Fórum pre katolíkov
Vitajte na fóre.
Meno:
Heslo:
Ostať prihlásený


Registrovať sa
Zabudli ste heslo?
  Portál   Fórum   Zodpovední ľudia   FAQ     Registrovať sa
Aktívne témy | Aktívne ankety | Ďaľšie informácie | Reg. členovia | Prihlásení užívatelia | Zoznam avatarov | Hľadať
Zvoľte si vzhľad: 
 Všetky fóra
 Duchovná časť
 Duchovný život
 Zeny, nepodriadujte sa svojim muzom...
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy
   V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
Predchádzajúca strana | Nasledujúca strana
 Verzia pre tlač
Autor Previous Topic: Bit ci nebit ? Téma Next Topic: Co je to ultrakatolicismus?
Strana: z 7

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  10:25:10  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
ok beriem ze som nekvalifikovany.
Mam teda otazky:
1. Co som tvrdil zle?
2. Aký je správny výklad daného kanóna?
3. Čo v pripade že cirkev učí niečo iné po 2. Vatikánskom koncile a niečo iné pred. Ako rozlíšiť čo je správne?

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  10:58:28  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:

Ano CIC je v poriadku.
Aspon vidite ako vyzera ak sa niekto nekvalifikovany pokusa byt Cirkev uciaca, ked nerozumie uceniu a vykladu KC.

Pôvodne zaslal tornero - 02 október 2011 :  09:32:33


Ale no. Co keby ste nas namiesto tychto s prepacenim "plkov" poucili, ako to uci a vyklada KC.

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  11:52:13  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
3. Čo v pripade že cirkev učí niečo iné po 2. Vatikánskom koncile a niečo iné pred. Ako rozlíšiť čo je správne?

Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 :  10:25:10


V prípade vás ako neteológa, ktorý nemá oprávnenie a kvalifikáciu, je to iba váš subjektívny dojem, že vidíte nejaké rozpory s tradičným učením na jednej strane a CIC alebo posledným koncilom na strane druhej. V takýchto prípadoch rozum radšej nahraďte srdcom a všetko bude fajn, veď na svete je krásne (a miliarda katolíkov)...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  12:27:01  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
ok. A co som predtym povedal zle?
Cize ak neuci cirkev nieco ine tak potom stale platia Matove citacie a tornero nemal pravdu ze Mato si zle vykladá cic.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  13:25:42  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
citácia:
ok. A co som predtym povedal zle?
Cize ak neuci cirkev nieco ine tak potom stale platia Matove citacie a tornero nemal pravdu ze Mato si zle vykladá cic.

Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 :  12:27:01


Prepáčte, myslel som to ironicky.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  13:50:54  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Robel

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  14:07:41  Zobraziť profil  Pridať Robel do zoznamu priateľov
Narážal som na to, že niektorí tu prítomní prispievatelia nepripustia u laikov rozumovú schopnosť rozlíšiť rozpory medzi dvomi výrokmi a označujú ich úsudok za subjektívny a nekvalifikovaný.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 968  ~  Člen od: 11 august 2011  ~  Posledná návšteva: 30 december 2019 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  15:35:07  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
ale nie som si istá, či absolútne a bez výhrad a absolútne vo všetkom počúvnem svojho manžela..

Pôvodne zaslal mortinia - 01 október 2011 :  23:28:06


Aha, tak tu je pes zakopany, nuz ale co narobime, ked dnesni katolici nepznaju ani zaklady svojho ucenia a potom bojuju prtoi svojim predstavam. Ono totiz to, ze sa ma zena podriadit muzovi je len polovica pravdy. Muz ma povinnost milovat manzelku tak, ako Kristus miluje Cirkev - teda az na smrt.

