|
Odoslaný - 09 september 2012 : 17:35:33
|
"Každý kto zomrie v stave ťažkého hriechu, putuje do pekla." Nezdá sa vám to že je to v priamom rozpore s Ježišovým učením? Ježiš predsa kázal že kto v neho uverí nezomrie, ale prejde zo smrti do života. Prosím o vysvetlenie, alebo váš názor na to.
|
Dmitrij |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 22 ~
Člen od: 26 jún 2012 ~
Posledná návšteva: 31 december 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 17:48:22
|
tazky hriech - napr. ked by isiel zbozny clovek, ktory neurobil za svoj zivot ani 1 hriech do obchodu a nejaky bezdomovec by ho zacal mlatit sklenenou flasou, rozbil by mu ju na hlave, a do toho zbozneho cloveka by zacal prudit hnev. Mal by na vyber: odpustiti mu a nevratit mu to alebo mu to vratit. Ak by mu to vratil - by sa pomstil, ze ked uz on umre, tak nech tych poslednych sekund zivota venuje na to, aby co najviac ublizil tomu bezdomovcovi, tak to je tazky hriech. Zacal by sa s tym bezdomovcom bit. Takmer smrtelne by ho zranil, ked nie zabil. No a potom keby ten zbozny clovek vykrvacal a umrel, za to, co urobil, by do neba neisiel, a je jedno, co vsetko predtym urobil, podstatne je to, v akom stave je "tu a teraz".
a teraz inverzne: Kennedy nepoznal Jezisa, a tesne pred smrtou mu niekto povedal o Jezisovi a on v Neho uveril. Prijal ho za svojho Pana a spasitela. Potom ho zabili. Udajne ho zabil niekto, kto s nim sedel v aute. Aj ked mal na sebe tolko vela hriechov, olutoval ich, prijal Jezisa za svojho pana a potom umrel. Isiel do neba. Hovori sa o tom v knihe, ktora ma nazov: Percy Collett - PĚT A PŮL DNE V NEBI (PDF-1,42 MB)
citácia: Kennedy sa dostal ku branam neba a je tam vyucovany anjelmi 2 nebeske dni = 2 000 rokov. Su tam ludia, ktori prijali Jezisa tesne pred tym, ako zomreli. V nebi je 7 urovni. Predstav si satelit, v strede je Boh a vsetci vidia na Boha. Cim blizsie si k Bohu, tym si viac stastnejsi a blazenejsi . V kazdej urovni su 2 brany - 1 brana do urovne vzad a ta druha do dalsej urovne. A este co som videl video na youtube: pekelne brany, tak tam sa popisuje 9 druhov pekla. 9 je nedokonale cislo. 7 symbolizuje plnost. To je spravodlive. To dava odpoved na otazku, co bude s clovekom, ktory viedol cely svoj zivot zbozne a co s takym, ktory hresil a v okamihu smrti prijal Jezisa. Keby isli naraz do 1 urovne, bolo by to nespravodlive, ale Boh je milosrdny a spravodlivy zaroven. Takze ak niekto nemal cas studovat Bibliu na zemi, bude ju studovat s anjelmi pri nebeskej brane 2 000 pozemskych rokov. A len tak na okraj: Podla kreacionistov ma Zem okolo 6 000 rokov. Oni spocitali vek od Adama a vyslo im cislo 6 000, ale zabudli na to, ze Boh tvoril Zem 7 dni. Ked prejde na Zemi 1 000 rokov, tak v nebi ubehne 1 den. Cize Boh stvoril Zem za 7 000 rokov a dalsich 6 000 rokov sa odvijala historia ludstva. Po Kristovi ubehli 2 nebeske dni a pred Kristom 4 nebeske dni. A pred tymi dnami bolo 7 nebeskych dni, pocas ktorych Boh stvoril Zem. Z toho vyplyva, ze nasa Zem nie je stara 6 000 rokov, ale okolo 12 000 rokov. |
Proste a dostanete; hľadajte a nájdete; klopte a bude vám otvorené; 10 lebo každý, kto prosí, dostane, a kto hľadá, nájde; a kto klope, tomu bude otvorené. † |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1456 ~
Člen od: 18 august 2012 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 17:53:27
|
sinceretly, preco nepriznate, ze nie ste katolik?Muz by sa nemal hanbit povedat, ake je jeho presvedcenie. naozaj verite tomu, co pisete? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 17:58:18
|
radar, vy naozaj verite, ze ak budete zbozne zit a nebudete mat ziaden hriech, a ze ak by ste pred tym, ako by ste zomreli, spachali tazky hriech, tak ze by ste nesli do pekla, ale by ste isli do neba? Ak ste mysleli vek zeme, tak co sa tyka veku zeme, to je len pre zaujimavost, to je teoreticke uvazovanie, spekulovanie. Ale to vobec nie je podstatne. Podstatne je to, v akom stave budete v okamihu vasej smrti. A to, ako ste prezili zivot, urci stupen. Ci uz v pekle alebo v nebi . Takze vas stav urci, kam pojdete a skutky stupen odmeny-odplaty. |
Proste a dostanete; hľadajte a nájdete; klopte a bude vám otvorené; 10 lebo každý, kto prosí, dostane, a kto hľadá, nájde; a kto klope, tomu bude otvorené. † |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1456 ~
Člen od: 18 august 2012 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 18:24:28
|
ja sa este raz pytam- sinceretly, preco nepriznate, ze nie ste katolik?Muz by sa nemal hanbit povedat, ake je jeho presvedcenie. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 18:37:54
