Všetky fóra
O fóre
Voľná diskusia
Vatikansky dotaznik |
|
V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
|
|
|
|
Odoslaný - 13 február 2014 : 13:36:17
|
stretli ste sa s tymto dotaznikom ?
http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/305221-o-veriacich-bez-nich-dotazniky-pre-vatikan-vyplnaju-len-knazi/
http://zpravy.idnes.cz/dotaznik-z-vatikanu-uz-dorazil-i-do-ceskych-cirkvi-fwc-/domaci.aspx?c=A131107_103531_domaci_nat
http://www.lifenews.sk/content/vatik%C3%A1n-pripravil-dotazn%C3%ADk-o-rodine-man%C5%BEelstve
Biskupská synoda – III mimoriadne generálne zasadnutie Pastoračné výzvy pre rodinu v kontexte evanjelizácie Vatikán 2013
Dotazník
Otázky
Nasledujúce otázky by mali umožniť farnostiam, aby sa aktívne podieľali na príprave Mimoriadnej synody. Tá sa bude zaoberať pastoračnými výzvami, ktorým musí čeliť dnešná rodina. 1. Ako je šírené učenie o rodine vo Svätom písme a v cirkvi a) Opíšte, ako katolícka cirkev vyučuje hodnoty rodiny obsiahnuté v Biblii, Gaudium et spes, Familiaris consortio a v ďalších dokumentoch a ako je chápané dnešnými ľuďmi? b) Sú učenia pri zavádzaní do praxe akceptované, alebo vznikajú problémy? Ak áno, aké? c) Ako je rozšírené učenie v pastoračnom programe na národnej, diecéznej a na úrovni farnosti? Aké katechézy vykonáva rodina? d) V akom rozsahu – a s akými konkrétnymi aspektmi – je toto učenie známe, akceptované, odmietané a/alebo kritizované mimo cirkvi? Aké sú kultúrne faktory, ktoré bránia plnému prijímaniu učeniu cirkvi o rodine? 2. Manželstvo podľa prirodzeného práva (Natural Law)
a) Aké má miesto myšlienka prirodzeného práva v kultúrnom prostredí spoločnosti – v inštitúciách, vo vzdelaní, v akademických kruhoch a medzi ľuďmi? Aké antropologické myšlienky usmerňujú diskusiu o prirodzených základoch rodiny? b) Je myšlienka prirodzeného práva v zväzku medzi mužom a ženou bežne akceptovaná ako medzi pokrstenými všeobecne? c) Ako je teória a praktizovanie prirodzeného práva v zväzku medzi mužom a ženou prijímaná vo svetle výzvy založenia rodiny? Ako je navrhnutá a rozvinutá v civilných a cirkevných inštitúciách? d) V prípade, že nepraktizujúci katolíci, alebo neveriaci odmietnu sviatosť manželstva, opíšte ako sa vaša farnosť s týmto vysporiada? 3. Pastoračná starostlivosť o rodiny v evanjelizácii
a) Aké skúsenosti máte počas posledných dekád s prípravou sobášov? Ako sa snažíte stimulovať úlohu evanjelizácie páru a rodiny? Ako môže byť podporované povedomie rodiny „domácou cirkvou“? b) Ako úspešní ste boli pri navrhovaní spôsobu modlenia v rodine, ktorý môže odolať zložitosti života a dnešnej kultúry? c) Ako sú kresťanské rodiny schopné plniť svoje poslanie odovzdávania viery v súčasnej generačnej kríze? d) Akým spôsobom dokázali lokálne farnosti a hnutia zamerané na spiritualitu rodiny vytvoriť také správanie, ktoré je vzorom? e) Ako môžu páry a rodiny šíriť spoľahlivú a celistvú myšlienku páru a dnešnej kresťanskej rodiny? f) Akú pastoračnú starostlivosť cirkev vykonala na to, aby podporila formujúce sa páry a páry, ktoré prežívali krízu? 4. Pastoračná starostlivosť v určitých ťažkých manželských situáciách
