|
Odoslaný - 30 júl 2007 : 19:10:33
|
Prvá čiastka
O Zjavených Pravdách, ktoré máme veriť
O viere všeobecne
9. Čo máme činiť v prvom rade, ak chceme byť spasení? Ak chceme byť spasení, máme v prvom rade veriť všetko, čo Boh zjavil.
10. Prečo verím všetko, čo Boh zjavil? Všetko, čo Boh zjavil, veríme 1. preto, lebo svätý Boh nemôže luhať, 2. preto, lebo vševediaci Boh sa nemôže mýliť.
- "Boh nie je ako človek, aby klamal, ani ako syn človeka, aby sa menil." (4 Mojž. 23, 19) (Neo vulgáta: "Boh nie je ako človek, že by luhal, ani ako syn človeka, že by ľutoval!" (Nm 23, 19))
11. Kto nás učí tomu, čo Boh zjavil? Tomu, čo Boh zjavil, nás učí Cirkev Kristova. (T. j. Katolícka. Pozn. aut.)
- Ježiš Kristus ustanovil svoju Cirkev za zvestovateľku a vysvetľovateľku zjavenia Božieho.
12. Z čoho učí Cirkev Kristova to, čo Boh zjavil? To, čo Boh zjavil, učí Cirkev Kristova 1. z Písma Svätého, 2. z ústneho podania.
- Písmo sväté a ústne podanie sú "prameň zjavenia Božieho".
13. Čo je písmo sväté? Písmo sväté je zbierka tých kníh, ktoré boli napísané z vnuknutia Ducha Svätého.
- Písmo sväté sa grécky menuje: Biblia.
- Knihy Písma svätého boli napísané z vnuknutia Ducha Svätého. To znamená, že pisateľov týchto kníh Duch Svätý
1. povzbudil, aby písali, 2. osvietil ich, čo majú písať 3. a pri písaní ich chránil pred omylom.
14. Ako delíme Písmo sväté? Písmo sväté delíme na knihy "Starého zákona" a na knihy "Nového zákona".
- Knihy "Starého zákona" obsahujú zjavenie, ktoré Boh dal ľuďom pred príchodom Ježiša Krista na tento svet. Týchto kníh je 45.
- Knihy "Nového zákona" obsahujú zjavenia, ktoré Boh dal ľuďom skrze Ježiša Krista a skrze jeho apoštolov. Týchto kníh je 27.
15. Čo je ústne podanie? Ústne podanie je tá časť zjavenia Božieho, ktorú apoštoli síce ústne hlásali, ale ju nenapísali.
- "A tak, bratia, buďte stáli a zachovávajte podania, ktoré ste sa naučili, či už z reči a či z nášho listu." (2 Sol 2, 14) (Neovulgáta: "A tak teda, bratia, stojte pevne a držte sa učenia, ktoré ste prijali či už slovom a či naším listom." (2 Sol 2, 15))
- Ústne podanie sa latinsky menuje: tradícia.
- Aj ústne podanie bolo postupom času zaznačené do kníh, ale tieto knihy už nepatria do Písma svätého.
16. Či je viera v zjavenie božie nevyhnutne potrebná k spaseniu? Viera v zjavenie božie je nevyhnutne potrebná k spaseniu, lebo Ježiš Kristus povedal: "Kto neuverí, bude zatratený." (Mk 16, 16) (Neovulgáta: "Kto neuverí, bude odsúdený." (Mk 16, 16))
- Zatratený (odsúdený) byť znamená: prísť do pekla.
- Naša viera má byť:
1. všeobecná, to znamená, že musíme veriť všetko, čo Boh zjavil a čo nám Cirkev Kristova predkladá k vereniu; 2. pevná, to znamená, že nesmieme pochybovať o pravdivosti Božieho zjavenia; 3. živá, to znamená, že musíme podľa viery žiť. "Ako telo bez ducha je mŕtve, tak i viera bez skutkov je mŕtva." (Jak 2, 26) (Neovulgáta: "Lebo ako telo bez ducha je mŕtve, tak je mŕtva aj viera bez skutkov." (Jak 2, 26); 4. stála, to znamená, že si vieru musíme verne zachovať až do smrti. - Katolík, ktorý odmieta veriť, čo len jedinú zjavenú pravdu, alebo kto zjavenú pravdu vysvetľuje inak, ako ju vysvetľuje Cirkev Kristova a kto v tomto svojom omyle tvrdošijne zotrváva, prestáva byť živým údom Cirkvi Kristovej.
17. Ktoré sú hlavné zjavené pravdy, ktoré máme nielen veriť, ale aj výslovne vedieť? Hlavné zjavené pravdy, ktoré máme nielen veriť, ale aj výslovne vedieť, sú tieto: 1. Boh je len jeden; 2. v Bohu sú tri osoby, Otec, Syn a Duch Svätý; 3. Syn Boží sa stal človekom, aby nás vykúpil a spasil; 4. Boh je spravodlivý sudca, ktorý dobrých odmeňuje a zlých tresce; 5. ľudská duša je nesmrteľná; 6. milosť Božia je k spaseniu potrebná.
- Toto je šesť hlavných právd zjavenia Božieho.
Mravné ponaučenie: Sv. Augustín sa sklamal v hriešnom živote. Už mu bolo na zúfanie, ale počul hlas, ktorý ho upomínal na Písmo sväté: "Vezmi a čítaj!" Vzal do ruky Písmo sväté a čítal ho. Stal sa svätým. Rád čítavaj Písmo sväté a iné nábožné knihy a uč sa bibliu, lebo "čím viac sa budeš živiť vierou, tým viac budeš nasýtený rozumom" (sv. Anzelm.) Ako lampa osvecuje dom, tak viera osvecuje dušu. Ako z veže máme čistý výhľad na pole a dedinu, tak vierou nazrieme do tých tajomstiev prírody a duše, ktoré rozumom nepoznávame. "Viera podobá sa palici, ktorou trasúce sa údy podopierame, aby sme mohli lepšie chodiť: vierou podporujeme slabý rozum, aby sme lepšie poznali." (Sv. Ján Zlatoústy.)
|
|
|
|
Odoslaný - 30 júl 2007 : 21:18:57
|
O Apoštolskom vyznaní viery
18. Kde sú v krátkosti obsiahnuté zjavené pravdy, ktoré máme veriť? Zjavené pravdy, ktoré máme veriť, sú v krátkosti obsiahnuté v Apoštolskom vyznaní viery.
19. Ako znie Apoštolské vyznanie viery? Apoštolské vyznanie viery znie takto:
(1) Credo in Deum Patrem omnipotentem, Creatorem caeli et terrae. (1) Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme
(2) Et in Iesum Christum, Filium Eius unicum, Dominum nostrum, (2) i v Ježiša Krista, Syna jeho jediného, Pána nášho,
(3) qui conceptus est de Spiritu Sancto, natus ex Maria Virgine, (3) ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny,
(4) passus sub Pontio Pilato, crucifixus, mortuus, et sepultus, (4) trpel pod Pontským Pilátom, ukrižovaný umrel i pochovaný bol,
(5) descendit ad ínferos, tertia die resurrexit a mortuis, (5) zostúpil do pekiel, tretieho dňa vstal zmŕtvych,
(6) ascendit ad caelos, sedet ad dexteram Dei Patris omnipotentis, (6) vstúpil na nebesia, sedí na pravici Boha Otca všemohúceho,
(7) inde venturus est iudicare vivos et mortuos. (7) odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych.