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 21:35:09
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 21:48:16
|
Mne vŕta v hlave jedna vec, čo sa týka veku zeme. Údajne Emmerichová odpovedala na otázku, koľko trvá svet - 6000 rokov. Že jej to Ježiš zjavil. Neviem, či je to vôbec pravda, ak áno, čo si o tom myslíte, lebo em. je cirkvou uznané dielo./inak jej knihy o živoye J K. a P. Márie som vyhodila - pripadá mi to prvoplánové, trápne, napasované na vtedajšiu vieru - napr. klince na rukách ukrižovaného Ježiša tak, ako to nebolo - teda podľa vtedajšej viery, naopak, bola som unesená Valtorou, tá však nie je schválená a údajne to nie je pravé zjavenie/. Vraví sa, že to ten pisateľ, čo počúval pri jej posteli inak napísal, alebo že tieto veci nie sú podstatné pre vieru... ako to vidíte? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 346 ~
Člen od: 07 máj 2010 ~
Posledná návšteva: 25 máj 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 09 september 2012 : 22:30:26
|
citácia: Mne vŕta v hlave jedna vec, čo sa týka veku zeme. Údajne Emmerichová odpovedala na otázku, koľko trvá svet - 6000 rokov. Že jej to Ježiš zjavil. Neviem, či je to vôbec pravda, ak áno, čo si o tom myslíte, lebo em. je cirkvou uznané dielo./inak jej knihy o živoye J K. a P. Márie som vyhodila - pripadá mi to prvoplánové, trápne, napasované na vtedajšiu vieru - napr. klince na rukách ukrižovaného Ježiša tak, ako to nebolo - teda podľa vtedajšej viery, naopak, bola som unesená Valtorou, tá však nie je schválená a údajne to nie je pravé zjavenie/. Vraví sa, že to ten pisateľ, čo počúval pri jej posteli inak napísal, alebo že tieto veci nie sú podstatné pre vieru... ako to vidíte? Pôvodne zaslal slovenka - 09 september 2012 : 21:48:16
1. Obsahu súkromných zjavení veriť nemusíme 2. Ste mimo témy, hoci tá Vaša je tiež zaujímavá |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 06:47:22
|
citácia: "Každý kto zomrie v stave ťažkého hriechu, putuje do pekla." Nezdá sa vám to že je to v priamom rozpore s Ježišovým učením? Ježiš predsa kázal že kto v neho uverí nezomrie, ale prejde zo smrti do života. Prosím o vysvetlenie, alebo váš názor na to. Pôvodne zaslal Nevskij - 09 september 2012 : 17:35:33
a zoznamy duší v očistci nechcete? ako sa to volalo vypocitavanie hriechov od do, toto možem ale to už nie, až sa stratila niť. jasne ze nieje ani laxné svedomie ok. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 07:30:25
|
citácia: mam pre vas otazku. Co si myslite o tychto knihach? citácia: Su to krestanske knihy. Mate nieco proti nim? Ak ano, tak potom katolik nie ste vy . Takze poprosim, napiste, ake vety vam vadia v tychto prispevkoch a ja vam ich vysvetlim Pôvodne zaslal sinceretly - 09 september 2012 : 18:37:54 ty had! ty máš teda drzosť ! a zároveň aj šťastie... dali ti nejakú úlohu že tu musis zvestovat nieco alebo teda inak takto teda to je, aha. jedno stastie že verím v Boha a musím sa a budem sa snažiť ovládať. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 07:34:40
|
citácia: Mne vŕta v hlave jedna vec, čo sa týka veku zeme. Údajne Emmerichová odpovedala na otázku, koľko trvá svet - 6000 rokov. Že jej to Ježiš zjavil. Neviem, či je to vôbec pravda, ak áno, čo si o tom myslíte, lebo em. je cirkvou uznané dielo./inak jej knihy o živoye J K. a P. Márie som vyhodila - pripadá mi to prvoplánové, trápne, napasované na vtedajšiu vieru - napr. klince na rukách ukrižovaného Ježiša tak, ako to nebolo - teda podľa vtedajšej viery, naopak, bola som unesená Valtorou, tá však nie je schválená a údajne to nie je pravé zjavenie/. Vraví sa, že to ten pisateľ, čo počúval pri jej posteli inak napísal, alebo že tieto veci nie sú podstatné pre vieru... ako to vidíte? Pôvodne zaslal slovenka - 09 september 2012 : 21:48:16
myslím že k tejto téme by som odpovede nehľadala v kresťanstve... pozrite si dokument Home, česky dabovaný Svěrákom. je nádherný a poučný a myslím že v dnešnej dobe už si nemôžeme predsa myslieť že zem je tak mladá.. 6 tisíc rokov je pre zem asi ako jeden náš deň na nej.. 6000 rokov je nič... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 448 ~
Člen od: 09 jún 2012 ~
Posledná návšteva: 08 október 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 15:00:07
|
citácia: "Každý kto zomrie v stave ťažkého hriechu, putuje do pekla." Nezdá sa vám to že je to v priamom rozpore s Ježišovým učením? Ježiš predsa kázal že kto v neho uverí nezomrie, ale prejde zo smrti do života. Prosím o vysvetlenie, alebo váš názor na to. Pôvodne zaslal Nevskij - 09 september 2012 : 17:35:33
Mne osobne sa to nezdá v rozpore. Dôvody? Len stručne napríklad:
