|
Odoslaný - 24 apríl 2007 : 12:59:10
|
Cele znenie tejto apostolskej exhortacie.
Papez Benedikt zapocal misiu na obnovenie posvatneho v posvatnej liturgii a tym aj na obnovenie viery.
V odstavcoch 94 a 95 hovori: Kolki svati urobili svoj zivot opravdivym vdaka eucharistickej zboznosti! Ani my nemozeme zit bez ucasti na sviatosti nasej spasy.
Okrem tychto riadkov papez dava zoznam vsetkeho, co by chcel zmenit a zlepsit v tom, ako sa slavi omsa vo farnostiach celeho sveta.
Konkretne sa zaobera otazkami:
- Preco by mali katolici chodit castejsie na spoved, aby boli hodni prijimat
- Ako je sviatost posvatneho stavu neoddelitelne spata s Eucharistiou
- Preco je celibat tak dolezity ako ciste napodobovanie Krista
- Spravnym sposobom ako priviest veriacich k ucasti na liturgii
- Preco su rucha, umenie, liturgicke texty - dokonca aj chramova architektura - tak dolezite pri spravnom slaveni Eucharistie
- Preco by hudba na omsi nikdy nemala podkopavat vyznam liturgie - a preco by sa mali preferovat Gregorianske choraly
- Preco treba zlepsit kazne a smerovat ich katecheticky - a vyhnut sa nespecifickym, abstraktnym kaznam, ktore su dnes tak popularne
- Preco treba prinasat dary a davat si znak pokoja s uctou
- Preco nekatolici nemozu prijimat Eucharistiu
- Preco masove slavenie omse potrebuje zachovat spravne smerovanie
- Preco sa ma castejsie pouzivat latincina, hlavne v hudbe
- Preco su vonkajsie prejavy ucty k Eucharistii take dolezite - predovsetkym gesto poklaknutia
- Preco treba dorazne odporucat eucharisticku adoraciu
- Preco treba znova zdoraznit povinnost katolikov zucastnit sa v nedelu svatej omse
- Ako moze Eucharistia bojovat s dnesnou sekularizaciou a marginalizaciou krestanskej viery
- Preco by mal knaz sluzit omsu pravidelne - aj ked nie su pritomni ziadni veriaci
Vsetko toto a este viac sa nachadza v novej, posobivej apostolskej exhortacii Sacramentum Caritatis.
|
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 24 apríl 2007 : 14:30:42
|
Fiha, paráda. Tymto ma u mna papez velke plus. Len keby nezostalo iba pri krasnych reciach ale sa to aj naozaj razantne uvadzalo do realnej praxe. Ale inak naozaj super, uz dlho ma nic tak nepotesilo zo strany cirkvi.
|
|
|
|
Odoslaný - 24 apríl 2007 : 15:15:38
|
Hej, ja som tiez ozil, ked som to cital. Benedikt je zda sa moj clovek. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 25 apríl 2007 : 06:03:10
|
|
|
Odoslaný - 25 apríl 2007 : 08:20:14
|
Bolo by zaujímavé si jednotlivé body prediskutovať. Mňa napr. zaujal bod "Preco sa ma castejsie pouzivat latincina, hlavne v hudbe". Iné mi nenapadá, že hlavný dôvod bude asi EÚ bez hraníc a rozvoj turistiky, aby našinec na omši vo viedenskom kostole len netypoval podľa melódie, ktorá časť liturgie práve prebieha, a namiesto lalákania sa mohol pridať k spevu ostatných. |
Nedomnievajte sa, že som prišiel dať pokoj na zem; neprišiel som dať pokoj, ale meč. (Matúš 10:34) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 746 ~
Člen od: 24 október 2006 ~
Posledná návšteva: 31 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 apríl 2007 : 14:40:45
|
quote: Pôvodne poslal Laco "Preco sa ma castejsie pouzivat latincina, hlavne v hudbe". Iné mi nenapadá,
Tak nech Ta nic nenapada a precitaj si ten dovod - bod 62.
quote:
našinec na omši vo viedenskom kostole len netypoval podľa melódie, ktorá časť liturgie práve prebieha
Nasinec presne vie, ktora cast liturgie prave prebieha aj keby just nerozumel ani slovo - katolicka omsa je dana a sluzi sa vsade rovnako. Neviem si inak predstavit idntifikovat cast liturgie podla melodie, najma v pripade, ked omsa nie je spievana |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 12062 ~
Člen od: 29 september 2003 ~
Posledná návšteva: 11 november 2023
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 26 apríl 2007 : 16:40:04
|
quote: Pôvodne poslal Mato Tak nech Ta nic nenapada a precitaj si ten dovod - bod 62.
Pardón, nevšimol som si, že v úvode je odkaz na podrobný zoznam. Ale aj tak som tam nenašiel vysvetlenie, prečo latinčina. Akurát si spomínam, že sa Cyril s Metodom voľačo namordovali, aby sme latinčinu nemali, ako si to želali (už vtedy) Nemci. Ale je tam spomínaný internacionalizmus, ako som sa už vyššie domyslel.
quote: Nasinec presne vie, ktora cast liturgie prave prebieha aj keby just nerozumel ani slovo - katolicka omsa je dana a sluzi sa vsade rovnako. Neviem si inak predstavit idntifikovat cast liturgie podla melodie, najma v pripade, ked omsa nie je spievana
Ja čo som zažil omší - vždy sa spievali. Keď len takmer monotónne, pri konci - "Iďte v pokoji..." Tomu by som rozumel aj čínštine. |
Nedomnievajte sa, že som prišiel dať pokoj na zem; neprišiel som dať pokoj, ale meč. (Matúš 10:34) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 746 ~
Člen od: 24 október 2006 ~
Posledná návšteva: 31 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 27 apríl 2007 : 05:20:23
|
|
|
Odoslaný - 27 apríl 2007 : 09:03:34
|
quote: Pôvodne poslal mirecnr
Laco, ale nemci chceli vsetko v latine, vratane kazne...
Veta "Preco sa ma castejsie pouzivat latincina, hlavne v hudbe" túto eventualitu (kázeň v latine) nevylučuje.
quote: a je mi luto, ze si mal "stastie" len na "monotonnych" knazov, nie vsetci su taki...
Zle si ma pochopil. Monotónny - teda melódia o jednom tóne. V spomínanej časti sa celá dlhá veta spieva v jednom tóne (napr. v C-dur je to niekoľko tónov "g" a na konci jedno "e"). |
Nedomnievajte sa, že som prišiel dať pokoj na zem; neprišiel som dať pokoj, ale meč. (Matúš 10:34) |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 746 ~
Člen od: 24 október 2006 ~
Posledná návšteva: 31 máj 2007
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
|
|
|