|
Odoslaný - 13 jún 2011 : 10:59:57
|
Vynate z inej temy neviem, ci to, co teraz napisem suvisi bezprostredne s tu otvorenou temou, ale aj ked sa to bezprostredne dotyka slavenia sv. omse ako takej, do otvorenej casti "katolicka omsa", v ktorej sa riesi, ako to uz tu niekedy (veľmi casto) byva zvykom, zial, vsetko mozne, len nie to, co sa povodne myslelo, som to dat nechcela. Nahodou som si, len tak pri listovani na internete precitala kusok z rozhovoru jednej "celebrity", ci ako ju nazvat, ale to je vlastne jedno, to, co ma zaujalo bola debata o jej pripravovanej svadbe, k otázke, ked sa jej redaktor pytal, ci sobas bude v prírode, sa vyjadrila nasledovne: "Tak sme pôvodne plánovali, ale, žiaľ, nedá sa to. Ja som gréckokatolíčka, xxx evanjelik, a keďže chceme gréckokatolícky obrad, ten musí prebiehať v kostole. Konferencia biskupov Slovenska, žiaľ, nepovoľuje sobáše v nevysvätenom priestore. No napriek tomu, že ani jeden z nás do kostola veľmi nechodí, sobáš chceme cirkevný..." K druhej casti vyjadreni tejto osoby sa nevyjadrujem, to je uz akosi "bezne", ze sobas v kostole... Zaujala ma prva cast vety a to, ze KBS nepovoluje sobase v nevysvatenom priestore. Viem, ze to tak je a je to v poriadku. Vybavila sa mi ale ina suvislost. Katechizmus (starsie vydania) hovori v suvislosti klanania sa Bohu verejne - o slaveni liturgie toto: " Verejná poklona, ktorá sa koná Cirkvou predpísanými úkonmi, v Cirkvou predpísanom čase, na posvätnom mieste, pod vedenim duchovnej osoby.... Sobáše na neposvätnom mieste nie sú povolené. Sv. liturgia slávená v telecvičniach, jedálňach, v prírode a pod...???? Ako to teda je? pre sobáše nie, pre slávenie sv. omše áno? Pri všetkých učených "dišputách", ktoré sa v tejto časti vedú, ja (si) kladiem túto jednoduchú otázku.
P.S. vcera som pozerala kusok prenosu sv. omse z Vatikanu. Žiadni laici, sv. prijimanie rozdavali diakoni, v jednom zabere som si vsimla, ze zena vystrela ruku pre hostiu a diakon jej odmietol dat do ruky a podal jej do ust... Zopar, zrejme z VIP hosti, ale to je jedno, prijimalo tak ako pred II. VK - klaciac pri klakatku pokrytom obruskom - podaval Sv. Otec. Priznam sa, ze aj ked "moderni" knazi tvrdia, ze bazirovat na vonkajsich prejavoch je, dokonca vraj len pokrytecke trvanie na niecom, co nie je pre vieru a pravu zboznost dolezite..., bol to prejav ucty k Eucharistickemu Kristovi a ktorý aj navonok ukazuje, koho prijímam v tej malej oblatke. Verim, ze Sv. Otec takto pomaly ale iste odstrani aspon niektore nesvary, ktore sa, zial, po II. VK rozmohli a mala ucta k Eucharistii je jednym z nich, zial... Ela
|
|
|
|
Odoslaný - 14 jún 2011 : 11:01:12
|
Ela,podla mna, biskupi preto nepovolili sobas v nevysvatenom priestore, lebo kedze je sobas len raz za zivot, zucastneni si maju dat tu namahu a cestovat aj s pribuznymi trebars dlhe kilometre, aby sa do vysvateneho priestoru dostali. No a myslim si, ze,co sa tyka sluzenie sv. omsi v nevysvatenom priestore, to je zase o laske a plne suhlasim s biskupmi, ze udelili vynimku a necakali, kym sa v danej lokalite postavi kostol. Treba vzdy co najskor sprostredkovat Krista v sv. omsi a sviatostiach. Ja to vidim, ako v sale ktora je nevysvatena sa kazdu nedelu v Ruzinove schadzaju stari a chori ludia, ktori by sa inak na sv. omsu nedostali a nemaju peniaze na taxik. Je to o milosrdenstve a laske,voci takymto potrebnym starym ludom o tom je vztah s Kristom. Nie sme vazali disciplinarnych zakonov, ale vazali lasky. Taketo disciplinarne zakony sa v specifickych pripadoch, ked je to dobre pre spasu ludi mozu menit. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 jún 2011 : 13:54:42