(8) Credo in Spiritum Sanctum, (8) Verím v Ducha Svätého,
(9) sanctam Ecclesiam catholicam, sanctorum communionem, (9) v svätú Cirkev všeobecnú, v svätých obcovanie,
(10) remissionem peccatorum, (10) v hriechov odpustenie,
(11) carnis resurrectionem, (11) v tela zmŕtvychvzkriesenie
(12) vitam aeternam. (12) a v život večný.
Amen.
Aktuálne znenie: (1) Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme, (2) i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána, (3) ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny, (4) trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný; (5) zostúpil k zosnulým, tretieho dňa vstal z mŕtvych, (6) vystúpil na nebesia, sedí po pravici Boha Otca všemohúceho. (7) Odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych. (8) Verím v Ducha Svätého, (9) v svätú Cirkev katolícku, v spoločenstvo svätých, (10) v odpustenie hriechov, (11) vo vzkriesenie tela (12) a v život večný. Amen.
20. Prečo menujeme toto vyznanie viery apoštolským? Toto vyznanie viery menujeme apoštolským preto, lebo pochádza z časov apoštolských.
21. Koľko čiastok má Apoštolské vyznanie viery? Apoštolské vyznanie viery má dvanásť čiastok, ktoré menujeme článkami.
Mravné ponaučenie: Apoštolské vyznanie viery má vedieť spamäti každý kresťan katolík, ktorý dospel k užívaniu rozumu. Kto zanedbá naučiť sa ho, dopúšťa sa ťažkého hriechu. V prvých časoch Cirkvi Kristovej nebol dospelý človek pripustený ku krstu, ak toto vyznanie nevedel odriekať. Ani dnes nesmie byť kresťan katolík pripustený k sviatostiam, ak ho nevie odriekať. Nezabudni sa pomodliť každodenne "Verím v Boha", keď vstávaš i keď ideš spať! Osviežuješ ním svoju vieru. (Sv. Augustín.) Vyznanie viery je obnovením zmluvy, ktorú sme pri krste uzavreli s Bohom. (Sv. Ján Zlatoústy.) Podobá sa štítu, ktorý nás bráni proti nepriateľským nápadom. (Sv. Ambróz.) |
|
|
|
Odoslaný - 02 august 2007 : 21:27:34
|
Prvý článok
22. Ako znie prvý článok Apoštolského vyznania viery? Prvý článok Apoštolského vyznania viery znie takto: Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme.
- Latinsky znie tento článok ako: Credo in Deum Patrem omnipotentem, Creatorem caeli et terrae.
- Aktuálne znenie tohto článku je: Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme.
- V rámci tohto článku je reč o Stvoriteľovi (t. j. o Bohu) a o jeho tvoroch.
- Tvory božie sú trojaké:
1. čisto hmotné (nerasty, rastliny, živočíchovia); 2. čisto duchovné (duchovia); 3. duchovno-hmotné (ľudia). - Nerasty sú neživé tvory. Rastliny, živočíchovia, ľudia a duchovia sú živé tvory.
- Nerasty, rastliny, živočíchovia sú nerozumné tvory. Duchovia a ľudia sú rozumné tvory.
I. O Bohu a jeho vlastnostiach.
23. Kto je Boh? Boh je Pán celého sveta a náš Otec nebeský.
24. Odkedy a dokedy je Boh? Boh vždy bol a vždy bude: Boh je večný.
- "Prv ako by sa boli stali hory alebo bola stvorená zem a sved od vekov až na veky si ty Bože." (Ž 89, 2) (Neovulgáta: "Prv než sa vrchy zrodili a povstali zem i svet, ty, Bože, si od vekov až naveky." (Ž 90, 2))
- Boh svoje jestvovanie a svoje dokonalosti nedostal od nikoho; od všetkých ostatných bytostí sa líši tým, že je sám od seba.
25. Kde je Boh? Boh je všade: na nebi, na zemi, na každom mieste.
- "Kde môžem zájsť pred tvojím duchom a kde pred tvojou tvárou utiecť? Ak vystúpim na nebesia, ty si tam; ak zostúpim do podzemia, ty si tam." (Ž 138, 7-8) (Neovulgáta: "Kam môžem ujsť pred tvojím duchom a kam utiecť pred tvojou tvárou? Ak vystúpim na nebesia, ty si tam; ak zostúpim do podsvetia, aj tam si." (Ž 139, 7-8))
26. Prečo nevidíme Boha v tuzemskom živote? V tuzemskom živote Boha nevidíme preto, lebo Boh nemá telo; "Boh je duch." (Jn 4, 24)
- I keď Boha v tuzemskom živote nevidíme, o jeho jestvovaní nás ubezpečuje
1. zo sveta, ktorý stvoril a múdro zariadil. "Jeho (Boha) neviditeľná bytosť od stvorenia sveta z toho, čo je stvorené, rozumom spozorovaná býva, i večná jeho moc a božstvo, takže sa nedajú (pohania) vyhovárať." (Rim 1, 20) (Neovulgáta: "Veď to, čo je v ňom neviditeľné - jeho večnú moc a božstvo -, možno od stvorenia sveta rozumom poznávať zo stvorených vecí; takže nemajú výhovorky." (Rim 1, 20)) 2. zo zjavenia: Boh zjavil sa ľuďom, ako Adamovi, Mojžišovi a iným a aj prehovoril k nim. "Mnohonásobne a rozmanitým spôsobom hovorieval kedysi Boh otcom skrze prorokov, najnovšie však za týchto dní hovoril na skrze Syna." (Žid 1, 1-2) (Neovulgáta: "Mnoho ráz a rozličným spôsobom hovoril kedysi Boh otcom skrze prorokov. V týchto posledných dňoch prehovoril k nám v Synovi, ktorého ustanovil za dediča všetkého a skrze ktorého stvoril aj svet." (Hebr 1, 1-2))
27. Čo vie Boh? Boh vie všetko: čo bolo, čo je a čo bude, ba i to vie, čo si myslíme a čo v tajnosti činíme! Boh je vševediaci.
- "Niet stvorenia neviditeľného pred jeho pohľadom, ba všetko je holé a odkryté očiam toho, o ktorom máme reč." (Žid 4, 13) (Neovulgáta: "A niet tvora, ktorý by bol preň neviditeľný. Všetko je obnažené a odkryté pred očami toho, ktorému sa budeme zodpovedať." (Hebr 4, 13))
28. Čo môže Boh učiniť? Boh môže učiniť všetko, čo len chce. Boh je všemohúci.