Muž tedy smí ženě poroučeti, ale jen přívětivě, mírně a uznale. Má povážiti, že žena jest muži úplně rovnocennou. Bůh nestvořil ženu ze hlavy mužovy, poněvadž není vládkyní mužovou; ani z nohou, poněvadž není jeho děvkou nebo otrokyni; nýbrž vzal ji z prostřed těla mužova, poněvadž je mu rovnocenná. Proto volá sv. Ambrož manželovi: „Nejsi pánem, nýbrž manželem; nemáš děvečku, nýbrž manželku. Bůh chce, abys jí nedával pociťovati své převahy." Žena rovněž pro svou slabší přirozenost má nárok na šetrné zacházení s ní. (1. Petr. 3. 7.) Jako příroda údy, které j ou nejslabšími, nejvíce ochránila, tak také žena jakožto slabší v manželství má všecko právo na šetrné zacházení s ní. (Ludv. Leon.) Velikou hanbou však jest ne pro ženu, ale pro muže, jest-li muž se utíká k bití a ranám. Takový muž se podobá divokému zvířeti. (Sv. Ghrys.)
F. Spirago - Katolicky lidopvy katechizmus



Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 :  07:44:22




No vidíte maťo, ani to nebolelo.
OK - tak načo žene vôbec hovoriť - aby sa podriadila?? ved si to ani nemusí všimnúť - ak jej to muž nebude dávať najavo, prípadne jej to nebude vravieť a bude všetko ok.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  15:42:16  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
no lenže ked to vie, a dobrovoľne sa podriadi, ma oveľa viac zásluh.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  15:51:13  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:

Ano CIC je v poriadku.
Aspon vidite ako vyzera ak sa niekto nekvalifikovany pokusa byt Cirkev uciaca, ked nerozumie uceniu a vykladu KC.

Pôvodne zaslal tornero - 02 október 2011 :  09:32:33


Ale no. Co keby ste nas namiesto tychto s prepacenim "plkov" poucili, ako to uci a vyklada KC.

Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 :  10:58:28




Maťo, nepochybujem o vašom intelekte a schopnosti rýchlo sa učiť, ale máte predstavu, aké je ťažké vysvetliť nejaké zákonné ustanovenie tomu, kto sa tým aspon rok nezaoberal?? a zvlášť kto sa nezaoberal CIC. Lebo najprv musíme vysvetliť základ - predmet obsah konk. práva práva, potom predmet obsah konkrétnej časti zákona, k tomu všetkému je potrebné vedieť výklad základných pojmov a až potom sa môžeme prepracovať k výkladu zákona resp. ustanovenia tak, aby bolo bolo jednoznačné - teda tak, ako konk. ustanovenie zákonodarca myslel a plánoval jeho účinky.
každopádne - cit. ustanovenie kán. 1135 - veľmi zjednodušené vysvetlenie je presne také, aké je konkrétne cit. ustanovenie. Deklaruje sa rovnosť medzi manželmi.



 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:24:54  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
Tak nech sa paci, ja som trpezlivy, kludne mi to mozete vysvetlit aj v troch ci styroch sedeniach.

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:25:49  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
o mata sa bat nemusíš, aj ked určite priamo sa s CIC nezaobera ale verím, že dlho po nom minimalne poškuluje.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:33:39  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
Tak nech sa paci, ja som trpezlivy, kludne mi to mozete vysvetlit aj v troch ci styroch sedeniach.

Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 :  16:24:54




ak si najdem čas, pozbieram všetky materiály čo mam, dam ich nejak dokopy a pošlem ok?
Momentálne mam trošku inu pracu.
ako to myslíte v sedeniach??? to akože chcete ísť na kavu??? ja s vami nechcem isť na kafe

aleš, myslíte že maťo po CIC poškuľuje?? heh.. tak to k tomu poškuľovaní nech si vezme aj nejakého kánonika, lebo potom fakt si ludia úplne iný výklad dajú k CIC, ako zákonodarca určil za účinný. Čo ja viem v každom okresnom meste - alebo aspon v krajskom je jeden kanonik - oni sa velmi radi CIC venujú a vedia ho perfektne vysvetliť - do detailov, ja tiež ked som sa nejak nevedela naučiť "sankcie", išla som za jednym...

