|
Odoslaný - 02 október 2011 : 10:25:10
|
ok beriem ze som nekvalifikovany. Mam teda otazky: 1. Co som tvrdil zle? 2. Aký je správny výklad daného kanóna? 3. Čo v pripade že cirkev učí niečo iné po 2. Vatikánskom koncile a niečo iné pred. Ako rozlíšiť čo je správne? |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 10:58:28
|
citácia: Ano CIC je v poriadku. Aspon vidite ako vyzera ak sa niekto nekvalifikovany pokusa byt Cirkev uciaca, ked nerozumie uceniu a vykladu KC. Pôvodne zaslal tornero - 02 október 2011 : 09:32:33 Ale no. Co keby ste nas namiesto tychto s prepacenim "plkov" poucili, ako to uci a vyklada KC. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 11:52:13
|
citácia: 3. Čo v pripade že cirkev učí niečo iné po 2. Vatikánskom koncile a niečo iné pred. Ako rozlíšiť čo je správne? Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 : 10:25:10 V prípade vás ako neteológa, ktorý nemá oprávnenie a kvalifikáciu, je to iba váš subjektívny dojem, že vidíte nejaké rozpory s tradičným učením na jednej strane a CIC alebo posledným koncilom na strane druhej. V takýchto prípadoch rozum radšej nahraďte srdcom a všetko bude fajn, veď na svete je krásne (a miliarda katolíkov)... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 968 ~
Člen od: 11 august 2011 ~
Posledná návšteva: 30 december 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 12:27:01
|
ok. A co som predtym povedal zle? Cize ak neuci cirkev nieco ine tak potom stale platia Matove citacie a tornero nemal pravdu ze Mato si zle vykladá cic. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 13:25:42
|
citácia: ok. A co som predtym povedal zle? Cize ak neuci cirkev nieco ine tak potom stale platia Matove citacie a tornero nemal pravdu ze Mato si zle vykladá cic. Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 : 12:27:01 Prepáčte, myslel som to ironicky. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 968 ~
Člen od: 11 august 2011 ~
Posledná návšteva: 30 december 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 13:50:54
|
|
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 14:07:41
|
Narážal som na to, že niektorí tu prítomní prispievatelia nepripustia u laikov rozumovú schopnosť rozlíšiť rozpory medzi dvomi výrokmi a označujú ich úsudok za subjektívny a nekvalifikovaný. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 968 ~
Člen od: 11 august 2011 ~
Posledná návšteva: 30 december 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 15:35:07
|
citácia: citácia: ale nie som si istá, či absolútne a bez výhrad a absolútne vo všetkom počúvnem svojho manžela.. Pôvodne zaslal mortinia - 01 október 2011 : 23:28:06 Aha, tak tu je pes zakopany, nuz ale co narobime, ked dnesni katolici nepznaju ani zaklady svojho ucenia a potom bojuju prtoi svojim predstavam. Ono totiz to, ze sa ma zena podriadit muzovi je len polovica pravdy. Muz ma povinnost milovat manzelku tak, ako Kristus miluje Cirkev - teda az na smrt. Muž tedy smí ženě poroučeti, ale jen přívětivě, mírně a uznale. Má povážiti, že žena jest muži úplně rovnocennou. Bůh nestvořil ženu ze hlavy mužovy, poněvadž není vládkyní mužovou; ani z nohou, poněvadž není jeho děvkou nebo otrokyni; nýbrž vzal ji z prostřed těla mužova, poněvadž je mu rovnocenná. Proto volá sv. Ambrož manželovi: „ Nejsi pánem, nýbrž manželem; nemáš děvečku, nýbrž manželku. Bůh chce, abys jí nedával pociťovati své převahy." Žena rovněž pro svou slabší přirozenost má nárok na šetrné zacházení s ní. (1. Petr. 3. 7.) Jako příroda údy, které j ou nejslabšími, nejvíce ochránila, tak také žena jakožto slabší v manželství má všecko právo na šetrné zacházení s ní. (Ludv. Leon.) Velikou hanbou však jest ne pro ženu, ale pro muže, jest-li muž se utíká k bití a ranám. Takový muž se podobá divokému zvířeti. (Sv. Ghrys.) F. Spirago - Katolicky lidopvy katechizmus Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 : 07:44:22