- "Všetko, čo len chcel, to učinil Pán na nebi, na zemi, v mori a vo všetkých hlbočinách." (Ž 134, 6) (Neovulgáta: "Čokoľvek Pán chce, urobí na nebi i na zemi, v mori a vo všetkých priepastiach." (Ž 135, 6))
29. Ako usporaduje Boh všetko na svete? Boh usporaduje všetko na svete tak, aby dosiahol to, čo chce dosiahnuť. Boh je nekonečne múdry.
- "Jak veľké sú diela tvoje, Pane! Všetko si v múdrosti učinil: zem plná tvojho majetku." (Ž 103, 24) (Neovulgáta: "Aké mnohoraké sú tvoje diela, Pane! Všetko si múdro urobil. Zem je plná tvojho stvorenstva." (Ž 104, 24))
30. Čo chce a miluje Boh? Boh chce a miluje len dobré a nenávidí zlé. Boh je nanajvýš svätý.
- "Lebo ja som Pán, ktorý som vás vyviedol zo zeme egyptskej, aby som vám bol za Boha. Svätí buďte, lebo ja svätý som." (3 Mojž 11, 44) (Neovulgáta: "Lebo ja, Pán, som váš Boh! Preto dokážte, že ste svätí, a buďte svätí, lebo ja som svätý." (Lv 11, 44)) - Napríklad desatoro Božích prikázaní.
- Jediné opravdivé zlo je hriech.
31. Ako nás miluje Boh? Boh nás miluje nekonečne. Dáva nám nielen to, čo potrebujeme pre tuzemskú blaženosť, ale i to, čo potrebujeme k dosiahnutiu nebeskej blaženosti. Boh je nanajvýš dobrotivý.
- "A čo máš, čo by si nebol dostal?" (1 Kor 4, 7) (Neovulgáta: "Čo máš, čo si nedostal?" (1 Kor 4, 7)) - Napríklad boháč a chudobný Lazár.
32. Ako zaobchádza Boh s dobrými a ako so zlými? Boh dobrých odmeňuje a zlých tresce. Boh je nekonečne spravodlivý.
- "Súdi, bez ohľadu na osoby, každého." (1 Pt 1, 17) ("Súdi bez nadŕžania osobám." (1 Pt 1, 17))
- Za vykonané dobro Boh odmeňuje nielen na zemi, ale aj v nebi.
- Za spáchane zlo (hriechy) tresce Boh človeka alebo na zemi a v očistci, alebo na zemi a v pekle.
- Boh netresce zlých hneď, ale často aj dlho čaká, aby sa hriešnik polepšil. Boh je nanajvýš spravodlivý. "Zľutovný a láskavý je Pán, zhovievavý a nadmieru milosrdný." (Ž 102, 8) (Neovulgáta: "Milostivý a milosrdný je Pán, zhovievavý a dobrotivý nesmierne." (Ž 103, 8))
- Úplnú odmenu za vykonané dobro a úplný trest za spáchané zlo dá Boh človekovi až po smrti.
33. Ako zaobchádza Boh s kajúcim hriešnikom? Boh kajúcemu hriešnikovi láskavo odpúšťa. Boh je nekonečne milosrdný.
- "Riekni im: žijem ja - hovoril Pán Boh - nežiadam smrti hriešnika, ale aby sa odvrátil od svojej cesty a živý bol. Obráťte sa, obráťte sa od svojich ciest veľmi zlých! Prečo by ste mali hynúť, dome izraelský!" (Ez 33, 11) (Neovulgáta: "Povedz im: Ako žijem, hovorí Pán, Jahve, nemám záľubu v tom, aby zomrel bezbožný, ale aby sa bezbožný vrátil zo svojej cesty a žil. Vráťte, vráťte sa zo svojich zlých ciest, prečože by ste mali zomrieť, Izraelov dom?!" (Ez 33, 11)) - Napríklad Ninive, márnotratný syn.
- Boh má v sebe všetky dobré vlastnosti bez miery a konca. Boh je nekonečne dokonalý.
Mravné ponaučenie: Nezabudni! Boh je všade. "Miesto, na ktorom stojíš, sväté je." - Som niekedy sám? "Pán blízko je." Boh je mocný. "Velí slnku svojmu svietiť na dobrých i na zlých." Sneh padá, kto mu káže? Vietor vanie, kto mu káže? Hrom bije, ako mu káže? Mráz prichodí, kto ho posiela? Kto je ten, že ho vetry a more poslúchajú? "Nešťastný je človek, ktorý všetko pozná, ale teba, Bože, nepozná!" (Sv. Augustín.)
II. O troch božských osobách.
34. Či je viac ako jeden Boh? Boh je len jeden.
- "Jeden je Boh." (1 Tim 2, 5)
35. Koľko je osôb v jednom Bohu? V jednom Bohu sú tri božské osoby: Otec, Syn a Duch Svätý.
- "Krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého." (Mt 28, 19) - Napríklad: Ako bol Ježiš pokrstený.
36. Či každá z troch božských osôb je pravý Boh? Každá z troch božských osôb je pravý Boh: Otec je pravý Boh, Syn je pravý Boh, Duch Svätý je pravý Boh.
- "Traja sú, ktorí vydávajú svedectvo na nebi: Otec, Slovo a Duch Svätý, a títo traja sú jedno." (1 Jn 5, 7) (Neovulgáta: "Lebo traja sú, čo svedčia: Duch, voda a krv; a títo traja sú zajedno." (1 Jn 5, 7-8))
- I keď každá z troch božských osôb je pravý Boh, nie sú traja bohovia, ale len jeden Boh. Božská prirodzenosť je len jediná: je len jediný vševediaci rozum, je len jediná všemohúca vôľa. Ale týmto jediným vševediacim rozumom rozmýšľajú tri osoby; touto jedinou všemohúcou vôľou konajú tri osoby. Každá z troch božských osôb je jednako večná, jednako vševediaca, jednako všemohúca. Božská prirodzenosť je len jediná, ale majú ju rovnako a nerozdielne traja, tri božské osoby. (Na prirodzenosť spytujeme sa: čo to je? na osobu však: kto je to?
- Ľudskou rečou môžeme tri božské osoby rozoznávať takto: Otec je od večnosti sám od seba; Syn je od večnosti "plodený" Otcom; Duch Svätý od večnosti "pochádza" od Otca a Syna.
37. Ktoré skutky privlastňujeme jednotlivým božským osobám? Jednotlivým božským osobám privlastňujeme tieto skutky: Otcovi stvorenie sveta, Synovi vykúpenie sveta, Duchu Svätému posvätenie sveta.
- Boha-Otca menujeme Stvoriteľom. Boha-Syna Vykupiteľom, Boha-Ducha Svätého Posvätiteľom. Tri božské osoby účinkujú navonok spoločne. Preto aj dielo stvorenia, aj dielo vykúpenia, aj dielo posvätenia je spoločným dielom všetkých troch osôb. Jednotlivé diela jednotlivým božským osobám len privlastňujeme.
