Všetky fóra
O fóre
Voľná diskusia
odpoved na temu |
|
V tomto fóre môžu všetci užívatelia otvárať NOVÉ témy V tomto fóre môžu všetci užívatelia odpovedať na témy
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 20:17:24
|
moj prispevok vobec nie konfrontacny s vierou v nesmrtelnu dusu. Poukazujem v nom na posun vo viere v tejto oblasti. Jahvisticke, polyteisticke nabozenstvo neobsahovalo ucenie o zivote po smrti. Judaizmus obsahoval vieru v ozitie mrtvych {techijat hametim} V greckom preklade Biblie bol tento termin prelozeny ako vzkriesenie. Samozrejme povodom mezopotanske nabozenstva sa nemohli vyhnut vplyvu okolitych nabozenstiev, ktore mali vieru v duse { Egypt - Rim - Grecko} Viera v nesmrtelnu dusu sa vyvinula z tychto pohanskych nabozenstiev. Aj text Biblie nazorne odzkadluje posun vo viere bytia ci nebytia po smrti. Povodny hebrejsky text Tory ale vlastne aj zidmy kanonizovana verzia zidovskej biblie neposkytuje argumenty, ktore by podporovali vieru v nesmrtelnu dusu. Zidia dlhe storocia pokladali nevieru v vskriesenie za kacirstvo. Velky zidovsky ucenec Maimonides zostavil v 8. stor, dvanast hlavnych clankov viery 11. a 12 zneju: Pride Mesias a Nastane Vzkriesenie V poslednych dvoch storociach sa vsak vsetky smery judaizmu vzdali viery vo vzkriesenie mrtvych a prijali vieru v nesmrtelnu dusu. Ak najdeme odvahu a zosuladime jednotlive biblicke knihy z dobou ku ktorej patria a zohladnime aj zasahy do textu tychto knih jeruzalemskymi knazmi a neberieme knihu Genessis v uvahu lebo bola do zidovskej bibilie zaradena na konci kanonizacie a nema s jahvistickym nabozenstvom nic spolocne vyjde nam - viera v nesmrtelnu dusu je biblicka len dodatocne a to jednak upravami textu alebo nabozenskym vykladom. Prosim nezaradte ma k jehovistickej sekte, ktora vo svojom uceni a napadani krastanov argumentuje tiez ucenim o vzkrieseni a odmieta ucenie o nesmrtelnej dusi a tiez sa vehementne opiera o biblicky text.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 20:35:47
|
Prosim moderatora o prislusne zaradeni tohto prispevku. Vzpisovalo mi to "vyskytol sa problem" az z toho bola nechcena nova tema. dakujem |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 20:43:07
|
Toto nieje je také jednoduché. Vlastne je to také ťažké, že bude asi nemožné odpovedať úplne. Na jednej strane máte pravdu, Starý zákon nepozná pojem duše v takom význame, ako niektoré citácie Nového zákona. Židia teda dušou nemysleli ontologicky oddeliteľnú súčasť tela jedinca. Na druhej strane však aj Starý zákon nepozná "neexistenciu" človeka po fyzickej smrti. Teda aj keď nie priamo o duši, hovorí sa tam však o istom stave bytia človeka v priestore, ktoré by sme mohli nazvať podsvetím. Teda pojem duše si počas histórie vývoja spoločnosti /a aj formovania Písma/ prešiel veľmi dlhým obdobím, kedy nie v každej jeho časovej epoche znamenal to isté. Preto dnes nemôžeme povedať, že slovo "duša" tak ako cho chápeme my, tak ho ľudstvo chápalo vždy.