1. Nie každý, kto mi hovorí Pane, Pane, vojde do Božieho kráľovstva. Čiže len vonkajšie prejavy nestačia na spásu.
2. Ťažkého hriechu sa dopustí človek vedome, dobrovoľne vo vážnej veci koná proti Bohu. To znamená, že v tej chvíli ten človek neverí v Ježiša, ale v seba.
3. Podstatná otázka tiež znie, čo znamená uveriť v Krista, čo kto rozumie pod tým výrazom. Čo pod tým rozumel Ježiš, nás učí Cirkev (dá sa to sčasti nájsť aj v sv. Písme).
4. Viera bez skutkov je mŕtva. To znamená, že keď moje skutky nesúhlasia s Ježišovými skutkami, tak som Ježišovi neuveril. Ťažký hriech hovorí o tom, že neverím v Krista. |
RKC |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1076 ~
Člen od: 01 február 2006 ~
Posledná návšteva: 19 júl 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 16:31:50
|
Co si myslite o tychto krestanskych knihach? Su podla vas hodnoverne?
citácia:
Su to svedectva ludi, ktori boli v nebi alebo v pekle. Su tam aj ine knihy, ako napr.:
• M. Guyon - Krátký a velmi snadný způsob modlitby (PDF-502 kb) • Pavel Gabánek – Príď Duchu Svatý (PDF-2,86 MB) • Emmanuel Eni - Vysvobozen z moci temna (PDF-1,02MB) • Smith Wigglesworth - Apoštol víry (PDF-779 kb) • Pavla Víšková - Zamyšlení nad desátky (PDF-692 kb) • M. Herzán - Totalitní Světovláda (PDF-1,0 MB) • John Mulinde - Boj v ponebeských oblastech (PDF-172 kb)
Percy Collett - PĚT A PŮL DNE V NEBI (PDF-1,42 MB) - tu knihu napisal knaz, pozrite sa:
citácia: citam si jeho knihu. Je to Bozi muz a verim mu.
Su tam napisane zaujimave veci. Napr. to, ze Maria nie je kralovnou nebies, ale ze iba Boh je kralom. Pred zaciatkom sv. omse som si vsimol, ze sa hovori: matka... oroduj za nas, kralovna nebies, oroduj za nas... Krestania si z Marie urobili kralovnu nebies.
A dalsia zaujimava vec, ze ak clovek prijme Jezisa Krista do svojho srdca za svojho Pana a poziada ho o odpustenie hriechov, ak v Neho uveri v poslednej chvili a potom zomrie, ze pojde ku branam neba a ze sa tam spolu s podobnymi pripadmi vzdelavaju a ucia ich anjeli ako maju chvalit Boha a tak. Percy o tom vydal svedectvo, videl to. Povedal, ze udajne ocistec neexistuje.
Niekde na internete som videl, ze ocistec je klamstvo od diabla a zase na inom mieste som videl: ocistec neexistuje - ze to je klamstvo od diabla a ze existuje. Tak teraz uz fakt neviem no ale ked sa zamyslime nad tym, ze taky tazky hriesnik ked v poslednej chvili mu niekto povie o Bohu a uveri v Neho a zomrie, tak ze nepojde do pekla, ale ku nebeskym branam a tam ho budu potom ucit anjeli 2 nebeske dni a vstupia do neba potom. Ked sa nad tym teraz zamyslam, tak logicky mi vychadza, ze ten ocistec asi naozaj existovat nebude, lebo potom by ten clovek, ktory prijal Jezisa, by isiel do pekla. A na internete na inom mieste sa pise, ze v ocistci su duse, ktore maju lahke hriechy, ktore nerobili male veci s laskou. Takze ak sa modlim za duse v ocistci, uz pred to davam formulku: V pripade, ze existuje ocistec, tak sa modlim za duse v ocistci.
