|
Odoslaný - 21 august 2007 : 00:15:08
|
Aj keď nerád zakladám témy, musím to teraz urobiť, alebo chcem reagovať na niektoré názory. Stará téma je uzamknutá, asi sa debata uberala pomimo názov a poslanie témy, preto zakladám túto. Reagujem na Marcelllooo Odoslaný - 19 august 2007 : 17:07:21 v téme Godelova veta o neuplnosti.
Marcelllooo citácia: A kde vsade sa teda nachadzal??? Mne nejako uniká idea týchto otázok. Ježiš sa predsa nachádzal tam a práve tam, kde sa nachádzal telesne.
citácia: Nie; vsetko co vedel, vedel preto, lebo bol Boh. To, že Ježiš je Boh, je viera ľudí. On sám nikdy nepovedal že je Boh. Otázne je, či vôbec vedel, že je Boh. Toto je na katolíka riadny blud.
citácia: Nie, nic take si neukazal. Neukazal si ani alogickost mojej uvahy ani si necitoval zakon Bozi, proti ktoremu to udajne malo byt. Nelogickosť Vašej otázky z môjho pohľadu spočívala v tom, že ste chceli konštrukciou dokázať situáciu, ktorá v kozme nikdy nemôže nastať, lebo by to znamenalo, že Boh by išiel sám proti sebou potvrdeným dogmám. Dal som jasnejší príklad vo forme podobnej konštrukcie. Citoval som text, kde sa píše, že Boh nie je Bohom zmätku a teda nekoná mätúco.
citácia: Logicka chyba dokazu v kruhu. RKC je neomylna, lebo jej to garantuje DS, a vieme to tak preto, lebo to povedala RKC, ktora je neomylna... Jedná sa o vieru. Viera nie je vedou. Takže to nie dôkaz v kruhu. Všetko sa začína vierou. Vierou prijímame, že Duch svätý je stále prítomný v cirkvi a to v tej cirkvi, ktorá má dokázateľnú kontinuitu ku Kristovi. Od toho sa všetko odvíja. O tom, že je to viera a nie veda svedčí fakt, že Vy túto vieru nezdieľate. Ak by to bola veda, tak by sme Vám mohli vedecky dokázať, že to je tak a Vy by ste museli uznať, že je to tak. Príklad: rozpätie mojich rúk je sto deväťdesiat centimetrov. Tomu nemusím veriť, lebo to viem odmerať. Nie je to teda predmetom viery. Avšak to, že Duch svätý dohliada na cirkev, je predmetom viery, ako aj to, že Ježiš je Bohom. Nemôžem to dokázať, ako aj to, že Písmo je Božím slovom.
citácia: Ano, ja spochybnujem 'Bozskost' RKC. V takomto pripade vsetko do seba zapada: RKC si sama vymyslela vsetky tie svoje klauzuly. Zjavenie prezentujuce seba ako Bozieho posla hovori, ze RKC je nebozska, a ma v sebe omyly. Taketo zjavenie mi dava najavo, ze by som mal prehodnotit nazor na RKC. Ty naopak spochybnujes 'Bozskost' daneho posla a uprednostnujes RKC a tvrdis, ze vsetko si vymyslel ten posol. Presne tak. Ak verím, že Ježiš je Boh a nikdy sa nepomýlil, tak sa nepomýlil ani vtedy, keď hovoril, že pekelné brány cirkev nepremôžu. Ale opäť je to len predmet viery. Každý posol, ktorý by hlásal niečo, čo sa nezhoduje s dogmami katolíckej cirkvi, nie je od Boha.
citácia: Nezaujimaju ma vase RKC umelo vykonstruovane kriteria, ktore maju viest k jedinej odpovedi, ako vopred pripravene verejne obstaravanie... Protestantská teológia proti týmto znakom nikdy nič zásadného nenamietala. Znaky ktoré sa ohľadom pravej cirkvi dostávali do popredia v evanjelických cirkvách sú tieto: - pravá cirkev je tam, kde sa vyučuje čisté evanjelium - pravá cirkev je tam, kde sa dôstojne spravujú sviatosti. Avšak katolícka cirkev proti týmto znakom pravej cirkvi tiež nič pozitívne nenamietala. Námietky boli skôr negatívne, že tieto rozlišovacie znaky sú skôr skryté ako viditeľné a, že to nie sú pravé rozlišovacie znaky. Viac o tom tu http://ikarmel.cz/kniha/Co-je-cirkev_CES0008.html
citácia: K vlastnostiam spolocenstva sa pise v Biblii: Kde sa dvaja alebo traja stretnu v mene Kristovom, bude on uprostred nich. Podobne su tam dalsie nalezitosti. Ak máte text, kde nie ste dobre oboznámený s jeho obsahom a nepozreli ste si kontext, prosil som Vás aby ste taký text necitovali, alebo aby ste aspoň povedali, že "podľa Vás" znamená toto, alebo ono. K textu: Lebo kde sa dvaja alebo traja zhromaždili v mojom mene, tam som medzi nimi. Tento text je súčasťou dlhšej state. Podľa židovského pravidla je zhromaždením počet minimálne desiatich mužov, hovorí sa tomu "minjan". Môžeme to vypozorovať v týchto textoch: Gen 18,32 a Rut 4,2. Ježiš nikdy toto pravidlo nezrušil. Ak si pozriete kontext, tak možno zistíte, že to asi nebude zhromaždenie, o čom Ježiš hovorí. Vo verši 16 sa píše, že výpoveď musí byť potvrdená dvoma, alebo troma svedkami. Práve verš 17 však hovorí, že títo dvaja, či traja nie sú ešte spoločenstvom, alebo zborom. No a verš 18 hovorí zase o moci zväzovať a rozväzovať. Podľa židovských pomerov však zväzovanie a rozväzovanie nie je priamo pod jurisdikciou spoločenstva, ale pod tzv. "halachou". Teda takého právomocné stretnutie zabezpečovali práve dvaja alebo traja svedkovia. Teda Ježiš potvrdzuje a dáva takú istú právomoc kresťanom, ako mali židovskí farizeji a zákonníci. Avšak túto právomoc mali kresťania uplatňovať iba v tom prípade, kedy by sa stretli v Ježišovom mene a teda On by bol medzi nimi. Tak teda malo byť dodržané pravidlo vzývania Ježiša pred dôležitými rozhodnutiami, v prenesenom význame aj vzývanie Ducha svätého a prosba o Jeho pomoc. Lebo aj samotný Ježiš je v cirkvi prítomný a to v Duchu svätom.
citácia: Ale skus mi viac povedat o tej svatosti, katolicite a jednote - ako si ich predstavujes? Katolicita - predstavujem si pod tým všeobecnosť v jej pravom význame, teda úplnosť, globálnosť. Teda každý miestny zbor, aj keď je úplne cirkvou, predsa len nie je úplnou cirkvou. Úplné cirkvi vytvárajú spoločenstvo úplnej cirkvi. Svätosť - cirkev je ľud Boží. Cirkev nie je nejaká inštancia, ktorá zahŕňa tento ľud akoby z výšky. Ak by nebolo ľudu, nebolo by cirkvi. Ľudia sú hriešni a to všetci, teda cirkev je hriešna. Ako teda myslím na svätú cirkev. Ako som už povedal, cirkev je cirkev hriešna, toto poznanie je možno trochu otrasné, ale aj oslobodzujúce. Už nemusíme hľadieť na cirkev ako niečo sväté, sväté bez pričinenia ľudí. Naopak svätosť v cirkvi je vždy osobnou svätosťou a táto osobná svätosť, toto spoločenstvo svätých (communio sanctorum) teda táto svätosť pochádza do toho, ktorý sám je svätý. Teda cirkev je svätá, lebo sám svätý Ježiš ju posväcuje a to tak, že prostredníctvom jej darov a sviatostí robí z hriešnikov svätcov. Jednota - Jednota určite neznamená jednotvárnosť. Jednotou myslím to, čo aj Písmo myslí, keď píše o Ekklezii. Toto slovo sa vždy nachádza v množnom čísle. Teda tak aj na začiatku boli zbory v Jeruzaleme, Antiochii, Efeze, Korinte, či Ríme, boli jednotou jednou cirkvou, aj keď mali miestne zvyklosti trochu iné. Rovnako tak je rozdiel v zboroch, ktoré boli viac židovské a v tých, ktoré boli viac pohanské, ale predsa to bola jedna cirkev. Ak sa dnes pozriete na omšu v Sýrskej cirkvi, tak vám skôr pripomenie moslimské klaňanie sa ako kresťanské, avšak predsa je v jednote s inými cirkvami. Teda dejiny, zvyky, folklór, osobné nazeranie na slobodu, či spôsob života nestoja v ceste jednote cirkvi. Apoštolská postupnosť - apoštolát zanikol smrťou apoštolov. Už niet apoštolov v tom význame ako boli Ježišoví učeníci. Avšak zostáva poverenie a poslanie. V tom zmysle poznáme presné podmienky odovzdávania tohoto poslania. Aby teda niekto mohol povedať, že má apoštolskú postupnosť, musí spĺňať tieto podmienky.
