|
Odoslaný - 01 august 2011 : 20:14:32
|
Problém ikonoborectva,ktorý sa rozšíril v Byzancii a mal podporu cisára Leva III. i mnohých biskupov,riešil II. Nicejský koncil(7.všeobecný),ktorý ukončil teologické rozpory okolo uctievania posvätných obrazov. Za pravoverné bolo prijaté učenie,že obrazové znázornenie Krista,Matky Božej,anjelov a svätých je dovolené,pretože tým je podnecovaný divák ku vzpomienke a napodobňovaniu zobrazených vzorov.Obrazom preukazovaná úcta (proskynesis) sa vzťahuje na zobrazený vzor,prototyp;to sa musí odlišovať od klaňania(latreia),ktoré prináleží iba Bohu. V tejto súvislosti ma viac ráz prekvapilo zobrazenie bradatých dedkov vznášajúcich sa na obláčiku(či už na obrazoch alebo ako sochy),ktorí podľa všetkého by mali predstavovať Boha Otca,ktorý však ostáva nezobraziteľný,pretože dovolené bolo zobrazovať jedine Krista,Bohorodičku a svätých.Vie mi niekto vysvetliť tento zvláštny jav,vyskytujúci sa viac v Rímskej cirkvi ale občas sa objavuje(očividne pod západným vplyvom) aj u Východných???Mne to príliš kóšer nepripadá.
|
Prichádzajte k Nemu,k živému kameňu,ktori ľudia síce zavrhli,ale pred Bohom je vyvolený a vzácny,a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu,do svätého kňazstva,aby ste prinášali duchovné obety,príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. 1.Pt 2,4-5 |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1345 ~
Člen od: 30 november 2009 ~
Posledná návšteva: 26 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 01 august 2011 : 20:23:59
|
jednoducho, kedze v pisme Boh Otec zostupoval na zem v podobe oblaku tak zapadna kultura to prevzala, kedze pod pojmom Boh Otec si ludska mysel najcastejsie predstavi postarsieho muza z plnofuzom tak sa tento obrazec zachoval ako vseobecne klise. hoci je to nezmysel ktori ma korene v pohanstve rovnako ako smrtka s kosou. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 123 ~
Člen od: 21 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 20 december 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 august 2011 : 09:37:32
|
Nájde sa niekto,kto by mi túto anomáliu(zobrazovanie Boha -Otca) v katolíckych chrámoch vysvetlil?Vultusova odpoveď vyjasňuje čiastočne inšpiráciu umelcov,no zákaz zobrazovania Boha-Otca nikdy nepadol,stále platí.V jednom z kostolov v našom meste je nad oltárom presne také súsošie,kde postava podobná Mojžišovi spoločne s Pánom Ježišom Kristom kladú korunu na hlavu presvätej Bohorodičke a nad nimi sa vznáša holubica,ako alegória Ducha Svätého.Postava podobná Mojžišovi je zrejme prvou osobou Svätej Trojice. ??? |
Prichádzajte k Nemu,k živému kameňu,ktori ľudia síce zavrhli,ale pred Bohom je vyvolený a vzácny,a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu,do svätého kňazstva,aby ste prinášali duchovné obety,príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. 1.Pt 2,4-5 |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1345 ~
Člen od: 30 november 2009 ~
Posledná návšteva: 26 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 august 2011 : 12:50:27
|
Obsah tohto prispevku som vymazal. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 111 ~
Člen od: 25 február 2008 ~
Posledná návšteva: 09 august 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 august 2011 : 13:50:24
|
Otázka ostáva naďalej nezodpovedaná.II.nicejský koncil povolil iba zobrazovanie Kristovo,Bohorodičky,anjelov a svätých.Odkiaľ sa nabral v katolíckych chrámoch dedko na obláčiku znázorňujúci prvú osobu Svätej Trojice?Prečo s tým zodpovední nič nerobia? |
Prichádzajte k Nemu,k živému kameňu,ktori ľudia síce zavrhli,ale pred Bohom je vyvolený a vzácny,a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu,do svätého kňazstva,aby ste prinášali duchovné obety,príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. 1.Pt 2,4-5 |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1345 ~
Člen od: 30 november 2009 ~
Posledná návšteva: 26 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 august 2011 : 14:46:27
|
K tej ikone Andreja Rubleva : Sú to traja anjeli,ktorí znázorňujú biblickú tému návštevy troch anjelov u praotca sv.Abraháma.Farby použité pri písaní tejto ikony tu majú dogmatické významy,tiež aj dom a strom umiestnený za nimi,taktiež stôl,kalich,ich pohľady(Dvaja sa dívajú na Jedného ako na svoj pôvod).Inak povedané,anjeli tu predstavujú alegorickým spôsobom nie jednotlivé osoby Svätej Trojice(anjeli tu slúžia iba ako alegória),ale ich úplnú jednotu ktorá je láskou,nedeliteľnosť;teda vnútorné vzťahy.Je to skutočne majstrovská ikona.ale zobrazenie Boha Otca by ste na nej hľadali márne. |
Prichádzajte k Nemu,k živému kameňu,ktori ľudia síce zavrhli,ale pred Bohom je vyvolený a vzácny,a dajte sa vbudovať aj vy ako živé kamene do duchovného domu,do svätého kňazstva,aby ste prinášali duchovné obety,príjemné Bohu skrze Ježiša Krista. 1.Pt 2,4-5 |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1345 ~
Člen od: 30 november 2009 ~
Posledná návšteva: 26 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 máj 2015 : 20:44:15
|
Aké je rozriešenie tohto problému? Takýto obraz sa nachádza v Košiciach v kostole premonštrátov:
A podobných obrazov je oveľa viac. Tak ako to je so zobrazovaním Boha-Otca? |
"Toto robíme pre priateľov, aby so zajatím tela nebola zajatá aj ich duša." |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 273 ~
Člen od: 03 február 2014 ~
Posledná návšteva: 27 december 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|