No vidíte maťo, ani to nebolelo. OK - tak načo žene vôbec hovoriť - aby sa podriadila?? ved si to ani nemusí všimnúť - ak jej to muž nebude dávať najavo, prípadne jej to nebude vravieť a bude všetko ok.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 15:42:16
|
no lenže ked to vie, a dobrovoľne sa podriadi, ma oveľa viac zásluh. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 15:51:13
|
citácia: citácia: Ano CIC je v poriadku. Aspon vidite ako vyzera ak sa niekto nekvalifikovany pokusa byt Cirkev uciaca, ked nerozumie uceniu a vykladu KC. Pôvodne zaslal tornero - 02 október 2011 : 09:32:33 Ale no. Co keby ste nas namiesto tychto s prepacenim "plkov" poucili, ako to uci a vyklada KC. Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 : 10:58:28
Maťo, nepochybujem o vašom intelekte a schopnosti rýchlo sa učiť, ale máte predstavu, aké je ťažké vysvetliť nejaké zákonné ustanovenie tomu, kto sa tým aspon rok nezaoberal?? a zvlášť kto sa nezaoberal CIC. Lebo najprv musíme vysvetliť základ - predmet obsah konk. práva práva, potom predmet obsah konkrétnej časti zákona, k tomu všetkému je potrebné vedieť výklad základných pojmov a až potom sa môžeme prepracovať k výkladu zákona resp. ustanovenia tak, aby bolo bolo jednoznačné - teda tak, ako konk. ustanovenie zákonodarca myslel a plánoval jeho účinky. každopádne - cit. ustanovenie kán. 1135 - veľmi zjednodušené vysvetlenie je presne také, aké je konkrétne cit. ustanovenie. Deklaruje sa rovnosť medzi manželmi.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:24:54
|
Tak nech sa paci, ja som trpezlivy, kludne mi to mozete vysvetlit aj v troch ci styroch sedeniach. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:25:49
|
o mata sa bat nemusíš, aj ked určite priamo sa s CIC nezaobera ale verím, že dlho po nom minimalne poškuluje.
|
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:33:39
|
citácia: Tak nech sa paci, ja som trpezlivy, kludne mi to mozete vysvetlit aj v troch ci styroch sedeniach. Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 : 16:24:54
ak si najdem čas, pozbieram všetky materiály čo mam, dam ich nejak dokopy a pošlem ok? Momentálne mam trošku inu pracu. ako to myslíte v sedeniach??? to akože chcete ísť na kavu??? ja s vami nechcem isť na kafe
aleš, myslíte že maťo po CIC poškuľuje?? heh.. tak to k tomu poškuľovaní nech si vezme aj nejakého kánonika, lebo potom fakt si ludia úplne iný výklad dajú k CIC, ako zákonodarca určil za účinný. Čo ja viem v každom okresnom meste - alebo aspon v krajskom je jeden kanonik - oni sa velmi radi CIC venujú a vedia ho perfektne vysvetliť - do detailov, ja tiež ked som sa nejak nevedela naučiť "sankcie", išla som za jednym... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:41:03
|
citácia: heh.. tak to k tomu poškuľovaní nech si vezme aj nejakého kánonika, lebo potom fakt si ludia úplne iný výklad dajú k CIC, ako zákonodarca určil za účinný. Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 : 16:33:39
neexistuje niečo také online? apson ten uvod k CIC by som si rád naštudovať. myslím pojmy, obsah, .... a pod. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:42:46
|
citácia: No vidíte maťo, ani to nebolelo. OK - tak načo žene vôbec hovoriť - aby sa podriadila?? ved si to ani nemusí všimnúť - ak jej to muž nebude dávať najavo, prípadne jej to nebude vravieť a bude všetko ok. Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 : 15:35:07 mna to nikdy nebolelo, vy s tym mate velky problem.
