|
Odoslaný - 18 jún 2011 : 07:47:50
|
Budem vychadzat z Instrukcie REDEMPTIONIS SACRAMENTUM.
Instrukcia hovori 65. Treba pamätať, že podľa predpisu kán. 767, § 1 sa pokladá za zrušenú každá predchádzajúca norma, ktorá pripúšťala, že homíliu môžu mať pri eucharistickom slávení aj nevysvätení veriaci. Táto prax je však neprípustná a nesmie sa dovoliť na základe nijakého zvyku.
66. Zákaz pripustiť laikov ku kázaniu počas slávenia omše platí aj pre seminaristov, pre poslucháčov teológie aj pre tých, ktorí prijali službu takzvaných pastoračných pomocníkov, ako i pre akýkoľvek druh, krúžok, spolok alebo združenie laikov.
73. Ak sa vyskytne potreba, že laik má v kostole poskytnúť zhromaždeným veriacim poučenie alebo nejaké svedectvo o kresťanskom živote, treba uprednostniť, aby sa to dialo mimo slávenia omše. Z vážnych dôvodov je však predsa dovolené takéto poučenia alebo svedectvá poskytnúť potom, keď kňaz prednesie modlitbu po prijímaní.
Osobna skusenost: Kazen nahradena svedectvom dvoch clenov nejakej komunity, kde sa zbavuju zavislosti od alkoholu.
Istrukcia hovori 157. Ak je obyčajne dostatočný počet riadne vysvätených služobníkov, ktorý stačí aj na rozdávanie svätého prijímania, nemôžu byť poverení mimoriadni vysluhovatelia svätého prijímania. Za takýchto okolností tí, ktorí sú touto úlohou poverení, nech ju nevykonávajú. Treba odsúdiť zvyk kňazov, ktorí, hoci sa zúčastňujú na slávení svätej omše, nerozdávajú sväté prijímanie, ale zverujú túto službu laikom.
158. Mimoriadny vysluhovateľ svätého prijímania môže len vtedy vysluhovať prijímanie, keď kňaz alebo diakon chýba, keď je kňaz slabý alebo v staršom veku, keď mu bránia iné dôvody alebo keď k svätému prijímaniu pristupuje taký počet veriacich, že samotné slávenie svätej omše by sa veľmi predĺžilo. To znamená, že krátke predĺženie, podľa miestnych okolností a kultúry, treba pokladať za celkom nedostatočný dôvod.
Osobna skusenost: Ranna omsa, v kostole cca 50 ludi, knaz a diakon, prijimanie vsak vybehli rozdavat este dlasi traja laici.
|
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2011 : 12:47:54
|
Asi neostáva nič iné, len pri vhodnej príležitosti na to upozorňovať a rozširovať do povedomia ľudí. Respektíve priamo kňazovi dať otázku, prečo nerobí tak ako má. |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2011 : 17:59:09
|
Konkretna skusenost. Knaz sluzi sv. omsu, precita Evanjelium, potom "vybehne" zo sakristie clen rehole, ktora posobi na misiach v niektorej africkej alebo azijskej krajine. Porozprava od ambony (v ramci kazne) o ich cinnosti v tej konkretnej krajine, co vybudovali a co este planuju vybudovat, skonci tym, ze za lavicami je pokladnicka, brozurky, obrazky, ktore si je mozne zakupit a tak podporit misie... amen. Ten reholnik je sice knaz, ale patri takyto prihovor ako "homlia" na nedelnu sv. omsu? Opat sa pytam na nazor, samozrejme nesmerujem k tomu, aby som odhovarala od podporovania misii, ved v ramci moznosti ich tiez ako rodina financne podporujeme. A tiez by som neprotestovala, keby po skonceni sv. omse sa aj v kostole prihovoril veriacim. Par minut navyse by nikoho "nezabilo". Pytam sa preto, lebo sa mi zda, ze tych nesvarov je v Cirkvi viac ako dost. A ak nejake vnimame a mame patricnu vedomost, tak je nasou povinnostou upozornit. A od homilie a hlavne v nedelu ocakavam nieco ine, ako info o cinnosti na misiach... Aký je nazor vas, ostatnych? ela |
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2011 : 19:04:57
|
Mato
Nezavisi teda laicka priprava homilie na uvazeni resp. rozhodnuti biskupa? Mne totizto holandski spoluziaci z teologie hovorili, ze ako pastoracni pomocnici budu pripravovat homilie bezne. Bola by situacia ina, ak by sa jednalo len o bohosluzby slova? (podotykam, ze ti holandski teologovia sa hlasia k Rimu a osobne ich poznam, ze sa minimalne snazia zit podla KKC v jeho plnom rozsahu.)