38. Ako menujeme tri božské osoby jedným menom? Tri božské osoby menujeme jedným menom: Najsvätejšia Trojica.
- Aj účinkovanie Boha navonok je plné tajomstiev. Pri pozorovaní stvoriteľského diela božieho narážame na mnohé tajomstvá, ktoré náš rozum nevie pochopiť. Nečudujme sa, že nevládzeme pochopiť vnútorný život Boha. Nie je možné aby človek pochopil, ako môže jestvovať jediná bytosť v troch osobách. O tejto skutočnosti vieme len toľko, koľko nám Boh zjavil.
- Trojjediného Boha oslavujeme na konci našich modlitieb slovami: "Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému, ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky i na veky vekov."
- Sviatok Najsvätejšej Trojice je prvú nedeľu po Svätom Duchu.
Mravné ponaučenie: Sv. Augustín dlho rozmýšľal nad Svätou Trojicou. V tomto rozjímaní chodil po nábreží morskom. Zbadal tam chlapca sedieť, ktorý do malej jamky prelieval vodu z mora. Oslovil ho: "Čo robíš, chlapček?" "Chcem preliať more do tejto jamôčky!" Sv. Augustín sa usmial a hovoril: "To je nemožné!" Na to odvetil chlapček: "Skôr vyčerpám ja celé more do tejto malej jamky, ako ty vyskúmaš tajomstvo Najsvätejšej Trojice." Toto je tajomstvo, ktoré nikdy nepochopíme, ale veríme. Hoci nepochopíme, nájdeme však v prírode hmlisté podobenstvá. Napríklad: voda. Voda pevná: ľad, parnatá: para, tekutá: rieka. Alebo to, čo horí, plameňa dym sú len jeden oheň. Kloňme sa pred tajomstvom Najsvätejšej Trojice: Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému, ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.
III. O stvorení a riadení sveta.
39. Kto stvoril svet? Svet stvoril Boh.
- "Na počiatku stvoril Boh nebo i zem." (1 Mojž 1, 1) (Neovulgáta: "Na počiatku stvoril Boh nebo a zem." (Gn 1, 1))
- Stvoriť znamená toľko, ako urobiť niečo z ničoho, jedine silou všemohúcej vôle.
- Pod slovom "svet" rozumieme celý vesmír, ktorého nepatrnou častou je aj naša Zem, so všetkým, čo je na nej.
40. Načo stvoril Boh svet? Boh stvoril svet 1. pre svoju česť a slávu, 2. pre dobro človeka.
41. Či sa Boh i teraz stará o svet? Boh sa i teraz stará o svet. Boh svet zachováva a riadi.
- Slovám "Boh svet zachováva" treba rozumieť tak, že bez zachovávateľskej činnosti božej by sa svet premenil v nič: z ničoho bol stvorený a v nič by sa premenil. "Akože by aj mohlo niečo zostať, keby si nechcel." (Múd 11, 25) (Neovulgáta: "Akože by mohlo obstáť niečo, keby si to nechcel ty?" (Múd 11, 25))
- Slovám "Boh svet riadi" treba rozumieť takto: bez božej vôle alebo bez božieho dopustenia sa nič nestane. Všetko, čo Boh robí, alebo čo dopustí, je pre naše dobro, i keď sa nám to mnohokrát zdá byť nepríjemné. "Súdi, bez ohľadu na osoby, každého." (1 Pt 1, 17) (Neovulgáta: "Súdi bez nadŕžania osobám." (1 Pt 1, 17))
- I nehody i trápenia vie Boh obrátiť na dobré: tresce nimi hriešnikov, aby sa napravili; skúša nimi spravodlivých, či mu zostanú verní aj v ťažkostiach a tak im dáva príležitosť, aby rozmnožili svoje zásluhy pre nebo.
- Boh dopúšťa i hriechy, nezabraňuje im nasilu, lebo nechce odňať človeku slobodnú vôľu.
42. Ako menujeme starostlivosť Božiu o svet? Starostlivosť Božiu o svet menujeme božou prozreteľnosťou.
- "Či sa nepredávajú dva vrabce za pätník? Ani jeden z nich nespadne na zem bez Otca. Vám však sú i všetky vlasy na hlave spočítané." (Mt 10, 29-30) (Neovulgáta: "Nepredávajú sa dva vrabce za halier? A predsa ani jeden z nich nepadne na zem bez vedomia vášho Otca. Vy však máte aj všetky vlasy na hlave spočítané." (Mt 10, 29-30))
Mravné ponaučenie: Boh ťa stvoril. Dal ti svoju milosť pri krste. Pripravil ti nebo. Ustavične sa stará o teba: dal ti rodičov, aby ťa viedli neba, dal ti anjela strážcu, aby ťa chránil, dáva ti teplo a svetlo, vzduch a život. Buď povďačný! Čo Boh činí, všetko je dobré. Boh dobre vie, čo ti slúži k dobrému.
43. Aké sú najdokonalejšie stvorenia božie? Najdokonalejšie stvorenia božie sú anjeli a ľudia.
IV. O anjeloch.
44. Čo sú anjeli? Anjeli sú duchovia, ktorí majú rozum a slobodnú vôľu, ale nemajú telo.
- Anjelov stvoril Boh mnoho. Písmo sväté spomína 9 anjelských zborov. Sú to:
1. Anjeli (Rim 8, 38); 2. Archanjeli (1 Sol 4, 15); 3. Cherubíni (Gen 3, 24); 4. Serafíni (Iz 6, 2); 5. Prestoly - Tróny; 6. Panstvá; 7. Kniežatstvá; 8. Mocnosti (Kol 1, 16; Rim 8, 38); 9. Sily - Moci (Ef 1, 21). - Každý anjel má svoje meno. Podľa mena uvádza Písmo sväté týchto duchov: Michal, Gabriel, Rafael, (Lucifer). Mená ostatných anjelov nie sú nám známe.
45. Akí boli anjeli, keď ich Boh stvoril? Anjeli, keď ich Boh stvoril, boli všetci dobrí.
46. Či zostali všetci anjeli dobrými? Všetci anjeli nezostali dobrými. Mnohí z nich zhrešili a boli zhodení do pekla. Títo sa menujú čerti, alebo diabli, alebo zlí duchovia.
- "Boh nedopustil hriešnym anjelom, ale povrazom mrákoty stiahnutých do pekla dal mučiť a podržať na súd." (2 Pt 2, 4) (Neovulgáta: "Veď Boh neušetril ani anjelov, keď zhrešili, ale zvrhol ich do tmavých priepastí podsvetia a dal ich strážiť až do súdu." (2 Pt 2, 4))
47. Ako sa k nám chovajú dobrí anjeli? Dobrí anjeli nás milujú, preto nás strážia a svojimi vnuknutiami nás povzbudzujú k dobrému. Chcú, aby sme aj my priši do neba.
48. Ako sa menujú anjeli, čo nás strážia? Anjeli, čo nás strážia, sa menujú anjeli strážcovia.
- Každý človek má anjela strážcu, ktorého má ctiť, má sa k nemu modliť a má poslúchať jeho vnuknutia.
49. Ako sa k nám správajú zlí duchovia? Zlí duchovia nás nenávidia a závidia nám, že môžeme byť spasení. Preto nás pokúšajú k hriechom, aby sme aj my prišli do pekla.
