Všetky fóra
O fóre
Voľná diskusia
Príbeh Fedora15 |
|
V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
|
|
|
|
Odoslaný - 22 december 2006 : 21:28:58
|
Dobrý večer ,som manželka Fedora15 /mal problém nadviazal intímnu známosť cez net/včera som to náhodou asom v dezolátnom stave,keby neboli Vianoce a deti uvažujem o odlúčení...dakujem tým ktorí vyadrili o priznaní,situácia by nebola taká zlá
|
|
|
|
Odoslaný - 23 december 2006 : 00:11:02
|
quote: Pôvodne poslal ena5
Dobrý večer ,som manželka Fedora15 /mal problém nadviazal intímnu známosť cez net/včera som to náhodou asom v dezolátnom stave,keby neboli Vianoce a deti uvažujem o odlúčení...dakujem tým ktorí vyadrili o priznaní,situácia by nebola taká zlá
Myslím, že toho o Fedorovi 15 tak mnoho nevíme. Požádal nás o radu jak se znovu začít modlit, zřejmě proto, že mu šlo o prohloubení či znovunavázání vztahu se svou ženou. Pokud jsi opravdu jeho manželka, a je pravda co o sobě Fedor napsal, myslím, že spíš máte šanci svůj vztah znovu nalézt, než ho rozbít. Pokud jsi četla jeho téma, myslím, že to z toho jde poznat. Že si je vědom svých problémů, k nevěře vlastně zřejmě nedošlo, nechce své ženě ublížit, a chce budovat i svůj vztah s Bohem. Třeba se vám podaří využít vánočních svátků k vyřešení toho, co už zřejmě delší dobu chce řešit a najít se navzájem. Moc bych Vám to přál.
Radek |
rad.ek |
|
|
|
Odoslaný - 23 december 2006 : 21:43:46
|
Dobry večer,dakujem Radkovi za povzbudenie,vcera sa mi cez slzy ťažko niečo vysvetľovalo.Teraz som sa odhodlala a prosím o radu a modlitbu pre manžela aj mńa.Hlavný a jediný problém nášho vzťahu je moj "úlet",ktorý moj manžel rieši celý náš spoločný život,nemôže sa cez to preniesť.Nebol to žiaden úlet.Aby som vysvetlila situáciu.Pred manželstvom som mala vážny vzťah,ktorý sa bolestne rozpadol.Pred manželstvom ešte na začiatku nášho vzťahu s Fedorom15 som mu povedala všetko o svojej čistote.Probém vznikol až v manželstve,že som niekomu už patrila.Situácia je až taká vyhrotená,že celú moju rodinu aj priateľov som oboznámila a ponížila sa,aby nerozprávali ani nespomenuli nikdy môjho byvalého priateľa,lebo budem mať tichú domácnosť.Dokonca manžel nechce chodiť na sv.omš ku knazovi,ktorý mi dal z toho hriechu rozhrešenie.Svoju vinu som pred manželom veľa krát oľutovala,robím v spoločnosti mužov,ktorí mi často nadbiehajú,ale mna nenapadne ani koketovať ani nič.Moj manžel vstupil do manžestva čistý a celý čas bol aj taký vo všetkom.Zrazu však nájdem odpovede "náhodou v jeho pošte a všetko sa mi zrúti,lebo predsa vo vťahu ja som tá "horšia". |
|
|
|
Odoslaný - 23 december 2006 : 22:05:30
|
Príjemný večer ena. Nuž tu je rada ťažká. Ak som to dobre pochopila, problém vznikol na základe toho, že Ty si mala predmanželský vzťah s iným mužom a v rámci neho došlo aj ku sexu. Keď si sa spoznala s terajším manželom, tento vzťah už bol ukončený a nikdy sa neobnovil. Manžel nemal žiadnu predmanželskú sexuálnu skúsenosť, ako vravíš. Ty si mu o tom z mne nie jasného dôvodu porozprávala. Teraz sa zdá, že manžel Ťa akoby chcel potrestať vlastnou neverou - či už fiktívnou, alebo reálnou, hej? A naopak, teraz Ty nevieš túto skutočnosť uniesť. Prvá otázka, ktorá mi schodí na myseľ je, z akého dôvodu si mu o tom porozprávala, keďže nešlo o neveru voči nemu a na dôvažok, dostala si rozhrešenie? Ako veriaci, by totižto nemal sám vyčitovať a "trestať" za niečo, čo je už dokonca rozhrešené! Druhá otázka - prečo táto skutočnosť nabrala na razantnosti až v manželstve, keď sa o nej dozvedel ešte pred ním. Na základe čoho sa zmenil jeho postoj k tomu, čo pred tým stoleroval? Porozprával Ti, prečo sa jeho postoj zmenil? Alebo len tušíš príčinu. Osobne si myslím, že bude dobré navštíviť spoločne tak kňaza, ako aj veriaceho psychológa. Neviem, v ktorom meste bývate, ale sami bez kvalitnej duchovnej pomoci tento problém neriešte, lebo si myslím, že problém je skôr na strane Tvojho manžela, ako v Tebe - teda v tejto chvíli.
|
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 december 2006 : 22:27:14
|
Milá Juja ďakujem Ti za radu o tom psychologovi,len kde takého veriaceho zohnať!?Aj manžel o tom uvažoval,ale stále sa neodhodlal.Prosím Ťa vysvetli mi prečo som sa nemala priznať,že nie som panna pred manželstvom.Považovala by som to za utajenie niečoho,čo by ohrozilo právoplatnosť manželstva.Dostala som rozhrešenie a nikdy potom som to už neriešila,až moj manžel to rieši vždy. Preplakali sme už veľa nocí kvoli tomu.Prečo mu to tak vadí,naozaj neviem,povedal,že by som bola dokonalá žena keby nebolo toto... |
|
|
|
Odoslaný - 23 december 2006 : 22:28:30
|
quote: Pôvodne poslal juja Prvá otázka, ktorá mi schodí na myseľ je, z akého dôvodu si mu o tom porozprávala, keďže nešlo o neveru voči nemu a na dôvažok, dostala si rozhrešenie? Ako veriaci, by totižto nemal sám vyčitovať a "trestať" za niečo, čo je už dokonca rozhrešené!
Hovori ti nieco uprimnost a poznaie toho druheho do dosledkov?
Dovod jeho konania je zrejmy: Miluje a zaroven tuzi.
quote: Pôvodne poslal ena5
Milá Juja ďakujem Ti za radu o tom psychologovi,len kde takého veriaceho zohnať!?Aj manžel o tom uvažoval,ale stále sa neodhodlal.Prosím Ťa vysvetli mi prečo som sa nemala priznať,že nie som panna pred manželstvom.Považovala by som to za utajenie niečoho,čo by ohrozilo právoplatnosť manželstva.Dostala som rozhrešenie a nikdy potom som to už neriešila,až moj manžel to rieši vždy. Preplakali sme už veľa nocí kvoli tomu.Prečo mu to tak vadí,naozaj neviem,povedal,že by som bola dokonalá žena keby nebolo toto...
Toto je ta stranka jeho tuzby az sebectva. Pokladal za dolezite, abysi mu patrila cela a aby on bol ten, co ta prvy defloruje.