citácia: Tak potom pouzivaj kapitalku: Katolicka cirkev, aby bolo zrejme, ze je to vlastne podstatne meno. Odôvodnenosť používania veľkého písmena v slove "katolícka" cirkev nevidím. Práve preto, lebo existuje súbor jednotlivých cirkví, ktoré tvoria túto katolícku cirkev a tento súbor nie je konečný, do budúcna je teda otvorený. Hans Kung píše, že nekatolícka cirkev je tá cirkev, ktorá svoje osobné /partikulárne/ záujmy kladie nad záujmy všeobecné, ktorá sa od viery a života všeobecnej cirkvi oddeľuje /schizmatická/, vymyká /heretická/, alebo dokonca odvracia /apostatická/. Ako vidíme, ani schizmatická, ani heretická a ani apostatická nie sú písané kapitálkou. Hans Kung bol temer exkomunikovaný, jeho názory a učenie sú blízke k herézam. Použiť jeho dielo na katolícku apológiu je krajne nebezpečné
citácia: Zle si to pochopil ty. Ja som ti nenapadne naznacil, ze tou bizuteriou je RKC sama. (I ked v zmysle materialnom sa rada obklopuje pravym zlatom...) Nepochopil som to, myslel som, že narážate na to, že dosť diskutujem s nekatolíkmi, alebo že ma poznáte z nejakej inej diskusie, alebo na to, že mi nerobí problém citovať protestantských autorov, pokiaľ súhlasím s ich názormi. Paradoxne, doma mám viac protestantskej literatúry ako katolíckej, ale dal som si záväzok, že to vyrovnám.
citácia: 1. Ako krestan mi mas zvestovat Evanjkelium Kristove. Áno, ako kresťan katolík Vám chcem zvestovať dobrú zvesť o tom, že milosťou Božou ste boli omilostený, a že podľa svojich skutkov budete súdený.
citácia: 2. Neprinalezi tebe, aby si sudil moju cestu. Ako som to aj niekedy v minulosti robil, v tomto čase sa tomu snažím vyvarovať. Nie som schopný povedať o nikom, že "nebude spasený" alebo, že "bude zatratený". Ak sa nájde niekto, kto s istotou môže povedať, že Adolf Hitler bude zatratený, tak ja to nie som.
citácia: 3. Evanjelium Kristove som prijal. To je otázka na dlhú diskusiu. Záleží totiž aj na tom, od koho prijímame.
citácia: 4. Kontradikcia v tvrdeniach "ja proti vasej viere nic nemam" a "vasa viera je bizuteria". Bude je pravda jedno alebo druhe. Nie, nepovedal som, že "vaša viera je bižutéria". Povedal som, že učenie iných kresťanských spolkov, ktoré sa nezhoduje s učením katolíckej cirkvi je bižutéria. Vašu vieru si vážim a nie som schopný Vás ani nikoho iného presvedčiť o tom, že tá viera je nesprávna. Už z toho princípu, že je to viera. Aj keď som hlboko presvedčený, že viera rôznych skupín je nesprávna, nemôžem im to dokázať. Najprv si to musia sami na malý okamih pripustiť.
citácia: 5. Definuj pojem 'protestant' a 'protestanstka' cirkev. Nie je to až tak ťažké. Protestant je ten čo protestuje. Teda protestantská cirkev je tá cirkev, ktorá protestuje proti viere inej cirkvi. Keďže tou inou cirkvou je v tomto prípade katolícka cirkev, tak protestantské cirkvi protestujú proti učeniu katolíckej cirkvi. Všimol som si, že protestantské cirkvi nezakladajú vlastné náuky, jednak nemajú učiteľský úrad, potom nemajú pastiera /v zmysle "pas moje ovce"/, takže sú dogmaticky neschopné uznášania. Teda prijímajú všetko to, čo uznali za vhodné, a to čo neuznali za vhodné, proti tomu protestujú. Tie cirkvi, ktoré si zakladajú vlastné učenie, ktoré je priamo proti učeniu katolíckej cirkvi, tak tie už nazývam heretickými. Ešte k schizme. Pravoslávni sú s katolíkmi v schizme, lebo s nimi nie sú v spoločenstve. Avšak nie sú protestantmi, lebo oni proti ničomu neprotestujú /teda, takmer/. Dalo by sa povedať, že príčinou schizmy bolo západné slovo "filioque", ale to by sme prehnali. Príčin bolo viac a "filioque" určite nebolo tou najzávažnejšou.
citácia: Ano - na Boha. Vsetci z ludi ta mozu sklamat, ale Boh ta nikdy nesklame. Ale mame i svoje spolocenstvo veriacich, ktory nam maju byt istou pomocou. Ale každé spoločenstvo veriacich môže zísť z cesty. Preto ja verím tomu, že katolícke spoločenstvo je priamo riadené Duchom svätým, ktorý ho chráni od bludov.
citácia: Potom prosim, aby si preukazal toto tvrdenie. Spolahlivo over povod "tradicie" a "magisteria". Nie definicou v kruhu, ale podrobenim bezpecnostnej a informacnej analyze. Ako som už spomenul pred tým, jedná sa o vieru, analýzou nedokážete nič, Vy napríklad neveriacemu nedokážete dokázať ani to, že Boh existuje.
Tradícia je všetko to zjavenie, čo apoštoli prijali od Krista. Oni dostali mandát toto zjavenie šíriť a chrániť. Časť tohoto zjavenia sa zapísala a udržiavala sa v písomnej podobe, to je Písmo. Časť sa nezapísala, eventuálne sa zapísala neskôr, ale nedosahovala podmienky, ktorými by bolo možné ju označiť za Písmo. Magistérium dohliada na to, aby sa ani Písmo, ani Tradícia nezneužili nesprávnym výkladom, alebo prekladom.
citácia: Dostavame sa ku korenom a priamo k info zdroju, ked odstranujeme prekazky a informacny sum, ktore nam tu niekto pocas tych 1500 rokov zanechal ako naslapne miny.Tak ako 3000 rokov prinieslo nedostatky v podobe zakonnikov a farizejov, ktorych praktiky Kristus dost kritizoval. Obávam sa, že toto by Vám neschválil ani jeden /aspoň trochu/ vzdelaný protestantský teológ. Tu nejde o šum, eventuálne, ak ide o šum, tak pozitívny. Všetko so všetkým súvisí. Raz som sa to snažil vysvetliť na inom fóre poukázaním o očistci. Písmo toto slovo nepozná, ale viera v "niečo podobné" existovala už v dobe rannokresťanskej. Lebo vlastne ani nebola prioritne kresťanskou, ale židovskou, z ktorej ju kresťanstvo prebralo. A aby sme toto pochopili, tak musíme poznať práve ten šum. Viac o tom nájdete napríklad tu: http://www.martinus.sk/?uItem=24452
citácia: Lebo sa zase pytas zle otazky. Ja nikdy nebudem sluzit "svatu omsu", i ked sa pravidelne zucastnujem sluzieb Bozich. Ucast na "svatej omsi" totizto nie je tym kriteriom. Takze sa pozrime, co je tou spolocnou crtou: Kde sa dvaja, alebo traja zidu v Kristovom mene, je On uprostred nich. K biblickému textu pozri výklad vyššie. K svätej omši. Ja sa môžem zúčastniť vaších "služieb Božích", pri istých podmienkach. Spoločenstvo s Vami však asi nevytvorím.
citácia: Dovolim si nesuhlasit. ako moze byt rovnakou viera v Boha a viera v Rimsku katolickost? Nie je tu rozpor. Katolicita má veľmi široký záber. Ako som už spomínal. Východné katolícke cirkvi majú tak rozdielne postupy v obrade, že často krát pripomínajú všetko možné, len nie "našu" svätú omšu. Aj tak sú v spoločenstve s cirkvou. Rímska katolíckosť je len jedna z možných katolicít. Máme napríklad aj grécku katolicitu. Ak niekto povie, že katolícki kňazi nemôžu byť ženatí, tak ja mu poviem, že sa mýli, lebo gréckokatolícki kňazi môžu byť ženatí a aj tak sú to stále katolícki kňazi.