a) Je spolunažívanie ad experimentum realitou vo vašej konkrétnej farnosti? Môžete odhadnúť percento? b) Existujú zväzky, ktoré nie sú uznané ani nábožensky, ani civilne? Sú na to dostupné štatistiky? c) Sú vo vašej farnosti páry žijúce oddelene, rozvedené a znovu zosobášené páry? Môžete odhadnúť ich percento? Ako sa vysporadúvate s touto situáciou vo vašom pastoračnom programe? d) Vo vyššie spomenutých prípadoch, ako sa vyrovnávajú s touto nepravidelnou situáciou pokrstení? Boja sa? Alebo je im to jedno? Cítia sa ignorovaní, alebo trpia kvôli tomu, že nemôžu prijímať sviatosti? e) Aké otázky kladú rozvedení a znova zosobášení ľudia cirkvi ohľadom sviatosti eucharistie a zmierenia? Spomedzi osôb, ktoré sa nachádzajú v takejto situácii, koľkí z nich žiadajú sviatosti? f) Ak by sa zjednodušením kanonickej praxe uznávala neplatnosť manželského zväzku, mohlo by to pozitívne vyriešiť problémy zainteresovaných osôb? Ak áno, akú formu by to malo mať? g) Zaoberá sa týmito prípadmi nejaký úrad? Opíšte tento úrad. Existujú programy na národnej a diecéznej úrovni? Ako je Božia milosť ukázaná odlúčeným párom a tým, ktorí sú rozvedení a znovu zosobášení a ako im cirkev v praxi pomáha, aby zostali na ceste viery? 5. Zväzky osôb rovnakého pohlavia
a) Existuje vo vašej krajine právo, ktoré uznáva civilné zväzky ľudí rovnakého pohlavia, ktoré sú rovnocenné sobášu? b) Aký je postoj lokálnych a vašej konkrétnej farnosti k obom – štátu, ktorý podporuje civilné zväzky medzi ľuďmi rovnakého pohlavia a k osobám, ktoré žijú v takýchto zväzkoch? c) Akú pastoračnú pozornosť venujete ľuďom, ktorí si zvolili žiť v takomto type zväzku? d) V prípade, že ľudia rovnakého pohlavia majú adoptované dieťa, ako sa im snažíte sprostredkovať vieru? 6. Vzdelávanie detí v rozvedených manželstvách
a) Na aký počet odhadujete deti a mládež v rozvedených manželstvách v porovnaní s deťmi, ktoré sa narodili a boli vychovávané v úplných rodinách? b) Ako rodičia v takýchto situáciách vyhľadávajú cirkev? Čo sa pýtajú? Žiadajú iba sviatosti, alebo chcú aj katechézy a všeobecné učenie náboženstva? c) Ako sa konkrétne farnosti pokúšajú vyjsť v ústrety potrebám rodičov týchto detí, aby im mohli sprostredkovať kresťanské učenie? d) Ako to vyzerá s prípravou na prijatie sviatostí v týchto prípadoch: príprava, udelenie sviatosti a sprievodné javy? 7. Otvorenosť zosobášeného páru voči životu
a) Aké vedomosti majú dnešní kresťania o učení Humanae Vitae, aby sa stali zodpovednými rodičmi? Vedia morálne zhodnotiť rôzne metódy na plánovanie rodiny? Viete v tomto ohľade navrhnúť nejaké pastoračné postrehy? b) Je toto morálne učenie akceptované? V ktorých aspektoch majú väčšinou páry problém ho akceptovať? c) Ktoré prirodzené metódy odporúčajú jednotlivé farnosti aby pomohli manželom zaviesť do praxe učenie Humanae vitae? d) Aké sú vaše skúsenosti s takýmito subjektmi pri prijímaní sviatosti pokánia a prijímaní eucharistie? e) Aké rozdiely sú videné v tomto ohľade medzi cirkevným učením a občianskou výchovou? f) Ako môžeme podporiť otvorenejší postoj k plodeniu detí? Ako môžeme podporiť nárast pôrodov? 8. Vzťah medzi rodinou a Ježišom a) Ježiš Kristus zjavuje tajomstvá a poslanie ľudskej osoby. Ako môže rodina byť tým privilegovaným miestom, aby sa to stalo? b) Aké kritické situácie v rodine dnes môžu zabrániť stretnutiu človeka s Kristom? c) Do akej miery majú krízy vo viere, ktoré ľudia môžu zažiť, vplyv na rodinný život? 9. Ďalšie problémy a návrhy
Aké ďalšie problémy a návrhy príbuzné témam, ktoré boli načrtnuté vo vyššie uvedených otázkach, považujete za naliehavé a je nutné sa nimi zaoberať?
z netu :
Chcú slovenskí biskupi poznať pravdu, alebo iba formálne splnia príkaz Vatikánu?