No? Aky nazor mate na tie knihy? Podla mna su to normalne krestanske knihy plne svedectiev. A podla vas? |
Proste a dostanete; hľadajte a nájdete; klopte a bude vám otvorené; 10 lebo každý, kto prosí, dostane, a kto hľadá, nájde; a kto klope, tomu bude otvorené. † |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1456 ~
Člen od: 18 august 2012 ~
Posledná návšteva: 19 jún 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 16:43:19
|
Lenže, poviem napríklad, taký misionár čo celý život pomáha ľuďom nie pre slávu alebo peniaze, a napríklad sa poháda s iným misionárom, môže byť človek dobrý alebo zlý, stáva sa to, a už sa hnevá, ma hriech, a teraz tam nabehne nejaký Afričan a vyzabíja ich. A teraz čo, obaja pôjdu do pekla aj napriek tomu čo urobili dobrého? Ak je naozaj Božie milosrdenstvo nekonečné, Boh ti odpustí hriech aj po smrti. Veď Ježiš predsa povedal: Kto vo mňa verí, nezomrie, ale prestúpi zo smrti do života. O ťažkom hriechu tam nepíše nič. Nepríde vám že toto učenie prináša skôr strach? Človek ľahko spácha ťažký hriech. |
Dmitrij |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 22 ~
Člen od: 26 jún 2012 ~
Posledná návšteva: 31 december 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 16:54:09
|
"Človek ľahko spácha ťažký hriech."
niekedy aj ťažko. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 17:36:21
|
Hriechy sa nedajú po smrti odpúšťať, iba tresty za ne. Hriechy treba riešiť, kým sme na zemi. Nikde nie je povedané, alebo inak, nikto nevie, či ten misionár nedostane od Boha milosť oľutovať svoj hriech a tak nebyť zatratený a tiež nikde nie je povedané, že vždy, keď sa človek nahnevá, tak pácha ťažký hriech. Ono tie veci nie sú až také jednoduché, aby sme my, ľudia, vedeli povedať, kto je spasený a kto zatratený.
Boh je nekonečne milosrdný, ale aj spravodlivý. Ide o to, podľa mňa, v akej dispozícii zomieraš. Ak ľutuješ to zlé a prosíš Boha o milosrdenstvo, myslím, že sa dočkáš. Keď zomieraš so slovami rúhania na perách (čo v preklade znamená, že obviňuješ Boha z nespravodlivosti) dostane sa Ti spravodlivého zúčtovania.
Ak by som sa teraz tak nesmelo mohol zahrať na pisateľa istého listu, tak by som napísal - nemýľme sa bratia, peklo nebude prázdne ako sa niektorí domnievajú a budú tam aj duše, ktoré si mysleli, že Božie milosrdenstvo je nekonečné. V pekle budú dokonca aj tí, čo v Božom mene konajú zázraky, či prorokujú.
Našou úlohou nie je súdiť misionára, ale samého seba podľa svojho svedomie a Božích príkazov.
Život podľa desatora nie je o nič ťažší než život bez neho. Prečo? Lebo život podľa desatora je ťažký pre potrebné ovládanie sa a odriekanie a život bez desatora je zase ťažký, lebo následky sú hrozné. Ak si môžem vybrať, beriem to prvé. |
RKC |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1076 ~
Člen od: 01 február 2006 ~
Posledná návšteva: 19 júl 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 17:55:04
|
slovenka:"Mne vŕta v hlave jedna vec, čo sa týka veku zeme."