citácia: Vela ludi, ci uz laikov, ci uz podkutych teologov. Ako RKC tak i nonRKC. Tiež sa mýlite. Pri zostavovaní kanónu Nového zákona išlo o tri hlavé podmienky. - text musel mať dokázateľný pôvod od apoštolov, alebo ich priamych žiakov. - text musel byť používaný vo väčšine cirkevných zborov - text musel byť v súlade s učením cirkvi. Toto boli podmienky, ktoré stanovila katolícka cirkev pri kanonizovaní novozákonného textu. Vyšlo z toho tých 27 kníh, ktoré teraz držíte v rukách. Toto sa oficiálne odohralo na synodách v Hippo /393/ a v Kartágu /397/. Neskôr to potvrdili pápež a iné synody. Dogmaticky sa to upravilo na ekumenickom koncile v Tridente.
citácia: Napriklad zhodou napisaneho s historickymi udalostami, tzv. cross-referenciou na ine zdroje a ine udalosti, statisticka analyza a pod. komunikacna analyza. Štatistická analýza je na nič, čo by akože chcela analyzovať - štatistiku splnených a nesplnených proroctiev? Komunikačná analýza ani neviem čo je. No a o zhode napísaného a historicky pravého by som v prípade Biblie veľmi nehovoril. Sú tam napísané aj historické nepravdy. Príklad: V dnešnej dobe sa v odbornej sfére stále viac hovorí o tom, že Ježiš sa nenarodil v Betleheme, ale v Nazarete. Nasvedčuje tomu historicko-kritická analýza aj naratívna analýza. To je zatiaľ teória, ale poznáme iné jasné protirečenia.
citácia: Ak chces spochybnit, budes musiet konkretne spolu s argumentaciou preco to tak podla teba je. Spochybniť Písmo z historického hľadiska je veľmi jednoduché.
citácia: Kludne mozeme. Založil som novú tému, lebo som chcel reagovať na Vaše námietky. Ak aj táto téma bude z nejakého dôvodu uzamknutá, budeme sa musieť v prípade záujmu naozaj presunúť do súkromnej sféry, alebo sa presťahovať na iné stránky.
Jo, a ešte. Zajtra letím domov, takže si vyberám päť týždňov dovolenky. To znamená, že za ten čas budem odpovedať len veľmi zriedkavo.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 01:24:47
|
citácia: Mne nejako uniká idea týchto otázok. Ježiš sa predsa nachádzal tam a práve tam, kde sa nachádzal telesne. Teda bol limitovany svojim telom? Nebol teda vsadepritomny?
citácia: To, že Ježiš je Boh, je viera ľudí. On sám nikdy nepovedal že je Boh. Otázne je, či vôbec vedel, že je Boh. Viacnasobne sa za Boha oznacil. Pomenovaniami, ktore podla zidovskych zvyklosti prisluchali jedine Bohu. Napr. aj zname 'Syn cloveka'
Ale aspon uz vidim, ze neni si katolik a coskoro bude tato tema uzamknuta...
citácia: Nelogickosť Vašej otázky z môjho pohľadu spočívala v tom, že ste chceli konštrukciou dokázať situáciu, ktorá v kozme nikdy nemôže nastať, lebo by to znamenalo, že Boh by išiel sám proti sebou potvrdeným dogmám. Boh by isiel proti RKC potvrdenym dogmam.
citácia: Jedná sa o vieru. Viera nie je vedou. Takže to nie dôkaz v kruhu. Jedna sa o logicku chybu dokazu v kruhu, tautologiu, ci autorekurziu.
citácia: O tom, že je to viera a nie veda svedčí fakt, že Vy túto vieru nezdieľate. Ja som ani nikdy netvrdil, ze viera je vedou, To si zase nieco nahovoaras.
citácia: Ak by to bola veda, tak by sme Vám mohli vedecky dokázať, že to je tak a Vy by ste museli uznať, že je to tak. Poopravim: Logicky by si mi mohol dokazat, ze mas pravdu a ja by som to musel uznat.
citácia: Nie je to teda predmetom viery. Avšak to, že Duch svätý dohliada na cirkev, je predmetom viery, ako aj to, že Ježiš je Bohom. Nemôžem to dokázať, ako aj to, že Písmo je Božím slovom. Potom mas slepu vieru.
Ze Jezis je Bohom, ze Pismo je slovom Bozim sa da dokazat dokonca aj vedeckou metodologiou.
citácia: Presne tak. Ak verím, že Ježiš je Boh a nikdy sa nepomýlil, tak sa nepomýlil ani vtedy, keď hovoril, že pekelné brány cirkev nepremôžu. Lenze nehovoril o RKC.
citácia: Ale opäť je to len predmet viery. Každý posol, ktorý by hlásal niečo, čo sa nezhoduje s dogmami katolíckej cirkvi, nie je od Boha. Alebo ze RKC nie je taka, za aku sa proklamuje.
citácia: Protestantská teológia proti týmto znakom nikdy nič zásadného nenamietala. Ja vsak nie som protestant, ale evanjelik.
citácia: Tento text je súčasťou dlhšej state. Podľa židovského pravidla je zhromaždením počet minimálne desiatich mužov, hovorí sa tomu "minjan".... Zaujimavy traktat. Zda sa mi ucelovou konstrukciou, ale nemienim sa nim hlbsie zaoberat nateraz.
citácia: Katolicita - predstavujem si pod tým všeobecnosť v jej pravom význame, teda úplnosť, globálnosť. Teda každý miestny zbor, aj keď je úplne cirkvou, predsa len nie je úplnou cirkvou. Úplné cirkvi vytvárajú spoločenstvo úplnej cirkvi. Teda rimska katolickost je oxymoron, vnutorna kontradikcia, nie?
citácia: Apoštolská postupnosť - apoštolát zanikol smrťou apoštolov. Na tu som sa, myslim, nepytal...
citácia: Odôvodnenosť používania veľkého písmena v slove "katolícka" cirkev nevidím. Práve preto, lebo existuje súbor jednotlivých cirkví, ktoré tvoria túto katolícku cirkev a tento súbor nie je konečný, do budúcna je teda otvorený. Zaujimave. Patri aj ECAV do katolickej cirkvi?
citácia: Áno, ako kresťan katolík Vám chcem zvestovať dobrú zvesť o tom, že milosťou Božou ste boli omilostený, a že podľa svojich skutkov budete súdený. Nielen. To nie je uplny obraz.
citácia: citácia: 3. Evanjelium Kristove som prijal. To je otázka na dlhú diskusiu. Záleží totiž aj na tom, od koho prijímame . Preco?
citácia: Nie, nepovedal som, že "vaša viera je bižutéria". Povedal som, že učenie iných kresťanských spolkov, ktoré sa nezhoduje s učením katolíckej cirkvi je bižutéria. Cize si povedal, ze moja viera je biztuteria, kredze nie som zhodny s nazorom Katolickej cirkvi.
Vašu vieru si vážim a nie som schopný Vás ani nikoho iného presvedčiť o tom, že tá viera je nesprávna. Už z toho princípu, že je to viera. Aj keď som hlboko presvedčený, že viera rôznych skupín je nesprávna, nemôžem im to dokázať. Najprv si to musia sami na malý okamih pripustiť.
citácia: Nie je to až tak ťažké. Protestant je ten čo protestuje. Teda protestantská cirkev je tá cirkev, ktorá protestuje proti viere inej cirkvi. Takze si sa nachytal. Protestanst bol posmesny nazov pre evanjelikov po tom co bol Luter exkomunikovany a podla opravny prostriedok voci exkomunikacii (protest - aj dnes sa pouziva protest prokuratora).
A bol parasdox uplny, zvacsa je to KC, ktora sa distancuje a vymedzuje voci okoliu, nez naopak.
citácia: Ale každé spoločenstvo veriacich môže zísť z cesty. Preto ja verím tomu, že katolícke spoločenstvo je priamo riadené Duchom svätým, ktorý ho chráni od bludov. Ano, aj Hitler veril, ze mu pomaha Prozretelnost, kym nebol z tohoto bludu vylieceny. Uvadzalo sa tu mnozstvo papezov, ktori tiez neboli az tak riadeni Duchom, ako by sa ocakavalo.
citácia: Ako som už spomenul pred tým, jedná sa o vieru, analýzou nedokážete nič Lebo je to tautologia.
citácia: Vy napríklad neveriacemu nedokážete dokázať ani to, že Boh existuje. Da sa to, pokial nebude klamat.
citácia: Tradícia je všetko to zjavenie, čo apoštoli prijali od Krista. Oni dostali mandát toto zjavenie šíriť a chrániť. Časť tohoto zjavenia sa zapísala a udržiavala sa v písomnej podobe, to je Písmo. Časť sa nezapísala, eventuálne sa zapísala neskôr, ale nedosahovala podmienky, ktorými by bolo možné ju označiť za Písmo. Magistérium dohliada na to, aby sa ani Písmo, ani Tradícia nezneužili nesprávnym výkladom, alebo prekladom. A nejaka referencia mimo Tradiciu, Magisterium a RKC? Teda mimo tautologiu a tocenie sa v kruhu?