Teraz ma pocit, ze bol o nieco ukrateny |
GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ |
Krajina: Antigua and Barbuda ~
Počet príspevkov: 10311 ~
Člen od: 15 máj 2004 ~
Posledná návšteva: 05 marec 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 december 2006 : 22:41:26
|
Zrejme Tvoj muž nevie odpúšťať a preto mu ani Boh neodpúšťa.
Na mojej webke sa dočítaš ako som žil ja, ako mi moja žena odpustila a ako mi odpustil Boh.... Bol som na tom podobne ako Tvoj muž, len o niekoľko poschodí nižšie....
Dnes je to nielen za mnou ale i za mojimi blízkymi. A to je len a len vďaka Bohu. Od istej doby pre nás už minulosť neexistuje (formou výčitiek, pohľadov to čo urobil ten a čo henten). Tak ako Boh hovorí:
Židom 10:16 Toto je smluva, ktorú uzavriem s nimi po tých dňoch, hovorí Pán: Dám svoje zákony na ich srdcia a napíšem ich na ich mysle 17 a na ich hriechy a na ich neprávosti viacej nikdy nespomeniem. 18 A kde je toho odpustenie, tam viacej netreba obeti za hriech.
Žeby podobnosť čisto náhodná? Nie, takto to funguje i medzi ľuďmi..... |
Jedine Boh, Jedine Viera, Jedine Písmo, Jedine Pravda. <°)))))><( |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4769 ~
Člen od: 06 december 2003 ~
Posledná návšteva: 28 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 december 2006 : 23:09:33
|
Takýto psychológ pracuje na blumentálskej fare, takže preto moja otázka, kde bývaš, ak nie ďaleko, odporúčam. Viem o záležitostiach s panenstvom, lenže Tvoj rozchod už bol za Tebou a ukončený, uzatvorený, ale rozumiem, že teda v snahe o úprimnosť atď.. Ibaže tu je problém - je/bol partner na takúto úprimnosť dosť zrelý? Súhlasím s GMK-om, a to je to, čo som i naznačovala, že ten problem je nateraz viac v Tvojom manželovi, ktorý "zrazu" nevie zvládnuť že nebol prvý. Otázkou je, prečo tá zmena, spomínala si, že na začiatku bol s tým uzrozumený. A súhlasím i s Palim, že Ti nevie odpustiť - teda JE nezrelým kresťanom (neodsudzujem, konštatujem), v istom slova zmysle, čo dokazuje jeho snaha Ti to akoby vrátiť. Pozitívom je, že aj on chce situáciu riešiť a je ochotný navštíviť tak kňaza, ako aj psychológa, pretože potrebujete oboch. Dobré by bolo napríklad sa spojiť i s d.p.Herényim, ktorý je citlivým kňazom a súčastne je tu aj spomínaný psychológ, treba si zistiť jeho stránkové hod., ak chceš, môžem Ti dať potom kontaktné číslo. Ak môžem ešte poradiť, v prípade, že túto stránku bude čítať i manžel, obom odporúčam, ak to dokážete, a ak sa teda ešte máte radi, na chvíľu zakopať bojovú sekeru, aj kvôli deťom, ale i kvôli sviatočnému času a spoločne sa skúste modliť a prosiť Jeho, Boha - Otca, o osvietenie a pomoc. Teraz, v tejto chvíli neriešte nič. Nevyčitujte si a nehádajte sa, pretože si zničíte sviatky a najmä deťom a nejde mi o nejaké pokrytecké maskovanie, ale o ozajstné prímerie - t.j., na túto tému teraz vôbec neveďte žiadnu debatu, lebo aj tak nič nateraz nevyriešite! Dúfam, že máte šancu ešte takto fungovať. Teraz teda nie, nerozprávať sa o tom. A po sviatkoch v novom roku najprv rozhovor s kňazom a psychológom, kde je šanca konštruktívnej debaty - teda takej, ktorá vedie k riešeniu problému. Želám veľa trpezlivosti a odvahy, vám obom! A ešte dokladám, že právoplatnosť cirkevného manželstva nie je ohrozovaná nejestvujúcim panenstvom, alebo neverou, ale týmto je ohrozovaná jeho funkčnosť, čo sa Ti aj prejavilo. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 25 december 2006 : 12:22:39
|
Ena, kde zijes ? BA,BB,KE ... ? |
|
|
|
Odoslaný - 25 december 2006 : 15:53:47
|
Dobrý den Vlkodlak som z MT prečo Ta to zaujíma,vieš mi niekoho poradiť pre manžela? |
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 00:12:53
|
Ak je MT Martin, tak mi zial nic nenapada. Ak by som si spomenul na nieco rozumne, napisem ti. Aby som vedel, kde ti mam odpisat, napis mi(ak chces) na vlkodlak@pobox.sk. Budem mat na teba kontakt ...
PS.: Neviem ci si veriaca ... ak nahodou si, tak ver nasmu Nebeskemu Otcovi, i ked je to asi ta najtazsia vec na svete ... uprimne, bez mudrovaciek ... Nikdy nesklame ... ziarlim na neho ... je lepsim otcom ako ja ... |
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 18:16:10
|
To: juja
Berieš to moc osobne, tých plno možno, plno nepodložených záverov, hm, silne mi to pripomína baby z trhu, kde premelú hocičo, len aby mali o čom rapotať. A medziľudské vzťahy sú nevyčerpateľným zdrojom, však...
Ak by Fedor chcel reagovať, už by tak dávno v tejto téme urobil a tým by ju posunul dopredu sám a uviedol fakty, o ktorých len špekuluješ v rovine, čo sa babe chcelo, to sa babe prisnilo.
Neber to v zlom, Tvoj záujem a snaha pomôcť je očividná a ja si takéto prístupy vážim, no Tvoj posledný príspevok je už trocha z misy, počkajme si čo na "naše" rady osoby ktorých sa to týka a potom môžeme pokračovať v reálnej rovine.
To by bolo prinajmenšom slušné.... |
Jedine Boh, Jedine Viera, Jedine Písmo, Jedine Pravda. <°)))))><( |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4769 ~
Člen od: 06 december 2003 ~
Posledná návšteva: 28 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 18:41:24
|
...a ty si mu o tom, mne z nejasneho dovodu povedala!"