|
dakujem, radar za odpoved, samozrejme, ze ak je to opodstatnene, tak beriem. Ja som sa pytala na zaklade konkretnych skutocnych situacii, napr. ked su trebars deti na vylete, v tabore, par metrov, resp. par desiatok metrov je kostol a sv. omsa sa napriek tomu sluzi v jedalni toho zariadenia, alebo vonku na ihrisku. Ci aj toto vieme odovodnit, ze "nechcu cakat na stavbu kostola, ci minat peniaze na taxik?". Prepac tu trochu ironie, ale zda sa mi, ze tu sa za "lasku" skryvat velmi neda. Takze aky to ma dovod v takychto pripadoch? Mimochodom, bola som jednej takej sv. omse ucastna, sluzena bola v prirode. Deti boli nadsene, pacilo sa im ako tam krasne spievali vtaciky a vonali kvety. A ze by taku sv. omsu chceli znova. Ela |
|
|
|
Odoslaný - 14 jún 2011 : 14:15:01
|
A ako je to s tým, že napríklad že novokňza má primičnú svätú omšu v rodnej dedine a tak sa tá koná buď v provizórne vystavanom stánku, alebo po novom u nás v hudobnom "pavilóne" alebo ako to nazvať, proste pódium pre kapelu pred kultúrnym domom. A teda povedzme aj keď tu bol Pápež, tak sa omša konala tiež v provizórne vystavanom stánku, nie v kostole. V Nitre čo býva púť, už som tam dávno nebol, ale tam to tiež bývalo vonku. Samozrejme pri týchto udalostiach je zväčša toľko ľudí, že by zaplnili päť miestnych kostolov, ale teda malo by to byť niečo zakázané alebo povolené iba na základe určitých podmienok, ktoré si to vynútia? |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 jún 2011 : 14:27:45
|
citácia: Samozrejme pri týchto udalostiach je zväčša toľko ľudí, že by zaplnili päť miestnych kostolov, ale teda malo by to byť niečo zakázané alebo povolené iba na základe určitých podmienok, ktoré si to vynútia? Je to na uvazenie biskupov, ktori maju na to pravo rozhodovat v tychto veciach. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 1564 ~
Člen od: 25 november 2007 ~
Posledná návšteva: 14 február 2013
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 jún 2011 : 19:45:27
|
A na to čo uvádza Ela platí to isté? Bolo biskupmi rozhodnuté, že napr. v táboroch je možné vysluhovať omšu pre malé "publikum" na provizórnom priestore? |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2011 : 09:15:43
|
Ja som tiež bola na rôznych akciách, výletoch, kde bol s nami kňaz a sv. omšu vysluhoval po kadejakých izbách./ pritom bola možnosť v kostole/ Pravdu povediac, nepáči sa mi to. Celé mi to pripadá akési nedôstojné, nepáči sa mi, keď sa kňazom " púšťajú tykáky", nie je oblečený tak, ako by mal - aspoň kolárik.....Možno som staromódna, ale takto sa vytráca úcta ku kňazom, aj k Bohu / podľa mňa/ |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 346 ~
Člen od: 07 máj 2010 ~
Posledná návšteva: 25 máj 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2011 : 10:17:30
|
Tak v podstate sa o tom dohadujeme zbytočne, ak je stanovené kánonícke právo, že za určitých podmienok, stačí iba určitá "podobnosť" aj keď nezdá sa mi, že keď už je formálne oblečený, úplne mimo, s možnosťou kostola, tak to mi už príde akési nevhodné. Ale také som ešte ani nezažil ani nevidel. |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2011 : 18:22:33
|