V súvislosti so zisťovaním skutočností, ktoré obsahuje vatikánsky dotazník o rodine a veriacich rímskokatolíckej cirkvi „by bolo zaujímavé” dozvedieť sa odpovede pánov farárov na položené otázky. Zaujímavé by bolo aj to ako odpovede vyhodnotili a analyzovali slovenskí biskupi združení v Konferencii biskupov Slovenska (KBS). Odpovede, ich sumarizácia, vyhodnotenie a celkový súhrn za Slovensko budú utajované a to hneď z niekoľkých dôvodov.
a) KBS povie, že sa jedná o internú vatikánsku akciu a podklady pre Synodu biskupov a preto sa štát a občania o to nemajú čo zaujímať.
b) Výsledky budú pre samotných biskupov možno prekvapujúce a preto nebudú mať záujem, aby sa o nich rozprávalo a tobôž už nie aby sa o nich písalo.
c) Ak by celkový súhrn bol predložený aj štátu mohlo by sa stať, že by to vyvolalo pre nich (biskupov) nežiaducu reakciu zo strany spoločnosti, lebo by vyšli na svetlo sveta ich praktické výsledky práce s veriacimi. Mohlo by to zmeniť náhľad veriacich ale aj občianskej verejnosti na celkovú činnosť katolíckej cirkvi.
d) Zverejnenie výsledkov dotazníkovej ankety by mohlo poukázať na to, že ich výslednosť práce je iná ako ju prezentujú pred svojimi ovečkami ale aj pred spoločnosťou a štátom. Samozrejme, že pred nadriadenými vo Vatikáne sa potrebujú ukázať v dobrom svetle. Veď hodnotia sami seba!
Cirkevné inštitúcie venujúce sa rodinám a jednotliví správcovia farností sa budú chcieť prezentovať v dobrom svetle. Hlavy jednotlivých diecéz sa budú chcieť javiť ešte v lepšom svetle. Je to viac ako pravdepodobné. Z doterajšieho poznania slovenských biskupov, ich praktík ako aj ich ješitnosť a zahľadenosť do seba im nedovolí, aby sa dostali na verejnosť informácie o ich neschopnosti prispôsobiť sa podmienkam života spoločnosti v 21. storočí. Dosť si to u veriacich pokazili už s biskupom Bezákom. Vlastná prezentácia sa bude pravdepodobne aj ďalej prejavovať v duchu stredoveku a dodržiavania dogmatických pravidiel katolíckej cirkvi. Zrejme si nevšimli, že aj vo Vatikáne sa trochu vetrá.
V Česku a Rakúsku sa na spracovaní podieľali laici a veriaci priamo pričom otázky boli zverejnené na internete. Ide celkom o deväť okruhov otázok pričom každý z nich má 3 až 6 podotázok:
1. znalosť Biblie a ďalších dokumentov týkajúcich sa rodiny, 2. manželstvo ako prirodzené právo, 3. praktizovanie viery v rodinách a evanjelizácia, 4. pastorácia pre veriacich v ťažkých situáciách, 5. partnerstvo osôb rovnakého pohlavia, postoj cirkví aj proti štátu, ktorý podporuje občianske spolužitie medzi osobami rovnakého pohlavia, pastoračná pozornosť pre týchto ľudí, 6. výchova detí, prijímanie sviatosti, katechéza detí, 7. otvorenosť manželov pre život, encyklika Humanae vitae, morálne hodnotenie rôznych metód antikoncepcie, prax pokánia a účasť na Eucharistii, podpora pôrodnosti, 8. vzťah medzi rodinou a jednotlivcom, kritické situácie rodiny v dnešnom svete, 9. ďalšie návrhy, podnety a výzvy týkajúce sa tém z tohto dotazníka, ktoré môžu byť užitočné.