netrápte sa tým sú dôležitejšie veci..hladných krmit, smadných napájať.. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 18:40:40
|
"ako sa to volalo vypocitavanie hriechov od do, toto možem ale to už nie, až sa stratila niť. "
kazuistika Úlohou svedomia nie je niečo tvoriť, budovať, ale iba určiť, čo je povinné. Takáto morálka bude statická a minimalistická. Prvým dôsledkom je atomizovanie ľudského konania. Slobodné rozhodnutie je vnímané ako niečo úplne izolované, bez kontinuity. Každý skutok je študovaný osobitne ako jeden prípad (kázus). Ľudské konanie sa roztriešti na milión monád či atómov. Z časového hľadiska sa sloboda tiež chápe ako niečo chvíľkové, bez minulosti a budúcnosti. Keby sa sloboda chcela angažovať do budúcnosti, alebo prebrať zodpovednosť za minulosť, prestala by byť slobodou. Indiferentná sloboda nemôže ísť dokopy s pojmom čnosti, ktorá ponúka kontinuitu a stabilitu. Čnosť sa zredukuje na zvyk, ktorý sa môže slobodným rozhodnutím buď potvrdiť alebo poprieť. Druhým dôsledkom je vylúčenie cieľovosti. Cieľ, zmysel života spája jednotlivé činy, má architektonickú, budujúcu funkciu. Indiferentná sloboda však nie je kompatibilná s myšlienkou cieľa. Kazuistika zredukuje cieľ na jednu z okolností, ktorá sa zvonku priráta k podstate ľudského činu. takátao etika sa nezaoberá zmyslom života. Slobodné rozhodnutie, aby zostalo slobodným, nepripúšťa účasť iných mohúcností: rozumu, citov, zmyslov; vychádza len z čistej vôle. Sloboda sa uzatvorila do svojho opevneného hradu. To spôsobuje v človeku dualizmus: sloboda proti túžbe. Vôľa prestáva byť chápaná ako prirodzená túžba po dobre (Tomáš), stáva sa silou, ktorá sa vie presadiť proti všetkým, aj proti sebe a svojim vášňam. Túžby, city, vášne sa už nevnímajú ako to, cez čo sa sloboda realizuje, ale ako to, čo slobodu obmedzuje a zostáva jej cudzie. Úlohou svedomia nie je niečo tvoriť, budovať, ale iba určiť, čo je povinné. Takáto morálka bude statická a minimalistická. Zákon žiada záväzné minimum pre všetkých. Tvorivosť, plánovanie, iniciatíva, túžba po niečom veľkom nemajú viac miesta v morálke tak, ako ho mali v morálke postavenej na hľadaní šťastia a čnosti. Svedomie, ktoré stále hľadá hranicu medzi dovoleným a zakázaným sa stane stále viac neistým. Pokiaľ je však svedomie neisté, nemožno konať. Pochybné svedomie sa musí obracať na expertov moralistov , medzi ktorými však nepanuje vždy zhoda, preto bude treba stanoviť štatistickú pravdepodobnosť či daný skutok je autoritou dovolený alebo nie. Tak vznikali komplikované morálne systémy laxistického typu (probabilizmus) na jednej strane a rigoristického typu (probabiliorizmus, tuciorizmus) na strane druhej. Laxisti (jezuitská škola) operovali právnym princípom, že pochybný zákon neviaže, kým rigoristi (dominikánska škola) zastávali názor, že človek musí sledovať ten najpravdepodobnejší názor, alebo dokonca tú mienku, ktorá sa zdá subjektu najťažšou. Pochybnosť sa však neodstraňuje hľadaním morálnej pravdy, morálnou výchovou, ale len vyhľadávaním mienky druhých. Kazuistika predstavuje typický spôsob zmýšľania o morálke, ktorý je dodnes veľmi bežný a považovaný za skoro samozrejmý: morálka sa týka dodržiavania noriem vonkajšieho správania, podriaďovania sa zákonu. Morálna filozofia by mala teda určiť podmienky slobody a zodpovednosti, pôvod a záväznú silu noriem, metódu ich korektnej aplikácie. Čnosť (ak nejaká vôbec je:)) sa zredukuje na zvyk s ľahkosťou dodržiavať zákon. Na ľudské konanie sa nepozerá ako na proces budovania vlastnej identity, dosahovania dobrého života, ale ako na reťaz slobodných činov, pri ktorých treba určiť mieru zodpovednosti. Týmto spôsobom morálka stráca akýkoľvek vzťah k ľudskému naplneniu a šťastiu. Témy, ktoré jej tradične prináležali sa teraz presunuli do oblasti humánnych vied, predovšetkým psychológie: ľudská zrelosť, mentálne zdravie, psychická pohoda, osobnosť, hľadanie zmyslu života a utrpenia. Aj iné témy ako láska, priateľstvo, citový život, akoby už s morálkou vôbec nesúviseli. Podobné chápanie morálky vedie k paradoxnému problému, ktorý zamestnáva mysle viacerých súčasných filozofov: prečo byť morálny? To, čo sa vytratilo, je motivácia k dobrému správaniu, pretože sa odstránila akákoľvek láska k dobru ako niečo, čo nejde dohromady s indiferentnou slobodou. Totálna indiferentnosť chápaná ako absencia inklinácie a túžby však neprivedie nikdy k slobodnému činu, pretože tu chýba motivácia k nejakému rozhodnutiu. Okrem toho, slobodná voľba by stratila typickú charakteristiku ľudského správania, ktorou je rozumnosť. Človek, aj keď nevie vyjadriť dôvody svojho konania, si je vedomý, že tieto dôvody existujú. Bez nich by sa slobodná voľba zredukovala na náhodný, bezdôvodný, nezmyselný čin. V kazuistike sa stalo právnické uvažovanie vzorom morálneho uvažovania. Právnické uvažovanie sa deje prostredníctvom interpretácie zákonov a ich aplikácie na jednotlivé prípady cestou argumentácie, ktorá musí vyjadriť všetky kroky uvažovania. Morálne uvažovanie však nie je len aplikovaním všeobecného zákona na jeden prípad. V morálnom zvažovaní hľadá človek, ktorý má svoje dejiny, svoj charakter, svoje konkrétne možnosti a obmedzenia, svoj citový svet, nachádza sa v spleti vzťahov s inými osobami, takýto človek hľadá svoju cestu životom. Do praktického uvažovania, ktoré vedie k rozhodnutiu zapadá aj iný typ racionality, v ktorom zohráva dôležitú úlohu skúsenosť, psychologická vyrovnanosť, charakterové dispozície, schopnosť bezprostredného vnímania skutočnosti, pohotovosť ducha. Navyše, hlavne v rozhodnutiach, ktoré sa týkajú osobného života, človek nebude nikdy schopný explicitne vyjadriť celú sériu dôvodov, ktoré ho k nim viedli, lebo tieto dôvody netvoria logickú reťaz, ani sa netýkajú len predpisov zákona. Morálna racionalita nie je právnického typu. Kazuistika sa v konečnom dôsledku javí ako tá, ktorá ťažko spája jednotlivé skutočnosti, skôr ich oddeľuje. Od oddelenia zákona od slobody sa odvíja celá rada ďalších rozdelení: medzi slobodou a zmyslovými inklináciami, medzi rozumom a vôľou, medzi slobodou jednotlivca a slobodou tých druhých, medzi človekom a Bohom.