citácia: A ako je to s tým, že napríklad že novokňza má primičnú svätú omšu v rodnej dedine a tak sa tá koná buď v provizórne vystavanom stánku, alebo po novom u nás v hudobnom "pavilóne" alebo ako to nazvať, proste pódium pre kapelu pred kultúrnym domom. A teda povedzme aj keď tu bol Pápež, tak sa omša konala tiež v provizórne vystavanom stánku, nie v kostole. V Nitre čo býva púť, už som tam dávno nebol, ale tam to tiež bývalo vonku. Samozrejme pri týchto udalostiach je zväčša toľko ľudí, že by zaplnili päť miestnych kostolov, ale teda malo by to byť niečo zakázané alebo povolené iba na základe určitých podmienok, ktoré si to vynútia? Pôvodne zaslal Azuritko - 14 jún 2011 : 14:15:01
Svate omse sa vzdy sluzili aj na volnych priestranstvach Ide vsak o to , aby vsetko bolo upravene dostojne , ako sa na spritomnenie Obety patri |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2011 : 22:09:04
|
No jasné, čiže musia byť dodržané patričné podmienky. Potom je odpoveď na akúkoľvek otázku tohto typu jasná. Stačí zistiť aké sú stanovené podmienky a potom sa zistí, či aj akési neformálne omše majú dáky význam. |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 15 jún 2011 : 23:21:57
|
Čo som čítal ešte predkoncilové spisy, tak sa písalo, že sv. omša sa môže mimo kostolov a kaplniek slúžiť len z vážnych dôvodov a aj to sa mala slúžiť na konsekrovanom prenosnom oltári. Neviem, či sa to potom nejak zmenilo. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 721 ~
Člen od: 25 marec 2011 ~
Posledná návšteva: 30 január 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2011 : 09:03:56
|
citácia: Svate omse sa vzdy sluzili aj na volnych priestranstvach Ide vsak o to , aby vsetko bolo upravene dostojne , ako sa na spritomnenie Obety patri Pôvodne zaslal amerika1 - 15 jún 2011 : 18:22:33 Ake su kriteria dostojnosti pre tuto situaciu? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2011 : 09:38:30
|
Ježiš nikde nepovedal že sa treba Bohu klaňať jedine v chrámoch: 19Žena mu vravela: „Pane, vidím, že si prorok. 20Naši otcovia sa klaňali Bohu na tomto vrchu, a vy hovoríte, že v Jeruzaleme je miesto, kde sa treba klaňať.“ 21Ježiš jej povedal: „Ver mi, žena, že prichádza hodina, keď sa nebudete klaňať Otcovi ani na tomto vrchu, ani v Jeruzaleme. 22Vy sa klaniate tomu, čo nepoznáte; my sa klaniame tomu, čo poznáme, lebo spása je zo Židov. 2323Ale prichádza hodina, ba už je tu, keď sa praví ctitelia budú klaňať Otcovi v Duchu a pravde. Lebo sám Otec hľadá takých ctiteľov. 24Boh je duch a tí, čo sa mu klaňajú, musia sa mu klaňať v Duchu a pravde.“ Jn:4.19-25
Teda mať sv. Omšu v prírode, telocvični, štadióne, zsadačke.... je úplne o.k. a čo viac práve tieto miesta sa potom posväcujú skrze Ježišovu prítomnosť v Eucharistii. Úctu netvorí miesto ale postoj. Kto miluje Pána bude Ho mať v úcte a pokore nech je to na štadióne alebo v katedrále. Ak to to berie len formálne dáva dôraz na vonkajšie prejavy. Pozor na: "tento lud ma len perami chváli ale jeho srdce je daleko odo mna"
Podobne to platí aj o sv. prijímaní do ruky. Je to fantastický pocit, ktorý ma vždy napĺňa úžasom, pokorou a vďačnosťou ked mám Pána v dlani a môžeme si chvílku pozerať do očí. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 106 ~
Člen od: 12 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 27 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2011 : 10:30:58
|