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:41:03  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
citácia:
heh.. tak to k tomu poškuľovaní nech si vezme aj nejakého kánonika, lebo potom fakt si ludia úplne iný výklad dajú k CIC, ako zákonodarca určil za účinný.
Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 :  16:33:39



neexistuje niečo také online? apson ten uvod k CIC by som si rád naštudovať. myslím pojmy, obsah, .... a pod.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:42:46  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:



No vidíte maťo, ani to nebolelo.
OK - tak načo žene vôbec hovoriť - aby sa podriadila?? ved si to ani nemusí všimnúť - ak jej to muž nebude dávať najavo, prípadne jej to nebude vravieť a bude všetko ok.


Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 :  15:35:07


mna to nikdy nebolelo, vy s tym mate velky problem.

A preco to zene hovorit? Aby aj zeny Vasho typu vedeli, ze sa maju podriadovat svojmu muzovi, pokial chcu zit v ozaj katolickom a Bohom pozehnanom manzelstve.

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:44:42  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:
heh.. tak to k tomu poškuľovaní nech si vezme aj nejakého kánonika, lebo potom fakt si ludia úplne iný výklad dajú k CIC, ako zákonodarca určil za účinný.
Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 :  16:33:39



neexistuje niečo také online? apson ten uvod k CIC by som si rád naštudovať. myslím pojmy, obsah, .... a pod.

Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 :  16:41:03




fuuuha, to neviem... skuste pohladať.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Mato

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:46:38  Zobraziť profil  Pridať Mato do zoznamu priateľov
citácia:
ja s vami nechcem isť na kafe

Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 :  16:33:39


Domyslavost Vam teda ozaj nechyba. Ako Vas vobec mohlo po tom vsetkom, co ste tu o sebe ukazali napadnut, ze by s Vami mal chut ist niekto na kavu?

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 12062  ~  Člen od: 29 september 2003  ~  Posledná návšteva: 11 november 2023 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:47:29  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:

mna to nikdy nebolelo, vy s tym mate velky problem.

A preco to zene hovorit? Aby aj zeny Vasho typu vedeli, ze sa maju podriadovat svojmu muzovi, pokial chcu zit v ozaj katolickom a Bohom pozehnanom manzelstve.

Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 :  16:42:46




maťo - ženy môjho typu????? to ja som ešte veeeeeľmi mierny človek.
ak by nejakej mojej kolegyni manžel povedal, že jej je nadriadený a že sa mu má vo všetkom podriadiť, ešte v ten den by sa ocitol s putami na rukách pred prokurátorom.



 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:48:03  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
priamo CIC ano. ide mi skor o to vysvtlenie ako je to myslene a pod.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:49:25  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
citácia:
citácia:

mna to nikdy nebolelo, vy s tym mate velky problem.

A preco to zene hovorit? Aby aj zeny Vasho typu vedeli, ze sa maju podriadovat svojmu muzovi, pokial chcu zit v ozaj katolickom a Bohom pozehnanom manzelstve.

Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 :  16:42:46




maťo - ženy môjho typu????? to ja som ešte veeeeeľmi mierny človek.
ak by nejakej mojej kolegyni manžel povedal, že jej je nadriadený a že sa mu má vo všetkom podriadiť, ešte v ten den by sa ocitol s putami na rukách pred prokurátorom.




Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 :  16:47:29



to asi preto že ženy si rad i domýšľaju a neenchaju si veci riadne vysvetliť....

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:55:40  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
priamo CIC ano. ide mi skor o to vysvtlenie ako je to myslene a pod.

Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 :  16:48:03



no našla som svoje poznámky, ale nie všetky, to viem , že som nestihala ťukať do klavesnice, ako rýchlo diktoval , takže neviem,či je to uplne, inak mam k tomu knihy, kuknem do nich, len teraz fakt pracujem na inej veci....