Ešte k tomu, nerozumiem prečo knihu Genesis nechcete zaradiť do jahvistickej alebo elohistickej tradície a chcete ju vynechať z kánona. Táto kniha tam mala vždy neotrasiteľné miesto. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 21:03:35
|
yno, len taký mali detail: ako vysvetliš, že duša je vedecký dokazana? |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 21:13:36
|
len na zamyslenie , preco sa v Pentateuchu ani raz nespomina bozia stvoritelska zasluha, alebo Adam a Eva atd. /az na niektore zjavne dodatocne upravy textu/ Najvacsou pertraktrovanou zasluhou v tomto texte je vyvedenie hebrejcou z Egypta. Nemalo by to byt Stvorenie? Genessis bola napisana pozdejsie a je z Mezopotamie.{Eufrat} |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 21:14:55
|
citácia: yno, len taký mali detail: ako vysvetliš, že duša je vedecký dokazana? Pôvodne zaslal alesko - 29 august 2008 : 21:03:35 Priznam sa to som prehliadol. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 21:53:59
|
no takže, odbočíme od biblie - ty pomocou biblie dokazuješ že duša neexistuje, veda dokazuje že duša existuje. Navyše dá sa povedať, že sú dôkazy, ked duša existovala aj napriek klinickej smrti. Kto má pravdu - biblia či veda? teda to, čo ty tvrdíš, že sa v biblii hovorí alebo to čo ukazuje realita? |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 22:49:26
|
yyyno citácia: len na zamyslenie , preco sa v Pentateuchu ani raz nespomina bozia stvoritelska zasluha, alebo Adam a Eva atd. /az na niektore zjavne dodatocne upravy textu/ Najvacsou pertraktrovanou zasluhou v tomto texte je vyvedenie hebrejcou z Egypta. Nemalo by to byt Stvorenie? Genessis bola napisana pozdejsie a je z Mezopotamie.{Eufrat} Neviem, kde prichádzate na takéto úvahy. Tými dodatočnými úpravami textu myslíte prvé kapitoly Genesis? Existujú teórie, ktoré by chceli pôvod Genesis určiť do Mezopotámie a nemusia byť nesprávne, totiž práve v zajatí vznikla v židovskej obci snaha vymaniť sa spod babylónskych vplyvov a tak ústne tradície mohli dostať písomnú formu práve počas zajatia, alebo tesne po návrate do Jeruzalema. Kozmogónia, ktorú čítame v Genesis nie je nepodobná babylónskym mýtom o stvorení, avšak je prerozprávaná s ohľadom na hebrejskú vieru a tým sa voči babylónskej predstave a náboženstvám jasne vymedzuje. Prakticky to znamená, že autor alebo autori Genesis dali jasne najavo, že mezopotámske príbehy a predstavy sú bájkami. Ešte chcem povedať, že Genesis by sme asi nemali vnímať nezávisle od ostatných kníh Pentateuchu, pretože je dosť možné, že vznikali spísaním rôznych ústnych prameňov avšak viac-menej súčasne. Hovoriť teda, že Genesis bola na okraji kanonizácie, alebo že tam bola pridaná ako posledná je preto veľmi zavádzajúce. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 29 august 2008 : 22:53:06
|
Alesko, v tomto prípade by som bol veľmi opatrný, lebo povedať, že existencia duše v zmysle kresťanského chápania je vedecky dokázaná je prinajmenšom veľmi odvážne. Klinická smrť nie je fyzická smrť, to znamená, že o človekovi, ktorý takto "zomrie" nie je celkom možné povedať, že bol skutočne mŕtvy. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 30 august 2008 : 09:51:33
|
štefan, veda používa len iné pojmy, ale hovorí o tom istom.