Ela
Moj osobny nazor je, ze vyzva na zbierku ma priestor skor pri farskych oznamoch. Takto v ramci kazne by ma to pri sv. omsi skor vyrusilo. |
Krajina: Germany ~
Počet príspevkov: 5 ~
Člen od: 12 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 06 jún 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2011 : 20:57:38
|
ja mam podobnu skusenost ako Ela, ze miesto kazne bolo hovorene o misiach...a tiez mam skusenost, ze knaz-misionar rozpraval o misiach po sv. omsi...tym, co maju malo casu by to po sv. omsi nevyhovovalo, ale mne to vtedy nevadilo, pacilo sa mi to...nebola som ukratena ani o kazen |
Krajina: Hungary ~
Počet príspevkov: 5687 ~
Člen od: 27 január 2004 ~
Posledná návšteva: 07 január 2016
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 18 jún 2011 : 21:26:11
|
citácia: MatoNezavisi teda laicka priprava homilie na uvazeni resp. rozhodnuti biskupa? Mne totizto holandski spoluziaci z teologie hovorili, ze ako pastoracni pomocnici budu pripravovat homilie bezne. Pôvodne zaslal kathleen - 18 jún 2011 : 19:04:57 Bod 66 hovori jasne. O tom, ci v tomto pripade moze udelit vynimku biskup s tam nehovori, ale logika hovori, ze nemoze. Dokument sa totiz zaobera nesvarmi v liturgickom slaveni. |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 19 jún 2011 : 00:15:03
|
o citovanej inštrukcii (Redemptionis Sacramentum) citácia: Inštrukcia neuvádza nijaké nové normy, ale objasňuje hranice autority biskupských konferencií a ich liturgických komisií pripomenutím, že mnohé z ich rozhodnutí nie sú legálne, dokiaľ ich nepotvrdí Svätá stolica. ----- http://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=2004060210
citácia: Osobna skusenost: Kazen nahradena svedectvom dvoch clenov nejakej komunity, kde sa zbavuju zavislosti od alkoholu. --- Mato ešte by mohla byť otázka, či to bolo v nedeľu/sviatočný deň, alebo v bežný. Lebo v bežný deň sa nevyžaduje homília. Hoci je vhodná, no ak chceli uviesť svedectvo, čo je dovolené, tak kvôli tomu teda možno homíliu vypustil. Akurát teda to svedectvo mali dať na koniec omše, alebo po nej - ako sa píše v tej inštrukcii.
Ale ak to bolo v nedeľu, či v čase kázne, tak potom asi ozaj by bolo dobré upozorniť toho kňaza, alebo ešte niekoho vyššie, nech im tieto veci znova pripomenú v obežníku. Lebo oná inštrukcia bola tiež skôr len takým pripomenutím, no už má 7 rokov (2004), a možno na ňu niektorí už zabudli alebo ani vtedy si ju poriadne neprečítali či pod.
S tým rozdávaním sv. prijímania je to rozšírenejší problém, lebo niekto to "veľmi predĺžilo" chápe príliš relatívne. Ak si kňaz vezme na pomoc pár "mimoriadnych vysluhovateľov", tak tým vždy niekoľko-násobne skráti proces rozdávania sv. prijímania. A to je to, čo k tomu zvádza...
No ako poznám podmienky v našich krajoch, tak situácia nie je taká vážna, že by sa v prípade klasických omší dalo hovoriť o hrozbe "prílišného predĺženia omše". Na to sa tam zrejme narážalo. |
tak učili otcovia |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 186 ~
Člen od: 09 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 12 február 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|