Kanonické právo - canon – šnúra – cana, ktorou sa merala správnosť uhla pri stavbe domu. Tento pojem katolícka cirkev zač. používať od 4. st. po Kristovi a označujeme ním jednotlivé ustanovenia vo vlastných predpisoch, kt. považovala za správne a rozumné vyjadrenia autority.
Zlom nastal v 12 st. vďaka Graciánovmu dekrétu 1140 – 1150 - – aj vďaka nemu – vydal súbor dovtedajších cirkevných zákonov. Od 12 st. sa končí obdobie antiky katolíckej cirkvi. Kanon sa stáva všeobecne používanou a v súčasnosti predstavuje základnú jednotku štruktúry základného práva a prameňa práva, kódexu kanonického práva a kódexu východných cirkví.
Kresťania - všetci tí, kt. prijali krst /pokrstení sú občanmi cirkvi/, krstom sa nadobúda občianstvo cirkvi
- súčasti: evanjelická ausburgského vyznania, anglikánska cir., pravoslávna – ortodoxná cirkev, katolícka 2 obrady – gréckokatolícka – východný / - rímskokatolícka - západný

Prvky spoločnosti:
- zakladateľ spoločnosti = Ježiš Kristus
- členstvo = veriaci začlenení do cirkvi krstom
- koordinačno-riadiaci subjekt – zákonná autorita – rímsky biskup v spoločenstve s ostanými biskupmi.

Právne dokonalá spoločnosť / prvky právne dokonalej spoločnosti:
1) inštitucionálnosť – tento prvok pozostáva z 2 súčastí:
- suverénnosť autority – pôvodná normotvorná spôsobilosť cirkvi ako spoločnosti so suverénnou autoritou, kt. nezávislá od štátu. Pr. poriadok cirkvi je primárny – vzniká ako 1. a končený súbor. pr. noriem nezávislých od iného vonk. súboru pr. noriem / je originárny – právna sila noriem má pôvod v cirkvi, v jej vnútornom živote a sama tento pr. poriadok vytvára, schvaľuje a uvádza do života.
- hierarchický princíp – pápež kumuluje všetky zložky riadiacej moci na najvyššej úrovni, biskupi sú nositeľmi riadiacej moci na partikulárnej úrovni, s ním tvoria kolégium = najvyššia autorita kat cirkvi. Táto moc je posvätná.

2) vlastný cieľ katolíckej cirkvi – tento cieľ je konečný a pri jeho dosahovaní cirkev využíva prostriedky, kt. sako suverénna autorita má a využíva nezávisle od inej moci alebo autority vrátane štátu. Katolícku cirkev tak možno považovať za právne dokonalú spoločnosť. Teologický základ náuky o cirkvi – ako pr. dokonalej spoločnosti – možno považovať myšlienku v encyklike pápeža Leva XII – O kresťanskom usporiadaní štátov z r. 1885 – štát je podľa toho inštitúciou prirodzeného práva ustanovenou Bohom. Obe spoločnosti – cirkev i štát – sú nezávislé, suverénne a majú rozličné kompetencie - štát je kompetentnou autoritou vo veciach materiálnych, cirkev vo veciach duchovnej povahy. Pri dosahovaní cieľa však musia spolupracovať, rešpektovať sa.


Pojem kánonické právo
Cirkevné právo = kanonické právo – tieto dva majú spoločný predmet úpravy. Upravuje vnútorné vzťahy a inštitúcie, kt. sú nevyhnutné pre činnosť určitej cirkvi.
Cirkevné právo je označované ako súbor právnych noriem, ktoré vydal štát formou normatívnych právnych aktov rôzneho stupňa a ktorým štát upravuje okruh vzťahov týkajúcich sa cirkvi a náboženských spoločností , ich postavenie v štáte a spoločnosti, napr. úprava slobody vyznania, vyučovanie náboženstva. Ide teda o vzťah medzi štátom a cirkvou.
Kanonické právo – súbor právnych noriem, kt. vydáva konkrétna cirkevná inštitúcia = CIC

