|
Odoslaný - 13 január 2005 : 20:17:17
|
Kult
Kataři si nestavěli chrámy.[43] Scházeli se především v domech Dobrých mužů a domech Dobrých žen. Každodenně praktikovaným rituálem bylo kultovní stolování s lámáním chleba a jeho rozdělováním mezi přítomné. Kataři tento zvyk chápali jako prostou připomínku Poslední večeře. Odmítali jakékoli spojování chleba s Kristovým tělem; ve skutečnosti vraj Ježíš mluvil o chlebu učení, které se má rozdělovat mezi lidi, ne o svém skutečném těle.[44]
Nejdůležitější modlitbou hnutí byl Otčenáš. Obyčejní příznivci hnutí se ho nesměli modlit,[45] neboť jejich život v hříchu jim znemožňoval nazývat Boha otcem. Právo na tuto modlitbu získával věřící v obřadu zvaném traditio orationis, tj. „předání modlitby“.[46]
Nejdůležitějším obřadem hnutí byl duchovní křest, pro nějž se užívalo nejčastěji označení consolamentum (útěcha). V návaznosti na Nový zákon (např. Skutky apoštolů 19,1-7) kataři rozlišovali Janův křest vodou, který pouze povolává k pokání,[47] a křest ve jménu Ježíše Krista vkládáním rukou.[48] V obřadu consolamenta je na adepta seslán Duch svatý, Utěšitel (Paraklétos).[49] Všechny hříchy jsou příjemci odpuštěny[50] a stává se křesťanem čili Dobrým člověkem. Nicméně consolamentum nemohlo mít žádoucí výsledek (posmrtné vystoupení do nebeského království), pokud po něm nenásledovaly příslušné činy dosvědčující skutečné vnitřní obrácení: v případě porušení přísných životních zásad Dobrých lidí svátost pozbývala platnosti.[51] Pakliže k opětovnému upadnutí do smrtelného hříchu došlo,[52] jedinou možností bylo znovu přijmout consolamentum;[53] v takovém případě byla příprava obzvláště tvrdá. O udělení consolamenta rozhodovali Dobří lidé, kteří mohli seznat, že si ho uchazeč nezasluhuje. Z lehčích hříchů se Dobří lidé vzájemně vyznávali v obřadu zvaném apparellamentum.[54]
Hlavními složkami obřadu duchovního křtu bylo kázání o pravé Boží církvi, slib čistého života v souladu s evangelijními přikázáními, kolektivní vkládání rukou na adeptovu hlavu, četné opakování Otčenáše a recitace prologu evangelia podle Jana; svátost ukončoval polibek pokoje.[55] Praxi consolamenta přejali kataři od bogomilů; nejstarší doklad pochází z jedenáctého století, ač je pravděpodobné, že tato svátost existovala již ve století desátém.[56]
Zvláštním druhem consolamenta bylo to, které se udílelo umírajícím; nevyžadovalo dlouhou přípravu, ale také nezaručovalo spasení.[57] Pokud se jeho příjemce uzdravil, pozbývalo platnosti a Dobří lidé byli nabádáni k modlitbám za to, aby daný člen komunity co nejdříve přijal standardní consolamentum, ale rozhodnutí se ponechávalo na vůli věřícího.[58]
|
|
|
|
Odoslaný - 13 január 2005 : 20:21:36
|
Organizace
Kataři zcela odmítali velkou církev; nazývali ji „zlou římskou církví“ a někdy ji ztotožňovali s babylónskou nevěstkou lačnící po krvi svatých, o níž mluví Apokalypsa.[37] Odmítali světské panování církve. Sami sebe považovali za Církev Boží, jež byla poslána jako ovce mezi vlky z římské církve, kteří pravé křesťany, strážce Kristovy radostné zvěsti, pronásledují a posílají na smrt.[38]
Vytvořili si vlastní, nezávislé organizační struktury. Nejpozději od první poloviny 12. stol.[39] je dosvědčen v čele jednotlivých katarských společenství biskup. Tomu pomáhali jáhnové. Též měl k ruce „staršího syna“ (filius maior) a „mladšího syna“ (filius minor). „Starší syn“ se po biskupově smrti stával jeho nástupcem, „mladší syn“ zaujal místo „staršího syna“ a shromáždění členů katarské církve vybralo nového „mladšího syna“. Papeže nebo jinou autoritu s centrální mocí kataři nikdy neměli.[40]
Katarská organizace spočívala na Dobrých lidech, řeholnících katarské církve. Dobří muži a Dobré ženy kázali, napomínali věřící, udíleli duchovní křest. Sami si vydělávali na živobytí: sdružovali se ke společnému životu v „domech kacířů“, kde působili jako tkalci, košíkáři, ševci, někdy i jako lékaři. Všichni uměli poskytnout pomoc raněnému či nemocnému. Své výrobky prodávali na trzích.[41] Teprve když začalo pronásledování, byli nucení žít z darů věřících.[42]
To bych musel prohlásit i o církvi husitské, evangelické, luterské, českobratrské ..., že nemají s křesťanstvím vlastně nic společného. |
|
|
|
Odoslaný - 14 január 2005 : 14:44:33
|
no a v com bol asi problem? |
Dostal som ban, nereagujte na moje prispevky prosim. |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 10389 ~
Člen od: 09 december 2004 ~
Posledná návšteva: 11 november 2011
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 január 2005 : 14:33:38
|
Problém byl v tom, že v textu o inkvizici - který jste vychvalovali - se píše, jak kataři neměli s křesťanstvím nic společného. |
|
|
|
Odoslaný - 17 január 2005 : 14:51:36
|
Kde sme čo vyhcvaľovali...? Aj ja som niečo vychvaľoval? |
2Pt 1,20 | Sir 28,15 | Mt 18,15-22 Autor bol od roku 2001 animátorom a pomocníkom vo farnosti Bratislava-Rača, pracoval v oblasti výpočtovej techniky. Od roku 2006 študuje katolícku teológiu. Je praktizujúcim kresťanom-katolíkom. Internetové stránky autora: www.trobon.org. Pane, ja viem, že za veľa nestojím, ale Ty vieš, ako veľmi Ťa milujem! |
Krajina: Slovakia ~
Počet príspevkov: 2806 ~
Člen od: 11 august 2004 ~
Posledná návšteva: 22 február 2009
|
Upozorniť moderátora
|
|
|
|
Odoslaný - 17 január 2005 : 15:26:10
|
quote: V : Aj ja som niečo vychvaľoval?
Já jsem ten příspěvek adresoval jenom tobě? |
|
|
|
|
|
|