misionar 3 - tak tieto argumenty ma vobec nepresvedcili o spravnosti sv. omsi v telecvicniach a pod., a uz vonkoncom nie argument pre prijimanie "na ruku". Co sa tyka slavenia sv. omse, tak v tomto pripade ma zaujima skor to, na co sa pyta aj Mato, na zaklade vysvetlovania amerikom 1" "Ake su kriteria dostojnosti pre tuto situaciu? Ak ich uvedene sv. omse splnaju, tak nebudem mat ani vnutorne pochybnosti. Prijimat Jezisa do ruky - ruky, ktore cestou do kostola vselico chytali, ruka na ktorej moze zostat maly kusok hostie a kedze Jezis je pritomny cely v kazdej omrvinke hostie ktoru prijimame... knaz si po ukonceni rozdavania ruky ocisti a co laik, kde moze skoncit ta mala "omrvinka"?!. Preco asi nie vsetky biskupske konferencie sa odhodlali dat suhlas k prijimaniu na ruku a preco to gesto odmietnutia na spominanej sv. omsi zo svatopeterskeho chramu? Ci tam su ine pravidla? "Asi si uvedomuju, ze to nebol dobry napad s tym "prijimanim na ruku". "Pozriem sa na chvilku Jezisovi do oci", prepacte, dost detinsky argument. A Jezisa nepotrebujem nosit "na rukach" ale v srdci.. A do oci sa mu mam moznost napozerat, ci uz pri pozdvihovani pri sv. omsi, ci pri adoracii... To je zase moj nazor. ela |
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2011 : 14:02:56
|
Kritériom dôstojnosti nie je miesto slávenia ale postoj účastníkov. Bol som svedkom ked birmovanci na chóruse počas omše fajčili a tiež ked v pírode bola sv. omša slávená v úcte, pokore a plnej dôstojnosti. Ak sa hladí len na vonkajšie prostredie tak je to formalizmus. Dôležité je mať osobný vzťah s Ježišom. Plný úcty, vďačnosti pokory a lásky. S milovanou osobou sa chcem stretať stále a všade a nie len u nej doma.
Ked som v zahraničí (aj vo Vatikáne) vždy prijímam na ruku a ešte sa mi nestalo aby mi kňaz odmietol podať Pánovo telo. ( a to aj vtedy ked kňaz bol Poliak a vedel že ja som Slovák) Možno že ked sa to stalo tak bol na to dôvod, napr. špinavé ruky. Je pravdou že kňaz je vysvätený, ale tým má len poverenie a právo vysluhovať sviatosti. Jeho ruky ktorým nám podáva Pánovo telo nie sú o nič čistejšie ako tvoje alebo moje. Aj kňaz kadečo chytá - dopln si čo to všetko môže byť a potom vezme do rúk Pána. Nehevaj sa ale tvoj argument o malom kúsku hostie čo môže ostať na ruke je riadne pritiahnutý za vlasy. Ved sa na ruku pozriem a vidím či tam niečo ostalo alebo nie a prijmem aj tú omrvinku. Naprosto s tebou súhlasím že treba Ježiša nosiť v srdci. T.j. treba mať k Ježišovi lásku. Láska je vždy obrazom a prítomnosťou Boha, preto je tu aj analógia medzi láskou muža a ženy a láskou veriaceho a Ježiša. Aj milovanú ženu nosím v srdci a som rád a vďačný za každý okamih s ňou ale napriek tomu ju rád držím aj v náručí. Toto je najdôležitejšie: mať s Ježišom osobný vzťah
P.S. nechcem ťa presvečiť, len podávam moj postoj. Ty mi ho nezmeníš ako ani ja nechcem zmeniť tvoj |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 106 ~
Člen od: 12 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 27 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 16 jún 2011 : 15:11:41
|
"P.S. nechcem ťa presvečiť, len podávam moj postoj. Ty mi ho nezmeníš ako ani ja nechcem zmeniť tvoj." Presne tak. diskusne formu je aj o tom, aby sme vyjadrovali svoje nazory, postoje, bez toho aby sme ich druhemu vnucovali, alebo sa, nedaj Boze, urazali. Je to vzdy o tom, ci je argument toho druheho taky, ze ma dokaze prirodzene presvedcit, resp. ma "donuti" k zamysleniu a mozno aj k prehodnoteniu svojho postoja. co sa tyka toho prijimania do ruky. Uz len mala otazocka. To Cirkev za starocia neprisla na to, ze je dobre, ked nam Jezisa v Eucharistii vlozi do ruk, aby sme ho mali takto blizsie? Co je rozhodujucim, oficialnym argumentom Cirkvi pre tuto zmenu? Pytam sa vazne a bez ironie. A tiez preco to teda Cirkev neprijala "plosne", ale v jednej krajine BK ano, v inej nie...Aby som bola "v obraze". ela |
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 08:42:05
|