Objektívne CP – pojem CP predstavuje súbor noriem obsiahnutý v určitých predpisoch. Normy sú vydané kompetentnou cirkevnou autoritou a upravujú súbor inštitútov a vzťahov v rámci katolíckej cirkvi, jej inštitúcie a činnosť napomáhajú dosiahnutiu nadprirodzeného cieľa všetkých členov katolíckej cirkvi – toto je kánonické právo v objektívnom zmysle – charakterizuje kánonické právo ako platný pr. poriadok, - súbor objektívnych noriem, pravidiel správania, regulujúcich vzťahy medzi ľuďmi – členmi katolíckej cirkvi.
Objektívne právo stanovuje subjektom určitý záväzok – subjekt nie je oprávnený konať niečo alebo sa mu prikazuje aby konal niečo.. alebo stanovuje možno aj nejakú možnosť – dovoľuje správať sa určitým spôsobom,

Subjektívne CP – predstavuje možnosť správania sa subjektu v rámci jeho postavenia v hierarchii určitej cirkvi. / teda v subj. zmysle je kánonické právo súhrn práv FO a PO v katolíckej cirkvi vyplývajúcich z objektívneho práva

CP je označované aj ako konfesné právo - právo, kt. sa zaoberá vzťahom štátu a cirkvi, kt. žijú v danom štáte, upravuje predovšetkým otázky ľudských práv (individuálna náboženská sloboda, sloboda viery) a slobody združovania (právne postavenie náboženských spoločností), svedomia (problém výhrad svedomia), majetkovej spôsobilosti cirkví, prípadne vzniku a zániku cirkevného manželstva.
1.) Každý konfesný predpis sa vzťahuje na všetky uznané cirkvi v štáte
2.) predpisy v ústave
3.) rad právnych predpisov vydaných pre niektoré cirkvi
4.) pre každú cirkev je vydaný osobitný právny predpis.

Interkonfesné právo – upravuje vzťahy medzi jednotlivými cirkvami.
Právo – normatívny systém, ktorý sa vyvíja a upravuje vzťahy v společnosti / súbor právnych noriem upravujúcich vzťahy v spoločnosti, ktorými štát prikazuje, ako sa majú jednotlivci v spoločnosti správať, čo im je zakázané pod hrozbou donútenia a čo im je dovolené


Predmet kánonického práva
Predmetom (objektom) KP je úprava tých vnútorných vzťahov a inštitúcií v rámci katolíckej cirkvi, kt. sú podstatné a nevyhnutné pre činnosť cirkvi, plnenie jej poslania, zachovávanie jej morálnych zásad a dosiahnutie cieľov, kt. sú cirkvi vlastné a špecifické.
Predmetom úpravy sú najmä:
- pôsobnosť pr. noriem, právne zásady (kánonická miernosť, supplet Eccelesiae, epikia)
- hierarchická sústava cirkvi (Apoštolská stolica a Rímsky veľkňaz, Rímska kúria, kolégium kardinálov, partikulárne cirkvi, farnosti, diplomatický zástupcovia Apoštolskej stolice)
- práva a povinnosti členov cirkvi
- verejné a súkromné civilné združenia
- formy a spôsoby správnej činnosti cirkvi
- cirkevné úrady
- správa cirkevného majetku
- príprava na kňazské povolanie
- úlohy vyplývajúce z posväcovacej moci cirkvi a z učiacej moci cirkvi
- rehoľné inštitúty a vzťahy v rehoľných komunitách
- tresty ukladané cirkevnými autoritami
- súdny systém cirkvi
- procesy (napr. beatifikačné konanie)
- vzťahy orgánov cirkvi k orgánom št. moci.
Právne systémy nekresťanských náboženských spoločností ( islam, hinduizmus ) sa zaraďujú pod pojem Právo náboženských spoločenstiev – nie pod pojem cirkevného práva.