Na rozdiel od cirkvi v okolitých štátoch zvolili slovenskí biskupi iný prístup pri zbere údajov do dotazníka. Na Slovensku dotazníky budú spracovávať výlučne kňazi a preverení laici z cirkevných spoločenstiev. Je to cielené a má to dva dôvody. Prvý je ten, že počítajú s poslušnosťou a disciplinovanosťou svojich kňazov pri jeho vyplňovaní podľa pokynov vrchnosti. Druhý je ten, že výsledky si budú vyhodnocovať podľa svojho kľúča a tým budú mať hodnotenie svojej vlastnej práce vo svojich rukách. Okrem nich samotných o skutočných výsledkoch nebude vedieť nikto. Ani Vatikán. Podstata tkvie v tom, že u nás sa Cirkev nepýta veriacich, ale odpovedá za nich.
Spôsob aký zvolili pre odpovede slovenskí biskupi je z ich pohľadu logický. Po „skúsenostiach” z „kauzy Bezák” je reálny predpoklad, že mnohí veriaci laici a ich spoločenstvá by v odpovediach na otázky z dotazníka boli priami, konkrétni a otvorení čo by, dá sa predpokladať, nebolo lichotivé hodnotenie kňazov a celej slovenskej katolíckej vrchnosti.
Samozrejme, že na akcii sa zúčastnia aj dogmatickí a fanatickí veriaci združení napríklad v organizácii Fórum života a mnohé rehoľné spoločenstvá a klerikálne združenia, ktoré sa tiež vyjadrovali na obranu svojich biskupov za ich list o „kultúre smrti”, ktorý bol čítaný v kostoloch na prvú adventnú nedeľu v decembri 2013. Tí budú prví pomocníci kňazov a budú prezentovaní ako ukážková vzorka veriacich.
|
„ Nech nachadza ktokolvek vo viere svoje svetlo a svoju utechu, nech je blazeny, avsak mnohi nepotrebuju toto svetlo a tuto utechu, lebo ich maju vo svojom rozume a ludskej bytosti – a tychto nech nechaju tiez zit a byt stastnymi „ |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 2129 ~
Člen od: 10 september 2009 ~
Posledná návšteva: 25 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 február 2014 : 11:07:24
|
http://www.postoy.sk/content/zle-spravy-z-nemecka
ako by to asi dopadlo na Slovensku ?, co myslite ???
asi ako s tym dotaznikom, radsej by ho asi vyplnili len knazi ..
|
„ Nech nachadza ktokolvek vo viere svoje svetlo a svoju utechu, nech je blazeny, avsak mnohi nepotrebuju toto svetlo a tuto utechu, lebo ich maju vo svojom rozume a ludskej bytosti – a tychto nech nechaju tiez zit a byt stastnymi „ |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 2129 ~
Člen od: 10 september 2009 ~
Posledná návšteva: 25 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 február 2014 : 12:10:38
|
citujem z clanku: „Výroky Cirkvi (nota bene: výroky, nie náuka) o sexuálnych vzťahoch pred manželstvom, o homosexualite, o rozvedených a znovu zosobášených a o kontrole pôrodnosti v drvivej väčšine prípadov nie sú prakticky vôbec akceptované, prípadne sú vyslovene odmietané.“
"Svetský duch, ktorý berie náuku Cirkvi len ako obyčajný názor, je pre vieru ničivý. Tomuto duchu sa treba postaviť a vyvrátiť ho. Náuka Cirkvi je od Boha a jej pravdivosť nezávisí od toho, čo si o nej myslia slabo formovaní katolíci."
velmi vystizne, je to doslova rana pastou do zubov kleru aby sa uz konecne prebrali a vystahovali sa zo vzdusneho zamku, ktory si dlhe starocia budovali
a budem pozorne sledovat, akym sposobom sa pokusia ho vyvratit, a predpokladam, ze sa pri tom budem skvele zabavat |
povodny GUEST635
He will learn... no king rules forever... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 2291 ~
Člen od: 16 november 2010 ~
Posledná návšteva: 04 február 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 20 február 2014 : 12:16:29
|
ano, realita zivota je v skutocnosti celkom ina ... ludia chcu prezit
|
„ Nech nachadza ktokolvek vo viere svoje svetlo a svoju utechu, nech je blazeny, avsak mnohi nepotrebuju toto svetlo a tuto utechu, lebo ich maju vo svojom rozume a ludskej bytosti – a tychto nech nechaju tiez zit a byt stastnymi „ |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 2129 ~
Člen od: 10 september 2009 ~
Posledná návšteva: 25 august 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|