A preco to zene hovorit? Aby aj zeny Vasho typu vedeli, ze sa maju podriadovat svojmu muzovi, pokial chcu zit v ozaj katolickom a Bohom pozehnanom manzelstve. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:44:42
|
citácia: citácia: heh.. tak to k tomu poškuľovaní nech si vezme aj nejakého kánonika, lebo potom fakt si ludia úplne iný výklad dajú k CIC, ako zákonodarca určil za účinný. Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 : 16:33:39 neexistuje niečo také online? apson ten uvod k CIC by som si rád naštudovať. myslím pojmy, obsah, .... a pod. Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 : 16:41:03
fuuuha, to neviem... skuste pohladať. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:46:38
|
citácia: ja s vami nechcem isť na kafe Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 : 16:33:39 Domyslavost Vam teda ozaj nechyba. Ako Vas vobec mohlo po tom vsetkom, co ste tu o sebe ukazali napadnut, ze by s Vami mal chut ist niekto na kavu? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:47:29
|
citácia: mna to nikdy nebolelo, vy s tym mate velky problem. A preco to zene hovorit? Aby aj zeny Vasho typu vedeli, ze sa maju podriadovat svojmu muzovi, pokial chcu zit v ozaj katolickom a Bohom pozehnanom manzelstve. Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 : 16:42:46
maťo - ženy môjho typu????? to ja som ešte veeeeeľmi mierny človek. ak by nejakej mojej kolegyni manžel povedal, že jej je nadriadený a že sa mu má vo všetkom podriadiť, ešte v ten den by sa ocitol s putami na rukách pred prokurátorom.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:48:03
|
priamo CIC ano. ide mi skor o to vysvtlenie ako je to myslene a pod. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:49:25
|
citácia: citácia: mna to nikdy nebolelo, vy s tym mate velky problem. A preco to zene hovorit? Aby aj zeny Vasho typu vedeli, ze sa maju podriadovat svojmu muzovi, pokial chcu zit v ozaj katolickom a Bohom pozehnanom manzelstve. Pôvodne zaslal Mato - 02 október 2011 : 16:42:46 maťo - ženy môjho typu????? to ja som ešte veeeeeľmi mierny človek. ak by nejakej mojej kolegyni manžel povedal, že jej je nadriadený a že sa mu má vo všetkom podriadiť, ešte v ten den by sa ocitol s putami na rukách pred prokurátorom. Pôvodne zaslal mortinia - 02 október 2011 : 16:47:29
to asi preto že ženy si rad i domýšľaju a neenchaju si veci riadne vysvetliť.... |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:55:40
|
citácia: priamo CIC ano. ide mi skor o to vysvtlenie ako je to myslene a pod. Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 : 16:48:03
no našla som svoje poznámky, ale nie všetky, to viem , že som nestihala ťukať do klavesnice, ako rýchlo diktoval , takže neviem,či je to uplne, inak mam k tomu knihy, kuknem do nich, len teraz fakt pracujem na inej veci....
Kanonické právo - canon – šnúra – cana, ktorou sa merala správnosť uhla pri stavbe domu. Tento pojem katolícka cirkev zač. používať od 4. st. po Kristovi a označujeme ním jednotlivé ustanovenia vo vlastných predpisoch, kt. považovala za správne a rozumné vyjadrenia autority. Zlom nastal v 12 st. vďaka Graciánovmu dekrétu 1140 – 1150 - – aj vďaka nemu – vydal súbor dovtedajších cirkevných zákonov. Od 12 st. sa končí obdobie antiky katolíckej cirkvi. Kanon sa stáva všeobecne používanou a v súčasnosti predstavuje základnú jednotku štruktúry základného práva a prameňa práva, kódexu kanonického práva a kódexu východných cirkví. Kresťania - všetci tí, kt. prijali krst /pokrstení sú občanmi cirkvi/, krstom sa nadobúda občianstvo cirkvi - súčasti: evanjelická ausburgského vyznania, anglikánska cir., pravoslávna – ortodoxná cirkev, katolícka 2 obrady – gréckokatolícka – východný / - rímskokatolícka - západný
Prvky spoločnosti: - zakladateľ spoločnosti = Ježiš Kristus - členstvo = veriaci začlenení do cirkvi krstom - koordinačno-riadiaci subjekt – zákonná autorita – rímsky biskup v spoločenstve s ostanými biskupmi.