Kresťanská čnosť nehľadá sebestačnosť, ale odovzdanie sa Bohu; nie je narcistická, nehľadá seba, naopak, realizuje sa vtedy, keď človek hľadá niečo iné, Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť. Vo svojich konkrétnych dejinách sa však kresťanská morálka stala viac morálkou skutkov ako morálkou čností. Prispeli k tomu viaceré faktory. V pozadí stojí určite aj pokušenie farizeizmu. Pokušenie spočíva v tomto: spravodlivosť srdca, ktorá zostáva neuchopiteľná, neistá, ľudia ľahko nahradia spravodlivosťou skutkov, ktoré sú jasné a overiteľné. Pozerať sa dovnútra, na myšlienky, úmysly, postoje, city je ťažké, človeka to odrádza, vonkajšie skutky sa posúdia ľahšie. Ďalším faktorom je, že problém vzťahov skutku a úmyslu zostal počas scholastiky nevyriešený, alebo aspoň nie úplne doriešený.Odrazom tohoto nedoriešenia bolo, že sa morálna teológia oveľa viac zaoberala definovaním dovolených a zakázaných skutkov, ako vyjasňovaním dobrého úmyslu subjektu. Vedľa nedostatočného teoretického objasnenia tu hral rolu aj pastoračný záujem: správanie kresťanov má totiž úlohu svedectva, preto vznikla aj penitenciálna disciplína, ktorá potrebovala jasne odlíšiť ľahké hriechy od ťažkých. Až neskôr toto odlíšenie nabralo teologálny charakter, t.j. či zbavuje človeka milosti, alebo nie. Odlíšiť však medzi ťažkým a ľahkým hriechom nie je vždy ľahké. Na pomoc by mala prísť práve morálna teológia, ktorá vzniká po Triedentskom koncile začiatkom 17. storočia ako samostatný obor. Vzniká ako kazuistika, aby pomohla spovedníkom dosiahnuť potrebnú kompetenciu. Požiadavkou Triedentského koncilu bolo, aby sa v spovedi vyznali všetky ťažké hriechy, ich druh, počet a okolnosti. Kazuistika ponúka prekrútené chápanie celej morálky, pretože ju vidí príliš materialisticky. Akoby sa dala materiálne určiť kvalita správania aj bez prihliadnutia na svedomie, t.j. na úmysel subjektu. Materializmus morálky je spätý aj s abstraktným chápaním zákona, ktorý by sa mal dať zadefinovať aj bez súvisu s identitou subjektu. Identita subjektu je vnímaná ako dostatočne určená aj bez vzťahu ku konaniu a k zákonu. Zákon stojí mimo identity, ako nejaká ohrada, v ktorej sa má subjekt pohybovať, aby nezhrešil. To, čo sa hodnotí nie je srdce, ale výsledky. Úlohou zákona nie je poučovať, vychovávať, ale stanoviť hranice ľudskej ľubovôli. Obsahové, materiálne určenie zákona sa pokladalo za známe, problémom bola len jeho aplikácia. Ale aplikácia univerzálneho zákona na jednotlivé prípady nemôže byť vždy jednoznačná. Morálna teológia sa viac sústredila na hriech ako na úvahu o čnostiach a o formách kresťanskej dokonalosti. Jej záujem sa točil okolo dovoleného a nedovoleného. Zabudlo sa na svedomie, ktoré umožňuje rozoznávať dobro od zla aj mimo zákon. Panovala mienka, že subjekt je slobodný vtedy, keď ho zákon neviaže; kým po trochu hlbšej úvahe by malo byť jasné, že subjekt sa stane slobodným do tej miery, do akej spozná Božie prikázanie, ktoré umožňuje jeho konanie. V spojení s týmto objektívnym zúžením morálnej teológie vzniká asketika a mystika, ktorá bola v 20. st. nazvaná spirituálnou teológiou; vzniká vedľa morálnej teológie a bez vzájomných užších vzťahov. Táto nová časť teológie sa mala zaoberať kresťanskou dokonalosťou. Môžeme sa však spýtať, či sa téma dokonalosti dá vylúčiť z morálky. Božie prikázanie nežiada práve dokonalosť? Novoveká morálna teológia sa natoľko zamerala na konkrétne problémy, na posúdenie jednotlivých prípadov, že úplne zabudla na prehĺbenie teoretických problémov týkajúcich sa ľudského konania, slobody, zákona, svedomia, hriechu atď. V tomto sa obmedzila len na pripomenutie toho, čo učila scholastická tradícia. Nachádzame sa však v kresťanskej dobe, keď garantovanie platnosti zákona nerobilo problém, problémom bola skôr jeho konkrétna aplikácia.