Ela, k tvojej otázočke. Vidím to tak že som vďačný Cirkvi že po stáročiach prišla s touto zmenou a umožnila prijímanie aj do ruky. Ved k tejto zmene sa pomaly prepracovávala a umožňovala laikom bližšie spoločenstvo s Pánom. Určite vieš že boli doby ked sv. prijímanie nebolo samozrejmosťou, ked laici mohli prijímať 1x za rok (ak sa nemýlim), ked eucharistický pôst bol mimoriadne prísny (v den ked mal ísť človek na sv. prijímanie nesmel jesť od polnoci) vtedy sa jednoducho nedalo často pristupovať k sv. prijímaniu. Cirkev tieto predpisy postupne zmierňovala. To všetko sú zmeny ktoré umožňujú človeku často a osobne sa stretať s Pánom. Na to slúži aj posledná zmena, hoci pokial mi je známe prvé povolenie prijímania do ruky vzniklo v súvislosti sa nejakou nákazou aby nemohla byť cirkev obvinená že prispieva k šíreniu nákazy. (ved sa stane že kňaz pri podávaní tela Pánovho sa dotkne ústa, alebo jazyka) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 106 ~
Člen od: 12 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 27 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 08:55:17
|
Cirkev nikdy nedovoľovala laikom prijímať len raz do roka - to bol naopak príkaz, aby aspoň raz do roka pristúpili, keď už mnohí prestali (z vlastnej vôle) pristupovať k sv. prijímaniu. A čo sa týka zavedenia prijímania na ruku, tak bolo povolené ako výnimka niekedy v 60. alebo 70. rokoch Pavlom VI. pre tie krajiny, kde bol tento (zlo)zvyk rozšírený a nemal predstavovať rovnocennú alternatívu k prijímaniu na jazyk. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 721 ~
Člen od: 25 marec 2011 ~
Posledná návšteva: 30 január 2021
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 11:50:11
|
Nevidím nič pozitívne na prijímaní na ruku. Toto by mohlo prejsť úpravou spôsobom, že by sa to zakázalo. |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 13:25:00
|
zatial ma argumenty misionara nepresvedcili, a ako vidno nie som sama. Ze hygienicke dovody? Nakazy? Najprv si popodavam ruku "na znak pokoja" so vsetkymi naokolo a potom do takejto "sterilnej, bezbacilovej" ruky vezmem Hostiu? Naozaj dovod dostatocne "vhodny "na povolenie takejto formy prijimania. .. Zatial sa ale nikto nevyjadril ani k tej casti sluzenia sv. omse mimo chramu, co v takom pripade treba splnit. Uvadzaju sa tu dovody sluzenia sv. omsi na volnom priestranstve pri velkych "akciach, ze tak tomu bolo odjakziva... To beriem. ALe pokial viem, tak sa tam vzdy postavi oltar s patricnou vyzdobou, svieckami, plachtami, celebrant pri prichode a na konci sv. omse tak ako v kostole , oltar pobozkal. Ked sa sluzia mnou spominane sv. omse, tak ako "oltar" posluzi skolska lavica, prenosny stolcek a pod. Tam smeruje moja otazka,ci je toto v poriadku. Ohanaju sa tu viaceri svojimi velkymi teologickymi znalostami, cituju vo velkom, ale na nesvary, ktore vidi bezny veriaci v podstate nevedia dat uspokojivu odpoved. ela ela |
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 13:44:59
|
citácia: Nevidím nič pozitívne na prijímaní na ruku. Toto by mohlo prejsť úpravou spôsobom, že by sa to zakázalo. Pôvodne zaslal Azuritko - 17 jún 2011 : 11:50:11
ja na tom zase vidím mnohé pozitíva (vid vyššie) Toto by malo prejsť úpravou spôsobom, že by sa to všeobecne povolilo |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 106 ~
Člen od: 12 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 27 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 14:05:26
|
Zatial sa ale nikto nevyjadril ani k tej casti sluzenia sv. omse mimo chramu, co v takom pripade treba splnit.