Právne dokonalá spoločnosť / prvky právne dokonalej spoločnosti: 1) inštitucionálnosť – tento prvok pozostáva z 2 súčastí: - suverénnosť autority – pôvodná normotvorná spôsobilosť cirkvi ako spoločnosti so suverénnou autoritou, kt. nezávislá od štátu. Pr. poriadok cirkvi je primárny – vzniká ako 1. a končený súbor. pr. noriem nezávislých od iného vonk. súboru pr. noriem / je originárny – právna sila noriem má pôvod v cirkvi, v jej vnútornom živote a sama tento pr. poriadok vytvára, schvaľuje a uvádza do života. - hierarchický princíp – pápež kumuluje všetky zložky riadiacej moci na najvyššej úrovni, biskupi sú nositeľmi riadiacej moci na partikulárnej úrovni, s ním tvoria kolégium = najvyššia autorita kat cirkvi. Táto moc je posvätná.
2) vlastný cieľ katolíckej cirkvi – tento cieľ je konečný a pri jeho dosahovaní cirkev využíva prostriedky, kt. sako suverénna autorita má a využíva nezávisle od inej moci alebo autority vrátane štátu. Katolícku cirkev tak možno považovať za právne dokonalú spoločnosť. Teologický základ náuky o cirkvi – ako pr. dokonalej spoločnosti – možno považovať myšlienku v encyklike pápeža Leva XII – O kresťanskom usporiadaní štátov z r. 1885 – štát je podľa toho inštitúciou prirodzeného práva ustanovenou Bohom. Obe spoločnosti – cirkev i štát – sú nezávislé, suverénne a majú rozličné kompetencie - štát je kompetentnou autoritou vo veciach materiálnych, cirkev vo veciach duchovnej povahy. Pri dosahovaní cieľa však musia spolupracovať, rešpektovať sa.
Pojem kánonické právo Cirkevné právo = kanonické právo – tieto dva majú spoločný predmet úpravy. Upravuje vnútorné vzťahy a inštitúcie, kt. sú nevyhnutné pre činnosť určitej cirkvi. Cirkevné právo je označované ako súbor právnych noriem, ktoré vydal štát formou normatívnych právnych aktov rôzneho stupňa a ktorým štát upravuje okruh vzťahov týkajúcich sa cirkvi a náboženských spoločností , ich postavenie v štáte a spoločnosti, napr. úprava slobody vyznania, vyučovanie náboženstva. Ide teda o vzťah medzi štátom a cirkvou. Kanonické právo – súbor právnych noriem, kt. vydáva konkrétna cirkevná inštitúcia = CIC
Objektívne CP – pojem CP predstavuje súbor noriem obsiahnutý v určitých predpisoch. Normy sú vydané kompetentnou cirkevnou autoritou a upravujú súbor inštitútov a vzťahov v rámci katolíckej cirkvi, jej inštitúcie a činnosť napomáhajú dosiahnutiu nadprirodzeného cieľa všetkých členov katolíckej cirkvi – toto je kánonické právo v objektívnom zmysle – charakterizuje kánonické právo ako platný pr. poriadok, - súbor objektívnych noriem, pravidiel správania, regulujúcich vzťahy medzi ľuďmi – členmi katolíckej cirkvi. Objektívne právo stanovuje subjektom určitý záväzok – subjekt nie je oprávnený konať niečo alebo sa mu prikazuje aby konal niečo.. alebo stanovuje možno aj nejakú možnosť – dovoľuje správať sa určitým spôsobom,
Subjektívne CP – predstavuje možnosť správania sa subjektu v rámci jeho postavenia v hierarchii určitej cirkvi. / teda v subj. zmysle je kánonické právo súhrn práv FO a PO v katolíckej cirkvi vyplývajúcich z objektívneho práva
CP je označované aj ako konfesné právo - právo, kt. sa zaoberá vzťahom štátu a cirkvi, kt. žijú v danom štáte, upravuje predovšetkým otázky ľudských práv (individuálna náboženská sloboda, sloboda viery) a slobody združovania (právne postavenie náboženských spoločností), svedomia (problém výhrad svedomia), majetkovej spôsobilosti cirkví, prípadne vzniku a zániku cirkevného manželstva. 1.) Každý konfesný predpis sa vzťahuje na všetky uznané cirkvi v štáte 2.) predpisy v ústave 3.) rad právnych predpisov vydaných pre niektoré cirkvi 4.) pre každú cirkev je vydaný osobitný právny predpis.
