|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 09:24:56
|
To, pričom si kto zostane, je jeho slobodná voľba.
Katolík by mal vedieť obhájiť bezrozpornosť toho, v čo verí, patrične inak, než iba deklarovaním, čo berie a čo nie. Z tohoto pravda (moja nepravda) jeste nekouka.
Ja nechapem, namahal sa okrem mna aj niekto z vas utvorit si prislusnu literaturu??? Co tak vyjasnit si pojem nenavisti skor, nez o nej ideme pisat? |
Tomáš, bývalý priaznivec Kreda. |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 09:34:30
|
Prave ne to som myslel , ze treba definovat pojem nenavist |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 10:15:34
|
Nenávisť je opak lásky. (II.II.q 34) Je to vznet žiadostivej mohutnosti, ktorou sa človek odvracia od poznaného predmetu, tak ako láskou sa prikláňa k predmetu svojej túžby. Nenávidieť sa človeku dá čokoľvek, osobu i vec, živú i neživú. Všetko, čo môže byť predmetom lásky, môže byť aj predmetom nenávisti.
Nenávisť je vášňou a je párovým opakom vášne lásky, popri ostatných deviatich druhoch vášní človeka (túžba-odpor, radosť-smútok, nádej-zúfalstvo, bázeň-odvaha, hnev). Do týchto jedenástich tried zmyslovej žiadostivosti (vášní) môžeme zaradiť všetky ostatné hnutia zmyslového života v človeku. Niet jediného prejavu zmyslovej stránky, ktorý by sa nedal zahrnúť do niektorej z týchto jedenástich kategórií.
Nenávisť je opak lásky. Láska ako vášeň je výraz zaľúbenia zmyslovej žiadosti predmetu vnímaného ako dobrý, nenávisť je prejav neľúbosti zmyslovej žiadosti vzhľadom k predmetu vnímaného ako zlý. Predmetom nenávisti môže byť teda zlo skutočné i zdanlivé.
Ak máme hovoriť o výchove vzhľadom na otázku nenávisti, treba predovšetkým zdôrazniť potrebu odstraňovať nenávisť a nahradzovať ju kresťanskou láskou. Ak to neurobíme hneď v zárodku, rozrastie sa na krutú vášeň, ktorá splieni dušu.
(Reginald Dacík, Mravouka, Prameny duchovního života)
Toto je prosím pekne, stručnučký vhľad do slova cirkvi učiacej o nenávisti. Že je opakom lásky, je zlom, je pre dušu nebezpečenstvom. Že skrýva v sebe aj nedoslovný význam (predmet nenávisti môže byť i zdanlivý). Samé veci, aké hovorím, prízvukujem a pýtam sa na ne, od začiatku.
|
Tomáš, bývalý priaznivec Kreda. |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 11:02:46
|
trent.tomas:
Kazal som ti aby si dal aspon citat z katechizmu, ale nedal si.
Zatial co ja mám nejake karty v ruke. Napriklad apostol sv. Pavol v liste Rimanom v siedmej kapitole pise o hriechu a vyslovene tam hovori ze hriech nenavidi (Rim 7,15). Radsej sa stiahni, priatelu . |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 11:07:42
|
Si totálny ignorant faktov, aj myslenia, priateľko, ak myslíš vážne čo si napísal. Oháňať sa písmom, ako bludár, ktorý si hudie svoje o význame verša a nehľadí na výklad ponúkaný cirkvou (príklad máš rovno pred očami).
Kázať mi to s tým katechizmom - môžem prispievať aj inak, ak si takto budeš robiť z ľudí bláznov, ktorí nemyslia. Dám ti tisíc otázok, na ktoré v katechizmoch odpoveď nenájdeš - asi preto, že katechizmy nie sú kompletnou zbierkou celej bohovedy. Fides et ratio, vážený, poznáš?
Stále tlačím na to, naučme sa debatovať na úrovni, nie jak selláci v krčme.
|
Tomáš, bývalý priaznivec Kreda. |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 11:23:01
|
Smola, nedal si nic co by jasne hovorilo ze ani hriech sa nema nenavidiet. A ja z Pisma bludarsky nevytrhavam, je to v kontexte. To si praveze minule spravil Ty, a ked som ti napisal ze su to sektarske metody, tak si sa urazil . Apostol Pavol naplneny Duchom Svatym tu hovori jasne o hriechu a hovori ze ho nenavidi. Nedal si nic zavazne co by mu protirecilo alebo vysvetlovalo ze to mame chapat inak.
|
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 11:59:26
|
To máš však k dobru, že nenávidíš skutky mikulasencov, ktoré aj ja nenávidím. Zj 2 , 6
Ako potom moze byt k dobru , ze nenavidis ?
