|
Odoslaný - 27 november 2007 : 18:20:12
|
Čím je presne manželstvo v očiach Katolíckej cirkvi?
Začneme základnou definíciou, citujúc z učenia Druhého vatikánskeho koncilu a kanonického práva a potom si vysvetlíme jej jednotlivé body: Manželstvo je dôverným, výlučným a nerozlučiteľným spoločenstvom života a lásky medzi mužom z ženou, ktoré ustanovil Stvoriteľ pre ich vlastné dobro a pre plodenie a výchovu detí; tejto zmluve medzi pokrstenými osobami dal Kristus vážnosť sviatosti.
Dôverné spoločenstvo života a lásky. Manželstvo je najdôvernejším a najbližším ľudským vzťahom. Manželia vzájomne zdieľajú celé svoje životy. Manželstvo vyzýva k tak dôvernému a úplnému odovzdaniu sa navzájom, že dvaja manželia sa stávajú „jedným“ a napriek tomu nestrácajú ako osoby svoju vlastnú jedinečnosť. Výlučné. Táto dôverná jednota, ako vzájomný dar dvoch osôb, vylučuje jednotu s kýmkoľvek iným. Vyžaduje úplnú vernosť oboch manželov. Táto výlučnosť je nevyhnutná aj pre dobro ich detí.
Nerozlučiteľné. Manžel a manželka nie sú spojení iba citmi alebo erotickou náklonnosťou, ktorá sa, egoisticky udržovaná, rýchlo rozplýva. Na základe pevného a neodvolateľného obojstranného súhlasu sú Bohom spojení v nerozlučiteľný zväzok lásky. Tento zväzok medzi pokrstenými spečatil Duch Svätý a ak bol už raz zavŕšený, stáva sa naproste nerozlučiteľným. Preto Cirkev neučí, že rozvod je zlý, ale že je – v zmysle ukončenia právoplatného manželstva – nemožný, bez ohľadu na civilný stav manželstva. Medzi mužom a ženou. Komplementarita pohlaví je pre manželstvo nevyhnutná. V súčasnosti je toľko zmätku ohľadom podstaty manželstva, že niektorí by chceli rozšíriť zákonné „právo“ na manželstvo aj na osoby rovnakého pohlavia. Samotná podstata manželstva však takúto situáciu vylučuje (pozri kapitolu osem).
Ktoré ustanovil Stvoriteľ. Pôvodcom manželstva je Boh. Túžbu po manželstve vryl do nášho najhlbšieho vnútra, keď nás stvoril ako muža a ženu. Manželstvo sa riadi Jeho zákonmi, ktoré verne tlmočí jeho Nevesta, Cirkev. Ak má byť manželstvo tým, čím bolo mienené, musí sa týmto zákonom podriadiť. Ľudské bytosti preto nemôžu slobodne meniť zmysel a zámer manželstva. Pre ich vlastné dobro. „Nie je dobre byť človeku samému.“ (Gn 2, 18). Muž a žena spájajú svoje životy manželskou zmluvou pre ich vlastné dobro, na ich vlastný úžitok, obohatenie a napokon na ich spásu. Manželstvo je najzákladnejším (ale nie jediným) vyjadrením povolania k láske, ktoré majú muž a žena ako osoby stvorené na Boží obraz. A pre plodenie a výchovu detí. Otcovia Druhého vatikánskeho koncilu vyhlásili: „Sama manželská ustanovizeň a manželská láska sú však svojou povahu od prírody zamerané na plodenie a výchovu potomstva: práve v tom dosahujú akoby svoju korunu.“ Deti nie sú dodatkom manželstva a manželskej lásky, ale pochádzajú priamo zo srdca vzájomného darovania sa manželov, ako jeho ovocie a naplnenie. Zámerné vylúčenie detí preto protirečí samotnej povahe a zámeru manželstva. Zmluva. Manželstvo nie je iba kontraktom medzi mužom a ženou, ale posvätnou zmluvou. Boh stvoril manželstvo, aby bolo obrazom a účasťou na Jeho vlastnej zmluvy s Jeho ľudom. Preto manželská zmluva vyzýva manželov slobodne, bezhranične a plodne zdieľať Božiu lásku. Dôraz Cirkvi na manželstvo ako zmluvu, napriek niektorým súčasným trendom a názorom, nevylučuje myšlienku, že manželstvo je aj kontraktom. Zmluva naozaj presahuje práva a povinnosti garantované niektorými kontraktmi a vymedzuje manželstvu silnejší a posvätnejší rámec, kanonické právo však na vyjadrenie manželstva naďalej zámerne používa oba výrazy.
Vážnosť sviatosti. Kresťanské manželstvo sa krstom oboch manželov stáva účinným znakom jednoty medzi Kristom a Cirkvou a je prostriedkom milosti (pre hlbšie pochopenie pozri ďalšiu otázku). Manželstvo dvoch nepokrstených ľudí, alebo jedného pokrsteného a jedného nepokrsteného, považuje Cirkev za „dobré a prirodzené“.
Christopher West, Radostna zvest o manzelstve a sexe
|
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 12 december 2007 : 23:00:30
|
K tej definícii by som doplnil, že to spolužitie musí byť aj pohlavné. Viď kánon 819: K účinnosti manželského súhlasu je nevyhnutné, aby obe strany aspoň vedeli, že manželstvo je trvalým zväzkom medzi mužom a ženou, zameraným k plodeniu detí prostredníctvom pohlavného spolužitia.
|
andreios www.grkat.net - modlitby, katechézy, mp3, ikony, dokumenty... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 181 ~
Člen od: 15 jún 2006 ~
Posledná návšteva: 22 december 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 14 marec 2011 : 04:01:35
|
v latinskom obrade sa sviatost manželstva medzi dvoma veriacim má slavit počas sv. omše vzhladom nato že všetky sviatosti sú späté s Kristovym velkonočným tajomstvom.Je teda vhodné aby manželia spečatili svoj súhlas dat sa jeden druhému obetou svojich životov tým že ju spoja s obetou Krista za svoju Cirkev,spritomnenou v euchristickej obete a prijmú Eucharistiu.Hlavnými účastnikmi manželskej zmluvy sú muž a žena,pokrstení a slobodní uzavriet manželstvo,ktorí slobodne vyjadria svoj súhlas Cirkev považuje výmenu súhlasu medzi mužom a ženou Ak súhlas chýba manželstvo nejestvuje manželmi za nevyhnutný prvok,ktorý dáva vznik manželstvu Podla latinske tradiciesi manželia akovysluhovateliaKristovej milostinavzájom udelujú sviatost manželstva tým,že pre cirkvou vyjadrit svoj súhla |
handulka |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 96 ~
Člen od: 16 jún 2008 ~
Posledná návšteva: 10 november 2012
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|