Vážená Juja, velmi som sa pozastavila v Tvojom príspevku nad touto vetou. Podla Teba mala tato zena svoju predmanzelsku skusenost svojmu nastavajucemu zatajit a vstupit do manzelstva s klamstvom? To nemyslis vazne, ze nie!!. Okrem toho ze partner by na to mohol velmi rychlo prist, pozname anatomiu, ze? - pokial by si samozrejme nevymyslela nejaku rozpravku o uraze pri telocviku a pod.,myslis,ze vstup do manzelstva zalozeny na klamstve je dobrym zakladom, aby toto manzelstvo bolo Bohom pozehnane? A je tu este jeden dolezity moment. Zatajenie takejto skusenosti, ak sa na to partner pred vstupom do manzestva spyta a partnerka to zataji, je dovod aj na anulaciu manzelstva, tak to raz vysvetloval v jednej besede knaz. Je to totiz vedome zatajenie zavaznej skutocnosti. Je to mile, ako rychlo sa snazis na tejto stranke ludom radit, niekedy stupis sice trocha vedla, ale myslis to dobre. Co sa týka rady ist k psychologovi, ktorý pracuje v v blument. farnosti, psychologicku poradnu vedu dvaja psychologovia - mladi manzelia, a tento chulostivy problem okrem knaza by mal riesit uz skuseny odbornik z oblasti manzelskych problemov. Pani manzelka Fedora 15 sa zachovala nanajvys cestne, partner zrejme v prvotnej zamilovanosti nedomyslel, ze mu to niekedy bude vadit. Podla vsetkeho nema ani najmensi dovod o nej pochybovat pocas ich manzelstva, tak s pomocou odbornika a dennodenneho premodlievania urcite pride z jeho strany vnutorne odpustenie, ako manzelke, tak aj sebe, urobi aj v svojom vnutri velmi hrubu ciaru za tym, co bolo PRED a co je teraz. a nikdy tento problem uz problemom ich manzelstva nebude. Zo srdca im to zelam a budem sa snazit, aj ked ich nepoznam, ved Pan Boh o nich vie, aj sa modlilt, aby im Pan pomohol preniest sa cez toto uskalie a nadobudnut vnutornu rovnovahu a pokoj. Ela |
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 19:01:37
|
Ela, už som i Ene napísala, že rozumiem tomu, prečo to povedala. Ja viem, že by na to prišiel, anatómia atď.... Lenže otázkou naďalej zostáva, ako to vzal on, problémom je teraz nie jej úprimnosť/neúprimnosť, ale jeho "oneskorené" nevyrovanie sa s tým - ak som to dobre pochopila; čiže, potom aj Fedor mal toto radšej povedať ešte pred uzavretím manželstva - teraz sú tu deti a čo s tým teraz? A zase jedno možno - možno i on sám tomu vtedy veril, že sa s tým vyrovnal a ako sa ukázalo, asi nie. Ja im predsa tiež prajem, aby sa s tým vyrovnali a zvládli túto krízu. Nie je za to však zodpovedná iba Ena, teraz sa mi vidí, že skôr Fedor. Ale jasnačka, že sa to týka hlane ich samotných. Som rada, že v blumáčiku sú až dvaja psychológovia, to je vždy dobré. Možno by bolo dobré sa ich opýtať, či náhodou nemajú nejakých svojich kolegov i v Mt, ktorí sú veriacimi a povedzme pracujú niekde v poradni, keď Ena spomenula, že tam nepozná nijakého psychológa. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 21:24:54
|
Pre istotu som sa opýtala kňaza, ako je to s nulitou manželstva - ako predmanželský pohlavný styk s nie manželom a bez následkov, nie je z právneho hľadiska dôvodom na anulovanie manželstva. Pre istotu, to ešte Veritas pozisťuje podrobnejšie v seminári, keď sa vráti - ani jemu sa to nevidí, ale nevie presne. Jeden právnik, síce nie v kresťanskom práve zbehlý, povedal, že toto nie je možné právne podchytiť, keďže nedošlo ku žiadnemu právnemu záväzku a zväzku ani samotných aktérov, ani terajších manželov, ktorí sa v tom čase vlastne ani nepoznali, tobôž, ak z daného úkonu, nevznikol potomok. Podrobnejšie zatiaľ hľadám i ja. Teda z psychologického dôvodu je to pochopiteľné, že si to partneri povedia, ale aj nemusia. Nie je to podmienkou na uzavretie cirkevného manželstva. Dôvody na anulovanie sú: ak jeden z partnerov neprizná vážnu telesnú, či duševnú chrobu; ak nedôjde k priamej "konzumácii" manželstva, t.j. medzi partnermi nedôjde ku sexuálnemu styku, ak jeden z partnerov má manželstvo už uzavrené, trebárs i len štátne, ktoré neprizná a uzavrie s iným partnerom cirkevné; - to je, čo sme si povedali s Veritasom, na iné si nazatiaľ nespomínam. Samozrejme všetko, čo sa ešte dozviem, doplním! Ešte dokladám, že za neplatné manželstvo by bolo vyhlásené to a vtedy, ak by bolo uzavreté pod nátlakom alebo zo strachu, vyvolanými z vonku - ich súhlas - oboch manželov, musí byť slobodný a dobrovoľný, teda bez prekážok so štátneho, alebo cirkevného zákona; ďalej, obaja majú byť pokrstený, ak nie a zataja to, alebo jeden z nich, tak je anulovateľné, fakticky je hneď neplatné. Ďalej, ak by sviatosť manželstva vysluhoval neordinovaný kňaz, toto nebudem nateraz rozpisovať. Manželstvo má byť uzatvorené plným liturgickým úkonom, so svedkami a verejne, len vtedy nadobúda právoplatnosť. Teda napr., keby neboli svedkovia, je jasné, že ani len nenadobudlo právoplatnosť. Aby Cirkev mohla cirkevne uzavrené manželstvo anulovať, teda vyhlásiť "nulitu manželstva"(nullitas matrimonii), čo je, že vyhlási, že manželstvo nikdy nejestvovalo, robí tak po preskúmaní prípadu cirkevným súdom. Dôvody, ktoré robia manželstvo neplatným a neuskutočneným od začiatku, sú uvedené v KKP, kánony 1083 - 1108! Len sa k nim prebúrať neviem, ale ako som už spomenula, porzie nám to Veritas, lebo ma upozornil, že čo je na nete, nie je podrobné. Vybrané z Katechizmu Kat. Cirkvi, str. 411 - 413 |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 22:29:00
|
quote: Pôvodne poslal ena5
Dobry večer,dakujem Radkovi za povzbudenie,vcera sa mi cez slzy ťažko niečo vysvetľovalo.Teraz som sa odhodlala a prosím o radu a modlitbu pre manžela aj mńa.Hlavný a jediný problém nášho vzťahu je moj "úlet",ktorý moj manžel rieši celý náš spoločný život,nemôže sa cez to preniesť.Nebol to žiaden úlet.Aby som vysvetlila situáciu.Pred manželstvom som mala vážny vzťah,ktorý sa bolestne rozpadol.Pred manželstvom ešte na začiatku nášho vzťahu s Fedorom15 som mu povedala všetko o svojej čistote.Probém vznikol až v manželstve,že som niekomu už patrila.Situácia je až taká vyhrotená,že celú moju rodinu aj priateľov som oboznámila a ponížila sa,aby nerozprávali ani nespomenuli nikdy môjho byvalého priateľa,lebo budem mať tichú domácnosť.Dokonca manžel nechce chodiť na sv.omš ku knazovi,ktorý mi dal z toho hriechu rozhrešenie.