V našej dobe však, keď už spoločnosť nezabezpečuje jednoznačné formovanie svedomia, kazuistická impostácia morálky je nevyhovujúca. (či nepostačujúca?)
Slabý záujem o teoretické problémy v morálnej teológii zapríčinili, že teológia nebola schopná odpovedať na krízu moderného morálneho myslenia a zostala mimo verejnej diskusie na tieto problémy. podla: don Ižold
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 19:07:55
|
Nám neprináleží posudzovať aké hriechy sú nám dovolené, máme sa vyvarovať každému. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 16 ~
Člen od: 16 júl 2012 ~
Posledná návšteva: 21 september 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 19:44:18
|
citácia: Nám neprináleží posudzovať aké hriechy sú nám dovolené, máme sa vyvarovať každému. Pôvodne zaslal Zdenko - 10 september 2012 : 19:07:55 to váážnee?? dovolené hriechy??? to sú aké?? úhm, dovolené hriechy. to som este nepočula. prosím vás o vysvetlenie. viete rýchlo odpovedať. nepochopili ste. to ani nikdo netvrdí. aha takže malá neresť áno ale velká už nie. to je ako: toto ešte možem nieje to hriech, ale toto už je hriech. opit sa mozem len trochu nie často to nie je hriech par pív, ale pod obraz Boží už je hriech. fajcit mozem len trochu to nieje hriech ale vela uz je. no to neviem ci je dobrý príklad. túžil som po niekom vela trochu alebo malo..jááj nakoľko to je len dovolené. nakolko vlastne môžem túžiť napr po mojej žene a u každého je to rovnako?ccc nedovolené ? dovolené? alebo kde vlastne som a kde je moja duša som nejak stratený tak sa budem drzat nie svedomia, ci si ho vychovavať, vsak staci spovedné zrkadlo a ak tam nie je hriech co som spravil tak sa ani nevyspovedam z neho. vsak spovedné zrkadla su rozne. alebo pre istotu pridám do spovede aj to čo som nespravil. myslite dušou. to máte ako kružnicu presne nalinkované co mozem čo nie počitam za kruznicu nemozem ísť ale pribížiť sa k nej možem, nakoniec vlastne uplne ani boh nebude v strede, ale iba vyratovávanie a zameriavanie sa na iné ako je potrebné. a nakolko vlastne túžim po dobre? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 20:13:36
|
citácia: slovenka:"Mne vŕta v hlave jedna vec, čo sa týka veku zeme." netrápte sa tým sú dôležitejšie veci..hladných krmit, smadných napájať.. Pôvodne zaslal Greta - 10 september 2012 : 17:55:04
Nuž, ale mňa to strašne zaujíma Som strášne zvedavá, viem, nemáme byť, ľahko sa nato namotáva diABOL. aLE AJ TAK. čASTo si doma robíme žarty, že sa teším, že po smrti sa všetko dozviem/možno, ak dúfam nebudem v pekle/. Odjakživa ma fascinuje história, archeológia a záhady zeme. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 346 ~
Člen od: 07 máj 2010 ~
Posledná návšteva: 25 máj 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 20:44:23
|
čo sa vám stalo? prečo by ste mali skončiť v pekle?bázeň pred Bohom je iné ako zlý strach ktorý nás nuti stát na Ceste. vedcom sa už nedá veriť raz povedia tak že je stará tolko potom to o pár rokov zmenia. Vy ste podstatná. Hladajte královstvo Božie, to ostatné sa pridá. hádam nemyslíte, že Boh je nespravodlivý! dôveruj sestra! nebojme sa Ho. Boh je radosť. v DS. myslím si osobne že aký máme teraz vzťah s Ježišom, taký ho budeme mať aj po smrti. snažíte sa bojovať, a ked padnete, vstanete s pokorou.. Sv. Vincent raz povedal: kto je jednoduchý a pokorný ako dieťa, ten aj dôveruje ako dieťa a nedá sa zastrašiť, lebo sa drží pevne ruky nebeského Otca. ..Ustavicne im (Vincent) dával za vzor samého Krista..Nasledujte ho v jeho láske ktorá nepoznala hraníc. cestou chudoby, pokory a lásky. ..som taký smutný, že dovolíte, aby sa Vám duša zmietala nerozumnými úzkosťami, kt. vás na ceste spásy skôr hatia ako pomáhajú. Ponechajte sa celkom svatej láske ktorá vám dodá dôveru v Boha. (Lujze Marillac to vravel)..hľadajte Boha v chudobných a trpiciach a hneď ho budete cítiť aj vy. Lujza: A čo znamenajú tie mračná? Vincent: veď oni zmiznú, lebo nie sú dolezité. dôležitejšie je, že mnoho detí nemá košieľku, budete mi pre ne šiť? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 21:59:27
|
citácia: čo sa vám stalo? prečo by ste mali skončiť v pekle? Pôvodne zaslal Greta - 10 september 2012 : 20:44:23
Nikto z nás nemá istotu, že skončí v nebi. Dokonca aj taký, čo celý život žijú vzorne môžu padnúť. Aj preto sa mnohý modlíme k sv. Jozefovi prosbu za šťastnú hodinu smrti.
