|
Odoslaný - 30 október 2007 : 12:48:29
|
Jeden prispievatel napisal: Takze uz nie plodenie deti je cielom sexu, ale darovanie sa neveste... V celom tomto dlhom texte o sexe sa dieta nespomenulo ani raz. Toto vyjadrenie celkom silne rezonuje s touto otazkou: 3. Chcete teda povedať, že môžem mať pohlavný styk so svojou manželkou iba vtedy, keď chceme mať dieťa?
Nie. Hovorím, že mám pohlavný styk so svojou manželkou iba vtedy, keď si chceme obnoviť manželské sľuby. To, že Cirkev učí, že sex je iba kvôli deťom, alebo že jediným správnym dôvodom mať sex je túžba po deťoch je poverou. Tento dojem mylne zanechali niektorí myslitelia Cirkvi (ako napríklad svätý Augustín).
Navyše, dlhodobo opakované tvrdenie, že plodenie je „základným cieľom“ sexuálneho spojenia bolo často nesprávne chápané tak, že plodenie je jediným cieľom, alebo jediným dobrým cieľom pohlavného aktu. To však Cirkev nikdy oficiálne neučila. Ján Pavol II. v skutočnosti hovorí, že ak túžba po dieťati je jediným dôvodom pohlavného styku s vašim manželom, hrozí, že svojho manžela použijete ako prostriedok k cieľu miesto toho, aby ste ho milovali ako človeka.
Veľmi jasne si pamätám, ako sa nás kňaz pri oltári pýtal, či s láskou prijmeme od Boha dieťa, na čo sme obaja odpovedali „áno“. Takže, ak chceme ostať verní našim sľubom, nesmieme nikdy, keď sa rozhodneme vyjadriť svoje sľuby pohlavným stykom, zámerne brániť možnosti otehotnenia.
Inak povedané, nie je nevyhnutné (a v skutočnosti to môže byť nemilujúce) hovoriť, že „máme pohlavný styk, aby sme mali deti“, ale ak chceme ostať verní svojim manželským sľubom musíme povedať: „Tým, že máme pohlavný styk, vieme, že môžme mať aj deti a sme ochotní tieto deti s láskou od Boha prijať.“ Ako uzavrel Ján Pavol II.: „Tento postoj je v súlade s láskou a umožňuje zdieľať skúsenosť lásky.“ (Šiesta kapitola objasní túto tému podrobnejšie.)
Christopher West, Radostna zvest o sexe a manzelstve
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 30 október 2007 : 13:42:11
|
Katolícka mravouka pozná dva hlavné ciele manželstva: 1. plodenie a výchova detí 2. dobro manželov
V tradičnom katolíckom chápaní sa 2. cieľ podriaďuje vždy 1.cieľu. |
|
|
|
Odoslaný - 30 október 2007 : 18:23:50
|
citácia: Katolícka mravouka pozná dva hlavné ciele manželstva: Pôvodne zaslal sasulnik - 30 október 2007 : 13:42:11 To je v poriadku. My sa vsak nebavime o cieloch manzelstva, ale o vyzname sexu. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 30 október 2007 : 19:14:23
|
Sex v manželstve - manželský akt - sa vyskytuje ako pri dosahovaní prvého cieľa, tak i druhého. |
|
|
|
Odoslaný - 24 november 2007 : 22:19:26
|
citácia: Katolícka mravouka pozná dva hlavné ciele manželstva: 1. plodenie a výchova detí 2. dobro manželov V tradičnom katolíckom chápaní sa 2. cieľ podriaďuje vždy 1.cieľu. Pôvodne zaslal sasulnik - 30 október 2007 : 13:42:11 Katechizmus hovorí teraz o „dvojakom cieli“ manželstva, o „dobre samých manželov a odovzdávaní života“ (č. 2363). Táto zmena v jazyku pramení čiastočne z hlbšieho pochopenia úlohy manželskej lásky vo vzťahu manželov.
Tí, ktorí sa snažili nájsť miesto manželskej láske v tradičnom usporiadaní cieľov, ju často stotožňovali so vzájomnou pomocou manželov. Tento druhotný cieľ manželstva hovorí v skutočnosti o pomoci a podpore, ktorú prináša zdieľanie spoločného života manželov na veľmi praktickej úrovni. Stotožňovanie vzájomnej pomoci a „vzájomnej lásky“ viedlo k mylnému názoru, že podľa cirkevného učenia je prokreácia dôležitejšia ako láska. Druhý vatikánsky koncil tento problém nádherne vysvetlil, keď ukázal, že manželská láska nie je v žiadnom prípade cieľom manželstva. Je samotnou podstatou manželského vzťahu, z ktorého ciele manželstva pramenia. Ciele manželstva sú rovnaké ako ciele manželskej lásky.
Ako hovorí Druhý vatikánsky koncil, „sama manželská ustanovizeň a manželská láska sú však svojou povahu od prírody zamerané na plodenie a výchovu potomstva“ (Gaudium, č. 48, dôraz pridaný). „Táto obnovená formulácia“, hovorí Ján Pavol II., „znovu potvrdila a súčasne prehĺbila tradičné učenie o zmysle manželstva (a jeho usporiadaní) z pohľadu vnútorného života manželov...“ (Telo, 10. októbra 1984).
|
Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 13 december 2007 : 00:22:29
|
citácia: Katolícka mravouka pozná dva hlavné ciele manželstva: 1. plodenie a výchova detí 2. dobro manželov V tradičnom katolíckom chápaní sa 2. cieľ podriaďuje vždy 1.cieľu. Pôvodne zaslal sasulnik - 30 október 2007 : 13:42:11 Omyl. 1. Dobro manželov 2. plodenie detí.
Viď CCEO Can. 776. § 1. Matrimoniale foedus a Creatore conditum eiusque legibus instructum, quo vir et mulier irrevocabili consensu personali totius vitae consortium inter se constituunt, indole sua naturali ad bonum coniugum ac ad filiorum generationem ed educationem ordinatur.
V tomto poradí súhlasím aj s tým, že 2. sa podriaďuje 1. Lebo 1. je vždy možné, kým 2. nie (napríklad, ak je žena neplodná).
|
andreios www.grkat.net - modlitby, katechézy, mp3, ikony, dokumenty... |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 181 ~
Člen od: 15 jún 2006 ~
Posledná návšteva: 22 december 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 december 2007 : 07:31:27
|
Žiaden omyl. Ja som čerpal z Dr. A. Spesz: Katolícka mravouka, SSV Trnava 1949.
Nie je divné, že Cirkev po 2VK vymenila tieto dva ciele?.
|
|
|
|
Odoslaný - 20 december 2007 : 10:51:29
|
|
|
|
|
|