- Napríklad Eva; Jób; Judáš.
50. Čo máme činiť, keď nás zlý duch pokúša na hriech? Keď nás zlý duch pokúša na hriech, máme prosiť Boha o pomoc a pokušeniu máme odporovať.
- "Buďte striezliví a bedlite, lebo protivník váš, diabol, ako lev ručiaci obchádza a hľadá koho by zožral, ktorému odporujte silní vo viere." (1 Pt 5, 8-9) (Neovulgáta: "Buďte triezvi a bdejte! Váš protivník, diabol obchádza ako revúci lev a hľadá, koho by zožral. Vzoprite sa mu, pevní vo viere, a vedzte, že také isté utrpenie dolieha na vašich bratov po celom svete." (1 Pt 5, 8-9))
Mravné ponaučenie: Boh ťa stvoril. Dal ti svoju milosť pri krste. Pripravil ti nebo. Ustavične sa stará o teba: dal ti rodičov, aby ťa viedli do neba, dal ti anjela strážcu, aby ťa chránil, dáva ti teplo, svetlo, vzduch a život. Buď povďačný! Čo Boh činí, všetko je dobré. Boh dobre vie, čo ti slúži k dobrému.
V. O ľuďoch.
51. Ako sa menovali prví ľudia, ktorých Boh stvoril? Prví ľudia, ktorých Boh stvoril, menovali sa Adam a Eva.
- Všetci ľudia pochádzajú od Adama a Evy. Adam a Eva sú prarodičia všetkých ľudí.
52. Ako stvoril Boh Adama? Boh stvoril Adama takto: jeho telo vytvoril "zo zeme" (zo zemskej hmoty) a "vdýchol" (stvoril) mu dušu.
- "Spôsobil teda Pán Boh človeka z hliny zeme, vdýchol do jeho tvári dych života a človek sa stal živou bytosťou." (1 Moj 2, 7) (Neovulgáta: "Vtedy Pán, Boh, utvoril z hliny zeme človeka a vdýchol do jeho nozdier dych života. Tak sa stal človek živou bytosťou." (Gn 2, 7))
53. Z čoho teda pozostáva človek? Človek pozostáva z tela a duše.
- Duša je neviditeľný a nesmrteľný duch. Bez duše by človek nevedel rozmýšľať a slobodne sa rozhodovať.
54. Komu sa podobá ľudská duša? Ľudská duša sa podobá Bohu.
- "Boh riekol: 'Učiňme človeka na náš obraz a podobu.'" (1 Moj 1, 26) (Neovulgáta: "Nato Boh povedal: 'Urobme človeka na náš obraz a podľa našej podoby!'" (Gn 1, 26))
55. V čom sa podobá naša duša Bohu? Naša sa duša podobá Bohu v tom, že 1. má rozum a slobodnú vôľu, 2. je nesmrteľná.
- Duša neumrie, žije aj po smrti človeka.
- Dušu nevidíme, lebo je nie z hmoty. Prítomnosť nehmotnej duše v človekovi poznávame podľa toho, že človek má rozum, že vie rozmýšľať a že má slobodnú vôľu: že sa vie slobodne odhodlať k dobrému alebo zlému.
56. Na čo stvoril Boh ľudí? Boh stvoril ľudí 1. na to, aby ho oslávili, 2. na to, aby ich za túto oslavu odmenil.
- Boha oslávime tým, že z jeho stvoriteľského diela a zjavenia poznávame jeho velebnosť, dokonalosť a zvrchované panstvo; že pre jeho velebnosť, dokonalosť milujeme; že mu mu ako zvrchovanému Pánovi slúžime, zachovávajúc jeho prikázania.
- Ako odmenu nám Boh pripravil účasť na svojej sláve, t. j. spasenie.
Inými slovami: Boh stvoril ľudí na to, aby ho poznali, milovali, jemu slúžili a tak spasení boli, to jest, do neba prišli.
- "Milovať budeš Pána Boha svojho z celého srdca svojho." (Mt 22, 37) (Neovulgáta: "Milovať budeš Pána, svojho Boha, celým svojim srdcom." (Mt 22, 37))
- "Boh chce, aby všetci ľudia boli spasení a prišli k poznaniu pravdy." (1 Tim 2, 5) (Neovulgáta: "3 Toto je dobré a milé pred Bohom, naším Spasiteľom, ktorý chce, aby boli všetci ľudia spasení a poznali pravdu." (1 Tim 2, 3-4))
57. Či ľudia môžu dosiahnuť spasenie vlastnými silami? Ľudia nemôžu dosiahnuť spasenie vlastnými silami; k dosiahnutiu spasenia potrebujú aj milosť božiu.
58. Či Boh obdaril našich prvých rodičov milosťou? Boh obdaril našich prvých rodičov milosťou, lebo: 1. posvätil ich duše, 2. prijal ich za svoje deti a tak ich urobil dedičmi neba.
59. Kde bývali naši prví rodičia? Naši prví rodičia bývali v raji.
- Pod rajom nerozumieme len miesto, ale predovšetkým stav blaženosti.
60. Či boli naši prví rodičia v raji blažení? Naši prví rodičia boli v raji blažení: nič netrpeli a nemali nikdy zomrieť.
61. Či zostali naši prví rodičia v raji blažení? Naši prví rodičia nezostali navždy blažení, lebo spáchali hriech a tým na seba uvalili trest boží.
62. Ako spáchali naši prví rodičia hriech? Naši prví rodičia spáchali hriech tým, že dobrovoľne a vedome neposlúchli prikázanie božie a jedli zo zakázaného ovocia.
63. Ako potrestal Boh našich prvých rodičov pre spáchaný hriech? Pre spáchaný hriech potrestal Boh našich prvých rodičov tak, že 1. stratili milosť božiu a preto sa nemohli dostať do neba; 2. rozum sa im zatemnil a ich vôľa sa naklonila k zlému; 3. museli veľa trpieť a konečne umrieť.
64. Či hriech našich prvých rodičov škodil len im samých? Našich prvých rodičov neškodil len im samým, ale prechádza spolu s trestom na všetkých ľudí.
- Tento hriech prechádza na každého už pri jeho počatí.
- "Ako skrze jedného človeka hriech prišiel na tento svet a skrze hriech smrť, tak na všetkých ľudí prešla smrť, v ktorom všetci zhrešili." (Rim 5, 12) (Neovulgáta: "Preto ako skrze jedného človeka vstúpil do tohoto sveta hriech a skrze hriechu smrť, tak aj smrť prešla na všetkých ľudí, lebo všetci zhrešili." (Rim 5, 12))
65. Aké meno má hriech, v ktorom bývame zrodení? Hriech, v ktorom bývame zrodení, má meno dedičný hriech.
- Hriech dedičný sme osobne nespáchali, ale akoby zdedili našim pôvodom od prvých rodičov.
66. Bol niektorý človek ochránený od dedičného hriechu? Od dedičného hriechu bola ochránená jedine Preblahoslavená Panna Mária.