citácia: Obávam sa, že toto by Vám neschválil ani jeden /aspoň trochu/ vzdelaný protestantský teológ. Ja by som sa vsak radsej obratil na evanjelikov.
citácia: Písmo toto slovo nepozná, ale viera v "niečo podobné" existovala už v dobe rannokresťanskej. Lebo vlastne ani nebola prioritne kresťanskou, ale židovskou, z ktorej ju kresťanstvo prebralo. Dokonca aj greckej, kedy sme mali Hades - podsvetie. Dakujem, ze priznavas, ze RKC je adaptacia pohanskych mytov a kultov.
citácia: Nie je tu rozpor. Vidis, ja tvrdim, ze je.
citácia: - text musel mať dokázateľný pôvod od apoštolov, alebo ich priamych žiakov. - text musel byť používaný vo väčšine cirkevných zborov To je jasne - overovala sa tak spolahlivost info zdroja priamymi ucastnikmi.
citácia: Toto boli podmienky, ktoré stanovila katolícka cirkev pri kanonizovaní novozákonného textu. Vyšlo z toho tých 27 kníh, ktoré teraz držíte v rukách. Toto sa oficiálne odohralo na synodách v Hippo /393/ a v Kartágu /397/. Neskôr to potvrdili pápež a iné synody. Dogmaticky sa to upravilo na ekumenickom koncile v Tridente. Napriek tomu len Evanjelia su slovom o Bohu.
citácia: Štatistická analýza je na nič, čo by akože chcela analyzovať - štatistiku splnených a nesplnených proroctiev? Velmi spravne - napriklad.
citácia: Sú tam napísané aj historické nepravdy. Príklad: V dnešnej dobe sa v odbornej sfére stále viac hovorí o tom, že Ježiš sa nenarodil v Betleheme, ale v Nazarete. Nasvedčuje tomu historicko-kritická analýza aj naratívna analýza. To je zatiaľ teória, ale poznáme iné jasné protirečenia. To je zatial hypoteza. Takze tvrdis, ze Evanjelia su nepravdive?
citácia: Spochybniť Písmo z historického hľadiska je veľmi jednoduché. Tak do toho! |
GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ |
Krajina: Antigua and Barbuda ~
Počet príspevkov: 10311 ~
Člen od: 15 máj 2004 ~
Posledná návšteva: 05 marec 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 08:51:11
|
V tejto téme sa vyskytujú mylné názory, ktoré môžu ovplyvniť vieru jednoduchých katolíkov.
Dávam Štefanovi upozornenie pre jeho prílišnú horlivosť do diskusií s nekatolíkmi, pri ktorej miestami popiera katolícku vieru a zároveň sa odvoláva na teológov, ktorí sú na pokraji herézy. |
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 13:48:52
|
Téma je opäť otvorená.
Poprosil by som prispievateľov, aby sa zamerali výhradne na vyvrátenie bludu alebo na osobu a dielo kontroverzného Hansa Künga. |
|
|
|
Odoslaný - 21 august 2007 : 18:54:50
|
Nevhodnosť Hansa Künga:
1. Externé odkazy: Krátky životopis. Svetový étos globalizácie.
2. Zhrnutie: Ako vidno z krátkeho životopisu, H. Küng vo svojej knihe Neomylný? Jedna otázka (Unfehlbar? Eine Anfrage) popieral neomylnosť, ktorá je definovaná de fide ako zjavená pravda (neomylná dogma). A podľa otázky 16 detského katechizmu, každý kto odmieta čo len jednu jedinú zjavenú pravdu, už nie je živým údom Cirkvi. Z tohto dôvodu je odvolávka na H. Künga nevhodná a zlá. |
|
|
|
Odoslaný - 22 august 2007 : 07:33:18
|
citácia: A podľa otázky 16 detského katechizmu, každý kto odmieta čo len jednu jedinú zjavenú pravdu, už nie je živým údom Cirkvi. Pôvodne zaslal sasulnik - 21 august 2007 : 18:54:50 Preco teda je Kung stale knazom, aj ked bol zbaveny postu teologa? (Teda knazom s mocou viest omsu a to vsecko okolo, ale nemoze ucit) |
GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ |
Krajina: Antigua and Barbuda ~
Počet príspevkov: 10311 ~
Člen od: 15 máj 2004 ~
Posledná návšteva: 05 marec 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 22 august 2007 : 08:09:19
|
1. Prečo je stále kňazom: keď je niekto kňazom, je ním naveky. Kňažstvo sa nedá vymazať a ani zrušiť, rovnako ako krst. (Postupne rozoberieme v Malom katechizme aj túto sviatosť.)
2. Prečo nebol suspendovaný alebo exkomunikovaný: Neviem. Toto je otázka skôr pre vyššie miesta (Rím), nie pre obyčajného laika.
Zle si postavil otázku. Dovolil som si, podľa toho na čo sa chceš opýtať, doplniť do bodu 2. |
|
|
|
Odoslaný - 22 september 2007 : 23:37:08
|
Zdravím vás. Budem trochu reagovať.
Moderátor fóra zasiahol so môjho príspevku, má na to samozrejme právo, avšak do budúcnosti by som poprosil, keby výhrady voči tomu čo píšem boli zobrazené iným spôsobom. K námietkam.
citácia: Toto je na katolíka riadny blud. Toto je reakcia na moje slová: To, že Ježiš je Boh, je viera ľudí. On sám nikdy nepovedal že je Boh. Otázne je, či vôbec vedel, že je Boh. Aj keď verím, že moderátori tohto fóra s plným sústredením chcú obhajovať katolícku náuku, môže nastať situácia, že nevhodne reagujú a za katolícke učenie predložia niečo, čo nie je v skutočnosti katolíckym učením. Vy ako moderátor fóra označuje mňa za bludára, pričom na to nemáte ani dôvod, ani právo. Predpokladám však, že ste to nemysleli pejoratívne, ale, že len došlo k nedorozumeniu, preto sa pokúsim svoju vetu, ktorá vzbudila pohoršenie vysvetliť. To, či Ježiš niekedy povedal, že je Boh, my nevieme. Vieme však, že sa to nikde nezachytilo. Ani jeden evanjelista nezachytil, žeby Ježiš povedal: Ja som Boh (gr. egó eimi theos, ar. ´anáh´ eláh) Takýto záznam jednoducho neexistuje. Otázkou je, že či Ježiš si v prísne monoteistickom židovstve mohol dovoliť takto otvorene povedať, že je Boh. Takže ak budeme postupovať podľa prameňov, tak môžeme povedať, že Ježiš nikdy otvorene nepovedal, že je Boh. Ak sa však aj takto Ježiš nevyslovil, otázkou zostáva, že či vôbec vedel, že je Boh. A tu sme pri otázke Ježišovho vedomia a to je problematika aj v katolíckej cirkvi ešte neuzavretá. Slovo Boh v podobe Jahve v danej dobe znamenalo aj "nebeský Otec". Teda sa môžeme pýtať, že či Ježiš vedel, že je "nebeským Otcom". Joseph A. Fitzmeyr (emeritný profesor biblistiky na Catholic University of America) vo svojej knihe Čo hovorí Nový zákon o Kristovi odpovedá na túto otázku takto: "Odpoveď na takto položenú otázku musí byť zamietavá". Ježiš, aj keby nevedel, že je Boh v tom zmysle ako to neskôr pochopili kresťania, tak určite mal intuitívnu vedomosť svojho výnimočného vzťahu s Bohom. Nazýva sa Božím synom a Boha volá láskavo "abba", teda "otecko". Do akej miery však Ježiš dokázal pochopiť, že v akom je vlastne spojení s Bohom dnes nedokáže povedať nikto. Určite sa však sám považoval za viac ako nejakého proroka. Ako sa s Ježišovým vedomím vlastnej podstaty vyrovnávali evanjelisti môžeme pekne vidieť na tomto príklade. Mk 10,17-18 a Lk 18,19-20 znejú takmer rovnako Keď vyšiel na cestu, pribehol ktosi k Nemu, a padnúc pred Ním na kolená, spýtal sa Ho: Čo robiť, dobrý Majstre, aby som bol dedičom večného života? Ježiš mu povedal: Čo ma menuješ dobrým? Nikto nie je dobrý, jedine Boh. Tu si teda Ježiš nenárokuje výsadu patriacu jedine Bohu. Ak vychádzame z predpokladu, že Matúšove evanjelium bolo napísané neskôr, tak nám pekne zapadá aj redakčný zásah jeho autora do tohoto príbehu. Cirkev už vtedy mala určitú predstavu o Ježišovi a preto redaktor líči tento príbeh takto A hľa, pristúpil k Nemu ktosi a spýtal sa: Dobrý Majstre, čo dobrého robiť, aby som mohol mať večný život? Odpovedal mu: Čo sa ma spytuješ o dobrom? Jeden je dobrý, Boh. A ak chceš vojsť do života, zachovávaj prikázania. Je teda jasné, že autor už nechce zobraziť Ježiša tak ako Lukáš, či Marek, ale, že sa autor už začína vyrovnávať s Ježišovým božstvom. Záverom už len poviem, že neviem o tom, žeby sa Cirkev niekedy definitívne vyjadrila na tému Ježišovho vedomia o svojom božstve. Avšak cirkevné učenie o preexistencii Slova, ktoré je rovnako staré ako sama cirkev nepriamo naznačuje, že Ježiš vedel, že je Boh. Ale nemôžeme sa definitívne kladne postaviť k tejto otázke. Iný teológ, Jean Galot, profesor biblistiky na univerzite v Ríme k tejto otázke píše, že Ježiš v svojom pozemskom živote nemal možnosť "blaženého nazerania" na Boha, to znamená, že nemal poznanie videnia Boha z tváre do tváre. Vychádza pri tom z Jánovho evanjelia ako aj z historického rozboru tejto náuky. Ak by Ježiš mal takéto nazeranie, tak by vlastne na zemi žil nebeským životom a jeho zásluhy z kríža by boli ohrozené. Záverom poviem, že som nechcel vyjadriť presvedčenie, že Ježiš nevedel, že je Boh, chcel som len povedať, že nemáme zachytené tieto jeho prípadné slová, a že máme dôvody sa domnievať, že Ježiš aj keď vedel, že je Boh, nevedel presne čo to znamená. Pre objektivitu však dodávam, že poznáme aj takých teológov, ktorí veria, že Ježiš mal blažené nazeranie, a že presne vedel, že je Boh. Vrátim sa na začiatok. Práve pre takýto prípad (ako aj pre tieto slová moderátora Dávam Štefanovi upozornenie pre jeho prílišnú horlivosť do diskusií s nekatolíkmi, pri ktorej miestami popiera katolícku vieru) som poukazoval na úplnom začiatku na skutočnosť, že tieto stránky sa nenazývajú "neoficiálnymi", môže to spôsobiť nemalé problémy. Cirkev nedefinovala, že Ježiš vedel, že je Boh (v plnom význame toho slova) a aj napriek tomu bol môj názor označený za bludný. Náhodný okoloidúci by mohol nabrať presvedčenie, že Cirkev definitívne tvrdí, že Ježiš vedel, že je nebeským Otcom, alebo že mal blažené nazeranie a mohol by si takto vytvoriť nesprávny názor na vieru katolíckej cirkvi.