Ena, počítejte oba s mou modlitbou, i s modlitbou mé ženy. Moc vám přeji, ať se Vám vztah promění třeba i díky tomu, co vyšlo nyní najevo. Ale když už tu toho vyšlo tolik najevo, jen pár poznámek. Myslím, že pokud někdo nejde do manželství čistý, není to jen něco, kde se zpovědí vyřeší všechny důsledky. Jít do manželství čistý je normální. Každá jiná varianta sebou již přináší utrpení. Dnešní svět to řeší tak, že se lidé tváří, že nevěra, smilstvo normální je, nestojí o úplnou jednotu se svým manželem, vždy už mají snahu o nějaká svá tajemství, rezignují na to být s manželkou manželem jedno tělo. Pokud jsem to dobře pochopil, začali jste své manželství s tím, že nechcete mít před sebou tajemství, věřili jste že je lepší žít v pravdě. Myslím si to také, a chtěl bych to tu ocenit. Myslím, že jedině tak se dají takové rány překonat. Tak jak se usmířil Bůh s lidstvem. Skrze odpuštění. Skrze společný život v milosti Boží. Bůh umí řešit i to, co je přirozeně neřešitelné. A myslím, že i podle Tvých slov Vám manželství ze začátku fungovalo. Asi by byl nesmysl probírat tu Váš soukromý život na internetu. Ale myslím si, že pokud zpočátku byl Váš vztah v pořádku, nemusí být to jeho připomínání Tvé minulosti příčinou problémů, ale naopak důsledkem něčeho jiného, co se mezi vámi dělo nebo děje. Z nějakého důvodu ho to zřejmě začalo bolet, ztrácí k Tobě důvěru, (ale podle svých slov Tě má rád). Zřejmě z Tvé strany je to s důvěrou k němu podobné, pokud ses pokusila řešit jeho stav tak, že jsi o jeho problémech mluvila s celou svou rodinou i přáteli. Možná plácám nesmysly, potom se omlouvám. Ale jak už jsem psal, myslím, že Fedor stojí o to, napravit svůj vztah jak s Tebou, tak s Bohem. A věřím, že se Vám to podaří. Jen se snažte se navzájem pochopit a obnovit důvěru. quote: Pôvodne poslal ena5 Svoju vinu som pred manželom veľa krát oľutovala,robím v spoločnosti mužov,ktorí mi často nadbiehajú,ale mna nenapadne ani koketovať ani nič.Moj manžel vstupil do manžestva čistý a celý čas bol aj taký vo všetkom.Zrazu však nájdem odpovede "náhodou v jeho pošte a všetko sa mi zrúti,lebo predsa vo vťahu ja som tá "horšia".
Myslím, že máte velkou šanci znovu začít, možná lépe než na začátku. Přál bych Vám, aby jste obnovili svou důvěru jeden v druhého. Fedor kdysi věděl že Tě chce, a věřil Ti i když znal Tvou minulost, Ty jsi mu také věřila. Využijte toho, co všechno vyšlo najevo a vyříkejte si, co vás všechno trápí. Ujasněte si, že o sebe stojíte, jste jedno tělo. Jak už jsem psal na Fedorův příspěvek, zkuste se začít co nejdříve společně modlit, pomož mu začít se znovu modlit, potom, pokud to bude ještě potřeba, třeba společně navštivte kněze.
|
rad.ek |
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 22:43:33
|
Juja,asi si si nevsimla, ze moja poznamka bola "ak sa na to partner opyta, t.j. ked sa pyta,tak mu na tom, ze si chce vziat dievca za manzelku len v pripade ze je panna a ak jej to aj takto priamo povie", asi velmi zalezi a v tom pripade, ak ona oklame, tak je to zatajenie dolezitej skutocnosti, pre neho podstatnej a moze to byt dovodom anulovania manzelstva, akurat je velmi tazke, ako ten knaz povedal, potom dokazovat, ze sa to muz spytal, ze to bola jeho "podmienka" a ze mu bola naozaj pravda zatajena, je to tvrdenie proti tvrdeniu.. ale to je uz o inom. Túto informaciu dal, ako som spomenula, knaz, ze to moze byt dovodom... Ak zistite ze to tak nie je, tak ja som len verne pretlmocila co bolo povedane, predpokladam, ze clovekom povolanym, kedze to bol knaz. Ela |
|
|
|
Odoslaný - 26 december 2006 : 22:54:40
|
Ok, Ela, veď v pohode. Ale z právneho hľadiska, čo je od samého začiatku nedokázateľné (výpoveď proti výpovedi), nie je právne podchytiteteľné, ani sankcionovateľné a teda nie je možné to proklamovať, ako dôvod na anulovanie. Ja verím, že kňazovi veríš, ale aj kňaz je človekom a eventuelne sa môže mýliť. Ako vidíš, tých kánonov je dosť, takže pre úplnosť bude fajn, keď si to zistíme. Už do toho vzťahu nechcem vŕtať, aby som náhodou zas nepodráždila, ale ak nie je v cirkevnom práve pre uzavretie právoplatného manželstva ukotvujúca podmienka panenstva, je to osobnou záležitosťou, ale nie právne sankcionovateľnou! Takže, pred dokonca ani cirkevným zákonom neobstojí, že si to jeden z partnerov nárokuje. Takže neviem, čo ten kňaz tým sledoval, to neviem posúdiť. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 december 2006 : 10:41:55
|
Dvaja ľudia pred uzavretím manželstva nejaký čas spolu "chodia". Aj Fedor a Ena spolu "chodili". V tom čase sú prirodzené otázky typu "Mal/a si niekoho predo mnou? Bolo to vážne?" Každý nemá žalúdok na to, aby vyzvedal podrobnosti z predchádzajúceho vzťahu toho druhého. Zvyčajne to výjde z človeka aj bez otázok, a častokrát to ten druhý ani nechce počuť.
Čo je a čo nie je ten zakázaný predmanželský styk? Iste sa týka rovnako ženy i muža, ibaže muž nie je koitom poznačený fyzicky. Takže čo je opak zachovania si čistoty? Iba sex s defloráciou, alebo aj sex so zachovaním hymen? Zahŕňa aj análny a lebo orálny sex? Dráždenie bodov E, necting, petting, samoukákajanie, francúzske bozky, pubertálne snívanie, detské hry na doktorov? Ďalej - čo z toho treba priznať tomu druhému pred vstupom do manželstva, čo si nechať v zamknutej spodnej zásuvke ako spomienku, na ktorú by sme najradšej zabudli? Najšťastnejším riešením by bolo vydiskutovať si hriechy a prehrešky iba s Bohom. A samozrejme, pravdivo odpovedať na otázky človeku, s ktorým chceme stráviť spoločne zvyšok života. Nezabúdajme, že proti nemu sme vo svojej minulosti nezhrešili. Mal by o nás vedieť čo najviac už počas "chodenia", aby sme sa mu nezhnusili nejakým starým hriechom z minulosti. Ak by taký jestvoval, bol by čas rozísť sa pred sobášom.
Teraz by som sa chcel vstúpiť do svedomia Fedorovi (pretože Ena je podľa mňa úplne bez viny). Mal si predmanželský styk so svojou budúcou manželkou? Vyššie som naznačil, že sex asi nie je len milovanie sa s výsledkom perforácie blany. Určite ste sa nejako milovali. Predstav si, že pre nejakú vážnu príčinu (čo sa Ene predtým stalo) by ste sa rozišli, a bol by si jej prvou láskou. To už by sa nikdy nesmela vydať? Ty by si zostal bez viny a ona nie? Nezanechal si aj Ty zopár takých "hriešnic", ktorým manželia teraz zahýbajú s ospravedlnením, že to majú za svoje dávne hriechy? Nehnevaj sa, podľa mňa je to celé inak. Vedel si, že nie si prvý už pred uzavretím manželstva. Akože vadiť Ti to začalo až po výčitkách a nepokoji v duši zo svojho hriechu, spáchaného hoci nedokonane, ale už po manželskej prísahe pred Bohom.
