citácia:
Ak niekto zhreší, pritiahne na seba nie len vinu, ale aj následky (zranenie). Ježiš lotrovi na kríži odpúšťa vinu hriechov, ktoré spáchal v minulosti, ale následky hriechov ostávajú. Takým následkom je napríklad náklonnosť k zlému. A tej sa treba zbaviť skôr, ako človek vstúpi do Božieho kráľovstva.
Ak má otec syna narkomana a ten sa vráti domov s tým, že je mu to ľúto a že sa chce polepšiť, otec mu odpustí. To však neznamená, že syn je už zbavený svojej závislosti na drogách. Nasleduje náročná cesta odvykania si.
To zbavovanie sa závislosti je úlohou každého kresťana tým, že koná pokánie. Ak to nestihne počas pozemského života, má možnosť dokončiť to v očistci.
Lebo ak má človek vstúpiť do Božieho kráľovstva, musí byť schopný nehrešiť.
Pôvodne zaslal rudy - 09 máj 2010 : 15:54:36
Vo svojom príspevku som sa zameral na nutnosť byť čistý pred vstupom do Božieho kráľovstva. Nechcel som primárne riešiť otázku lotra na kríži.
Teraz k tomu lotrovi.
Kajúci lotor bol spasený bez nutnosti pobytu v očistci, ak prijmeme tieto predpoklady:
1. prijal krst túžby (čo sa mi vidí veľmi pravdepodobné)
2. krst túžby má VŠETKY účinky krstu vodou, teda aj odpustenie časných trestov
3. ak po krste túžby neupadol do čo len jedného všedného hriechu (napr. myšlienkou)
Ad 2: Katechizmus katolíckej cirkvi (1258) ako aj baltimorský katechizmus (161) píše o tom, že krst túžby prináša účinky krstu vodou, ale nepíše, či VŠETKY účinky, teda aj odpustenie časných trestov, resp. všetkých časných trestov. Myslím si, že tu zohrávala úlohu aj dispozícia lotra prijať Božiu milosť. V závislosti na nej mu boli odpustené časné tresty.
Aj pri získavaní odpustkov ustanovených Cirkvou sa vyžaduje vylúčenie akejkoľvek záľuby aj k ľahkému hriechu.
Podotýkam, že to čo tu píšem je len moja mienka a nie som si istý, či sa presne zhoduje s učením Cirkvi v tejto veci.