Ďalšou vecou, čo mi moderátor vytýka je osoba Hansa Kunga. Moderátor píše citácia: Hans Kung bol temer exkomunikovaný, jeho názory a učenie sú blízke k herézam. Použiť jeho dielo na katolícku apológiu je krajne nebezpečné Hans Kung je riadnym katolíckym kňazom, nebol exkomunikovaný, bolo mu len zakázané učiť. Pred tým však bol poradcom pápeža Jána XXIII na II. V. K. a má nesmierne ekumenické zásluhy. Hansa Kunga samozrejme treba čítať s pozorom, lebo názory sú naozaj niekedy neprijateľné. Ale je to profesor teológie a významný teológ, myslím, že z nás nikto nikdy nedosiahne jeho erudovanosť, preto by sme si ho mali vážiť, keď už pre nič, tak aspoň pre jeho celoživotné dielo. Príklad. Tertullián bol jedným z významných cirkevných otcov, opracoval základy trojičnej koncepcie a bol aj priekopníkom náuky o očistci, napriek všetkému sa neskôr stal bludárom, keď opustil náručie cirkvi a stal sa montanistom.
Marcelllooo citácia: Teda bol limitovany svojim telom? Nebol teda vsadepritomny? Hovoríme stále o Kristovi? Človek Ježiš Kristus bol prítomný práve tam, kde sa nachádzal telesne, teda bol limitovaný svojím telom, teda nebol všadeprítomný. Avšak pozor. Boh Syn, ktorý bol prítomný v Ježišovi Kristovi je všade prítomný. Cirkev sa už dávno vyjadrila, že exkomunikuje všetkých tých, ktorí hovoria, že Syn v čase keď bol prítomný v Ježišovi Kristovi na zemi nebol súčasne a zároveň aj s Otcom v nebesiach.
citácia: Viacnasobne sa za Boha oznacil. Pomenovaniami, ktore podla zidovskych zvyklosti prisluchali jedine Bohu. Napr. aj zname 'Syn cloveka' K tejto problematike si pozrite čo som popísal vyššie. Termín "Syn človeka" môže byť titul, môže to však byť aj obyčajné označenie a odkázanie na pozemský pôvod. Keď budete chcieť, môžem sa na tento termín pozrieť bližšie a vysvetliť Vám ako ho chápu niektorí katolícki teológovia.
citácia: Boh by isiel proti RKC potvrdenym dogmam. Naťahujeme sa na definíciách a termínoch. Najprv by ste museli nejakým spôsobom dokázať, že dogmy katolíckej cirkvi nie sú Bohom požehnané články viery a teda, že nie sú neomylné.
citácia: Jedna sa o logicku chybu dokazu v kruhu, tautologiu, ci autorekurziu. Paradoxom je, že práve evanjelik sa mi snaží nahovoriť, že dokazujem niečo dôkazom v kruhu. Takže sa to pokúsim vysvetliť. Katolíci veria, že katolícka cirkev je vo veciach viery neomylná, lebo veria, že Duch svätý dohliada na to, aby katolícka cirkev nemohla učiť bludy. Žiaden kruh. Tak isto veríme, že Písmo sväté je Božie slovo preto, lebo to tak ustanovila katolícka cirkev, ktorá je vo veciach viery neomylná, preto neomylne vybrala z množstva kníh a listov tie, ktoré sú celé inšpirované.
citácia: Potom mas slepu vieru. Z istého hľadiska od nás Boh vyžaduje slepú vieru /pozri napr. obetovanie Izáka.../
citácia: Ze Jezis je Bohom, ze Pismo je slovom Bozim sa da dokazat dokonca aj vedeckou metodologiou. To počujem prvý krát. Vedeckou metodológiou sa nedá ani jednoznačne dokázať historickosť osoby Ježiša Krista. Existujú erudované vedecké diela, ktoré jednoznačne popierajú, že človek menom Ježiš Kristus skutočne existoval, alebo, že človek s týmto menom bol tým, kým bol (napríklad historik Luigi Cascioli vo svojej knihe Mýtus o Kristovi) Chcel by som vidieť tú metódu, ktorá by vedecky dokazovala, že Ježiš je Boh, alebo tú, ktorá by dokázala, že Písmo je slovo Božie. Stále sa budeme pohybovať na úrovni viery.
citácia: Lenze nehovoril o RKC. Katolíci veria, že hovoril o katolíckej cirkvi. Prvý písomný záznam o tom, že cirkev rannej doby sa nazýva katolíckou máme približne z roku 110. A to je záznam písomný. Vieme, že písomným záznamom predchádzajú ústne výpovede. Takže katolicita kľudne môže siahať až k apoštolom, alebo sv. Pavlovi.
citácia: Zaujimavy traktat. Zda sa mi ucelovou konstrukciou, ale nemienim sa nim hlbsie zaoberat nateraz. Tento výklad daného textu som prevzal od jedného mesiánskeho žida, ktorého si vážim a považujem ho za priateľa vo viere.
citácia: Teda rimska katolickost je oxymoron, vnutorna kontradikcia, nie? Neviem kde ste na niečo také prišli, dúfam, že z mojich slov to nevyplýva. Čo považujete za vnútornú kontradikciu v cirkvi?
citácia: Zaujimave. Patri aj ECAV do katolickej cirkvi? ECAV nepatrí do katolíckej cirkvi, lebo s ňou nie je v jednote, nemôže sa na ňu (ECAV) vzťahovať požiadavka apoštolskej postupnosti, lebo tú nemá, rovnako sa ECAV nenazýva cirkvou svätou (aspoň ja o tom neviem) a rovnako nespĺňa podmienku katolicity. ECAV je len jedným z tisícok reformačných denominačných smerov postlutherovského obdobia. Aj keď jedným z najstarších, predsa len nie je starším ako 477 rokov.
citácia: Preco? Ak prijmete evanjelium od adventistov, nebude to to isté evanjelium /aj keď slová sú tie isté/ ako keby ste prijali evanjelium od katolíkov, a to nebude také isté ako od evanjelikov, čo je zase iné ako od svedkov Jehovových.