- Od dedičného hriechu ochránil Boh Pannu Máriu preto, lebo si ju vyvolil za Matku Ježiša Krista.
- Panna Mária bola ochránená od dedičného hriechu vo chvíli svojho počatia. Preto hovoríme o Panne Márii, že je "bez poškvrny dedičného hriechu počatá". Sviatok Nepoškvrneného počatia Panny Márie slávime každoročne 8. decembra.
- Po vykúpení majú ľudia možnosť očistiť sa od dedičného hriechu krstom.
67. Čo by sa bolo stalo s ľuďmi, keby sa Boh nebol nad nimi zmiloval? Keby sa Boh nebol nad ľuďmi zmiloval, pre dedičný hriech by žiaden človek nebol mohol prísť do neba.
68. Ako sa Boh zmiloval nad ľuďmi? Boh sa zmiloval nad ľuďmi tak, že im prisľúbil a poslal Vykupiteľa.
- Boh prisľúbil Vykupiteľa už prvým ľuďom po spáchanom hriechu. Svoj sľub obnovil Abrahámovi, Izákovi, Jakubovi, Mojžišovi a prorokom. Proroci z vnuknutia Ducha Svätého predpovedali:
1. miesto kde sa Vykupiteľ narodí - "A Ty Betlehem Efrata, maličký si medzi tisícami ľudskými, z teba vyjde ten, ktorý má byť panovníkom v Izraeli, a východ jeho počiatku a odo dni večnosti." (Mich 5, 2) (Neovulgáta: "A ty, Betlehem, Efrata primalý si medzi tisícami Júdu; z teba mi vyjde ten, čo má vládnuť v Izraeli a jeho pôvod je odpradávna, odo dní večnosti." (Mich 5, 1)); 2. čas, kedy sa narodí - "Teda vedz a pozoruj. Od toho času, ako vyšla reč, aby zasa bol Jeruzalem vystavený až po Krista vojvodu, sedem týždňov a šesdesiatdva týždne budú a ulice i múry zasa vystavané budú v úzkosti časov." (Dn 9, 25) (Neovulgáta: "Vedz teda a pochop: Od vyjdenia rozkazu, aby sa Jeruzalem znova postavil, až po pomazané knieža bude sedem týždňov a šesťdesiatdva týždňov; znovu sa postaví ulica i múry v úzkosti časov." (Dan 9, 25)); 3. zázraky, ktoré bude Vykupiteľ robiť - "Boh sám príde a spasí Vás; vtedy otvoria sa oči slepých a otvoria sa uši hluchých." (Iz 35, 4-6) (Neovulgáta: "'Vzchopte sa, nebojte sa, hľa, váš Boh! Príde pomsta, Božia odplata, sám príde a spasí vás.' Vtedy sa roztvoria oči slepých a uši hluchých sa otvoria."(Iz 35, 4-6)); 4. umučenie a smrť Vykupiteľovu - "Rozdelili rúcho moje a o moju šatu hádzali lós." (Ž 21, 19) (Neovulgáta: "Delia si moje šaty a o môj odev hádžu lós." (Ž 22, 19)), "A páčilo sa Pánovi utrápiť ho, keď položil svoj život za hriechy naše." (Iz 53, 10) (Neovulgáta: "Pánovi sa však páčilo zdrviť ho utrpením... Ak dá svoj život na obetu za hriech, uvidí dlhoveké potomstvo a podarí sa skrze neho vôľa Pánova." (Iz 53, 10)); 5. zmŕtvychvstanie Vykupiteľovo - "Preto raduje sa moje srdce a môj jazyk, ba i moje telo bude spočívať v nádeji." (Ž 15, 9) (Neovulgáta: "Preto sa raduje moje srdce a moja duša plesá aj moje telo odpočíva v nádeji." (Ž 16, 9)); 6. jeho nanebovstúpenie - "Riekol Pán môjmu Pánovi: 'Posaď sa na pravicu moju'." (Ž 109, 1) (Neovulgáta: "Pán povedal môjmu Pánovi: 'Seď po mojej pravici.'" (Ž 110, 1)); 7. predpovedali aj to, že Vykupiteľ založí Cirkev - "A panovať bude od mora až k moru, a od rieky až ku končinám zeme ... A klaňať sa mu budú všetci králi zeme, národy všetky jemu budú slúžiť." (Ž 71, 8.11) (Neovulgáta: "A bude panovať od mora až k moru a od Rieky až na kraj zeme ... Budú sa mu klaňať všetci králi, slúžiť mu budú všetky národy." (Ž 72, 8.11)); Ľudia museli čakať na príchod Vykupiteľa tisíce a tisíce rokov. Túto dobu očakávania Vykupiteľa nám liturgia pripomína v adventnom období, ktoré trvá asi štyri týždne pred Vianocami. Každodenne slúžieva sa vtedy včasná svätá omša, zvaná Rotáre, ku cti Panny Márie.
69. Kto je prisľúbený Vykupiteľ? Prisľúbený Vykupiteľ je Ježiš Kristus.
Mravné naučenie: Teda hriech to zavinil, že sme stratili raj, že sa musíme veľa trápiť a konečne umrieť. Ako Adama a Evu volal Boh pred súd a potrestal ich, tak ani ty sa neskryješ pred súdom božím. Zachovaj prikázanie božie a vtedy nemusíš sa obávať trestu božieho ani vo svete, ani vo večnosti. Svätý Polykarp hovoril pohanskému sudcovi: "Osemdesiatšesť rokov slúžil Bohu a neublížil mi, a ja by som ho mal uraziť hriechom?" A neurazil ho, radšej sa dal spáliť za živa. |
|
|
|
Odoslaný - 30 august 2007 : 15:26:17
|
Druhý článok
70. Ako znie druhý článok Apoštolského vyznania viery? Druhý článok Apoštolského vyznania viery znie takto: (Verím) i v Ježiša Krista, Syna jeho jediného, Pána nášho.
- Latinsky znie tento článok ako: Et in Iesum Christum, Filium Eius unicum, Dominum nostrum.
- Aktuálne znenie tohto článku je: I v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána.
- V rámci tohto článku je reč o ľudskom mene a trojnásobnom úrade vteleného Syna Božieho.