čo sa týka klinickej smrti - išlo mi len o zážitky mimo tela, svätci sú ľudia ktorí sa bilokujú, a vlastne táto bilokácia je podmienkou kanonizácie. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 30 august 2008 : 10:37:18
|
Poviem to teda jasnejšie. Vedecky nie je dokázateľná /je to mimo rozsah skúmania vedy/ akákoľvek forma vedomia po fyzickej smrti človeka. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 30 august 2008 : 10:45:47
|
ano to s tebou suhlasim, ale každý svatý sa bilokoval, to znamena, že telo mal na jednom mieste a dušu na druhom. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 01 september 2008 : 16:16:57
|
citácia: Hovoriť teda, že Genesis bola na okraji kanonizácie povodne zaslal stefan Vobec netvrdim, ze Genessis bola na okraji kanonizacie, naopak jeruzalemske nabozenske centrum zaradenim tejto knihy do kanonu urobilo azda najvaci pocin pre vznik monoteistickeho judaistickeho nabozensta. Zmenilo narodneho hebrejskeho Jehovu na univerzalneho Boha monoteizmu. Rozsirilo jeho vsemohucnost aj o stvorenie. Vytvorilo z mojzisskych textov a prorockych knih novy kontext a zalozilo zakladny kamen pre vznik troch velkych biblickych nabozenstiev. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 01 september 2008 : 16:28:31
|
citácia: Tými dodatočnými úpravami textu myslíte prvé kapitoly? porovnajte napriklad. 1. Piesen Mojzisova - namiesto 12 jakobovych kmenov je v Biblii 12 Adamovych narodov 2. V Dekalogu - prilis vela textu o sobote a ta bola zriadena aby si Hospodin odpocinul po 6. stvoritelskych dnoch. Ak si podrobne precitate prislusne dve kapitoly musite uznat, ze Mojzis zriadil sobotu z inneho dovodu. Su to upravy vytvarajuci umely zidovsky kontext Biblie. Porovnajte stvoritelsku verziu z knihy Genessis a z Jobovej knihy diametralne sa lisia. To tej prvej sa viac priblizuje 6 stvoritelskych dni asyrskeho boha Marduka. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 357 ~
Člen od: 30 jún 2007 ~
Posledná návšteva: 06 september 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 01 september 2008 : 19:59:42
|
yyyno citácia: Vobec netvrdim, ze Genessis bola na okraji kanonizacie, naopak jeruzalemske nabozenske centrum zaradenim tejto knihy do kanonu urobilo azda najvaci pocin pre vznik monoteistickeho judaistickeho nabozensta. Zmenilo narodneho hebrejskeho Jehovu na univerzalneho Boha monoteizmu. Rozsirilo jeho vsemohucnost aj o stvorenie. Vytvorilo z mojzisskych textov a prorockych knih novy kontext a zalozilo zakladny kamen pre vznik troch velkych biblickych nabozenstiev. To by ma zaujímalo kde chodíte na takéto mudroty. Netvrdili ste, že Genesis bola na okraji kanonizácie, ale na jej konci, koniec koncov, tak či onak aj to nie je pravda. V samotnej Biblii je zapísaných viac verzií stvorenia /myslím, že sedem alebo osem/, najznámejšia je tá v Genesis. Hebrejský národ vo svojom formovaní prakticky nepopieral iných Bohov, pohanských, či už prírodné úkazy, alebo vesmírne telesá, hebrejská viera len hovorila, že ak boh slnka je darcom svetla a tepla, tak Boh JHWH je darcom aj boha slnka. Inými slovami Boh JHWH je zvrchovaný Boh, ktorému všetci iní bohovia len slúžia. Keď hebrejský národ videl, že okolité národy majú svoje kozmogónie, tak musel zaujať stanoviská. Výsledok vidíme v Genesis. Hovoriť, že Boh JHWH nebol pôvodne Bohom stvorenia je zavádzajúce, lebo zo samotnej podstaty mena JHWH /v hebrejčine každé meno nieslo svoj význam/ to priamo vyplýva.