citácia: Cize si povedal, ze moja viera je biztuteria, kredze nie som zhodny s nazorom Katolickej cirkvi. Nie. Vaša osobná viera je pre mňa niečo, čo akceptujem. Učenie Vašej cirkvi je pre mňa bižutériou. To znamená, že môžem napádať a vyvracať učenie Vašej cirkvi, môžem ho aj odsudzovať, ale Vašu vieru nechcem napádať ani odsudzovať. Nechcem hovoriť, že Vy nemáte pravdu, ale že Vaša cirkev nemá pravdu. Nechcem sa uchýliť k osobnému útoku na niečiu vieru. Aj keď Vaša viera, je také istá ako učenie Vašej cirkvi, ja nesúhlasím s týmto učením, nie s Vašou vierou. Prirodzene tak vlastne nesúhlasím s Vašou vierou, ale nechcem Vám to dať najavo.
citácia: Takze si sa nachytal. Protestanst bol posmesny nazov pre evanjelikov po tom co bol Luter exkomunikovany a podla opravny prostriedok voci exkomunikacii (protest - aj dnes sa pouziva protest prokuratora). Neviem, že v čom bol chyták. Či už je názov protestant posmešný alebo nie, mnoho protestantov sa tak nazýva. Sami sa tak nazývajú, niekedy sú na to aj hrdí. To, že Vy sa tak nenazývate ešte neznamená, že v očiach cirkvi a katolíkov nie ste protestantom.
citácia: A bol parasdox uplny, zvacsa je to KC, ktora sa distancuje a vymedzuje voci okoliu, nez naopak. Voči okoliu áno. Ale povedzte či je viac teologických tém u katolíckej cirkvi, proti ktorým protestujú evanjelici, alebo je viac tém u evanjelikov, proti ktorým protestujú katolíci? Vychádzajte z tradície, že kto začal prvý protestovať. Boli to katolíci, ktorí sa neskôr stali aj evanjelikmi.
citácia: Lebo je to tautologia. Zamyslite sa nad tým, že čo vlastne považujete za tautologiu a na základe akých názorov.
citácia: Da sa to, pokial nebude klamat. Jediným nepriamym dôkazom existencie Boha je vesmírna kauzalita. Nepoznám iný, ktorým by som mohol neveriaceho presvedčiť, že Boh existuje.
citácia: A nejaka referencia mimo Tradiciu, Magisterium a RKC? Teda mimo tautologiu a tocenie sa v kruhu? Referenciou je sám Kristus, ktorý poveril apoštolov. Apoštoli povolali presbyterov a Duch svätý povolal episkopov. Oni potom ustanovili diakonov atď. atď.
citácia: Ja by som sa vsak radsej obratil na evanjelikov. Obávam sa, že toto by Vám neschválil ani jeden /aspoň trochu/ vzdelaný teológ, evanjelik.
citácia: Dokonca aj greckej, kedy sme mali Hades - podsvetie. Dakujem, ze priznavas, ze RKC je adaptacia pohanskych mytov a kultov. Slovo "hádes" sa nachádza v Novom zákone celkom prirodzene a bez špekulácií. Grécky redaktor evanjelia vkladá toto slovo celkom prirodzene aj do Ježišových úst.
citácia: To je jasne - overovala sa tak spolahlivost info zdroja priamymi ucastnikmi. Ale tu musíte byť na pozore, lebo - aj iné spisy boli považované, že pochádzajú od apoštolov, alebo ich priamych žiakov, ktoré sa však do kanona nedostali - aj iné spisy boli používané vo väčšine cirkevných obcí, tiež sa však do kanona nedostali. Okrem toho akosi ste pozabudli na tretie pravidlo, ktoré práve tieto spisy oddeľovalo od ostatných. Že kanonizované spisy museli byť v súlade s učením cirkvi.
citácia: Napriek tomu len Evanjelia su slovom o Bohu. To tvrdíte Vy. Na základe akej autority?
citácia: Velmi spravne - napriklad. Prosím Vás. To by sme sa čudovali koľko Božieho slova je v Nostradamových a podobných proroctvách.
citácia: To je zatial hypoteza. Takze tvrdis, ze Evanjelia su nepravdive? Nič také nehovorím.
citácia: Tak do toho! Hmm, ako chcete, tak začnem s Genesis. Poznáme dva protirečivé správy o stvorení. Prvá hovorí o poradí stvorenia takto: 1. nebo a zem 2. rastliny 3. zvieratá 4. človeka (muža a ženu spolu) Druhá správa z druhej kapitoly Genesis (začína štvrtým veršom) hovorí o poradí stvorenia takto: 1. nebo a zem 2. človek (muž) 3. raj (Eden)a rastliny 4. zvieratá 5. žena
Druhým príkladom je správa o potope. Tu vidíme jasné protirečenie v počte párov ktoré mali vstúpiť na koráb k Noachovi. Text 6,19-20 hovorí, že vstupujú po jednom páre zo všetkých živočíchov. Text 7,2 však hovorí, že z čistých má vstúpiť sedem párov a z nečistých len po jednom páre. Zatiaľ by to stačilo, keď budete mať záujem, ponúknem aj iné protirečenia. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 514 ~
Člen od: 31 júl 2007 ~
Posledná návšteva: 25 november 2019
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 23 september 2007 : 07:36:25
|
citácia: Hovoríme stále o Kristovi? Človek Ježiš Kristus bol prítomný práve tam, kde sa nachádzal telesne, teda bol limitovaný svojím telom, teda nebol všadeprítomný. Avšak pozor. Boh Syn, ktorý bol prítomný v Ježišovi Kristovi je všade prítomný. Cirkev sa už dávno vyjadrila, že exkomunikuje všetkých tých, ktorí hovoria, že Syn v čase keď bol prítomný v Ježišovi Kristovi na zemi nebol súčasne a zároveň aj s Otcom v nebesiach. Ako mozno separovat tieto dve zlozky Kristovej osobnosti? Jednalo sa hadam o nejaku schizu?
citácia: K tejto problematike si pozrite čo som popísal vyššie. Termín "Syn človeka" môže byť titul, môže to však byť aj obyčajné označenie a odkázanie na pozemský pôvod. Keď budete chcieť, môžem sa na tento termín pozrieť bližšie a vysvetliť Vám ako ho chápu niektorí katolícki teológovia. Videl, precital som, napisal som vyhradu. Stale trva.
citácia: Naťahujeme sa na definíciách a termínoch. Najprv by ste museli nejakým spôsobom dokázať, že dogmy katolíckej cirkvi nie sú Bohom požehnané články viery a teda, že nie sú neomylné. Dokazuje ten, co tvrdi. RKC tvrdi, ze jej dogmy su neomylne, nech teda RKC dokazuje.
citácia: Paradoxom je, že práve evanjelik sa mi snaží nahovoriť, že dokazujem niečo dôkazom v kruhu. Paradoxom je v RKC vela veci.
citácia: Takže sa to pokúsim vysvetliť. Katolíci veria, že katolícka cirkev je vo veciach viery neomylná, lebo veria, že Duch svätý dohliada na to, aby katolícka cirkev nemohla učiť bludy. Žiaden kruh. Nerozumies alebo nechces rozumiet?
Na zaklade coho veria katolici? Kto im povedal, ze RKC je neomylna? Nuz, RKC sama... RKC neomylne tvrdi,. ze je neomylna. Tautologia.
citácia: Tak isto veríme, že Písmo sväté je Božie slovo preto, lebo to tak ustanovila katolícka cirkev, ktorá je vo veciach viery neomylná, preto neomylne vybrala z množstva kníh a listov tie, ktoré sú celé inšpirované. Mozno ze ty to robis z tohoto dovodu. Ja z ineho. (A nemusim pripominat, ze nase Biblie sa kapanek lisia)
citácia: Z istého hľadiska od nás Boh vyžaduje slepú vieru /pozri napr. obetovanie Izáka.../ Omyl. V pripade AAbrahama nejde o slepu vieru (a uz urcite nie v zmysle tom, ako sa rozpravame). Abraham mal zivy a kazdodenny staly a osobny vztah a komunikaciu s Bohom. Poznas hru na doveru? Zavries oci, postavis sa predomne a nechas svoje telo vlne padat k zemi. Mojou ulohou je chytit ta. To je hra na doveru a to bolo, co sa prihodilo Abrahamovi.
To je vsak nieco uplne ine od slepej viery o ktroej hovorime. Tu by som skorej prirovnal k BMG Invest a cakaniu na 40% uroky. Niekto tomu samozrejme moze vwerit. Ale je to slepa viera, lebo ekonomicka teoria nam vravi nieco ine.
citácia: To počujem prvý krát. Vedeckou metodológiou sa nedá ani jednoznačne dokázať historickosť osoby Ježiša Krista. Existujú erudované vedecké diela, ktoré jednoznačne popierajú, že človek menom Ježiš Kristus skutočne existoval, alebo, že človek s týmto menom bol tým, kým bol (napríklad historik Luigi Cascioli vo svojej knihe Mýtus o Kristovi) Chcel by som vidieť tú metódu, ktorá by vedecky dokazovala, že Ježiš je Boh, alebo tú, ktorá by dokázala, že Písmo je slovo Božie. Stále sa budeme pohybovať na úrovni viery. Ale kdeze. Ludi ala Donniken nie je vhodne oznacovat za vedcov a ich prace za vedecke.