71. Kto je Ježiš Kristus? Ježiš Kristus je druhá božská osoba, jednorodený Syn Boží, ktorý sa pre nás stal človekom.
- Ježiš Kristus je Syn Boží:
1. Oznámil to Boh Otec pri krste Ježišovom v Jordáne a pri jeho premenení na Hore - "Toto je môj syn milovaný, v ktorom mám zaľúbenie." (Mt 3, 17) (Neovulgáta: "Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie." (Mt 3, 17)); 2. sám Ježiš to často učil o sebe - "Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi." (Mt 28, 18), "Ja a otec sme jedno." (Jn 10, 30); 3. a slávnostne tvrdil pred Kaifášom - "Knieža kňazské (Kaifáš) mi riekol: 'Zaprisahám ťa na živého Boha, aby si nám povedal, či si ty Kristus, Syn Boží?. - Ježiš mu riekol: 'Ja som.'" (Mt 26, 63) (Neovulgáta: "Veľkňaz mu povedal: 'Zaprisahám ťa na živého Boha, aby si nám povedal, či si Mesiáš, Boží Syn.' Ježiš mu odvetil: 'Sám si to povedal.'" (Mt 26, 63-64)); 4. dokázal to svojimi zázrakmi a proroctvami a učili to aj apoštolovia - "Odpovedal Šimon a takto riekol: 'Ty si Kristus, Syn Boha živého.'" (Mt 16, 16) (Neovulgáta: "Odpovedal Šimon Peter: 'Ty si Mesiáš, Syn živého Boha.'" (Mt 16, 16)), "Odpovedal Tomáš a riekol mu: 'Pán môj a Boh môj.'" (Jn 20, 28) (Neovulgáta: "Tomáš mu odpovedal: 'Pán môj a Boh môj!'" (Jn 20, 28))
72. Čo znamená meno "Ježiš"? Meno "Ježiš" znamená toľko, ako Spasiteľ alebo Vykupiteľ.
- "Nazveš mu menom Ježiš, lebo on oslobodí svoj ľud od jeho hriechov." (Mt 1, 21) (Neovulgáta: "Dáš mu meno Ježiš, lebo on vyslobodí svoj ľud z hriechov." (Mt 1, 21))
73. Čo znamená meno "Kristus"? Meno "Kristus" znamená toľko, ako Pomazaný.
- "Boh pomazal Ježiša z Nazaretu Duchom Svätým." (Sk 10, 38)
- Uvádzanie do úradu kňazského, do úradu kráľovského kráľovského a aj do úradu prorockého uskutočňovalo sa u Židov v Starom zákone tak, že dotyčnému naliali na hlavu olivový olej; takto ho pomazali. Kňaza, kráľa a proroka nazývali Židia "Pomazaným Pánovým", keďže uvedenie do týchto úradov sa dialo pomazaním.
- Pojem "Pomazaný" vyjadroval v židovskej reči menom "Mesiáš", v gréckej "Kristus". Ježiš je kňaz Nového zákona, je kráľ Kráľovstva Božieho, je najväčší prorok. Preto ho voláme "Pomazaným", "Kristom", "Mesiášom".
|
|
|
|
Odoslaný - 08 október 2007 : 08:35:59
|
Tretí článok
74. Ako znie tretí článok Apoštolského vyznania viery? Tretí článok Apoštolského vyznania viery znie takto: (Verím i v Ježiša Krista), ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny.
- Latinsky znie tento článok ako: Qui conceptus est de Spiritu Sancto, natus ex Maria Virgine.
- Aktuálne znenie tohto článku je: Ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny.
- V rámci tohto článku je reč o vtelení Syna Božieho, o jeho ľudskom počatí a narodení i o jeho verejnom účinkovaní.
- O počatí, narodení a detstve Ježišovom rozjímame, keď sa modlíme "radostný ruženec".
75. Čo nás učí tretí článok Apoštolského vyznania viery? Tretí článok Apoštolského vyznania viery nás učí, že Syn Boží sa stal človekom.
- "A Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami." (Jn 1, 14)
76. Ako sa stal Syn Boží človekom? Syn Boží sa stal človekom tak, že pôsobením Ducha Svätého vzal na seba také telo a takú dušu, aké máme my, ľudia.
- Toto učenie našej viery nazývame tajomstvom vtelenia Syna Božieho.
- Vtelenie Syna Božieho zvestoval anjel Gabriel Panne Márii. "Duch Sv. zostúpi na teba a sila Najvyššieho zatieni ťa." (Lk 1, 35) Sviatok Zvestovania Panny Márie slávime každoročne 25. marca, deväť mesiacov pred 25. decembrom, teda pred sviatkom Narodenia Pána Ježiša.
- Syn Boží sa vtelil, stal sa človekom, ale neprestal byť Bohom. Z tajomstva vtelenia Syna Božieho nasleduje, že:
1. Ježiš Kristus je pravý Boh a pravý človek; 2. v Ježišovi Kristovi sú dve prirodzenosti: prirodzenosť božská a prirodzenosť ľudská; ale zato: 3. Ježiš Kristus je len jedna osoba a to božská osoba.
77. Kto je matka Ježiša Krista? Matka Ježiša Krista je Preblahoslavená Panna Mária.
- Keďže Syn Panny Márie, Ježiš Kristus, je opravdivý Boh (druhá božska osoba), nazývame Pannu Máriu Matkou Božou - Bohorodičkou.
78. Kto bol pestúnom, čiže vychovávateľom Ježiša Krista? Pestúnom, čiže vychovávateľom Ježiša Krista bol svätý Jozef, ženích Panny Márie.
- Svätý Jozef nie je otcom Ježiša Krista. Ním je Boh Otec (prvá božská osoba).
- Deň svätého Jozefa slávime 19. marca. 1. marca zase oslavujeme deň sv. Jozefa-Robotníka.
- Ježiš, Maria a Jozef tvoria svätú Rodinu.
79. Prečo sa stal Syn Boží človekom? Syn Boží sa stal človekom preto: 1. aby nás slovom a príkladom učil; 2. aby za nás trpel a umrel a tak nás vykúpil.
80. Kde sa narodil Ježiš Kristus? Ježiš Kristus sa narodil v Betleheme.
- Narodenie Ježiša Krista slávime každoročne 25. decembra, na Vianoce.
- Ôsmeho dňa po narodení dostalo dieťa Panny Márie meno "Ježiš". Pamiatku toho slávime každoročne 1. januára na Nový rok.
- Malému Ježiškovi sa prišli pokloniť pastieri, potomci Abrahámovi, v tú samú noc, keď sa mu prišli pokloniť aj traja mudrci, čiže traja králi od Východu. Títo traja mudrci boli modlári. Pamiatku poklony troch mudrcov slávime každoročne 6. januára, na sviatok Zjavenia Pána, a či na Troch Kráľov. Vtedy sa Vykupiteľ zjavil (ukázal) prvý raz modlárom.
- Štyridsiateho dňa po narodení bol chlapec Ježiš obetovaný v jeruzalemskom chráme. Túto udalosť nám pripomína sviatok Očisťovania Panny Márie (Hromnice) - 2. februára.
81. Kde bol Ježiš vychovávaný? Ježiš bol vychovávaný v Nazarete.
- Keďže Ježiš vyrástol v meste Nazaret, menovali ho jeho vrstovníci Ježišom Nazaretským.
82. Kedy začal Ježiš verejne vyučovať? Ježiš začal verejne vyučovať, keď mal asi tridsať rokov.
- Ježiš učil verejne asi tri roky. Mal veľa učeníkov, z ktorých si vyvolil dvanásť apoštolov.
83. Čo učil Ježiš? Ježiš učil všetko, čo máme veriť a činiť, aby sme boli spasení.
- Učenie Ježišovo má meno "evanjelium", čo v slovenčine znamená "radostnú novinu", alebo blahozvesť.