Interkonfesné právo – upravuje vzťahy medzi jednotlivými cirkvami. Právo – normatívny systém, ktorý sa vyvíja a upravuje vzťahy v společnosti / súbor právnych noriem upravujúcich vzťahy v spoločnosti, ktorými štát prikazuje, ako sa majú jednotlivci v spoločnosti správať, čo im je zakázané pod hrozbou donútenia a čo im je dovolené
Predmet kánonického práva Predmetom (objektom) KP je úprava tých vnútorných vzťahov a inštitúcií v rámci katolíckej cirkvi, kt. sú podstatné a nevyhnutné pre činnosť cirkvi, plnenie jej poslania, zachovávanie jej morálnych zásad a dosiahnutie cieľov, kt. sú cirkvi vlastné a špecifické. Predmetom úpravy sú najmä: - pôsobnosť pr. noriem, právne zásady (kánonická miernosť, supplet Eccelesiae, epikia) - hierarchická sústava cirkvi (Apoštolská stolica a Rímsky veľkňaz, Rímska kúria, kolégium kardinálov, partikulárne cirkvi, farnosti, diplomatický zástupcovia Apoštolskej stolice) - práva a povinnosti členov cirkvi - verejné a súkromné civilné združenia - formy a spôsoby správnej činnosti cirkvi - cirkevné úrady - správa cirkevného majetku - príprava na kňazské povolanie - úlohy vyplývajúce z posväcovacej moci cirkvi a z učiacej moci cirkvi - rehoľné inštitúty a vzťahy v rehoľných komunitách - tresty ukladané cirkevnými autoritami - súdny systém cirkvi - procesy (napr. beatifikačné konanie) - vzťahy orgánov cirkvi k orgánom št. moci. Právne systémy nekresťanských náboženských spoločností ( islam, hinduizmus ) sa zaraďujú pod pojem Právo náboženských spoločenstiev – nie pod pojem cirkevného práva.
Špecifikom kanonického práva je: - práva a povinnosti, kt. upravuje, sa vzťahujú na osoby kt. sú v postavení členov cirkvi – nijako nezasahuje do práv a povinností určitého štátu. Ak niekto nie je členom určitej cirkvi, nevzťahuje sa na neho kanonické právo - kódex kanonického práva predstavuje normatívny systém, kt sa neustále vyvíja a kt je sankcionovaný verejnou mocou. Teda reaguje na spoločenské zmeny. - Kanonické právo je systém – predstavuje zákl. sústavu určitých prvkov - Právo je umenie dobra a spravodlivosti – právo je teda systémom, je to systém usporiadania jeho zák. prvkov, je to systém, kt. obsahuje právne normy ako všeobecne záväzné pravidlá správania sa - Obsah právnych noriem je možno vynútiť hrozbou sankcie alebo uplatnením sankcie. - Základným prvkom kan. práva je právna norma a tieto normy je možno teda vynútiť hrozbou verejne moci. - ďalšie špecifikum – má právo vydávať spoločenské vzťahy do svojho pr. poriadku transformuje aj právo božské. - Normy kanonického práva pracujú s právnymi kategóriami, ale pracuje aj s kategóriami neprávnymi – láska, úcta, morálka... - Najvýznamnejším špecifikom kanonického práva je – kanonické právo je definované princípom kanonickej umiernenosti – je možnosť udeľovania výnimiek, aplikujú sa zákony v mimoriadnych situáciách, kde sa neberie do úvahy slová zákona ale berú sa do úvahy úmysly, kanonická umiernenosť, ďalej epikia..
Normy kánonického práva – vykazujú všetky znaky, kt. maj právne normy, - je to pravidlo správania sa, kt. je sankcionované katolíckou cirkvou - znak všeobecnosti - norma kanonického práva je adresovaná neurčitému počtu subjektov. - Norma kanonického práva je vynútiteľná. Normy – na základe adresáta: 1/ všeobecné - /generálne/ N- adresované všetkým, komunite 2/ jednotlivé – singulárne N – adresované len istým osobám
Normy podľa logiky- afirmatívne – niečo prikazujú /napr. všetci sú povinný platiť dane/ - negatívne – niečo zakazujú
Normy – kategorické /rozkaz/ - hovoria o nejakej činnosti, kt. musí byť vykonané bez kategorickej, akejkoľvek podmienky - hypotetické – účinnosť nadobúdajú iba vtedy, ak nastanú určité podmienky Normy Kódexu kanonického práva sú oprávňujúce alebo zaväzujúce Normy zneplatňujúce alebo zneschopňujúce – zneplatňujúca – sa týka právneho úkonu, Blanketové odkazujúce právne normy – por. norma odkazuje na druhú právnu normu. Normy – ďalej verejnoprávne, súkromnoprávne, vnútrocirkevné, ...