Táto kauza odkryla aj jedno zaujímavé protirečenie v názoroch v radoch členov RKC. Zrejme podľa všetkých sa treba priznať s predmanželským sexom s bývalou láskou tomu druhému, inak by nebola platná sviatosť manželstva (ako sa domýšľam). Ale paradoxne podľa diskutujúcich z tej istej cirkvi sa tomu druhému nemá (dokonca nesmie) priznať k hriechu v manželstve - a sviatosť oltárna by bola platná?!
Teória je jedna vec a prax - druhá. Najsprávnejšiu odpoveď nám dala Ena, ktorej sa prípad (žiaľ) bytostne dotýka. Potvrdila správnosť názoru "bludárov", že Fedor sa mal priznať - bolo by to lepšie (hoci nie dobré).
Ena a Fedor, želám Vám obom obojstrané odpustenie (aj Boh potom odpustí), porozumenie, opätovné sľúbenie si a zachovávanie vernosti až do smrti. Verte, že viem, čo je to manželská nevera, dokonca obojstranná (a so všetkým, čo k tomu patrí), a s ďalekosiahlymi následkami pre dospelých, aj pre deti. Vy máte možnosť ešte všetko vyhladiť, tak ju obaja využite. |
Nedomnievajte sa, že som prišiel dať pokoj na zem; neprišiel som dať pokoj, ale meč. (Matúš 10:34) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 746 ~
Člen od: 24 október 2006 ~
Posledná návšteva: 31 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 december 2006 : 11:35:51
|
aha, tak tu je odpoveď na moju otázku, prečo to náhle začalo Fedorovi vadiť! Takže ten môj včerajší príspevok, ktorý spôsobil toľko rozruchu, ani nebol taký "z misy", ako mi Pali naznačil. No dobre. Ďalšie info mám zo Sviatostnej pastorálnej teológie, od ThDr. J. Augustína, PhD.,http://www.knazi.sk/kniznica/pt_sv.html, kde konkrétne pôjde asi o kánon 1098: "Oklamaný podvodom, vykonaným na získanie súhlasu ohľadne vlastnosti, ktorá svojou prirodzenosťou môže ťažko narúšať manželské spolunažívanie, uzaviera neplatne." - ešte však stále z toho pre mňa nevyplýva, že je to strata panenstva/panictva, pre tie výhrady, ktoré som uvádzala v zmazanom príspevku, ale teda môžem to asi skrátiť tak, že osobne si myslím, že pred zákonom, tak Cirkevným, tak ako aj pred Cirkvou samotnou, sú obaja (muž i žena) rovnoprávny a teda nemôže byť nejaká požiadavka na jedného postavená na základe dôkazu a na druhého len čestným prehlásením, ako ináč by muž dokazoval, že je panicom. Okrem toho, strata panenstva, ako hriech smilstva, sa mi teda nezdá, že by vážne mohla svojou podstatou narušiť manželské spolunažívanie - teda z pohľadu plodenia detí (viem, neberiem do úvahy teraz psychické pozadie problému). Tobôž, ak sa odohral nejaký čas pred samotným spoznaním sa manželov (akýchkoľvek, nehovorím teraz o spomínanom páre) a už bol riešený spoveďou, rozhrešením, pretože sa netýkal terajšiejho partnerstva. Teda ten podvod, si ešte nechám vysvetliť kňazmi a samoška ešte i na Veritasovo zistenie si počkáme. Na hore uvedenej stránke sa musíte trocha prehrabať v danom texte, je to v poslednej tretine. Alebo tú časť môžem sem pretlačiť, komu sa nechce v tom hrabať. Keď sa bude zdať, že je to dlhé, tak buď to zmažem ja, alebo, keď prejde čas, tak poprosím Maťa. Ako teda chcete. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 december 2006 : 11:37:15
|
Manželstvo
Biblia začína opisom stvorenia muža a ženy na Boží obraz a podobu a končí opisom Baránkovej svadby. Boh stvoril človeka ako muža a ženu. Manželstvo je Božia ustanovizeň, ustanovil a vybavil ho vlastnými zákonmi. Manželskou zmluvou muž a žena vytvárajú medzi sebou celoživotné láskyplné spoločenstvo, zamerané svojou prirodzenou povahou na dobro manželov a na plodenie a výchovu detí. Boh je láska a stvoril človeka z lásky a pre lásku. „Boh ich požehnal a povedal im: Ploďte a množte sa a naplňte zem. Podmaňte si ju.“ (Gn 1, 28) Žena a muž sú stvorení jeden pre druhého: „Nie je dobre byť človekovi samému... Preto muž opustí svojho otca a svoju matku a priľne k svojej manželke a budú jedným telom.“ (Gn 2, 18. 24) Prvý hriech má následky aj na spoločenstve muža a ženy, ich vzťahy sa narušili. Aby sa rany po hriechu vyliečili, muž a žena potrebujú nutne pomoc milosti. Bolesti pôrodu a práca v pote tváre sú aj prostriedkami, ktoré obmedzujú zhubné následky hriechu. Manželstvo pomáha prekonávať uzatváranie sa do seba, pomáha otvárať sa druhému, vzájomne si pomáhať a darovať sa.
Láska manželov aj dobro detí svojou povahou vyžaduje jednotu a nerozlučiteľnosť. Plodnosť manželskej lásky sa rozširuje aj na ovocie mravného, duchovného a nadprirodzeného života skrze rodičovskú výchovu, oni sú prvými a hlavnými vychovávateľmi svojich detí a svedkami viery. Polygamia (mnohoženstvo) je v rozpore s manželskou láskou, ktorá je jediná a výlučná. Manželská láska vyžaduje neporušiteľnú vernosť, vyplýva to z daru seba samých, ktorým sa manželia odovzdávajú jeden druhému. Najhlbším dôvodom je vernosť Boha svojej zmluve a vernosť Krista svojej Cirkvi. Boh nás miluje definitívnou a neodvolateľnou láskou. Zmluva Boha s Izraelom ako obraz výlučnej a vernej manželskej lásky pripravuje chápať jednotu a nerozlučnosť manželstva. Mnohoženstvo patriarchov a kráľov sa výslovne neodmieta. Pre tvrdosť srdca Mojžiš dovolil prepustiť manželku. Knihy Rút a Tobiáš podávajú vznešené chápanie manželstva, vernosti a nežnosti manželov. Pieseň piesní vyjadruje ľudskú lásku, ktorá je odbleskom Božej lásky „silnej ako smrť“. (Pies 8, 6) „Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje.“ (Mt 19, 6) Manželskú zmluvu povýšil Kristus medzi pokrstenými na sviatosť. Kristova prítomnosť na svadbe v Káne je predpoveďou, že manželstvo bude znakom Kristovej prítomnosti. „Muži, milujte svoje manželky, ako aj Kristus miluje Cirkev a seba samého vydal za ňu, aby ju posvätil.“ (Ef 5, 25 – 26) Už od začiatku boli v Cirkvi muži a ženy, ktorí sa zriekli veľkého dobra manželstva, aby sa starali o veci Pánove a usilovali sa mu páčiť (por. 1 Kor 7, 32).