Špecifikom kanonického práva je:
- práva a povinnosti, kt. upravuje, sa vzťahujú na osoby kt. sú v postavení členov cirkvi – nijako nezasahuje do práv a povinností určitého štátu. Ak niekto nie je členom určitej cirkvi, nevzťahuje sa na neho kanonické právo
- kódex kanonického práva predstavuje normatívny systém, kt sa neustále vyvíja a kt je sankcionovaný verejnou mocou. Teda reaguje na spoločenské zmeny.
- Kanonické právo je systém – predstavuje zákl. sústavu určitých prvkov
- Právo je umenie dobra a spravodlivosti – právo je teda systémom, je to systém usporiadania jeho zák. prvkov, je to systém, kt. obsahuje právne normy ako všeobecne záväzné pravidlá správania sa
- Obsah právnych noriem je možno vynútiť hrozbou sankcie alebo uplatnením sankcie.
- Základným prvkom kan. práva je právna norma a tieto normy je možno teda vynútiť hrozbou verejne moci.
- ďalšie špecifikum – má právo vydávať spoločenské vzťahy do svojho pr. poriadku transformuje aj právo božské.
- Normy kanonického práva pracujú s právnymi kategóriami, ale pracuje aj s kategóriami neprávnymi – láska, úcta, morálka...
- Najvýznamnejším špecifikom kanonického práva je – kanonické právo je definované princípom kanonickej umiernenosti – je možnosť udeľovania výnimiek, aplikujú sa zákony v mimoriadnych situáciách, kde sa neberie do úvahy slová zákona ale berú sa do úvahy úmysly, kanonická umiernenosť, ďalej epikia..


Normy kánonického práva – vykazujú všetky znaky, kt. maj právne normy,
- je to pravidlo správania sa, kt. je sankcionované katolíckou cirkvou
- znak všeobecnosti
- norma kanonického práva je adresovaná neurčitému počtu subjektov.
- Norma kanonického práva je vynútiteľná.
Normy – na základe adresáta:
1/ všeobecné - /generálne/ N- adresované všetkým, komunite
2/ jednotlivé – singulárne N – adresované len istým osobám

Normy podľa logiky- afirmatívne – niečo prikazujú /napr. všetci sú povinný platiť dane/
- negatívne – niečo zakazujú

Normy – kategorické /rozkaz/ - hovoria o nejakej činnosti, kt. musí byť vykonané bez kategorickej, akejkoľvek podmienky
- hypotetické – účinnosť nadobúdajú iba vtedy, ak nastanú určité podmienky
Normy Kódexu kanonického práva sú oprávňujúce alebo zaväzujúce
Normy zneplatňujúce alebo zneschopňujúce – zneplatňujúca – sa týka právneho úkonu,
Blanketové odkazujúce právne normy – por. norma odkazuje na druhú právnu normu.
Normy – ďalej verejnoprávne, súkromnoprávne, vnútrocirkevné, ...

NORMY:
A) Kódexové – nachádzajú sa v plnom kódexe kánonického práva vydanom pápežom v r. 1983
B) Mimodkódexové – nachádzajú sa mimo kódexu v rôznych nariadeniach pápežských /= pápežská konštitúcia/, listoch, časopisoch

podľa prameňa poznávania práva:
a) prirodzené právo – tieto normy existujú vo vedomí každého človeka prostredníctvom stvoriteľskej Božskej aktivity.
b) pozitívne právo – je ustanovené Bohom alebo človekom a jeho normy sú formulované v uznaných prameňoch kánonického práva opierajúcich sa o uznané pramene poznania práva.