Vela ludi popiera vselico - jeden Krista, jeden to a dalsi ono. Treba vediet rozlisovat. Je typickle, ze ateista bude Boha popierat.
citácia: Katolíci veria, že hovoril o katolíckej cirkvi. RKC =/= katolicka cirkev.
termin "katolicky"=vseobecne=generalne=univerzalne.
Ano, hovoril o katolickej cirkvi=vseobecnej cirkvi=unioverzalnej cirkvi=generalnej cirkvi. Nehovoril o RKC.
citácia: Neviem kde ste na niečo také prišli, dúfam, že z mojich slov to nevyplýva. Čo považujete za vnútornú kontradikciu v cirkvi? Nejdem sa teraz zapodievat kontradikciami v RKC. Hovorim o oxymorone, teda o samo sebe odporujucemu slovnemu spojeniu. Slovko "katolicky" znaci vseobecny, univerzalny, generalny. Naopak adjektivum "rimsky" blizsie zuzuje a vyhranuje skupinu a oddeluje (filtruje) od inych podobnych, ale nhe rovnakych.
Takze mame vseobecnu cirkev, ktora zase az takou vseobecnou nebude, kedze sa sama odcllenuje od inej vseobecnej cirkvi, ktore uznava (GKC a pod).
citácia: ECAV nepatrí do katolíckej cirkvi, lebo s ňou nie je v jednote, nemôže sa na ňu (ECAV) vzťahovať požiadavka apoštolskej postupnosti, lebo tú nemá, rovnako sa ECAV nenazýva cirkvou svätou (aspoň ja o tom neviem) a rovnako nespĺňa podmienku katolicity. Omyly jeden za druhym. 1. Slovenska ECAV ma apostolsku postupnost. 2. ECAV je svata, hoci to mozno az tak terminologicky nezdoraznuje. 3. ECAV splna podmienku vseobecnosti (=katolicity=univerzalnosti=generalnosti)
citácia: ECAV je len jedným z tisícok reformačných denominačných smerov postlutherovského obdobia. Aj keď jedným z najstarších, predsa len nie je starším ako 477 rokov. No a? Ak budeme takto specifikovat a iste historicke udalosti povazovat za milniky, ukaze sa, ze ani RKC tu nie je 2000 rokov.
citácia: Ak prijmete evanjelium od adventistov, nebude to to isté evanjelium /aj keď slová sú tie isté/ ako keby ste prijali evanjelium od katolíkov, a to nebude také isté ako od evanjelikov, čo je zase iné ako od svedkov Jehovových. Preco sa adventisti, rkc a jehovisti teda utiekaju k informacnej dezinterpretacii?
citácia: Nie. Vaša osobná viera je pre mňa niečo, čo akceptujem. Učenie Vašej cirkvi je pre mňa bižutériou. Ale ked sa zhoduju? Tranzitivnost je vlastnost, vdaka ktorej napadanim ECAV viey napadas aj moju osobnu.
citácia: To znamená, že môžem napádať a vyvracať učenie Vašej cirkvi, môžem ho aj odsudzovať, ale Vašu vieru nechcem napádať ani odsudzovať. Kto ti dal toto pravo a toto opravnenie?
Preco sa branis, ked niekto robi top iste tebe a tvojmu spolocenstvu?
citácia: Nechcem hovoriť, že Vy nemáte pravdu, ale že Vaša cirkev nemá pravdu. Potom si poziadam o dokaz.
citácia: Nechcem sa uchýliť k osobnému útoku na niečiu vieru. Aj keď Vaša viera, je také istá ako učenie Vašej cirkvi, ja nesúhlasím s týmto učením, nie s Vašou vierou. Prirodzene tak vlastne nesúhlasím s Vašou vierou, ale nechcem Vám to dať najavo. Nejde sediet na dvoch stolickach. Tak bud budes respektovat inu vieru alebo ju budes oznacovat za klamlivu.
Zda sa, ze si sa rozhodol. Preco je RKC taka agresivna vo svojej viere?
citácia: Neviem, že v čom bol chyták. Či už je názov protestant posmešný alebo nie, mnoho protestantov sa tak nazýva. Sami sa tak nazývajú, niekedy sú na to aj hrdí. To, že Vy sa tak nenazývate ešte neznamená, že v očiach cirkvi a katolíkov nie ste protestantom. To ze sa nepovazujes za hlupaka este neznamena, ze ta za neho nepovazuju iny.
citácia: Voči okoliu áno. Ale povedzte či je viac teologických tém u katolíckej cirkvi, proti ktorým protestujú evanjelici, alebo je viac tém u evanjelikov, proti ktorým protestujú katolíci? Nuz odpovedz si sam: Kto ma viacej nekrestanskym postul;acii vo svojej doktrine?
citácia: Zamyslite sa nad tým, že čo vlastne považujete za tautologiu a na základe akých názorov. Ja som to spravil . Urob to teraz aj ty trosku aj formuluj svoje myslienky.
citácia: Jediným nepriamym dôkazom existencie Boha je vesmírna kauzalita. Nepoznám iný, ktorým by som mohol neveriaceho presvedčiť, že Boh existuje. Jedna vec je dokaz (ci aspon indicia), druhym je skutocnost, ci to niekto akceptuje. To ale nemiesajme teraz dohromady. Niekomunerobi problem popriet ani biologicke, fyzikalne a dalsie zakonitosti prirody a bojuje proti nim (npr potraty, ale to je na inu temu - ale nielen tie)
Dokazu su este minimalne historicke , informaticke.
citácia: Referenciou je sám Kristus, ktorý poveril apoštolov. Apoštoli povolali presbyterov a Duch svätý povolal episkopov. Oni potom ustanovili diakonov atď. atď. To sa ale sporime, ci ich poveril a ci v takom rozsahu ako tvrdis. To prave d teba chcem, aby si to dolozil dalsim zdrojom.
citácia: Slovo "hádes" sa nachádza v Novom zákone celkom prirodzene a bez špekulácií. Grécky redaktor evanjelia vkladá toto slovo celkom prirodzene aj do Ježišových úst. Mozno prirodzene, ale vklada. Problem je vsak v inom: v dezinterpretacii Hadesu n grecke mytologicke ponatie.
citácia: Ale tu musíte byť na pozore, lebo - aj iné spisy boli považované, že pochádzajú od apoštolov, alebo ich priamych žiakov, ktoré sa však do kanona nedostali - aj iné spisy boli používané vo väčšine cirkevných obcí, tiež sa však do kanona nedostali. Okrem toho akosi ste pozabudli na tretie pravidlo, ktoré práve tieto spisy oddeľovalo od ostatných. Že kanonizované spisy museli byť v súlade s učením cirkvi. Iste - vnutorna konzistencia je sucastou informatickej analyzy.
citácia: To tvrdíte Vy. Na základe akej autority? Na zaklade informacnej analyzy.
citácia: Prosím Vás. To by sme sa čudovali koľko Božieho slova je v Nostradamových a podobných proroctvách. Mozno slova obcas pouzivaju tie iste. Informacia je ale nieco ine. A aj ja pod Bozim slovom neoznacujem len slovnu formulaciu, ktoru Boph pouzil, ale i informaciu, ktoru tato formulacia nesie.
citácia: Poznáme dva protirečivé správy o stvorení. Prva kapitola hovori vo vseobecnom globalnom pohlade, Druha o lokalnom pohlade na stvorenie Edenu v Mezopotamii.
citácia: Druhým príkladom je správa o potope. Nejde o protirecenie, ide o spresnenie povodnej info o konkretne pripady.