Alebo exegeza vysvetluje tento vers , ze nenavidis je nie nenavidis ? Pouc nevedomeho ! |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 12:01:53
|
A hlavne Tomas zachovaj klud . Ak by mi cirkev jasne povedala ze ani hriech nemame mat v nenavisti, ochotne posluchnem. Ale zatial i od predstavitelov cirkvi vsade pocuvam presny opak, jediny kto to tvrdi si Ty. A nevytiahol si ani z Pisma, ani z cirkevneho ucenia nic z coho by bolo uplne jasne ze sa spomenuti cirkevni otcovia mylia (apostolmi asi počnúc ). |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 12:08:41
|
Pierre zachovaj klud Tomas tym urcite nieco sleduje |
Milovaní, veľmi som sa usiloval napísať vám o našej spoločnej spáse; a pokladám za nevyhnutné písať vám a napomenúť vás, aby ste zápasili za vieru, raz navždy odovzdanú svätým. Jud 1,3 |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 12:10:00
|
OK |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 18:40:34
|
Tomas kto určuje hranice medzi nenávisťou a láskou?, každý ma prah citlivosti iný.
Na takto položenú filozofickú otázku sa nedá odpovedať,
Odpovedz ak vieš rozumnú odpoveď. |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 19:09:49
|
Na Krede sú iba dve témy, v ktorých som presvedčený o opaku názoru, než aký v nich protežujem. Toto je jedna z nich.
Človek si overuje poniektoré veci inak, než prvoplánovo jasnou a zrejmou otázkou. Preto považujem všetko na Krede za vzácne cenné informácie. |
Tomáš, bývalý priaznivec Kreda. |
|
|
|
Odoslaný - 09 jún 2007 : 21:44:20
|
Postoj kresťana k hriechu
1. Odpor. Treba sa vyhýbať hriechu za každú cenu, i za cenu života. K nenávisti voči hriechu nás povzbudí myšlienka a) na vznešenosť Boha, nášho Stvoriteľa a Otca, ktorý je naším cieľom; b) na Kristovu smrť na kríži, ktorou zadosť urobil za naše hriechy; c) na večný trest, ktorý stihol neposlušných anjelov a ktorý hrozí hriešnikovi; d) na škodu, ktorú spôsobuje duši: zbavuje ju všetkých zásluh minulého života a znemožňuje jej získavať si nové; c) na škodu, ktorú hriech spôsobuje celému mystickému telu. 2. Ostražitosť 3. Útek
Ťažký hriech je nevďačnosť, urážka Boha, otroctvo, rez a oddelenie, zneuctenie, huba - ktorá zotiera Boží obraz a zanecháva diablovu stopu, je premrhanie neoceniteľného dedičstva, vysúša prameň, otravuje vodu, je škvrna, žriedlo zármutku, zárodok večnej bolesti... (citované + výňatky o ťažkom hriechu z Náčrtu pokoncilovej asketiky a mystiky V JEHO ŠĽAPAJACH / Gazzera - Leonelli)
tomas - môže to trošku zodpovedať tvoju otázku? Ak odpor je vyjadrený aj slovom nenávisť, môže to byť i opačne... a kvôli tomu, čo ťažký hriech spôsobuje - postoj k nemu by mal byť aj nenávisť/odpor... |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 jún 2007 : 08:26:23
|
Nenávist proti dobru je zlo. (- + = -) Láska ke zlu je zlo. (+ - = -) Nenávit proti zlu je dobro. (- - = + ) láska k dobru je dobro. (+ + = +) Kdo zná matematiku, tomu je to jasné.
Jinak k problému, si myslím, že křesťanství svedčí o tom, že zlo není pouhým nedostkem dobra. Zlo je (pokus o) aktivní vnášení destruktivních prvků do "Bytí". (myslím, že předem odsouzený k nezdaru, ale lidé jsou tak hloupí, že na tom často chtějí spolupracovat, a ještě si myslí, jak je to originální )
|
rad.ek |
|
|
|
Odoslaný - 11 jún 2007 : 13:37:21
|
citácia: Nenávist proti dobru je zlo. (- + = -) Láska ke zlu je zlo. (+ - = -) Nenávit proti zlu je dobro. (- - = + ) láska k dobru je dobro. (+ + = +) Kdo zná matematiku, tomu je to jasné. Veľmi pekne vyjadrené .
citácia: Jinak k problému, si myslím, že křesťanství svedčí o tom, že zlo není pouhým nedostkem dobra. S týmto súhlasím, tiež mi to niekde "brnklo negatívne" ale potom som na to zabudla. Zlo nie je len nedostatok dobra. Aby nás to nemýlilo... |
Život je veľký dar - nepremrhajme ho
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 890 ~
Člen od: 28 október 2006 ~
Posledná návšteva: 23 október 2017
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 11 jún 2007 : 13:51:18
|
No ja som to vedel, že závisí to od predmetu nenávidenia. Ak sa konečne nepomýlim, ak nenávidím objektívne zlo (hriech, satan) nekonám hriech. |
|
|
|
|
|
|