na základe autora:
a) normy božieho práva – autorom je Boh / 10 Božích prikázaný/ - nachádzajú v Biblii, vo svätom písme
b) normy ľudského práva - vydáva ich cirkev – vydávajú ľudia

na základe formy:
a) písané
b) nepísané = zvykové právo, žije v presvedčení ľudí

na základe predmetu:
a) norma verejného práva v cirkvi - ich predmetom je cirkev celá ako taká, realizujú sa záujmy verejných inštitúciícirkvi, resp. záujmy katolíckej cirkvi ako celku, súbor noriem tiež upravuje štruktúru a hierarchiu verejných orgánov katolíckej cirkvi. Kánonické verejné právo sa uplatňuje v 2 smeroch – ad intra - FO a PO, kt pôsobia v kat. cirkvi a ad extra – FO a PO, kt. pôsobia podľa pr. poriadku štátu.

b) normy súkromného /privátneho práva/ - ich predmetom sú záujmy jednotlivých veriacich, realizujú sa záujmy FO a PO v rámci katolíckej cirkvi.

podľa okruhu pôsobnosti:
a) univerzálne – normy sa vzťahujú na celú katolícku cirkev
b) partikulárne – normy sa vzťahujú len na územne vymedzené miesta, napr. diecéza = miestne právo
c) osobitné – personálne / exemptné normy – vzťahujú sa len na presne vymedzený okruh alebo skupinu osôb.


Pramene kánonického práva:
- materiálne – prírodné, geografické, demografické, technologické, ekonomické, mravné a spol.-historické faktory
- formálne – úkony zákonodarnej autority, v kt. subjekty práva nachádzajú svoje práva a povinnosti a kt. sú základom vzniku, zmeny alebo zániku pr. vzťahov.
Formálne pramene rozdeľujeme na:
- pramene poznávania práva – normatívne právne akty a normatívne zmluvy, obsahujúce pr. normy
- pramene tvorby práva – kompetentné zákonodarné orgány v ich činnosti.
Pramene poznávania práva v katolíckej cirkvi:
- normatívne pr. akty – s vyššou alebo nižšou pr. silou
- kanonizované obyčaje - právne obyčaje
- normatívne zmluvy – konkordáty, konvencie, dohody typu Modus vivendi.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  16:59:00  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
jej dik ked bude čas tak idem na to.

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Lucia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  17:13:43  Zobraziť profil  Pridať Lucia do zoznamu priateľov
citácia:


to asi preto že ženy si rad i domýšľaju a neenchaju si veci riadne vysvetliť....

Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 :  16:49:25



Nie vsetky zeny si rady domyslaju, to iba emancipovane alebo naivne ....

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 1472  ~  Člen od: 22 december 2009  ~  Posledná návšteva: 14 júl 2020 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

mortinia

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  17:30:25  Zobraziť profil  Pridať mortinia do zoznamu priateľov
citácia:
jej dik ked bude čas tak idem na to.

Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 :  16:59:00




NO PROBLEM
oou, ale ešte k tomu neviem či nebudete potrebovať základné pojmy - napr, čo je norma.. to mám tiež v PC, ale je to na 50 strán , tak ak by ste velmi chceli, dajte mi svoju mailovi adresu a ja pošlem... proste začneme od 1 ročníka :D

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 997  ~  Člen od: 07 júl 2011  ~  Posledná návšteva: 13 máj 2012 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky

Ales

Stav: offline

 Odoslaný - 02 október 2011 :  17:33:30  Zobraziť profil  Pridať Ales do zoznamu priateľov
to bola poznamka na okraj, viacmenej na odlahčenie temy

Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim.

 Krajina: Slovakia  ~  Počet príspevkov: 10389  ~  Člen od: 09 december 2004  ~  Posledná návšteva: 11 november 2011 Upozorniť moderátora  Na začiatok stránky
Strana: z 7 Previous Topic: Bit ci nebit ? Téma Next Topic: Co je to ultrakatolicismus?  
 Verzia pre tlač
Predchádzajúca strana | Nasledujúca strana
Choď na:
 Image Forums 2001 Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06