citácia: Zatiaľ by to stačilo, keď budete mať záujem, ponúknem aj iné protirečenia. Sem s dalsimi! |
GMK: Geniálny Marcelllooo Kráľ |
Krajina: Antigua and Barbuda ~
Počet príspevkov: 10311 ~
Člen od: 15 máj 2004 ~
Posledná návšteva: 05 marec 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 september 2007 : 09:24:03
|
citácia: Zdravím vás. Budem trochu reagovať. Moderátor fóra zasiahol so môjho príspevku, má na to samozrejme právo, avšak do budúcnosti by som poprosil, keby výhrady voči tomu čo píšem boli zobrazené iným spôsobom. K námietkam. citácia: Toto je na katolíka riadny blud. Toto je reakcia na moje slová: To, že Ježiš je Boh, je viera ľudí. On sám nikdy nepovedal že je Boh. Otázne je, či vôbec vedel, že je Boh. Aj keď verím, že moderátori tohto fóra s plným sústredením chcú obhajovať katolícku náuku, môže nastať situácia, že nevhodne reagujú a za katolícke učenie predložia niečo, čo nie je v skutočnosti katolíckym učením. Vy ako moderátor fóra označuje mňa za bludára, pričom na to nemáte ani dôvod, ani právo. Predpokladám však, že ste to nemysleli pejoratívne, ale, že len došlo k nedorozumeniu, preto sa pokúsim svoju vetu, ktorá vzbudila pohoršenie vysvetliť. To, či Ježiš niekedy povedal, že je Boh, my nevieme. Vieme však, že sa to nikde nezachytilo. Ani jeden evanjelista nezachytil, žeby Ježiš povedal: Ja som Boh (gr. egó eimi theos, ar. ´anáh´ eláh) Takýto záznam jednoducho neexistuje. Otázkou je, že či Ježiš si v prísne monoteistickom židovstve mohol dovoliť takto otvorene povedať, že je Boh. Takže ak budeme postupovať podľa prameňov, tak môžeme povedať, že Ježiš nikdy otvorene nepovedal, že je Boh. Ak sa však aj takto Ježiš nevyslovil, otázkou zostáva, že či vôbec vedel, že je Boh. A tu sme pri otázke Ježišovho vedomia a to je problematika aj v katolíckej cirkvi ešte neuzavretá. Slovo Boh v podobe Jahve v danej dobe znamenalo aj "nebeský Otec". Teda sa môžeme pýtať, že či Ježiš vedel, že je "nebeským Otcom". Joseph A. Fitzmeyr (emeritný profesor biblistiky na Catholic University of America) vo svojej knihe Čo hovorí Nový zákon o Kristovi odpovedá na túto otázku takto: " Odpoveď na takto položenú otázku musí byť zamietavá". Ježiš, aj keby nevedel, že je Boh v tom zmysle ako to neskôr pochopili kresťania, tak určite mal intuitívnu vedomosť svojho výnimočného vzťahu s Bohom. Nazýva sa Božím synom a Boha volá láskavo "abba", teda "otecko". Do akej miery však Ježiš dokázal pochopiť, že v akom je vlastne spojení s Bohom dnes nedokáže povedať nikto. Určite sa však sám považoval za viac ako nejakého proroka. Ako sa s Ježišovým vedomím vlastnej podstaty vyrovnávali evanjelisti môžeme pekne vidieť na tomto príklade. Mk 10,17-18 a Lk 18,19-20 znejú takmer rovnako Keď vyšiel na cestu, pribehol ktosi k Nemu, a padnúc pred Ním na kolená, spýtal sa Ho: Čo robiť, dobrý Majstre, aby som bol dedičom večného života? Ježiš mu povedal: Čo ma menuješ dobrým? Nikto nie je dobrý, jedine Boh. Tu si teda Ježiš nenárokuje výsadu patriacu jedine Bohu. Ak vychádzame z predpokladu, že Matúšove evanjelium bolo napísané neskôr, tak nám pekne zapadá aj redakčný zásah jeho autora do tohoto príbehu. Cirkev už vtedy mala určitú predstavu o Ježišovi a preto redaktor líči tento príbeh takto A hľa, pristúpil k Nemu ktosi a spýtal sa: Dobrý Majstre, čo dobrého robiť, aby som mohol mať večný život? Odpovedal mu: Čo sa ma spytuješ o dobrom? Jeden je dobrý, Boh. A ak chceš vojsť do života, zachovávaj prikázania. Je teda jasné, že autor už nechce zobraziť Ježiša tak ako Lukáš, či Marek, ale, že sa autor už začína vyrovnávať s Ježišovým božstvom. Záverom už len poviem, že neviem o tom, žeby sa Cirkev niekedy definitívne vyjadrila na tému Ježišovho vedomia o svojom božstve. Avšak cirkevné učenie o preexistencii Slova, ktoré je rovnako staré ako sama cirkev nepriamo naznačuje, že Ježiš vedel, že je Boh. Ale nemôžeme sa definitívne kladne postaviť k tejto otázke. Iný teológ, Jean Galot, profesor biblistiky na univerzite v Ríme k tejto otázke píše, že Ježiš v svojom pozemskom živote nemal možnosť "blaženého nazerania" na Boha, to znamená, že nemal poznanie videnia Boha z tváre do tváre. Vychádza pri tom z Jánovho evanjelia ako aj z historického rozboru tejto náuky. Ak by Ježiš mal takéto nazeranie, tak by vlastne na zemi žil nebeským životom a jeho zásluhy z kríža by boli ohrozené. Záverom poviem, že som nechcel vyjadriť presvedčenie, že Ježiš nevedel, že je Boh, chcel som len povedať, že nemáme zachytené tieto jeho prípadné slová, a že máme dôvody sa domnievať, že Ježiš aj keď vedel, že je Boh, nevedel presne čo to znamená. Pre objektivitu však dodávam, že poznáme aj takých teológov, ktorí veria, že Ježiš mal blažené nazeranie, a že presne vedel, že je Boh. Vrátim sa na začiatok. Práve pre takýto prípad (ako aj pre tieto slová moderátora Dávam Štefanovi upozornenie pre jeho prílišnú horlivosť do diskusií s nekatolíkmi, pri ktorej miestami popiera katolícku vieru) som poukazoval na úplnom začiatku na skutočnosť, že tieto stránky sa nenazývajú "neoficiálnymi", môže to spôsobiť nemalé problémy. Cirkev nedefinovala, že Ježiš vedel, že je Boh (v plnom význame toho slova) a aj napriek tomu bol môj názor označený za bludný. Náhodný okoloidúci by mohol nabrať presvedčenie, že Cirkev definitívne tvrdí, že Ježiš vedel, že je nebeským Otcom, alebo že mal blažené nazeranie a mohol by si takto vytvoriť nesprávny názor na vieru katolíckej cirkvi. Ďalšou vecou, čo mi moderátor vytýka je osoba Hansa Kunga. Moderátor píše citácia: Hans Kung bol temer exkomunikovaný, jeho názory a učenie sú blízke k herézam. Použiť jeho dielo na katolícku apológiu je krajne nebezpečné Hans Kung je riadnym katolíckym kňazom, nebol exkomunikovaný, bolo mu len zakázané učiť. Pred tým však bol poradcom pápeža Jána XXIII na II. V. K. a má nesmierne ekumenické zásluhy. Hansa Kunga samozrejme treba čítať s pozorom, lebo názory sú naozaj niekedy neprijateľné. Ale je to profesor teológie a významný teológ, myslím, že z nás nikto nikdy nedosiahne jeho erudovanosť, preto by sme si ho mali vážiť, keď už pre nič, tak aspoň pre jeho celoživotné dielo. Príklad. Tertullián bol jedným z významných cirkevných otcov, opracoval základy trojičnej koncepcie a bol aj priekopníkom náuky o očistci, napriek všetkému sa neskôr stal bludárom, keď opustil náručie cirkvi a stal sa montanistom. Pôvodne zaslal stefan - 22 september 2007 : 23:37:08 Ad blud Nehnevajte sa, ovládate vôbec detský katechizmus?
Otázka 71. Kto je Ježiš Kristus? Ježiš Kristus je druhá božská osoba, jednorodený Syn Boží, ktorý sa pre nás stal človekom.
Ježiš Kristus je Syn Boží: 1. Oznámil to Boh Otec pri krste Ježišovom v Jordáne a pri jeho premenení na Hore - "Toto je môj syn milovaný, v ktorom mám zaľúbenie." (Mt 3, 17); 2. sám Ježiš to často učil o sebe - "Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi." (Mt 28, 18), "Ja a otec sme jedno." (Jn 10, 30); 3. a slávnostne tvrdil pred Kaifášom - "Knieža kňazské (Kaifáš) mi riekol: 'Zaprisahám ťa na živého Boha, aby si nám povedal, či si ty Kristus, Syn Boží?. - Ježiš mu riekol: 'Ja som.'" (Mt 26, 63); 4. dokázal to svojimi zázrakmi a proroctvami a učili to aj apoštolovia - "Odpovedal Šimon a takto riekol: 'Ty si Kristus, Syn Boha živého.'" (Mt 16, 16), "Odpovedal Tomáš a riekol mu: 'Pán môj a Boh môj.'" (Jn 20, 28)
Viete som len jednoduchý katolík a nemám chuť rozoberať vaše odôvodnenie, prečo Ježiš nevedel, že je Boh. To čo ste rozobrali je ukážková Tvorba neomodernizmu, teda bludu, ktorý zavrhol Pius X.
Ad Hans Küng Ak je niekto riadnym katolíckym kňazom a zároveň uznávaným teológom, neznamená, že nemôže učiť bludy.
Niet tu o čom diskutovať. Vaše námietky z môjho zásahu postúpte administrátorovi. |
|
|
|
|
|
|