NORMY: A) Kódexové – nachádzajú sa v plnom kódexe kánonického práva vydanom pápežom v r. 1983 B) Mimodkódexové – nachádzajú sa mimo kódexu v rôznych nariadeniach pápežských /= pápežská konštitúcia/, listoch, časopisoch
podľa prameňa poznávania práva: a) prirodzené právo – tieto normy existujú vo vedomí každého človeka prostredníctvom stvoriteľskej Božskej aktivity. b) pozitívne právo – je ustanovené Bohom alebo človekom a jeho normy sú formulované v uznaných prameňoch kánonického práva opierajúcich sa o uznané pramene poznania práva.
na základe autora: a) normy božieho práva – autorom je Boh / 10 Božích prikázaný/ - nachádzajú v Biblii, vo svätom písme b) normy ľudského práva - vydáva ich cirkev – vydávajú ľudia
na základe formy: a) písané b) nepísané = zvykové právo, žije v presvedčení ľudí
na základe predmetu: a) norma verejného práva v cirkvi - ich predmetom je cirkev celá ako taká, realizujú sa záujmy verejných inštitúciícirkvi, resp. záujmy katolíckej cirkvi ako celku, súbor noriem tiež upravuje štruktúru a hierarchiu verejných orgánov katolíckej cirkvi. Kánonické verejné právo sa uplatňuje v 2 smeroch – ad intra - FO a PO, kt pôsobia v kat. cirkvi a ad extra – FO a PO, kt. pôsobia podľa pr. poriadku štátu.
b) normy súkromného /privátneho práva/ - ich predmetom sú záujmy jednotlivých veriacich, realizujú sa záujmy FO a PO v rámci katolíckej cirkvi.
podľa okruhu pôsobnosti: a) univerzálne – normy sa vzťahujú na celú katolícku cirkev b) partikulárne – normy sa vzťahujú len na územne vymedzené miesta, napr. diecéza = miestne právo c) osobitné – personálne / exemptné normy – vzťahujú sa len na presne vymedzený okruh alebo skupinu osôb.
Pramene kánonického práva: - materiálne – prírodné, geografické, demografické, technologické, ekonomické, mravné a spol.-historické faktory - formálne – úkony zákonodarnej autority, v kt. subjekty práva nachádzajú svoje práva a povinnosti a kt. sú základom vzniku, zmeny alebo zániku pr. vzťahov. Formálne pramene rozdeľujeme na: - pramene poznávania práva – normatívne právne akty a normatívne zmluvy, obsahujúce pr. normy - pramene tvorby práva – kompetentné zákonodarné orgány v ich činnosti. Pramene poznávania práva v katolíckej cirkvi: - normatívne pr. akty – s vyššou alebo nižšou pr. silou - kanonizované obyčaje - právne obyčaje - normatívne zmluvy – konkordáty, konvencie, dohody typu Modus vivendi.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 16:59:00
|
jej dik ked bude čas tak idem na to. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 17:13:43
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 17:30:25
|
citácia: jej dik ked bude čas tak idem na to. Pôvodne zaslal Ales - 02 október 2011 : 16:59:00
NO PROBLEM oou, ale ešte k tomu neviem či nebudete potrebovať základné pojmy - napr, čo je norma.. to mám tiež v PC, ale je to na 50 strán , tak ak by ste velmi chceli, dajte mi svoju mailovi adresu a ja pošlem... proste začneme od 1 ročníka :D |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 997 ~
Člen od: 07 júl 2011 ~
Posledná návšteva: 13 máj 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 02 október 2011 : 17:33:30
|
to bola poznamka na okraj, viacmenej na odlahčenie temy
|
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|