Sviatosť manželstva sa slávi počas sv. omše, môže sa aj mimo. V Eucharistii sa uskutočňuje pamiatka Novej zmluvy, ktorou sa Kristus navždy spojil so svojou milovanou nevestou, za ktorú vydal seba samého. Účasťou na Kristovom tele a krvi sú jedno v Kristovi. Aby sa budúci manželia pripravili na slávenie svojho manželstva prijatím sviatosti pokánia, možno ich však sobášiť aj bez toho, že by prijali pokánie a Eucharistiu.
Manželia si navzájom vysluhujú sviatosť manželstva tým, že pred Cirkvou vyjadria svoj súhlas. Forma je manželský súhlas; spočíva v ľudskom úkone, ktorým sa manželia navzájom odovzdávajú a prijímajú: „Beriem si teba... za manžela (manželku)“; a „Sľubujem, že ti budem verným manželom (manželkou)“. Nachádza svoje zavŕšenie v tom, že sa stávajú „jedným telom“. (Gn 2, 24) Matériou sú muž a žena, ktorí sa jeden druhému navzájom darujú, darujú si právo ma manželský život. „Muž nech plní povinnosť voči manželke a podobne aj manželka voči mužovi. Žena nemá moc nad svojím telom, ale muž; podobne ani muž nemá moc nad svojím telom, ale žena. Neodopierajte si jeden druhému, iba ak na čas so vzájomným súhlasom, aby ste sa mohli venovať modlitbe, a opäť buďte spolu, aby vás satan nepokúšal pre vašu zdržanlivosť.“ (1 Kor 7, 3 – 5)
Prisľúbenie manželstva zvané zásnubami sa riadi partikulárnym právom podľa predpisov Konferencie biskupov. Z prisľúbenia manželstva nevzniká právo žalobou vymáhať slávenie manželstva, vzniká však právo vymáhať náhradu škôd, ak je povinnosť náhrady. (kán. 1062) Kto nebol pobirmovaný, ak je to možné bez veľkej ťažkosti, má pred sobášom prijať sviatosť birmovania. (kán. 1065) Konferencia biskupov má stanoviť normy, týkajúce sa skúšky snúbencov, ohlášok, prostriedkov na vykonanie zisťovaní. (kán. 1067)
V nebezpečenstve smrti, ak nemožno mať iné dôkazy a niet protikladných dôvodov, stačí tvrdenie sobášiacich sa, v prípade potreby aj pod prísahou, že sú pokrstení a nezdržiava ich nijaká prekážka. (kán. 1068) Všetci veriaci sú povinní oznámiť prekážky farárovi alebo ordinárovi. (kán. 1069)
Nik nemá bez dovolenia ordinára asistovať, okrem prípadu nevyhnutnosti, pri uzavieraní manželstva: potulných; ktoré nemožno podľa normy občianskeho zákona uznať alebo sláviť; kto má prirodzené povinnosti voči inej stránke alebo voči deťom, pochádzajúcim z predchádzajúceho spojenia; kto všeobecne známym spôsobom zavrhol katolícku vieru; kto je postihnutý cenzúrou; neplnoletého, keď rodičia o tom nevedia alebo sú rozumne proti tomu; cez zástupcu o ktorom hovorí kán. 1105. (kán. 1071) Za verejnú sa pokladá prekážka, ktorú je možno dokázať na verejnom fóre; ináč je tajná. (kán. 1074)
Platné sú iba tie manželstvá, ktoré sa uzavierajú pred miestnym ordinárom alebo farárom, alebo kňazom či diakonom, ktorých delegoval jeden z nich, ako aj pred dvoma svedkami; pri zachovaní cirkevných predpisov a neporušení výnimiek, o ktorých sa hovorí v kán. 144, 1112 § 1, 1116 a 1117 § 1 – 2. (kán. 1108) Vo Východných cirkvách sú svedkami manželského súhlasu biskupi alebo kňazi, ale pre platnosť manželstva je potrebné aj ich požehnanie. Muž po dovŕšení šestnásteho (16) roku a žena po dovŕšení štrnásteho (14) roku, musia byť pokrstení a slobodní. Byť slobodní znamená nepodliehať prinúteniu a nemať prekážky zo strany prirodzeného alebo cirkevného práva. Od niektorých prekážok nemožno dišpenzovať, od niektorých možno dostať dišpenz od cirkevnej vrchnosti.
Zneplatňujúca prekážka Je tá, ktorá robí osobu nespôsobilou na platné uzavretie manželstva. (kán. 1073) Predchádzajúca a trvalá impotencia buď absolútna alebo relatívna zneplatňuje manželstvo. Ak prekážka impotencie je pochybná z právnej alebo skutkovej pochybnosti, uzavretiu manželstva netreba prekážať ani manželstvo vyhlásiť za nulitné, kým pochybnosť trvá. Neplodnosť ani nezakazuje ani nezneplatňuje pri zachovaní kán. 1098. (kán. 1084)
Neplatne sa pokúša o manželstvo ten, kto je viazaný zväzkom predchádzajúceho manželstva, hoci nedokonaného (kán. 1085); kto prijal posvätný rád (kán. 1087), koho viaže verejný doživotný sľub čistoty v rehoľnom inštitúte. (kán. 1088)
Únos, raptus; medzi mužom a unesenou alebo zadržiavanou ženou so zámerom uzavrieť s ňou manželstvo nemôže existovať nijaké manželstvo, ak si neskôr oddelená od únoscu na slobodné a bezpečné miesto, slobodne nezvolí manželstvo. (kán. 1089)
Zločin, crimen; kto so zámerom uzavrieť manželstvo s istou osobou spôsobí smrť svojej alebo jej manželskej stránke, sa o toto manželstvo pokúša neplatne. Tak isto tí, ktorí vzájomným fyzickým alebo morálnym pričinením spôsobili smrť manželskej stránke. (kán. 1090)
Pokrvenstvo; v priamej línii pokrvnosti je manželstvo neplatné medzi predkami a potomkami tak zákonnými ako aj prirodzenými. V bočnej línii je neplatné až do štvrtého stupňa vrátane. Prekážka sa neznásobuje. Nikdy sa nemá dovoliť manželstvo, ak je pochybnosť, či stránky sú pokrvné v priamej línii alebo v druhom stupni bočnej línie. (kán. 1091)
Švagrovstvo v priamej línii zneplatňuje manželstvo v každom stupni. (kán. 1092) Prekážka verejnej mravopočestnosti zneplatňuje manželstvo v prvom stupni priamej línie. (kán. 1093)
Manželstvo nemôžu platne uzavrieť spojení zákonným príbuzenstvom, pochádzajúcim z adopcie v priamej línii alebo v druhom stupni bočnej línie (kán. 1094); adopcia sa dá zrušiť, čím prekážka zanikne.
