o jeho existencii dôkazy vychádzajúce zo skúseností, obmedzíme sa tu iba na dôkazy rozumové (ex ratione) tzv. špekulatívne.
Ale aj z týchto vyberáme len niektoré, aby sme nevyzerali ako advokát, ktorý podáva tým viac obhajobných argumentov, čím neistejšia je vec jeho klienta. A potom vieme tiež, ak nám niekto polhodinu dokazuje, že nie je opitý, dokáže nakoniec, že je. Po latinsky a nakrátko sa to povie: Qui nimis probat, nihil probat. - Kto príliš dokazuje, nič nedokáže.
Len toľko na vysvetlenie krátkosti tohoto ďalšieho pojednania.



II.4.1. EXISTENCIA PRVÉHO BYTIA

1.
Isté je, že niečo existuje.
Ak niečo teraz existuje, je nesporné, že nejaké bytie existovalo vždy.
Keby bol len jediný okamih, v ktorom by nebolo existovalo nič, neexistovalo by nič ani teraz - pretože z ničoho nemohlo by nič povstať.
Bytie, ktoré existuje, je alebo samé od seba, alebo je od iného.
Lenže nie je možné, aby existovalo bytie, ktoré je od iného, keby neexistovalo také, ktoré je od seba.
Musí byť teda bytie, ktoré je samé od seba - bytie absolútne a nepodmienené. (Dom. Pecka: Cesta k pravde, str. 17)

2.
Vedľa VŠETKÉHO, čo existuje, si postavme v mysli NIČ, ktoré neexistuje a - uvažujme.
To VŠETKO nemohlo vzniknúť tam z toho NIČ. Z ničoho môže byť len nič. Ex nihilo nihil. A samé od seba to VŠETKO tiež nemohlo vzniknúť, lebo by muselo byť zároveň príčinou aj účinkom, a to je toľko ako zároveň byť i nebyť.
Ak chceme zostať logickí, musíme okrem VŠETKÉHO a okrem toho NIČ pripustiť ešte aj nejaké NIEČO, lebo len z NEHO mohlo to VŠETKO vzniknúť. Musíme pripustiť PRÍČINU, zodpovedajúcu takému účinku.

3.
Zmyslami a rozumom sa presviedčame, že sú okolo nás rozličné pohyby, t.j. prechody z možnosti do uskutočnenia a prechody medzi dvoma termínami cez stred. Každá vec, ktorá sa hýbe, ktorá sa mení, dostáva pohyb od inej, tá od ďalšej... až sa príde k jednej, ktorá hýbe, ale nie je už inou vecou hýbaná. Postupovať nemožno do nekonečna. Chýbal by v tom rade pohybovaných vecí počiatok pohybu, bez ktorého je tento rad nemysliteľný.
Keby nebolo prvého Hýbateľa, nebolo by pohybu. Skúsenosť hovorí: Pohyb tu je, a preto i rozum dôvodí, že musí byť aj prvý hýbateľ.

Poznámka
Tento argument pochádzajúci od Aristotela preberá stredovek nepozmenený a ako taký ho odovzdáva i budúcim pokoleniam (Viď summa Thomae, p. 1. Q. 2.).

Niektorí sa pokúšali vyhnúť pojmu nehybného Hýbateľa a chceli pohyb vysvetliť zavedením okružného behu, kde jedna vec postrkáva druhú, druhá tretiu, tretia štvrtú... - a štvrtá zas prvú atď. ...
Týmto však došli k absurdnému tvrdeniu, že pohyb, ktorý má nastať dnes, bol príčinou pohybu, ktorý sa udial - povedzme - už pred sto rokmi.



II.4.2. ESENCIA PRVÉHO BYTIA

Prvé Bytie je:

Jednoduché

Jednoduché je to, čo nie je zložené z čiastok a čo sa nedá na čiastky rozložiť.
Jeho opakom je zloženina. - Každá zloženina je vo svojom jestvovaní závislá od svojich komponentov, od čiastok, z ktorých sa skladá, a tie - ak aj nie časom, tak aspoň prirodzenosťou - musia byť prv ako z nich vznikajúca zloženina. Prvé Bytie musí byť rozhodne absolútne jednoduché, lebo je absolútne prvé. Keby bolo zložené, existovali by jeho čiastky prv ako ono.
Tým by však prestalo byť prvé. A keby nebolo prvé, nebolo by vôbec.
Jednoduchosť prvého bytia vyplýva teda z jeho vlastnej prirodzenosti.

Nemeniteľné

Vec sa môže meniť alebo úplne, podstatne, alebo čiastočne, prípadkovo. Prvé Bytie sa nemôže meniť úplne; takou zmenou by prestalo jestvovať...
To však odporuje povahe nutného Bytia. A nemôže sa meniť ani čiastočne, lebo nemá čiastok, je nezložené. Prvé Bytie je teda zo svojej povahy nemeniteľné.

Večné

Večné je to, čo nemá začiatku a konca.
Prvé Bytie začiatku nemá. Veď práve ono je tým jediným bytím, ktoré nevzniklo, ktoré vždy muselo byť.
A nemôže mať ani konca.
Skončiť by mohlo, keby sa dajako podstatne zmenilo. Lenže toto bytie zo svojej samej povahy nepripúšťa ani len prípadkovú, nie to ešte podstatnú zmenu.
Je nemeniteľné preto, že je jednoduché a z toho istého dôvodu je bez začiatku a bez konca.
Teda prvé Bytie je zo svojej prirodzenosti večné.