Odcitujem z Kodexu kanonickeho práva čo sa píše o mieste slávenia Eucharistie:
4. článok ČAS A MIESTO SLÁVENIA EUCHARISTIE
Kán. 931 - Sláviť a rozdávať Eucharistiu možno v ktorýkoľvek deň a v ktorúkoľvek hodinu s výnimkou tých, ktoré sa podľa liturgických noriem vylučujú. Kán. 932 - § 1. Eucharistické slávenie sa má konať na posvätnom mieste, ak v jednotlivom prípade potreba nevyžaduje niečo iné; v takom prípade slávenie musí byť na slušnom mieste. § 2. Eucharistickú obetu treba vykonávať na posvätenom alebo požehnanom oltári; mimo posvätného miesta sa môže použiť vhodný stôl, vždy prikrytý oltárnou plachtou a korporálom. Kán. 933 - Z oprávneného dôvodu a s výslovným povolením miestneho ordinára je kňazovi dovolené sláviť Eucharistiu v kostole niektorej cirkvi alebo ekleziálnej spoločnosti, ktoré nemajú plné spoločenstvo s katolíckou cirkvou, pri vylúčení verejného pohoršenia.
|
Pokoj a dobro medzi nami. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 178 ~
Člen od: 18 apríl 2011 ~
Posledná návšteva: 10 apríl 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 14:30:18
|
citácia: Cirkev nikdy nedovoľovala laikom prijímať len raz do roka - to bol naopak príkaz, aby aspoň raz do roka pristúpili, keď už mnohí prestali (z vlastnej vôle) pristupovať k sv. prijímaniu. A čo sa týka zavedenia prijímania na ruku, tak bolo povolené ako výnimka niekedy v 60. alebo 70. rokoch Pavlom VI. pre tie krajiny, kde bol tento (zlo)zvyk rozšírený a nemal predstavovať rovnocennú alternatívu k prijímaniu na jazyk. Pôvodne zaslal maaajo - 17 jún 2011 : 08:55:17
1. podať Pánovi ruku považujem za oveľa úctivejšie ako vyplaziť na Neho jazyk
2. prijímanie raz za rok, možno som mal zlé informácie -ešte to pohľadám ale toto je fakt: "V průběhu středověku se změnila eucharistická praxe: u laiků snížila frekvence přijímání, takže se muselo nařizovat povinné přijímání jednou ročně."
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 106 ~
Člen od: 12 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 27 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 14:35:06
|
citácia: Ze hygienicke dovody? Nakazy? Najprv si popodavam ruku "na znak pokoja" so vsetkymi naokolo a potom do takejto "sterilnej, bezbacilovej" ruky vezmem Hostiu? Naozaj dovod dostatocne "vhodny "na povolenie takejto formy prijimania. .. Pôvodne zaslal Ela - 17 jún 2011 : 13:25:00
Nakazy? Najprv si knaz popodava ruku "na znak pokoja" so vsetkymi naokolo a potom do takejto "sterilnej, bezbacilovej" ruky vezme Hostiu a vloží ti ju do úst? Naozaj dovod dostatocne "vhodny "na nepovolenie formy prijimania do ruky.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 106 ~
Člen od: 12 jún 2011 ~
Posledná návšteva: 27 október 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 14:38:13
|
citácia: Kán. 932 - § 1. Eucharistické slávenie sa má konať na posvätnom mieste, ak v jednotlivom prípade potreba nevyžaduje niečo iné; v takom prípade slávenie musí byť na slušnom mieste. § 2. Eucharistickú obetu treba vykonávať na posvätenom alebo požehnanom oltári; mimo posvätného miesta sa môže použiť vhodný stôl, vždy prikrytý oltárnou plachtou a korporálom. Pôvodne zaslal jarmok - 17 jún 2011 : 14:05:26 Ako sa (vykonavacim predpisom) upresnujeb slusne miesto a vhodny stol? |
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 jún 2011 : 16:44:11
|
Katechizmus píše.
"Keď nám kňaz podáva Oltárnu sviatosť a povie: "Telo Kristovo," odpovedáme: "Amen." Otvoríme ústa, jazyk priložíme na spodnú peru, s najväčšou úctou prijmeme svätú hostiu a čím prv ju požijeme."
Pri tom mieste konania omše z kánonického práva je najdôležitejšie, aby tomu významu rozumeli hlavne kňazi. Ale tiež by som rád vedel, či to je úplne presne definované, to na čo sa pýta Mato. |
Rímskokatolík |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 4003 ~
Člen od: 15 máj 2007 ~
Posledná návšteva: 27 apríl 2022
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|