Uzavrieť manželstvo sú neschopní tí, ktorým chýba dostačujúce používanie rozumu; majú vážny nedostatok rozoznávacieho úsudku ohľadne podstatných manželských práv a povinností; z dôvodov psychickej prirodzenosti nedokážu vziať na seba podstatné záväzky manželstva. (kán. 1095)
Uzatvárajúcim stránkam musí byť známe, že manželstvo je trvalé spolunažívanie muža a ženy, zamerané na plodenie detí sexuálnou súčinnosťou. (kán. 1096) Omyl v osobe robí manželstvo neplatným; omyl vo vlastnosti osoby nerobí manželstvo neplatným ak táto nie je priamo a zásadne chcená. (kán. 1097) Oklamaný podvodom vykonaným na získanie súhlasu ohľadne vlastnosti, ktorá svojou prirodzenosťou môže ťažko narúšať manželské spolunažívanie, uzaviera neplatne. (kán. 1098) Ak stránka, alebo obidve, pozitívnym úkonom vôle vylučujú samé manželstvo, jeho podstatný prvok alebo vlastnosť, uzavierajú neplatne. (kán. 1101) Manželstvo s podmienkou vzťahujúcou sa na budúcnosť nemožno platne uzavrieť; uzavreté s podmienkou vzťahujúcou sa na minulosť alebo prítomnosť je platné alebo nie, ak to, čo je predmetom podmienky jestvuje alebo nie, avšak možno ju pripojiť len s písomným povolením ordinára. (kán. 1102) Neplatné je manželstvo uzavreté pod nátlakom alebo z veľkého strachu. (kán. 1103)
Stránky musia byť prítomné osobne alebo cez zástupcu; súhlas vyjadrujú slovami, ak nemôžu hovoriť, rovnocennými znakmi. (kán. 1104) Zástupca musí mať zvláštny mandát na uzavretie manželstva s určitou osobou; bol určený samým mandantom a svoju úlohu plní osobne. Mandát musí byť podpísaný mandantom a spĺňať všetky náležitosti podľa kán. 1105. Manželstvo možno uzavrieť cez hodnoverného tlmočníka. (kán. 1106)
Miestny ordinár a farár môžu kňazom a diakonom delegovať splnomocnenie asistovať pri uzavieraní manželstva v rámci svojho územia. (kán. 1111) Treba zabezpečiť všetko, čo stanovuje právo na dokázanie slobodného stavu. (kán. 1113 – 1114) Manželstvá sa majú sláviť vo farnosti, v ktorej jedna z uzavierajúcich stránok má trvalé alebo prechodné bydlisko alebo sa tam mesiac zdržiava; potulný vo farnosti kde sa skutočne zdržiava. S povolením vlastného ordinára alebo farára sa môžu sláviť inde. (kán. 1115)
Ak nemôže byť kompetentný asistujúci bez veľkej ťažkosti prítomný alebo sa k nemu nemožno dostať, platne a dovolene sa uzatvára manželstvo len pred samými svedkami v nebezpečenstve smrti; mimo nebezpečenstva smrti, len keď sa rozumne predvída, že tento stav potrvá jeden mesiac. Ak je k dispozícii iný kňaz alebo diakon, musí byť prizvaný. (kán. 1116) Manželstvo katolíkov s kresťanmi sa má sláviť vo farskom kostole; s dovolením ordinára alebo farára v inom kostole alebo kaplnke; na inom vhodnom mieste s dovolením ordinára. Katolíka s nepokrstenou stránkou v kostole alebo na inom vhodnom mieste. (kán. 1118)
„Nulitu manželstva“, to značí vyhlásiť, že manželstvo nikdy nejestvovalo z dôvodov, ktoré robia manželstvo neplatným a neuskutočneným od začiatku, Cirkev môže po preskúmaní prípadu kompetentným cirkevným súdom. Manželstvo má priazeň práva; preto v pochybnosti treba trvať na platnosti, kým sa nedokáže opak. (kán. 1060) V prípade nulity sa zmluvné strany môžu zosobášiť, ale sú povinné plniť prirodzené záväzky vyplývajúce z predchádzajúceho spojenia. Neplatné manželstvo sa nazýva putatívne (domnelé), ak bolo slávené aspoň jednou stránkou dobromyseľne, kým obidve stránky nenadobudnú istotu o jeho nulite. (kán. 1061)
Fyzickú rozluku pripúšťa Cirkev v situácii, v ktorej manželské spolužitie je nemožné, no stále povzbudzuje k zmiereniu. Manželstvo však naďalej trvá a nemôžu uzavrieť nový zväzok. „Každý, kto prepustí svoju manželku a vezme si inú, dopúšťa sa voči nej cudzoložstva. A ak ona prepustí muža a vydá sa za iného, cudzoloží.“ (Mk 10, 11 – 12) Nástojčivo sa odporúča manželskej nevinnej stránke odpustenie cudzoložstva, predsa má právo prerušiť manželské spolunažívanie, ak vinu mlčky alebo výslovne neodpustila, ak s cudzoložstvom nesúhlasila, nedala naň príčinu alebo aj sama nespáchala cudzoložstvo. Tichým odpustením sa rozumie, ak nevinná stránka po tom, čo sa o cudzoložstve dozvedela, sa s druhou stránkou manželskou náklonnosťou stýkala; prezumuje sa, ak počas 6 mesiacov zachovávala manželské spolunažívanie, ani sa neurobil rekurz na cirkevnú či občiansku vrchnosť. Ak nevinná stránka prerušila manželské spolunažívanie, má do 6 mesiacov predložiť kauzu kompetentnej cirkevnej vrchnosti, ktorá posúdi, či nevinnú stránku privedie k odpusteniu alebo odlúčenie predĺži nastálo. (kán. 1152) Ak niektorý z manželov vytvára veľké nebezpečenstvo pre dušu alebo telo druhej stránky či detí, alebo ináč veľmi sťaží spoločný život, poskytuje druhej stránke zákonný dôvod na odstúpenie na základe dekrétu ordinára, ak hrozí nebezpečenstvo z omeškania, aj na základe vlastného rozhodnutia. Vo všetkých prípadoch po zaniknutí dôvodu odlúčenia treba obnoviť manželské spolunažívanie, ak cirkevná vrchnosť nestanovuje ináč. (kán. 1153) Po stanovení odlúčenia sa treba vždy postarať o materiálne zabezpečenie a výchovu detí. (kán. 1154)
Kňaz (diakon), ktorý asistuje pri slávení manželstva, prijíma v mene Cirkvi súhlas manželov a udeľuje im požehnanie. Prítomnosť jeho i svedkov vyjadruje, že manželstvo je ekleziálnou skutočnosťou. Cirkev vyžaduje cirkevnú formu uzavretia manželstva od svojich veriacich z týchto dôvodov: sviatostné manželstvo je liturgický úkon, preto sa má sláviť vo verejnej liturgii; uvádza do cirkevného stavu (ordo), vytvára práva a povinnosti v Cirkvi medzi manželmi a voči deťom; je potrebné, aby bola istota o uzavretí manželstva (odtiaľ povinnosť mať svedkov); verejný ráz súhlasu chráni daný manželský súhlas a pomáha zostať mu verným.
|
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 december 2006 : 22:24:29
|
quote: Pôvodne poslal Laco
Dvaja ľudia pred uzavretím manželstva nejaký čas spolu "chodia". Aj Fedor a Ena spolu "chodili"....... atd
- niet co dodat Laco, suhlasim ... |
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1632 ~
Člen od: 16 máj 2005 ~
Posledná návšteva: 04 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 28 december 2006 : 10:14:10
|
quote: Pôvodne poslal Milan - niet co dodat Laco, suhlasim ...