citácia: porovnajte napriklad. 1. Piesen Mojzisova - namiesto 12 jakobovych kmenov je v Biblii 12 Adamovych narodov 2. V Dekalogu - prilis vela textu o sobote a ta bola zriadena aby si Hospodin odpocinul po 6. stvoritelskych dnoch. Ak si podrobne precitate prislusne dve kapitoly musite uznat, ze Mojzis zriadil sobotu z inneho dovodu. Su to upravy vytvarajuci umely zidovsky kontext Biblie. Porovnajte stvoritelsku verziu z knihy Genessis a z Jobovej knihy diametralne sa lisia. To tej prvej sa viac priblizuje 6 stvoritelskych dni asyrskeho boha Marduka. Hebrejský národ samozrejme musel zaujať stanoviská k pohanským praktikám tej doby. Preto v Biblii vidíme hebrejské verzie niektorých názorov.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 07 september 2008 : 14:49:50
|
človek, Boží tvor, je podstata tela i duše. Nič nemôže v samostatnosti tvoriť človeka, ani telo, ani duša, je to jednoznačne dané vo vyznaní viery (vo vzrkiesenie tela), keď sa spojí nové oslávené telo s dušou a utvorí nového (dokonalého) človeka. V starozákonní velikáni boli veľmi jednoduchí ľudia a tak nemali toľkú tendenciu špekulovať či mudrovať ako ľudia dnes. Pre nich bolo samozrejmosťou, že tu kedysi boli Adam a Eva, že svojim hriechom priviedli na ľudské pokolenie smrť, ale bolo im už známe prisľúbenie, ktoré dal boh Adamovi a Eve, že raz pošle v čase plnosti svojho Syna, ktorý zachráni ľudstvo. A od tejto chvíle človek vie všetko. Adam a Eva ako prvý ľudia umierajú, ale vo svojej duši majú živú nádej, že smrťou sa život nekončí, veď Boh im prisľúbil, že raz príde jeho syn, ktorí zachráni ľudstvo, čiže aj Evu a Adama so spätnou platnosťou. A tak Adam a Eva najlepšie chápu tento posmrtný život, lebo oni žili zo začiatku svoj pozemský život v Božej sláve, až hriechom sa od Boha oddelili. Čiže oni po prisľúbení Boha o tom, že príde JEžiš zachrániť svet akosi vracajú sa vo svojej nádeji do Božieho náručia a tešia sa, že raz to bude všetko tak, ako kedysi, že budú žiť s Bohom. Tak isto aj Abrahám, preňho bolo saozrejmosťou brať ako súčasť seba aj svoje telo aj svoju dušu. A tak sa modlil za Sodomu i Gomoru, !Bože, ak tam bude čo i len desať spravodlivých, zachráň celé mesto". Abrahámovi nejde ani o mesto a ani o smrteľné telá tých obyvateľov, jemu ide o duše všetkých tých ľudí. I Jakub, vtedy, keď zápasil s Bohom (mysliac si najskôr, že je to anjel), drží Boha vo svojom zovretí a prosí ho "Požehnaj mi, potom ťa pustím", skutočne, Jakub už vtedy vedel, že potrebuje pre svoj žuvot požehnanie, potrebuje jasnú myseľ, čistý pohľad. A Boh skutočne požehnal aj Jakuba, aj Ezaua, a keď sa stretávajú, jeden v druhom vidia Boží obraz. Vidia ho v vo svojich dušiach. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 157 ~
Člen od: 20 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 05 október 2014
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 07 september 2008 : 16:27:09
|
citácia: človek, Boží tvor, je podstata tela i duše. Nič nemôže v samostatnosti tvoriť človeka, ani telo, ani duša, je to jednoznačne dané vo vyznaní viery (vo vzrkiesenie tela), keď sa spojí nové oslávené telo s dušou a utvorí nového (dokonalého) človeka. Podstata tela a duse... Nic nemoze v samostatnosti tvorit cloveka, ani telo ani dusa... ...je to jednoznacne (sic!) dane vo vyznani viery...
Aky novy slovnik, ake nove pojmy, ake nove vyznamy. Same osebe nelogicke a nezmyselne. Odkial na to chodite? Mudrujete, lebo toto sa da iba vymysliet, taketo v depozite viery nie je.
citácia: V starozákonní velikáni boli veľmi jednoduchí ľudia a tak nemali toľkú tendenciu špekulovať či mudrovať ako ľudia dnes. Ak ich davate za priklad, preco potom mudrujete? Rozumej: jednoduchi nemudruju, ergo kto mudruje, nie je jednoduchy. Ale potom nech nedava jednoduchost za vzor. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 3722 ~
Člen od: 18 január 2008 ~
Posledná návšteva: 10 jún 2024
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 07 september 2008 : 18:56:48
|
tí jednoduchí ľudia sa dajú aj dnes stretnuť,a sú rovnako dôležití pre vieru ako tí SZ. ako kandidat k františkanom som stretaval bratov, a už len to že som podal jednemu ruku ma dokazalo pozdvihnut z prachu zeme. ludia z klaštora ma vždy dokážu fascinovať svojou prítomnosťou(ten pokoj ktorí z nich vyžaruje), a bez ohľadu na to do akej rehole či rádu patria. |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|