slovenka: Kľudne sa pýtajte, sme tu prinajmenšom dvaja, čo sa o dávnu históriu našej Zeme zaujímame. Len táto diskusia je o niečom inom Možno nová téma, či súkromná správa...
sinceretly: Hneď prvá vec, čo mi na tej stránke udrela do očí:
citácia: POUZE PÍSMO - POUZE VÍROU...
Už toto je, prosím pekne, vyjadrením HERÉZY! Konkrétne herézy luteránskej. Tie knihy sa Vám možno čítajú dobre, no aj hubová polievka z muchotrávky zelenej je vraj veľmi chutná. No tá zabíja len telo, kdežto heréza odsudzuje dušu do večného zatratenia. A aj na Vašich príspevkoch vidno, že ste už takýchto vecí čítali a videli toľko, že ten jed Vám až vyteká z uší. Treba zobrať katechizmus a vyčistiť si myseľ od tých nezmyslov čo ste prečítali. |
GLORIA IN EXCELSIS DEO ET IN TERRA PAX HOMINIBUS BONAE VOLUNTATIS |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1877 ~
Člen od: 16 apríl 2010 ~
Posledná návšteva: 27 november 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 22:43:06
|
citácia: [quote]Nám neprináleží posudzovať aké hriechy sú nám dovolené, máme sa vyvarovať každému. Pôvodne zaslal Zdenko - 10 september 2012 : 19:07:55 to váážnee?? dovolené hriechy??? to sú aké?? úhm, dovolené hriechy. to som este nepočula. prosím vás o vysvetlenie. viete rýchlo odpovedať. nepochopili ste. to ani nikdo netvrdí. aha takže malá neresť áno ale velká už nie. to je ako: toto ešte možem nieje to hriech, ale toto už je hriech. opit sa mozem len trochu nie často to nie je hriech par pív, ale pod obraz Boží už je hriech. fajcit mozem len trochu to nieje hriech ale vela uz je. no to neviem ci je dobrý príklad. túžil som po niekom vela trochu alebo malo..jááj nakoľko to je len dovolené. nakolko vlastne môžem túžiť napr po mojej žene a u každého je to rovnako?ccc nedovolené ? dovolené? alebo kde vlastne som a kde je moja duša som nejak stratený tak sa budem drzat nie svedomia, ci si ho vychovavať, vsak staci spovedné zrkadlo a ak tam nie je hriech co som spravil tak sa ani nevyspovedam z neho. vsak spovedné zrkadla su rozne. alebo pre istotu pridám do spovede aj to čo som nespravil. myslite dušou. to máte ako kružnicu presne nalinkované co mozem čo nie počitam za kruznicu nemozem ísť ale pribížiť sa k nej možem, nakoniec vlastne uplne ani boh nebude v strede, ale iba vyratovávanie a zameriavanie sa na iné ako je potrebné. a nakolko vlastne túžim po dobre?
...a kde tvrdím že hriechy sú dovolené?...nechápem tvojej reakcii.
...zmyslom môjho príspevku bolo zareagovať na diskusiu, kde rozlišujú hriešnosť človeka. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 16 ~
Člen od: 16 júl 2012 ~
Posledná návšteva: 21 september 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 10 september 2012 : 22:47:20
|
kde sa konkretne rozlisuje hriesnost cloveka? ako to myslíte? |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 373 ~
Člen od: 29 august 2011 ~
Posledná návšteva: 24 október 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|