- Život a učenie Ježišovo spísali v krátkosti štyria "evanjelisti": Matúš, Marek, Lukáš a Ján. Z týchto kníh sa číta istá časť, "stať", pri každej sv. omši.
84. Čím dokázal Ježiš pravdivosť svojho učenia? Pravdivosť svojho učenia dokázal Ježiš 1. svojím svätým životom, 2. svojimi zázrakmi a proroctvami
- "Kto z vás ma obviní z hriechu?" (Jn 8, 46)
- "Skutky, ktoré ja činím, vydávajú svedectvo o mne, že Otec ma poslal." (Jn 5, 35)
- Zázrak je neobyčajný, ale viditeľný skutok, ktorý nemôže vykonať nijaká prirodzená sila, ale všemohúci Boh, alebo ten, koho si Boh vyberie ako nástroj na vykonanie takého skutku.
Najznamenitejšie zázraky Ježiša Krista: premenil vodu na víno; uzdravoval chorých jediným rozkazom; piatimi chlebami viac tisíc ľudí nakŕmil; utíšil búrku na mori; kriesil mŕtvych a sám vstal z mŕtvych. - Proroctvo je predpovedanie takej budúcej udalosti, ktorú človek nemôže predvídať, ktorú môže poznať len všemohúci Boh.
Niektoré proroctvá Ježiša Krista: predpovedal, že ho Judáš zradí (Jn 13, 21-31), Peter ho zaprie (Jn 13. 36-48), že bude ukrižovaný a na tretí deň vstane z mŕtvych (Mt 26, 18-19), že vstúpi na nebesia (Jn 6, 63) a pošle Ducha Svätého (Jn 14, 17), ďalej predpovedal skazu Jeruzalema (Mt 24, 1-2), rozšírenie a večné trvanie svojej Cirkvi (Jn 10, 16; Mt 16, 18). Mravné naučenie: Ježiš svojimi zázrakmi, proroctvami a svojim presvätým životom dokázal, že učenie, ktoré hlásam nie je od človeka, ale od Boha. Boh je pravdomluvný, teda aj Ježišovo učenie, ktoré kresťanstvom menujeme, je pravé. I ty veríš to, čo Ježiš učil. Sv. Leonard, keď ho neveriaci ľudia napadli a žiadali od neho, aby zatajil svoju vieru, zvolal: "Nemôžem to učiniť, lebo vtedy by som musel povedať, že keď to nie je pravda, čo my kresťania katolíci veríme, vtedy Ježiš Kristus nás oklamal." Ježiš zázrakmi dokázal, že je Boh, teda on ani klamať, ani mýliť sa nemôže. |
|
|
|
Odoslaný - 08 október 2007 : 08:36:18
|
Štvrtý článok
85. Ako znie štvrtý článok Apoštolského vyznania viery? Tretí článok Apoštolského vyznania viery znie takto: (Verím i v Ježiša Krista, ktorý) trpel pod Pontským Pilátom, ukrižovaný umrel i pochovaný bol.
- Latinsky znie tento článok ako: Passus sub Pontio Pilato, crucifixus, mortuus, et sepultus.
- Aktuálne znenie tohto článku je: Trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný.
- V rámci tohto článku je reč o vykupiteľskom diele Ježiša Krista.
86. Čo trpel za nás Ježiš Kristus? Ježiš Kristus trpel za nás veľa: 1. krvou sa potil; 2. bičovaný bol; 3. tŕním korunovaný bol; 4. kríž niesol; 5. ukrižovaný bol.
- Ježiš Kristus trpel "pod Pontským Pilátom", t.j. v čase, keď rímskeho cisára zastupoval v židovskej krajine Pontský Pilát. Pilát pochádzal z kraja, zvaného Pontus; odtiaľ je jeho meno: Pontský Pilát. Ježiša odsúdil na smrť zo strachy, že Židia pôjdu naňho žalovať rímskemu cisárovi.
- Pamätný deň smrti Ježiša Krista je Veľký piatok.
- Keď sa modlíme "bolestný ruženec", rozjímame o utrpení a o smrti Ježiša Krista.
87. Či Ježiš Kristus musel trpieť a zomrieť? Ježiš Kristus nemusel trpieť a umrieť; On sa dobrovoľne obetoval za nás, lebo nás nekonečne miloval.
- Smrť Ježiša Krista na kríži menujeme obetou kríža.
88. Prečo trpel a umrel za nás Ježiš Kristus? Ježiš Kristus trpel a umrel 1. preto, aby za naše hriechy Bohu zadosťučinil; 2. preto, aby nás z večného zatratenia vykúpil; 3. preto, aby nás spasil, čiže, aby nám nebo otvoril.
- "Ježiš si nás zamiloval a umyl nás svojou krvou od našich hriechov." (Zjv 2, 14)
- "Skrze smrť premohol toho, ktorý mal vládu nad smrťou, to jest diabla." (Žid 2, 14)
- "Teda, bratia, máme nádej, že skrze krv Kristovu vojdeme do svätyne (do neba)." (Žid 10, 19)
89. Za ktoré hriechy trpel a umrel Ježiš Kristus? Ježiš Kristus trpel a umrel za hriechy celého sveta: za dedičný hriech a za všetky ostatné hriechy.
- "On je zmierením za naše hriechy, a nielen za naše, lež i za (hriechy) celého sveta." (1 Jn 2, 2)
- "Za hriechy celého sveta" znamená: za hriechy všetkých ľudí.
- I keď Pán Ježiš zadosť učinil za všetky hriechy sveta, jednako nebudú všetci ľudia spasení, lebo všetci
1. neveria, čo Ježiš učil, 2. nezachovávajú jeho prikázania, 3.neužívajú prostriedky milosti. - Majme v úcte znak kríža. Často sa poznačme týmto znakom, najmä na začiatku a na konci modlitby. Znak kríža majme v svojich príbytkoch. Nezabúdajme, že Krista Pána nepribili na kríž Židia, ani rímski vojaci na rozkaz Pontského Piláta, ale ľudské hriechy, teda aj naše hriechy.
Mravné naučenie: Pozoruj Pána Ježiša na kríži; hlava naklonená, aby ťa bozkal; ruky rozpiate, aby ťa objali; srdce otvorené, aby ťa v sebe skrylo. Nie vojaci, ale jeho veľká láska k tebe pribila Krista na kríž. (Sv. Augustín) Preto v najväčšej úctivosti maj svätý kríž. Prvý znak, ktorému ťa matka učila, bol znak svätého kríža, ktorým sa prežehnávaš. Svätý kríž sprevádza ťa od kolísky až po hrob. V dedine a v mestách na vežiach vyčnieva kríž, znak nášho spasenia. Na Veľký piatok kríž chodíš bozkávať. Pri sviatosti stavu manželského na kríž prisahajú vernosť novomanželia. A keď umieraš, zasa ti len kríž dajú do ruky ako znak tvojho spasenia.
Miluj kríže a veď zaň duševné boje, a umri šťastne v jeho objatí; nad hrobom chrániť bude kosti tvoje, kým duší tvojej nebom odplatí. |
|
|
|
|
|
|