Díky, už druhýkrát. Vidno, že máš dobrý vkus. |
Nedomnievajte sa, že som prišiel dať pokoj na zem; neprišiel som dať pokoj, ale meč. (Matúš 10:34) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 746 ~
Člen od: 24 október 2006 ~
Posledná návšteva: 31 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 28 december 2006 : 12:54:31
|
Dobre, po rozhovore s inými dvoma kňazmi, mám teda tú info, že iste, ak jeden z budúcich partnerov opodmienkováva vznik manželstva aj touto, či akoukoľvek inou podmienkou (vzhľadom na to, že manželská zmluva je zmluvou dvoch zmluvných strán a skutočne si môže každý z nich dať svoju vlastnú podmienku, za splnenia ktorej je ochotný uzavrieť manželstvo - podotýkam, že hovorím o cirkevne uzatvorenom manželstve) a že má dvoch svedkov (živých, teda i v čase súdneho procesu), ktorí by vedeli toto vlastnou výpoveďou podložiť, JE manželstvo ANULOVATEĽNÉ, za predpokladu, že nedošlo k naplneniu danej podmienky. Lenže, závisí to od cirkevného súdu, ktorý zvažuje všetky okolnosti, ako i tú skutočnosť, či je manželstvo bezdetné a pod. Takže, tak ľahko by to zas až nešlo. Preto pri predmanželskej príprave má kňaz na tieto skutočnosti upozorniť. No, takže priznávam, mýlila som sa ja, ale nepočula som ešte takéto niečo, ako podmienku uzavretia manželstva, dokonca ani tí kňazi, ktorých som sa to opýtala, sa s tým nestretli. V prípade, ktorý beží tu, nie je možné manželku upodozrievať z porušenia tejto podmienky - ona nič neporušila, čo by mohlo teda viesť k takejto žiadosti o anuláciu manželstva. Problém má vlastne manžel, ak je teda pravdou, že sa dopustil manželskej nevery/cudzoložstva - zatiaľ bez ohľadu, či dokonanej, alebo nie - ale to má zvažovať spovedajúci kňaz, do akej miery ide o závažný hriech. Tu, teda ak, by bolo možné zvažovať skôr manželskú odluku, ako anuláciu. Ešte som zabudla, že ak nemajú svedkov, že sa na takejto podmienke dohodli(a to mám dojem, že nemajú), tak, v takom prípade nejde o žiadne porušenie nejakej dohody, lebo nebolo čo porušovať - prosto ani nemali takú dohodu. Inak obom svedkom stačí, keď by dokladali túto dohodnutú podmienku ústne, netreba teda nejaký písomný doklad. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 28 december 2006 : 13:11:52
|
quote: Pôvodne poslala juja Problém má vlastne manžel, ak je teda pravdou, že sa dopustil manželskej nevery/cudzoložstva - zatiaľ bez ohľadu, či dokonanej, alebo nie...
Juja, možno Ti viac povedia Fedorove slová v adresári: Duchovná časť/Modlitba/ako sa mám znovu začať modliť? |
Nedomnievajte sa, že som prišiel dať pokoj na zem; neprišiel som dať pokoj, ale meč. (Matúš 10:34) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 746 ~
Člen od: 24 október 2006 ~
Posledná návšteva: 31 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 28 december 2006 : 13:19:59
|
Ďakujem, lebo doteraz som nevedela, kde si ho mám prečítať. Ale nie je vôbec na mne, ani hádam tu nie, ho posudzovať a myslím, že to vyslovene ani nikto z nás nechce - to čo som napísala je teda v tej všeobecnej polohe, že posudzovať to má kňaz. Takže ja fakt nechcem odsudzovať ani jedného. Majú to ťažké,ňo! Ale prečítam si.
No je toho dosť popísaného. Ako všade a vo všetkom je dôležitá miera, spôsob, čas - myslím s tým priznávaním sa k hriechom partnerovi. Hriechy, ktoré sa "udejú" akože "len" v myšlienkach, ale nemajú žiadne dokonanie, dokonca s dôsledkami, skôr by som nepriznávala partnerovi, ale kňazovi. Niečo podobného je aj u Fedora, aj keď je tam zaváhanie a to dokonca pred treťou osobou, ktoré však následne odvolal a samotný hriech - súlož s cudzou ženou (neveru, cudzoložstvo), kategoricky zamietol. Lenže, ako vieme, zamietnutý hriešnik, teda v tomto prípade táto roztúžená žena, by toho mohla zneužiť a na verejnosť pustiť celkom iné hlášky a v tom je dosť nemilá situácia, že nakoniec lož (lebo k ničomu reálnemu nedošlo), by presne ona mohla predložiť jeho manželke ako realny hriech. Ako viem, ťažko by dokazoval svoju nevinu! Teda v tomto prípade je lepšie, keď jej to povedal. Tým viac-menej eliminoval možnosť, že sa to jeho žena dozvie, možno i surovejším a bezohľadnejším spôsobom. Sama však dobre vie, že je niekedy hriechu ťažké odolávať a niekedy ho prekrývajú úplne nevinné plány a nádeje. Takže, ja by som jej skôr navrhovala, aby bola na svojho manžela veľmi pyšná a hrdá (prežila sama, aké je ťažké sa priznať k hriechu, dokonca ani ona by nemusela, keď sa tam daní svedkovia neustanovili (z nevedomosti žiadateľa?, alebo z inej príčiny)!) - pretože, jej manžel sa nielen priznal, ale i odolal pokušeniu a to z lásky ku nej a i k Bohu. Podľa mojej hlavy, by som odporučila obom určite kňaza, možno práve toho, ku ktorému Fedor cíti hnev - lebo aj to je hriech, Fedi, takže by si to mohol aj s ním hneď vyrozprávať a dať na pravú mieru - dokonca by to do určitej miery mohla byť aj spoločná spoveď, s tým, že napokon každý ešte po, dostane svoje osobné rozhrešenie. Vlastne ja tu neustále vnímam veľmi krásne vyznávanie vzájomnej ešte stále pretrvávajúcej lásky - inak by to tak nebolelo a ani by tu nebola snaha to všetko dať do poriadku, vyrovnať sa s tým a odpustiť, ale s kňazovou pomocou, je najlepšie vyzrieť na to, ako z toho von, ako z toho všetkého vyselektovať hriech a vyzdvyhnúť lásku. Takto by som to ja teda ukončila. |
Judith |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3217 ~
Člen od: 30 október 2005 ~
Posledná návšteva: 30 máj 2020
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|