Nehmotné

Hmota má kvantitu a teda má aj čiastky. - A keď má čiastky, má i začiatok. - Čiastky sú totiž prv ako celok. Prvé Bytie je jednoduché, bez čiastok, teda i bez kvantity, a teda i bez hmoty.
A ako také nemôže byť obmedzené priestorom. Je infinitum, t.j. nesmierne, nemerateľné, neviazané na miesto, všade naraz jestvujúce, všade prítomné.
Že je nehmotné, to nám potvrdzuje zmyslová skúsenosť. Ešte ho nikto nikdy nevidel.

Dokonalé

Účinok nemôže prevyšovať svoju príčinu.
Keď sa zahľadíme na veci okolo seba, zistíme v nich nesmierne množstvo krás, dobrôt a dokonalostí. A všetky tieto vlastnosti sú v poslednej analýze účinkami prvej príčiny. Nuž, ak je toľko dokonalosti, dobroty, krásy a účinku, aspoň toľko jej musí byť v príčine. - Toto všetko prv, než bolo v účinku (vo stvorenom svete), muselo byť v príčine.
Lebo nikto nedá, čo sám nemá. Ba prvé Bytie je úplne dokonalé. - Keby mu chýbala čo len jediná dokonalosť, znamenalo by to, že niečo má i niečo nemá, to znamená, že sú v ňom čiastky. - Pretože v prvom Bytí čiastok niet - lebo je jednoduché, musí mať všetko, musí byť úplné, absolútne dokonalé.

Rozumné

Keď sa človek zadíva do vesmíru očami hvezdára a vidí tú matematickú presnosť na dráhach pohybujúcich sa nebeských telies... Keď prirovná obilné steblo k najmodernejším výškovým konštrukciám a zisťuje, že je nepomerne elegantnejšie a dokonalejšie ako tieto stavby...
Keď sa dočíta, že včela svojou neuvedomelou presnosťou, s akou si stavia bunky, pomohla nájsť chybu, ktorú v logaritmických tabuľkách spravili učení ľudia...
Musí uznať, že príčina, od ktorej to všetko pochádza, musí byť rozumná. A keď je aj v tom najmenšom detaile stvoreného sveta toľko rozumnosti, musí jej aspoň toľko byť v príčine tohoto účinku. Ba povieme: Rozumnosť prvého Bytia musí byť absolútna. V ňom niet možnosti ešte niečo poznať. Keby jeho vedomosť a rozumnosť nebola v úplnku, znamenalo by to, že sa ešte môže zdokonaľovať a meniť a to by zas znamenalo, že nie je jednoduché a v dôsledku toho ani prvé, a teda ani existujúce. - Absolútny rozum a dokonalé poznanie vyplýva zo samej podstaty Prvého Bytia.

Slobodné

Archimedes objavil v prírode zákon o váhe ponoreného telesa. Newton zákon gravitačný, Mendel zákon dedičnosti...
Vezmime botaniku, chémiu a fyziku a presvedčíme sa, že svet je plný zákonov. Do každého bytia je ich vpísaných niekoľko. Menujú sa podľa tých, čo ich objavili: Avogadro, Ampére, Newton... - A zákon je prejav vôle. Ak je pôvodcom živej a neživej prírody Prvé Bytie, zákony, ktoré ju formujú a udržujú, musia byť prejavmi len jeho vôle.
Prvá Príčina je teda bytie slobodné. Bytie s vôľou.
A pretože je tých zákonov toľko a tak dôsledne sa zachovávajú, súdime z toho, že bytie, ktoré na ich zachovávanie dbá a nimi svet riadi a ovláda, musí byť mocné. A že ide o Prvé Bytie, nemožno inak povedať, ako že je všemocné - omnipotens. Všemoc Prvého Bytia je dôsledok toho, že je rozumné a slobodné, že má poznanie a vôľu. - Chýbalo by mu čosi, keby i poznalo dokonale i chcelo, ale by nemohlo.
Poznanie, chcenie, sú mohutnosti duchovné, preto i bytie, ktoré sa nimi v stvorenstve prejavuje, musí byť duchovné. - Agere sequitur esse.
Kto dokonale pozná a môže všetko, čo chce, musí byť dokonale blažený.


Záver

Prvé Bytie je všetko-poznávajúci, chcejúci a ovládajúci Duch. Duch všadeprítomný, večný, jednoduchý, nemeniteľný, nehmotný, dokonalý, najvyšší, na nikom nezávislý, ani na svojom bytí ani vo svojej činnosti, nedosažiteľný, nezničiteľný, dokonale blažený...

Tento Duch je ľudskému rozumu medzi národmi od počiatku známy a rozlične menovaný. V našom slovníku prichádza pod menom BOH.


pokračovanie v nasledujúcej téme - ETIKA...


Život je veľký dar - nepremrhajme ho

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 890  ~  Člen od: 28 október 2006  ~  Posledná návšteva: 23 október 2017 Upozorniť moderátora 
  Previous Topic: Filozofia - etika (IX) Téma Next Topic: Filozofia - metafyzika (psychológia) (VII)  
 Verzia pre tlač
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06